روانشناسی | روانشناسی خانواده | روابط زوجین | رابطه زناشویی

خانواده نامزدم ازم گواهی سلامت خواسته چیکار کنم؟ | بیا اینجا تا بهت بگم

11:10 - 1402/01/18
در برخی از خانواده‌ها هنوز این رسم وجود دارد که باید دختر قبل از عقد و ازدواج، گواهی سلامت پرده بکارت بگیرد تا مرد و خانواده‌اش مطمئن شوند که خانم باکره است.

در برخی از خانواده‌ها هنوز این رسم وجود دارد که باید دختر قبل از عقد و ازدواج، گواهی سلامت پرده بکارت بگیرد تا مرد و خانواده‌اش مطمئن شوند که خانم باکره است و قبلا رابطه جنسی نداشته است. عده ای از افراد، مخصوصا زنان، این رسم و قانون فرهنگی و خانوادگی را اشتباه می‌دانند و آن را بی‌احترامی به دختر محسوب می‌کنند. در این مقاله ابتدا بررسی می‌کنیم که چرا برخی از افراد چنین درخواستی را از دختر و خانواده‌اش دارند و در برابر این درخواست، دختر چه واکنشی باید نشان بدهد و آیا باید قبول کند یا خیر؟

آیا داشتن گواهی سلامت پرده بکارت برای عقد الزامی است؟

در قانون کشور ما هیچ گونه اجبار و الزام جهت دریافت گواهی سلامت پرده بکارت وجود ندارد و بدون داشتن این گواهی نیز عقد و ازدواج انجام می‌شود. داشتن این گواهی، جزء شروط عقد و ازدواج نیست. برخی از خانواده‌ها به دلیل فرهنگ و اعتقادات‌شان، خواهان دریافت این گواهی هستند.

نکاتی درباره گواهی سلامت پرده بکارت

خانواده نامزدم ازم گواهی سلامت خواسته چیکار کنم؟ | بیا اینجا تا بهت بگم6

  • اگر خانمی برای دریافت گواهی سلامت پرده بکارت به پزشک مراجعه کند، ابتدا باید احراز هویت انجام شود، اما در صورتی که فقط برای معاینه به پزشک مراجعه شود، نیازی به احراز هویت نیست.
  • انجام این کار فقط با رضایت خود فرد است، یعنی اگر خانواده آن فرد یا افراد دیگر و یا حتی مراجع قضایی از خانم خواسته‌اند که این گواهی را دریافت نماید اما خودِ شانم به انجام آن رضایت نداشته باشد، معاینه انجام نمی‌شود. حتی اگر برای مراجع قضایی باشد، پزشک اعلام می‌کند که به دلیل عدم رضایت و همکاری مراجعه‌کننده، این معاینه انجام نمی‌شود.
  • حتما باید روز و ساعت دقیق مراجعه به پزشک در گواهی سلامت پرده بکارت نوشته شود تا از بروز هرگونه سوءاستفاده جلوگیری شود.
  • این گواهی در دو نسخه آماده می‌شود که یکی از آن را به خودِ شخص یا خانواده‌اش می‌دهند و دیگری را در پرونده پزشکی فرد نگه می‌دارند.
  • این گواهی حتما باید دارای مهر پزشکی باشد تا معتبر باشد.
  • بر روی برگه معاینه حتما باید عکس تمام رخ فرد نصب شود.
  • گواهی سلامت پرده بکارت فقط برای دخول‌های واژینال صادر می‌شود و برای دخول مقعد، باید به پزشکی قانونی مراجعه شود. البته معاینه مقعد فقط در شرایط خاص انجام می‌شود (به عنوان مثال برای تشخیص شدت آسیب تجاوز و نوع دخول شخص متجاوز).
  • به دلیل اینکه این معاینه بسیار حساس است، بهتر است به چند پزشک متخصص مراجعه کرد تا تشخیص همه بررسی شود و فرد مطمئن شود.

آیا با اجبار، می‌توان خانم را مجبور به گرفتن این گواهی کرد؟

در صورتی که خانم با اجبار و یا تهدید یک فرد برای دریافت این گواهی مراجعه کرده باشد، می‌تواند عدم رضایت خود را اعلام کند و از فردی که او را مجبور کرده است شکایت کند.

چرا خانواده نامزدم از من گواهی سلامت پرده بکارت می‌خواهد؟

خانواده نامزدم ازم گواهی سلامت خواسته چیکار کنم؟ | بیا اینجا تا بهت بگم15

برای برخی از افراد مهم است که دختر باکره باشد یا خیر و این موضوع، به دلیل شک کردن به شما و یا بی‌احترامی به شما نیست. در برخی از فرهنگ‌ها در کشورمان، این آداب و رسوم وجود دارد که خانم باید باکره باشد و این را ثابت کند. البته گاهی به دلیل شک و تردید نیز می‌تواند باشد، یعنی اگر شما قبلا به نامزدتان گفته‌اید که تا به حال رابطه نداشتید اما او همچنان اصرار می‌کند که باید این گواهی را بگیرید، ممکن است به دلیل بی‌اعتماد و شک کردن به شما باشد و یا آن قدر تحت تاثیر فریب‌کاری‌های جامعه قرار گرفته است که فکر می‌کند شاید شما هم او را فریب می‌دهید یا دروغ می‌گویید.

