آشپزی | نکات آشپزی | فوت و فن آشپزی

این آش خوشمزه ای که یادت میدم رو برای افطار بپز طعمش معرکست

16:36 - 1402/01/06
آش گوشت مجلسی یکی از محبوب ترین و با اصالت ترین آش های ایرانی است،جالب است بدانید اصالت این آش به شهر زیبای بابل از خطه استان مازندران بازمی‌گردد.

آش گوشت مجلسی یکی از محبوب ترین و با اصالت ترین آش های ایرانی است،جالب است بدانید اصالت این آش به شهر زیبای بابل از خطه استان مازندران بازمی‌گردد،آش گوشت همچون آش شله قلمکار در ایام محرم و تاسوعا،عاشورا به عنوان نذری در بین مردم پخش می شود.

آش گوشت به دلیل محبوبیت در سراسر ایران طبخ می‌شود اما در هر منطقه ای دستور پخت متفاوتی برای آن وجود دارد،برای مثال در برخی از استان های کشور به این آش گوجه فرنگی و سبزیجاتی همچون تره و شوید می افزایند به همین دلیل ما در این مقاله دستور پخت آش گوشت بابلی که اصالتی دور و دراز دارد را ذکر خواهیم کرد.

از آش گوشت های محبوب و پرطرفدار می توان به آش گوشت شیرازی، بابلی و تهرانی اشاره کرد، این آش به دلیل خواص فراوانش یک وعده باارزش غذایی بالا و کامل محسوب می شود، به همین دلیل یکی از گزینه های مناسب و عالی برای سفره افطار است که می توانید آن را طبخ کرده و نوش جان کنید.

در ادامه مقاله، مواد لازم و دستور پخت این آش لذیذ و خوشمزه را مرحله به مرحله‌ ذکر کرده ایم، اگر شما با پخت آش گوشت ناآشنا هستید در ادامه همراه ما باشید تا یک آش گوشت عالی را برای سفره افطارتان آماده کنید،و انرژی از دست رفته در طول روز را به بدن خود برگردانید.

این آش خوشمزه ای که یادت میدم رو برای افطار بپز طعمش معرکست2

مواد لازم برای پخت آش گوشت

لازم به ذکر است مواد نام برده شده در این مقاله مناسب برای ۴ نفر است، اگر تمایل دارید این آش گوشت خوشمزه را برای تعداد کمتر یا بیشتری از افراد بپزید، می توانید با استفاده از ضرب و تقسیم میزان آن را کاهش یا افزایش دهید، در ادامه مقاله با معرفی مواد لازم برای تهیه آش گوشت همراه ما باشید.

  • گوشت گوسفندی پخته شده (گوشت گردن به همراه مقداری چربی): ۳۰۰ گرم
  • عدس: یک پیمانه
  • برنج: یک پیمانه
  • گندم: یک پیمانه
  • پیاز:۷۰۰ گرم
  • روغن مایع: به میزان دلخواه و لازم
  • برگ بو: ۲ عدد
  • دارچین:نصف قاشق چای خوری
  • فلفل پاپریکا،زردچوبه، ادویه کاری: یک چهارم قاشق چای خوری
  • فلفل سیاه، نمک: سه قاشق چای خوری

دستور پخت آش گوشت بابلی

در ابتدا برای پخت آش گوشت خوشمزه ، برنج، گندم و نخود را از شب قبل در آب خیس کنید و سعی کنید آب آن را چندین بار تعویض نمایید تا نفخ آنها به صورت کامل از بین برود.

در مرحله دوم ۲۰۰ گرم از پیاز ها را به صورت نگینی و ۵۰۰ گرم باقی مانده را به صورت خلالی خرد کنید، در ادامه یک دوم پیازهای نگینی را با استفاده از دو قاشق روغن درون قابلمه ای تفت دهید تا نرم و طلایی شوند.

در این مرحله وقتی پیازها به خوبی تفت خوردند و نرم شدند، زردچوبه و ادویه کاری را اضافه کنید و به خوبی تفت دهید ،در ادامه گوشت را به مخلوط پیاز اضافه کرده و آن ها را با یکدیگر ترکیب کنید.

در مرحله چهارم زمانی که گوشت ها به خوبی تفت خوردند، قابلمه ای را بر روی حرارت ملایم گاز قرار دهید و ۲ لیتر آب به آن بیافزایید ، اجاره دهید که آب به نقطه جوش برسد؛ سپس گوشت را به همراه برگ بو و دارچین اضافه کنید تا به صورت کامل بپزد.

در این مرحله قابلمه ای را بر روی حرارت قرار دهید و به آن ۱ لیتر اضافه کنید، سپس اجازه دهید به نقطه جوش برسد ، در مرحله بعدی نخود و گندم را به آب در حال جوش اضافه کنید تا کاملا پخته شود.

در مرحله ششم، الباقی پیاز های نگینی را به همراه روغن در یک قابلمه بزرگ تفت دهید،بهتر است در این مرحله قابلمه بزرگ و جاداری را انتخاب نمایید زیرا در مراحل بعدی تمام ترکیبات را به این قابلمه انتقال می دهیم.

