چطوری برگ گیاهان خانگیم رو تمیز کنم که شاداب و سرحال بشن؟ | بیا اینجا تا بهت یاد بدم

14:54 - 1402/01/05
برگ گیاهان خانگی را باید به بهترین شیوه ممکن تمیز کرد. زیرا شفافیت و شادابی آن‌ها تأثیر بسزایی در زیباتر جلوه دادن دکوراسیون منزل دارد.

برگ گیاهان خانگی را باید به بهترین شیوه ممکن تمیز کرد. زیرا شفافیت و شادابی آن‌ها تأثیر بسزایی در زیباتر جلوه دادن دکوراسیون منزل دارد. علاوه بر آن تمیز بودن این گیاهان می‌تواند عاملی مهم در سلامت جسمی و روحی افراد خانواده باشد. جدای از این موارد گیاهان طبیعی موجودات زنده‌ای هستند که همانند انسان‌ها و حیوانات به تمیزی و پاکیزگی واکنش مثبت نشان می‌دهند. در نتیجه بهتر و سریع‌تر رشد کرده و کم‌تر دچار بیماری و افت می‌شوند. همچنین باید دانست که یک گیاه تمیز و براق به مراتب زیباتر و جذاب‌تر از گیاهی است که برگ‌های آن پوشیده از آلودگی و گرد و غبار است.

اهمیت تمیز کردن گل‌ها و گیاهان خانگی

نه تنها برگ گیاهان خانگی بلکه تمامی گل‌ها و گیاهان دیگر به سرعت آلودگی و گرد و غبار را به خود جذب می‌کنند. به همین دلیل با قرارگیری لایه‌های آلوده بر روی برگ‌ها نه تنها گیاهان نازیبا به نظر می‌رسند. بلکه رشد و نمو گیاه با مشکل مواجه می‌شود. زیرا در اثر نفوذ آلودگی و گرد و غبار به منافذ برگ‌ها روزنه های موجود مسدود شده و راهی برای جذب نور و هوای پاک باقی نمی‌ماند. همچنین با وجود آلودگی بر روی برگ گیاهان انواع میکروب، شپشک، سفیدک، باکتری و حشره جهت تغذیه از منابع آلودگی جذب گیاه می‌شوند. در چنین حالتی نه تنها زیبایی گیاه به خطر می‌افتد. بلکه مقدمات نابودی گیاه به دلیل عدم فتوسنتز صحیح مهیا می‌شود.

اولین ماده جهت تمیز کردن برگ گیاهان خانگی

در صورتی که برگ گیاهان خانگی‌تان کثیف و آلوده شده است دست و پای خود را گم نکنید. زیرا با در دسترس ترین ماده تمیز کننده که همان آب ولرم است می‌توانید برگ گل‌ها و گیاهان آپارتمانی خود را تمیز کنید. برای این کار از یک آب‌پاش استفاده کنید و به وسیله آن آب ولرم را بر روی برگ‌ها اسپری کنید. سپس با دستمالی تمیز قطرات اضافه را پاک کنید. در نهایت خواهید دید نه تنها گیاهانتان تمیز شده‌اند بلکه آب‌رسانی به برگ‌ها و ساقه آن‌ها نیز به بهترین وجه انجام گرفته است.

استفاده از مسواک و برس های نرم برای برق انداختن گیاهان آپارتمانی و خانگی

قطعاً در هر خانه‌ای چند عدد مسواک بلااستفاده و قدیمی وجود دارند که می‌توان از آن‌ها برای تمیز کردن برگ گیاهان خانگی استفاده کرد. لازم به ذکر است که این روش مناسب گیاهانی است که دارای برگ‌های نرم و ظریف و مخملی هستند. برای این منظور لازم تست مسواک یا برس نرم را به آرامی بر روی برگ‌ها کشید و کلیه آلودگی‌های روی سطح برگ را به وسیله آن‌ها جارو کرد. در صورت تمایل می‌توانید برس یا مسواک را اندکی نمناک کنید تا هم‌زمان با رفع آلودگی و گرد و غبار عملیات براق کردن برگ‌ها را نیز انجام داده باشید.