بکارتم را در حوادث ورزشی از دست داده‌ام. آیا من باکره به حساب می‌آیم؟

طبق قوانین کشورمان، فردی که در حوادت ورزشی بکارتش را از دست داده باشد، باکره محسوب می‌شود و برای ازدواج، نیاز به اجازه پدر دارد. در کل به افراد می‌گویند باکره نیستند که از طریق دخول پرده بکارت‌شان را از دست داده باشند.

آیا گواهی سلامت پرده بکارت را می‌توان جعل کرد؟

پزشکی که مجوز پزشکی داشته باشد و متخصص باشد، هرگز گواهی پزشکی را جعل نخواهد کرد اما در هر شغلی هستند افرادی که وجدان کاری ندارند یا متخصص نیستند و دست به کارهای جعلی می‌زنند و پول بسیار زیادی هم بابت آن دریافت می‌کنند. اگر نگران هستید که گواهی خانم‌تان شاید جعلی باشد، باید درباره پزشکی که نزد او رفته است تحقیق کنید و ببینید آیا مجوز دارد یا خیر. البته شاید برخی از متخصصان نیز در مقابل پول زیاد، این کار را انجام دهند.

آیا برای پسران گواهی سلامت پرده بکارت وجود دارد؟

گاهی در موارد خاص، پزشکی قانونی با معاینه‌هایی که انجام می‌دهد می‌تواند تشخیص دهد که پسر رابطه مقعدی با خانم دیگری داشته است یا خیر اما برای دخول واژینال، معمولا تشخیصی داده نمی‌شود.

بعد از از دست دادن باکرگی، چه تغییراتی در بدن خانم اتفاق می‌افتد؟

ممکن است واژن کمی گشادتر شود

بعد از اولین دخول و رابطه جنسی که باکرگی از بین می‌رود، به دلیل دخول، واژن کمی بازتر و گشادتر می‌شود، البته این گونه نیست که تا چند روز یا تا آخر عمر به این صورت باقی بماند چون ماهیچه‌های واژن حالت کشسانی دارد و زود جمع می‌شود و به حالت اولیه خود برمی‌گردد اما در ساعات و یا دقایق اول، می‌توان تشخیص داد که فرد رابطه جنسی و دخول داشته است یا خیر.

کلیتوریس متورم می‌شود

بعد از رابطه جنسی و دخول، اگر تحریک و ارضاء شدن اتفاق بیفتد، کلیتوریس متورم و بزرگ‌تر می‌شود اما این تغییر نیز ماندگار نیست و مدتی پس از اتمام رابطه جنسی، کلیتوریس و تورم اندام جنسی، کاهش می‌یابد و به حالت عادی خود برمی‌گردد.

متورم شدن پستان‌ها

در حین دخول و رابطه جنسی، خون‌رسانی به اندام‌های بدن، به خصوص به اندام‌های جنسی زیاد می‌شود. به همین دلیل اندام‌های جنسی مثل واژن، کلیتوریس و پستان‌ها متورم و بزرگ می‌شوند. بنابراین این هم یکی از تغییراتی است که در حین رابطه جنسی در بدن خانم رخ می‌دهد و از این طریق قابل تشخیص است که فرد رابطه جنسی داشته است و اگر اولین دفعه بوده است، احتمالا باکرگی‌اش را نیز از دست داده است.

پوست‌تان بهتر می‌شود

خانواده نامزدم ازم گواهی سلامت خواسته چیکار کنم؟ | بیا اینجا تا بهت بگم16

بعد از رابطه جنسی، هورمون‌هایی مثل سرتونین، دوپامین و اکسی توسین در بدن زن و مرد ترشح می‌شود که به دلیل لذت و شادی است. این هورمون‌ها علاوه بر اینکه می‌توانند بر روی سلامت روانی تاثیر مثبت بگذارند و استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش دهند، بلکه می‌توانند بر روی سلامت جسمانی و جوان‌سازی و شفاف‌سازی پوست‌تان نیز تاثیرگذار باشند.

ممکن است پریود کمی عقب بیفتد

اگر رابطه جنسی داشته باشید، به دلیل اینکه هورمون‌هایتان شروع به فعالیت زیاد می‌کنند، ممکن است عادت ماهانه کمی عقب بیفتد، البته این عقب افتادن به دلیل حاملگی نیست و فقط به دلیل تغییرات هورمونی است که زود رفع می‌شود.

