کازان بادمجان | طرز تهیه کازان بادمجان

"کازان بادمجان ترکیه ای" رو اینطوری بپز طعمش فوق العادست

13:19 - 1401/12/24
کازان بادمجان یکی از غذاهای محبوب و بسیار خوشمزه کشور ترکیه است که طعم بی نظیر آن طرفداران فراوانی را به خود جذب کرده است.

کازان بادمجان یکی از غذاهای محبوب و بسیار خوشمزه کشور ترکیه است که طعم بی نظیر آن طرفداران فراوانی را به خود جذب کرده است، در دستور پخت این غذا مواد اصلی بادمجان و گوشت چرخ کرده است ،اگر شما جزو افرادی هستید که مزه بادمجان را میپسندید می توانید این کباب خوشمزه را در خانه بپزید و همراه خانواده نوش جان کنید، این غذا بیشتر در شهر ازمیر ترکیه محبوبیت دارد اما در بقیه کشور ها نیز سرو می شود ،در این مقاله قصد داریم مواد لازم و همچنین دستور پخت کازان بادمجان را در اختیار شما قرار دهیم.


مواد لازم برای تهیه کازان بادمجان ترکیه ای

لازم به ذکر است مواد ذکر شده در این مقاله مناسب برای حدود چهار نفر است، اگر شما تمایل دارید مقدار بیشتر یا کمتری از این غذا را بپزید می توانید با استفاده از ضرب و تقسیم مواد را کاهش یا افزایش دهید.

  • گوشت چرخ کرده :۲۵۰ گرم
  • پیاز متوسط :۲ عدد
  • سیر :۴ حبه
  • جعفری: دو قاشق غذاخوری به صورت خرد شده
  • بادمجان:۳ عدد
  • نمک ،زردچوبه و فلفل: به مقدار دلخواه و لازم گوجه فرنگی:۳ عدد
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

دستور پخت کازان بادمجان ترکیه ای

مرحله اول: در مرحله اول برا تهیه کازان بادمجان ترکیه ای لازم است بادمجان ها را کاملا تمیز بشویید، سپس پوست آن را به صورت کامل بگیرید، دقت داشته باشید که برخی افراد برای ایجاد ظاهر زیبا در کازان کباب خود پوست آن را به صورت کامل نمی گیرند بلکه برش های خطی، عمودی و افقی بر روی آن ایجاد می کنند، در ادامه برش و شیار هایی را بر روی بادمجان ایجاد کنید اما دقت کنید که چاقوی شما به ته نرسد ، بعد از اتمام مرحله برش دادن ، بادمجان ها را داخل کاسه ای که از قبل با ترکیب نمک و آب پر کرده اید بگذارید تا تلخی بادمجان ها از بین برود.

مرحله دوم: در مرحله دوم بادمجان ها را از داخل مخلوط نمک و آب بیرون بیاورید و آنها را کاملا خشک کنید، تابه را بر روی حرارت ملایم گاز قرار دهید و داخل تابه را به وسیله روغن چرب کنید،تمام بادمجان ها را سرخ کنید و آنها را کنار بگذارید.

مرحله سوم: در این مرحله پیاز ها را از قسمت ریز رنده کنید و به همراه نمک، فلفل و زردچوبه و همچنین ۲ حبه سیر رنده شده، جعفری خورد شده و گوشت چرخ کرده مخلوط کنید و آنها را به مدت ۲۰ دقیقه در یخچال قرار دهید تا همه مواد مزه دار شوند.

مرحله چهارم: مواد ترکیب شده در یخچال را خارج کنید و آنها را شبیه به کتلت و شامی شکل دهید ،سپس بادمجان ها را بیاورید و مواد را در داخل شیار های ایجاد شده قرار دهید، با همه بادمجان ها این کار را تکرار کنید تا به اتمام برسند، در مرحله بعدی نوبت به تهیه سس مخصوص کازان کباب می رسد.

مرحله پنجم: برای تهیه سس مخصوص ابتدا گوجه فرنگی ها را رنده کنید ، داخل تابه ریخته و بر روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا به صورت کامل تفت بخورد در ادامه نمک، فلفل ، زردچوبه ، سیر و رب را به پوره گوجه فرنگی اضافه کنید و بادمجان ها را به آرامی بر روی آن بچینید ، بر روی مواد آبجوش بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه قابلمه را بر روی حرارت بالا قرار دهید تا گوشت خودش را بگیرد ، بعد از آنکه گوشت خودش را گرفت ،حرارت را کاهش دهید و ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان دهید تا گوشت و بادمجان به صورت کامل بپزد و سس نیز غلیظ شود، در این مرحله غذا آماده سرو است.

اگر شما قصد دارید این غذای محبوب را در فر بپزید ، تمام مراحل بالا را انجام دهید و سپس دور ظرف خود را به استفاده از فویل آلومینیوم بپوشانید ، ظرف حاوی بادمجان را در طبقه دوم فر به مدت ۴۰ دقیقه و با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا به خوبی بپزد.


نکات مهم

  • برخی از افراد کازان بادمجان را به همراه نان یا برنج سرو می کنند.
  • بهتر است برای تهیه این غذا از بادمجان های درشت و بدون تخم استفاده کنید تا کازان کباب شکل ظاهری و طعم بهتری پیدا کند.
  • این غذا را در فر و توستر نیز می توان پخت.
  • زمان پخت این غذا و زمان آماده سازی مواد آن جمعا ۹۰ دقیقه است.
  • در پخت کازان کباب می توانید از فلفل تند به جای فلفل دلمه ای نیز استفاده کنید که کاملا بسته به ذائقه و سلیقه شما دارد.
  • در صورتی که قصد دارید این غذا را در فر بپزید توجه کنید که روی ظرف خود را فویل بپیچید و دمای فر را بر روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد به مدت ۴۰ دقیقه قرار دهید تا به خوبی مغز پخت شود.
  • می توانید در انتها به این غذا زعفران دم کرده و آبغوره نیز اضافه کنید.

در این مقاله سعی کردیم مواد لازم و همچنین دستور پخت کازان بادمجان و سس مخصوص آن را در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید آن را به راحتی در منزل خود بپزید و در کنار خانواده میل بفرمایید، امیدواریم نکات ذکر شده در این مقاله کمک شایانی به شما در جهت پخت هرچه بهتر این غذای معروف و محبوب کشور ترکیه کرده باشد.