مؤثرترین راه برای تمیز کردن برگ گیاهان خانگی

مؤثرترین و قدیمی‌ترین راهکار برای تمیز کردن برگ گیاهان خانگی استفاده از شیراست. برای این کار اگر شیر کم‌چرب در اختیار دارید می‌توانید تکه پارچه‌ای نرم را به آن آغشته کرده و تمام برگ‌ها را با آن تمیز کرد. در صورتی که شیر پرچرب باشد لازم است با مقداری آب مخلوط و رقیق شود. زیرا چربی بیش از اندازه سبب مسدود شدن روزنه های موجود در برگ می‌شود. همچنین می‌توان به روش اسپری کردن شیر اقدام به تمیز کردن برگ گل‌ها و گیاهان آپارتمانی کرد.

چطوری برگ گیاهان خانگیم رو تمیز کنم که شاداب و سرحال بشن؟ | بیا اینجا تا بهت یاد بدم20

خواص شیر کم‌چرب برای گیاهان آپارتمانی

شیر دارای خاصیت ضد باکتریایی، ضد میکروبی و ضد قارچی است. به همین دلیل به راحتی قادر است شپشک آرد آلود و آفات برگ گیاهان خانگی را از بین ببرد. همچنین شیر یک عامل مؤثر در مقابله با سایر بیماری گل‌ها و گیاهان آپارتمانی مانند کپک، گندیدگی و سفیدک پودری است. علاوه بر آن با استفاده از شیر می‌توان از انتقال ویروس‌های گیاهی ممانعت کرد. در صورت استفاده از حشره‌کش برای گیاهان خود می‌توانید از شیر برای جذب بیشتر حشره‌کش به وسیله شاخ و برگ گیاهان استفاده کنید. لازم به ذکر است زمانی که با شیر برگ گل‌های آپارتمانی را تمیز می‌کنید پروتئین موجود در شیر بر روی برگ‌ها منتقل شده و همان جا باقی می‌ماند. در نتیجه سبب درخشان تر شدن و براق شدن برگ‌ها می‌شود.

استفاده از پوست موز برای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی

با استفاده از پوست موز می‌توان برگ گیاهان خانگی را تمیز و زیبا کرد. برای این کار لازم است بخش کوچکی از پوست موز را برداشته و آن را از قسمت داخلی بر روی برگ‌ها کشید. با این کار نه تنها تمام آلودگی‌ها از روی برگ‌ها پاک می‌شوند. بلکه برگ گیاهان به طرز خارق العاده ای براق و روشن می‌شوند.

نکات مهم در خصوص نگهداری گیاهان خانگی

پیش از هر اقدامی در جهت براق کردن و تمیز کردن برگ گیاهان خانگی باید گیاه خود را بشناسید و با خصوصیات آن آشنا شوید. این کار در جهت انتخاب روش تمیزکاری برگ‌های گیاهان لازم و ضروری است. نکته مهم بعدی سم پاشی به موقع و به اندازه گیاهان آپارتمانی است. زیرا گیاهان آپارتمانی نیز همانند سایر گیاهان دیگر ممکن تست دچار افت و بیماری شوند. استفاده از کودهای طبیعی و شیمیایی، استفاده از مواد شوینده، جدا کردن برگ‌های پوسیده و خراب از دیگر نکات مهمی است که لازم است برای تمیز کردن گیاهان آپارتمانی مد نظر قرار بگیرند. همچنین اختصاص زمان لازم برای تمیزکاری گل‌ها، تعویض خاک گلدان‌ها و توجه به نور مناسب و دریافتی گیاهان موارد مهم دیگر در نگهداری اصولی گیاهان هستند.

آسان ترین راه تمیز کردن برگ درختان خانگی

شست و شوی کامل آسان ترین راه برای تمیز کردن برگ گیاهان خانگی است. برای این کار لازم است از آب ولرم استفاده کرد. همچنین می‌توان گیاه را به حمام برده و آن را زیر دوش قرار داد. زیرا با این کار نه تنها کلیه حشرات مزاحم گیاه از بین می‌روند. بلکه رطوبت لازم نیز به آن داده می‌شود. همچنین آب‌رسانی به تمام بخش های گیاه از جمله برگ و ساقه به بهترین شیوه ممکن انجام می گیرد.

استفاده از آب و آب‌لیمو برای تمیز کردن و براق کردن گیاهان آپارتمانی: بکی از جالب‌ترین ترفندها برای تمیز کردن برگ گیاهان خانگی استفاده از مخلوط آب و آب‌لیمو است. برای این کار لازم است چند قطره آب ولرم را به آب‌لیمو اضافه کرده و به کمک تکه‌ای پنبه آن را به سطح برگ گیاهان انتقال داد. سپس با حرکت رفت و برگشت دست اقدام به تمیز کردن برگ‌ها کرد.