روانشناسی | روانشناسی خانواده | روابط زوجین | رابطه زناشویی

خانواده شوهرم رفتارهای خیلی زشتی باهام دارن ، باهاشون چطور رفتار کنم؟

15:06 - 1401/12/15
در این مطلب درباره مدیریت رابطه با خانواده همسر و هرآنچه باید درباره رفتار با آن‌ها بدانید صحبت می‌کنیم.

ممکن است بین شما و خانواده همسرتان اختلافاتی پیش بیاید، اما باید یاد بگیرید این اختلافات را به بهترین شکل برطرف کنید. در این مطلب درباره مدیریت رابطه با خانواده همسر و هرآنچه باید درباره رفتار با آن‌ها بدانید صحبت می‌کنیم.

مدیریت رابطه با خانواده همسر

تعارض‌های بین ما و خانواده همسر بیشتر مواقع ناشی از مسائل کوچک و جزئی‌ هستند. مادرشوهرمان حرفی می‌زند که باعث دلخوری‌ ما می‌شود و عصبانی می‌شویم. چون نشان‌دادن عصبانیت یا رنجش ما باعث بدترشدن اوضاع می‌شود، خشم‌ خود را می‌خوریم و ناراحتی‌ خود را پنهان می‌کنیم که این کار باعث نشخوار فکری مداوم و احساسات منفی می‌شود.

همسرتان را در اولویت قرار دهید

وقتی ازدواج می‌کنید، همسرتان نزدیک‌ترین و مهم‌ترین فرد زندگی شما می‌شود. همیشه حفظ رابطه سالم با همسرتان را اولویت اول زندگی‌تان قرار دهید. شما دو نفر یک تیم هستید و هنگام رسیدگی به مسائل مربوط به خانواده‌های یکدیگر، باید متحد باشید.

تعیین محدودیت‌های مناسب از روش‌های مدیریت رابطه با خانواده همسر

شما و همسرتان باید درباره محدودیت‌هایی که می‌خواهید اعمال کنید با هم تصمیم بگیرید. مثلا اگر برای ساعات اولیه خواب فرزندانتان ارزش قائل هستید، ممکن است به مهمانی‌های شبانه نروید یا اگر هم بروید زودتر برگردید. یا اگر مادرشوهرتان هر روز برای دیدن شما به خانه‌تان می‌آید یا انتظار دارد شما هر روز به او سر بزنید، با همسرتان مشورت کنید و روزی را انتخاب کنید، سپس او را برای صرف شام در همان روز مقرر دعوت کنید.

با خانواده همسرتان درگیر نشوید

درگیرشدن با خانواده همسر عواقب بسیار بدی دارد و باعث می‌شود تصویر بدی از شما در ذهنشان بماند. سعی کنید از روش‌های درست برای حل مشکلات‌تان استفاده کنید و هرگز با آن‌ها درگیر نشوید.

با کم کردن انتظارات رابطه خود وهمسرتان را مدیریت کنید

بیشتر ما انتظارات زیادی از خانواده همسرمان داریم. این انتظارات تصویر ذهنی ما از خانواده همسرمان هستند و با زندگی واقعی تفاوت زیادی دارند.

سعی کنید روی کارهایی که دوست دارید خانواده همسرتان برایتان انجام بدهند، تمرکز نکنید. این کار سخت است اما کنارگذاشتن این انتظارات باعث می‌شود زمانی که آن‌ها این کارها را انجام نمی‌دهند، توی ذوقتان نخورد و کمتر ناراحت شوید.

سعی کنید انعطاف‌پذیر باشید

اگر رابطه خوبی با همسرتان دارید، سعی کنید اختلاف‌نظرهای کوچک‌تر را از بین ببرید. اگر مادربزرگ هنگام ملاقات به بچه‌هایتان زیاد آب‌نبات می‌دهد، شاید بتوانید از این مسئله چشم‌پوشی کنید. اگر رابطه‌تان با خانواده همسرتان چندان آرام و صلح‌آمیز نیست، باز هم این توصیه کارآمد است. روی مسائلی تمرکز کنید که بیشترین اهمیت را دارند و مسائل کم‌اهمیت را جدی نگیرید.

راهی برای رفع نیازهای آن‌ها بیابید

فرض کنید پدرشوهرتان می‌خواهد در بازسازی خانه شما و همسرتان کمکتان کند، اما شما دوست دارید خودتان دو نفر این کار را انجام بدهید. در این شرایط، می‌توانید از پدرشوهرتان بخواهید یک نرده جدید بسازد. این‌طوری هم به او فرصتی برای مشارکت داده‌اید و هم میان شما و همسرتان قرار نمی‌گیرد.

از صحبت درباره موضوعات بحث‌برانگیز اجتناب کنید

سعی کنید درباره موضوعاتی مانند سیاست، مذهب یا هر چیز بحث‌برانگیز دیگری با خانواده همسرتان صحبت نکنید. این افراد بخشی از زندگی شما و فرزندانتان هستند و بهتر است با صحبت درباره این موضوعات، رابطه خودتان و آن‌ها را شکراب نکنید.

دنبال راه‌هایی برای برقراری ارتباط باشید

سعی کنید راه‌هایی برای برقراری ارتباط با خانواده همسر پیدا کنید. شاید مادرشوهرتان بتواند دستورپخت قدیمی خانوادگی را به شما یاد بدهد یا بتوانید برای پدرشوهرتان فیلم‌هایی از بچه‌هایتان بفرستید.