برنج | قد کشیدن برنج | طرز تهیه برنج | شفته نشدن برنج

برنج رو چطوری بپزم که شفته نشه؟ | بیا اینجا تا ترفندش رو بهت بگم

11:00 - 1402/01/09
در این مقاله به چند مورد از مواردی که باعث میشوند شما برنج شفته نپزید میپردازیم.

چرا برنج شفته میشود؟

پاسخ کلی به این سوال میتوان مقدار زیاد آب موجود در برنج هنگام دم کشیدن دانست اما جواب ها و نکات بیشتری وجود دارد که با رعایت نکردن آن ها برنج شفته میشود، در این مقاله به چند مورد از مواردی که باعث میشوند شما برنج شفته نپزید میپردازیم.

۱_اولین مورد انتخاب برنج خوب برای پخت است، سعی کنید برنج سفت و کهنه را بپزید و برنج خورد شده و تازه را برای پخت انتخاب نکنید.

۲_ حتما برنج بسته به نوع آن را با نمک بخیسانید، مثلا اگر برنج زود پزی دارید ۱ ساعت و اگر برنج دیر پزی دارید تا ۳ ساعت آن را بخیسانید.

۳_ هنگام جوشاندن برنج به اینکه برنج را در چه مرحله آبکش میکنید بسیار دقت کنید، زیرا برنجی که زود آبکش شود سفت و برنجی که زیاد جوشانده شود شفته میشود، پس هنگامی که برنج در حال جوشیدن است چند دانه بردارید و با دندان یا دست له کنید، در این حالت باید لایه بیرونی نرم و لایه داخلی کمی سفت باشد تا آن را آبکش و دم دهید.

۴_ برای قرار دادن برنج داخل قابلمه، قبل از دم دادن قابلمه ای دو برابر حجم مواد خود برداشته و برنج را داخل آن دم دهید زیرا قابلمه کوچک باعث چسبیدن و شفته شدن برنج شما میشود.

۵_ هنگام آبکشی از آب سرد استفاده نکنید و به برنج خود شوک وارد نکنید تا برنج قد کشیده و به هم نچسبند، در غیر این صورت آب سرد باعث کوتاهی و چسبیدن برنج های شما به هم میشوند.

۶_روغن اندازه به برنج اضافه کنید تا برنج شما کاملا زیبا و به اندازه دم بکشد و شفته نشود .

۷_بعد از قرار دادن برنج آبکش شده به آن آب اضافی ندهید زیرا باعث میشود برنج شما شفته شود.

۸_ اگر برنج را به روش کته درست میکنید به اندازه یک بند انگشت باید روی برنج شما آب باشد، مقدار بیشتر آب برنج شما را چسبیده و شفته میکند.

۹_ برای دم دادن برنجی که به روش کته میپزید، آب زیادی را در قابلمه نگه ندارید و بگذارید تا مقدار کمی بخار شوند و سپس آن را دم دهید.

۱۰_اگر برنج شما بیش از حد جوش خوره و در هنگام آبکش متوجه شدید به برنج ۲ قاشق آبلیمو اضافه کنید تا از شفته شدن آن جلوگیری کند.

۱۱_ اگر حس کردید برنج شما در حال دم کشیدن خشک است به آن آب اضافه نکنید، کنی روغن برنج را درست میکند، اضافه کردن آب باعث شفته شدن برنج میشود.

۱۲_برنج را زیاد هم نزنید، این کار باعث میشود برنج شما شفته شود.

۱۳_اگر در میانه دم کشیدن برنج احساس کردید آب برنج شما زیاد است سر قابلمه را برداشته و اجازه دهید آب کمی تبخیر شود.

۱۴_اگر برنج شما زیاد جوشیده یا آب زیادی دارد، از دمی برای زیر قابلمه استفاده کنید تا برنج شما شفته نشود.

۱۵_قرار دادن نان خشک بر روی برنج در حال دم کشیدن آن را از شفته شدن نجات میدهد.