مسائل روحی و روانی

خانواده نامزدم ازم گواهی سلامت خواسته چیکار کنم؟ | بیا اینجا تا بهت بگم5

بعد از داشتن اولین رابطه جنسی و از دست دادن باکرگی، ممکن است مسائل و مشکلات روحی و روانی برایتان ایجاد شود. به عنوان مثال ممکن است از اینکه رابطه جنسی داشتید، پشیمان شوید و یا احساس شرم و عذاب وجدان داشته باشید، یا نگران باشید که نکن ازدواج‌تان بهم بخورد و یا نامزدتان درباره شما فکر بدی بکند، همچنین ممکن است نگران حاملگی نیز باشید. شاید هم احساس شادی سراغ شما بیاید. اینکه مشکل روانی مثل اضطراب یا افسردگی برایتان ایجاد شود یا خیر، بستگی به این دارد که چه زمانی از رابطه عاطفی‌تان با نامزدتان ارتباط جنسی برقرار کردید، رابطه جنسی‌تان چگونه بوده، آیا در حین از دست دادن باکرگی، دچار ترس و وحشت و یا نگرانی‌های زیادی بودید و…

شوهرم و خانواده از من گواهی سلامت پرده بکارت خواستند. چطور جوابش را بدهم؟

برخی از خانم‌ها به دلیل عشق‌شان و علاقه‌ای که به شوهرشان دارند، این درخواست را قبول می‌کنند و انجام می‌دهند چون فکر می‌کنند ارزشش را ندارد که به دلیل این درخواست کوچک، ازدواج و عشقم را بهم بزنم اما برخی از افراد چون این درخواست را بی‌احترامی می‌دانند، هرچقدر هم که عاشق باشند، فورا رابطه را بهم می‌زنند و قبول نمی‌کنند. بنابراین ایک تصمیم شخصی است و بستگی دارد که چگونه به این درخواست نگاه کنید و چه برداشتی از آن داشته باشید. توصیه می‌کنیم اگر خانواده همسرتان قبل از ازدواج چنین درخواستی از شما داشتند، علتش را از آنها بپرسید و دلیل اینکه اینقدر این موضوع برایشان اهمیت دارد و به فرهنگ و آداب و رسوم‌شان نگاه کنید. حتما متوجه می‌شوید که به دلیل اعتقادات سفت و سخت‌شان است که چنین درخواستی از شما دارند و قصد توهین ندارند یا بی‌اعتماد نیستند. حتی اگر از عروس‌های دیگر فامیل‌شان بپرسید، شاید آنها هم بگویند که خودشان نیز چنین کاری کرده‌اند و این درخواست را قبول کرده‌اند. پس بهتر است نگاه واقع‌بینانه‌تری داشته باشید و فورا در موضع دفاعی نروید و به خاطر این یک درخواست، ازدواج‌تان را بهم نزنید.

من قبلا رابطه جنسی داشتم و باکره نیستم. خانواده همسرم از من گواهی خواستند. چگونه به آنها بگویم که باکره نیستم؟

اگر قبلا رابطه جنسی داشتید و باکرگی‌تان را از دست داده‌اید اما حالا که می‌خواهید ازدواج کنید، از شما گواهی سلامت پرده بکارت خواسته‌اند اما شما نمی‌خواهید آبروی خودتان و خانواده‌تان از دست برود یا خانواده‌تان متوجه باکره نبودن‌تان بشود، توصیه می‌کنیم در این خصوص با مشاوران صحبت کنید تا شما را راهنمایی کنند که چگونه این موضوع را با همسرتان در میان بگذارید که نه آبروریزی شود و نه شما به دردسر بیفتید و ازدواج‌تان بهم بخورد.

سخن پایانی

گواهی سلامت پرده بکارت زنان، جزء ملزومات و شروط عقد و ازدواج نیست اما برخی از افراد به دلیل اعتقادات و فرهنگ‌شان، از خانم می‌خواهند که قبل از عقد این گواهی را توسط پزشک متخصص دریافت کند. اگر شما هم در چنین موقعیتی هستید اما نمی‌دانید که درخواست این گواهی به چه دلیل است و آیا همسرتان یا خانواده‌اش که چنین چیزی را از شما خواستند، افراد درستی هستند و درست است که با او ازدواج کنید یا خیر، می‌توانید با مشاوران صحبت کنید که آیا باید این درخواست را قبول کنید و انجام دهید یا خیر؟ اگر هم قبلا رابطه جنسی داشتید و به همین دلیل نمی‌خواهید این موضوع را همه بدانند و به این دلیل است که از گرفتن گواهی طفره می‌روید، در این زمینه هم مشاور به شما کمک می‌کند که بدون آبروریزی و یا دردسر، این مشکل را حل کنید و ازدواج موفقی داشته باشید.