ترشی خیار چنبر

"ترشی خیار چنبر" رو اینطوری که میگم درست کن طعمش عالیه

07:23 - 1401/12/27
ترشی خیار چنبر و ترشی بادمجان جزو ترشیجات فصل تابستان هستند که با سرکه و فلفل و سیر تهیه می شوند و طعمی عالی هم دارند.

پاتوق آنلاین: ترشی خیار چنبر و ترشی بادمجان جزو ترشیجات فصل تابستان هستند که با سرکه و فلفل و سیر تهیه می شوند و طعمی عالی هم دارند.

مواد لازم ترشی خیار چنبر

  • بادمجان 2 عدد
  • خیار چنبر 2 عدد
  • سیر به تعداد کافی
  • فلفل تند به اندازه دلخواه
  • سرکه به مقدار لازم
  • زردچوبه به مقدار لازم
  • ادویه ترشی به مقدار لازم
  • تخم گشنیز، سیاه دانه، گلپر به مقدار لازم

طرز تهیه ترشی خیار چنبر

بادمجان ها را بعد از شستن و خشک کردن با پوست به صورت حلقه ای و درشت خرد کنید و با سرکه، مقداری زردچوبه و فلفل تند بپزید طوری که له نشوند.

سپس ادویه ترشیف سیاه دانه، تخم گشنیز، سیر و گلپر را به آن اضافه کنید و پس از اینکه ترشی سرد شد می توانید بلافاصله از آن استفاده کنید.

بادمجان ها را به صورت حلقه ای خرد کنید و در سرکه بپزید طوری که له نشوند.

سپس خیار چنبرها را به صورت حلقه ای ببرید و با سیر خرد شده و فلفل تند درون سرکه و بادمجان ها میریزیم تا ترشی آماده شود.

خواص خیار چنبر برای بدن

در ادامه توضیحاتی کوتاه در مورد خواص خیار چنبر داده ایم.

درمان یبوست:

خیار چنبر با دارابودن فیبرهای غذایی و محلول به درمان یبوست کمک می کند. همچنین سبب بهبود هضم و افزایش متابولیسم بدن می شود.

جلوگیری از بروز سرطان کولون:

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، خیار چنبر ترکیبات سمی موجود در روده را از بین می برد و از این طریق از بدن در برابر سرطان کولون مراقبت می کند.

خواص دیورتیک:

خیار چنبر با دارابودن مقادیر بالایی آب و پتاسیم و مقدار کمی سدیم، خواص دیورتیک و ادرارآوری دارد. این خاصیت برای کنترل وزن و کنترل فشار خون مفید است.

کاهش وزن:

خیار چنبر با دارابودن کالری پایین به کنترل وزن کمک می کند. همچنین خیار چنبر فاقد قند یا کلسترول است که سبب افزایش وزن می شوند، در عوض دارای مقادیر قابل توجهی فیبر است که با ایجاد احساس سیری برای مدت طولانی در افراد و جلوگیری از پرخوری به کاهش وزن کمک می کند.

غنی از آنتی اکسیدان:

خیار چنبر دارای مقادیر بالایی آنتی‌اکسیدان همراه با ویتامین C و ویتامین A است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد که دلیل اصلی بروز بیماری‌های مختلف و تسریع روند پیری هستند، مراقبت می کنند.

کاهش فشار خون:

خیار چنبر با دارابودن فیبر، منیزیوم و پتاسیم به کنترل فشارخون کمک می کند. مواد معدنی موجود در آب خیار چنبر سبب تقویت حالت قلیایی بدن و کاهش سطح اسید در خون می شوند. در حقیقت آب خیار چنبر یک متعادل‌کننده‌ی عالی خون محسوب می شود.

سم زدایی بدن:

خیار چنبر سموم مضر را از بدن حذف کمک کند. در واقع آب و پتاسیم موجود در آن برای خروج اسید اوریک و مواد زائد متابولیک از کلیه‌ها مفید هستند. همچنین خیار چنبر با حذف اسید اوریک یک درمان مناسب برای آرتریت به شمار می رود. این خاصیت خیار چنبر برای مثانه، کلیه، کبد و پانکراس بسیار خوب است.

درمان بیماری زردی:

از آنجایی که ۹۶ درصد خیار چنبر از آب تشکیل شده است به دفع ناخالصی‌های بدن از طریق ادرار کمک می کند و از این طریق حتی برای درمان بیماری زردی نیز مفید است.