در این مرحله بعد از آنکه پیازهای نگینی ظاهری طلایی پیدا کردند، مقداری زردچوبه به آنها اضافه کنید و اجازه دهید اندکی تفت بخورد؛ در ادامه برنج های خیس خورده را به ترکیبات اضافه نمایید و به آن دو لیتر آب بیافزاید، سپس شعله را بر روی حرارت ملایم قرار داده و اجازه دهید که برنج بپزد.

در مرحله هشتم هنگامی که برنج ها به صورت کامل پخت،یک پیمانه عدس را بشویید و سپس به برنج اضافه کنید،به این ترکیبات اجازه دهید که بر روی شعله ملایم گاز دوباره بپزند تا عدس نیز پخته شود،در ادامه ترکیبات گندم و نخود را به گوشت کوب برقی منتقل کنید و تا جایی که نخود ها به صورت کامل له نشوند آنها را بکوبید.

در مرحله نهم بعد از اینکه مخلوط برنج و عدس پخت، ترکیبات نخود و گندم آسیاب شده را به قابلمه بیافزاید؛در ادامه گوشتی که از قبل پخته شده بود را با استفاده از دستکش ریش ریش کنید و به ترکیبات درون قابلمه اضافه کنید،در این مرحله فلفل پاپریکا را به ترکیبات اضافه و اجازه دهید آش با شعله ملایم به صورت کامل بپزد.

در مرحله آخر به سراغ آماده کردن پیاز داغ برای تزیین آش گوشت خوشمزه و لذیذ بروید،برای آماده سازی پیاز داغ ابتدا پیازها را به صورت خلالی خرد کنید و با مقداری روغن در یک تابه تفت دهید،زمانی که پیازها ظاهری طلایی به خود گرفت زردچوبه و دارچین را به آن اضافه کنید،در این مرحله آش گوشت شما آماده است و می توانید برای تزیین آن از پیاز داغ و نعنا داغ استفاده کنید؛امیدواریم از خوردن آش گوشته لذیذ نهایت لذت را ببرید، نوش جان.

نکات تکمیلی پخت آش گوشت بابلی

در ابتدا برای پخت یک آش گوشت لذیذ، بهتر است تمام حبوبات آن را از شب قبل در آب خیس کنید، در میان حبوبات آب نخود را هر یک ساعت تعویض نمایید تا نفخ آن به صورت کامل گرفته شود و طعم بهتری به آش گوشت شما ببخشد.

آسیاب کردن ترکیبات گندم و نخود کاملا اختیاری است، می توانید آنها را به صورت کامل به وسیله آسیاب برقی له کنید،این کار بستگی به سلیقه ‌و تمایل شما دارد، اما پیشنهاد می شود برای پخت یک آش گوشت اصیل نخود و گندم را کاملا له نکنید.

اگر در زمان اضافه کردن گوشت احساس کردید که آش شما سفت شده است می توانید برای رفع این ایراد از آب گوشت استفاده نمایید.

بهتر است بعد از اضافه کردن تمام ترکیبات به قابلمه ،به صورت مداوم آش را هم بزنید تا ته نگیرد؛ یکی دیگر از نکاتی که حائز اهمیت است ،هم زدن آش در یک جهت مشخص است زیرا با این کار آش کش دار می شود و لعاب بیشتری می دهد.

معمولاً برای پخت این آش خوشمزه از گوشت گوسفندی استفاده می کنند، به همین دلیل یکی از ویژگی های اصلی این آش گوشت خوشمزه کش دار بودن آن است، اما اگر شما تمایلی به استفاده از گوشت گوسفندی ندارید می توانید به جای گوشت گوسفندی از گوشت گوساله نیز استفاده نمایید.

در هنگام پخت آش گوشت بابلی می توانید برای طعم بهتر آن از عصاره گوشت و آب قلم نیز استفاده نمایید.

بهتر است در تمام مراحل پخت آش گوشت ، شعله گاز حرارت ملایم داشته باشد تا آش ته نگیرد و به خوبی جا بیفتد.

بهتر است دارچین را یکباره به آش گوشت اضافه نکنید، زیرا باعث تیره شدن رنگ آش و همچنین طعم ناخوشایند آن می شود.

در هنگام آماده سازی پیاز داغ، هرچقدر مدت زمان تفت دادن پیاز ها طولانی تر باشد، پیاز داغ شما کاراملی تر میشود.

اکثر افراد آش گوشت را به عنوان صبحانه میل می کنند، اما از آنجایی که این آش یک وعده کامل غذایی و با ارزش غذایی بالا است،شما می‌توانید آن را به عنوان شام بر سر سفره افطار خود قرار دهید.

در این مقاله سعی کردیم تمام نکات و فوت و فن های پخت آش گوشت مجلسی و مواد مورد نیاز برای پخت این آش خوشمزه را ذکر کنید، امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید این غذای معروف و خوشمزه را برای عزیزانتان تهیه و بر سر سفره های افطار خود قرار دهید.