لوبیا پلو شیرازی/آشپزی

تا حالا لوبیا پلو شیرازی درست کردی؟ اینجوری که میگم درست کن تا از خوشمزگیش کیف کنی

14:33 - 1402/01/04
لوبیا پلو شیرازی یکی از غذاهای خوشمزه و خوش عطر و بو و سنتی شیراز است که عطرش تمام خانه را پر می کند، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی خوشمزه و مجلسی با مرغ در ادامه با ما همراه باشید.
واد لازم برای ۴ نفر
برنج ۳ پیمانه
لوبیا چشم بلبلی یک و نیم پیمانه
سینه مرغ بدون استخوان ۷۰۰ گرم
پیاز درشت ۱عدد
سیر ۲ حبه
کره ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه،نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

دارچین به مقدار دلخواه
شوید خشک یا تازه به مقدار دلخواه
زعفران و روغن حیوانی دلخواه

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی خوشمزه

مرحله اول

لوبیا چشم بلبلی را پاک می کنیم و می شوییم برای چند ساعت می خیسانیم در قابلمه ای ریخته تا برای یک ساعت و نیم بپزد ولی له نشود زیرا موقع دم کشیدن با برنج هم دوباره پخته می شود.

مرحله دوم

سینه مرغ را مکعبی خرد می کنیم و کنار می گذاریم یک پیاز را پوست گرفته و روی تخته آشپزخانه به صورت نگینی خرد می کنیم و در تابه روغن و کره می ریزیم و پیازها را تفت می دهیم.

مرحله سوم

سپس سیر را رنده می کنیم و با زردچوبه به پیازها می افزاییم و چند ثانیه تفت می دهیم و مرغ مکعبی را افزوده به آن نمک و فلفل را اضافه می کنیم و در حرارت بالا ده دقیقه تفت می دهیم.

مرحله چهارم

در حرارت بالا مرغ را تفت می دهیم تا آب نیندازد سپس زعفران را به آن می افزاییم و حرارت را کم می کنیم و اجازه می دهیم که ده دقیقه دیگر هم با دمای کم بماند تا مرغ کاملا بپزد.

مرحله پنجم

در این مرحله لوبیا چشم بلبلی را که پخته بودیم آبکش می کنیم و به مرغ می افزاییم و مواد را کاملا با هم مخلوط می کنیم و می توانید در ان مرحله شوید تازه یا خشک را هم اضافه کنید.

مرحله ششم

مواد لوبیا پلو آماده شده کنار می گذاریم در قابلمه ای آب و نمک می ریزیم و می گذاریم به جوش بیاید سپس برنج را داخلش می ریزیم تا نیم پخت شود و برنج روی آب بیاید و آبکش می کنیم.

مرحله هفتم

برای برنج های مخلوط بهتر است که برنج را دون تر برداریم یعنی خیلی نرم نشود. در این مرحله سیب زمینی را پوست می گیریم و ته قابلمه روغن ریخته و سیب زمینی های برش خرده را می چینیم.

مرحله هشتم

روی سیب زمینی ها مقداری زعفران می ریزیم بعد برنج ساده به اضافه شوید و مرحله بعد از مایع لوبیا پلو ریخته و به همین ترتیب این مراحل را انجام می دهیم تا همه مواد و برنج را بریزیم.

مرحله نهم

می توانید روی یکی از لایه هایی که می ریزید دارچین بپاشید که عطر خوبی به غذای شما می دهد و در انتها روی برنج قبل از این که دم بگذارید زعفران دم کشیده ریخته و بگذارید دم بکشد.

مرحله دهم

حدود یک ساعت طول می کشد تا لوبیا پلو شیرازی خوشمزه ما آماده شود سپس روی آن روغن حیوانی می دهیم و در ظرف سرو می کشیم می توانید از ته دیگ سیب زمینی هم کنار دیس بکشید.

مرحله یازدهم

این غذای خوشمزه و خوش عطر و بو را می توانید برای پذیرایی در مهمانی ها طبخ کنید و از بوی دل انگیز و عطر خوبش لذت ببرید و در کنار خانواده میل کنید. نوش جان.