روانشناسی | روانشناسی خانواده | روابط زوجین | رابطه زناشویی

طلاق گرفتم و هیچ خواستگاری ندارم چکار کنم؟

19:38 - 1401/12/13
ازدواج مجدد و نداشتن خواستگار معمولا یکی از مشکلاتی است که برخی از زنان مطلقه بعد از جدایی آن را تجربه می‌کنند.

پاتوق آنلاین: ازدواج مجدد و نداشتن خواستگار معمولا یکی از مشکلاتی است که برخی از زنان مطلقه بعد از جدایی آن را تجربه می‌کنند. زنانی که تمایل به ازدواج دارند اما بدلیل نداشتن خواستگار مناسب مجبور می‌شوند تا سال‌ها تنهایی را تحمل کنند. تنهایی بعد از طلاق مشکلات خاص خودش را دارد به همین دلیل بهتر است تا افراد مدتی بعد از جدایی به فکر پیدا کردن همسر مناسبی برای خود باشند. دلایل نداشتن خواستگار مناسب بعد از طلاق متفاوت است. بعضی از دلایل آن‌ مانند نداشتن روابط اجتماعی قوی با دیگران و سخت‌گیری بیش از اندازه مربوط به شما هستند که می‌توانید با کمی تلاش حلشان کنید؛ اما برخی دیگر مانند داشتن فرزند خارج از کنترل شما هستند و خواستگار شما باید با این موضوع کنار بیاید. به طورکلی این دلایل هر چیزی که باشند شما می‌توانید با استفاده از راهکارهایی که در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم به راحتی شانس خود را برای ازدواج مجدد افزایش دهید.

راهکارهای افزایش شانس ازدواج مجدد در زنان مطلقه

از سخت‌گیری خود کم کنید

بسیاری از زنان مطلقه بعد از جدایی خود دچار وسواس فکری می‌شوند و مدام ترس این را دارند که مبادا زندگی جدیدشان مانند ازدواج قبلی به شکست منجر شود. به همین دلیل روی هر خواستگاری که برایشان پیدا می‌شود حساسیت بیش از اندازه‌ای نشان می‌دهند به طوریکه طرف مقابل را از اقدامش پشیمان می‌کنند. یا اینکه برخی از زنان برای انتقام گرفتن از شوهر سابقشان منتظر می‌نشینند تا شخصی به خواستگاری آن‌ها بیاد که از لحاظ اجتماعی و اقتصادی یک سر و گردن از او بالاتر باشد. اما بهتر است کمی واقع‌بین باشید و به خوبی شرایط خودتان را بررسی کنید. یادتان باشد که با بالاتر رفتن سنتان شانس شما برای پیدا کردن خواستگار خوب کمتر می‌شود. پس اگر در این خصوص مشکل دارید حتما با یک روانشناس مشورت کنید.

قبل از هر چیز با خودتان آشنا شوید و خودتان را پیدا کنید

یکی از مهم‌ترین کارهایی که بعد از جدایی از عشقتان و به پایان رساندن یک رابطه نافرجام باید انجام بدهید، این است که دوباره خودتان را پیدا کنید. وقتی یک رابطه، به ویژه رابطه‌ای که چندان هم فوق‌العاده نبوده است، به پایان می‌رسد، متوجه می‌شوید که در تلاش برای سازگار شدن با همسرتان و سرو سامان دادن به زندگیتان یا تسلیم شدن در برابر سختی‌های زندگی خودتان را گم کرده‌اید. به جرات می‌توان گفت که هیچ کس بعد از جدایی بهترین نسخه از خودش نیست. بنابراین قبل از آشنایی با فرد دیگر بهتر است با خودتان آشنا شوید. کمی برای خودتان وقت بگذارید و کارهایی را که دوست دارید، به تنهایی انجام بدهید. دوچرخه‌سواری کنید، از موزه و گالری بازدید کنید، تنهایی کافه بروید و کتاب مورد علاقه‌تان را بخوانید، جان کلام آن که هر کاری دوست دارید، انجام بدهید. وقتی متوجه شوید که معاشرت با خودتان چقدر لذت‌بخش است و بفهمید که تنهایی هم می‌توانید از زندگی لذت ببرید، اعتماد به نفس بیشتری برای آشنا شدن با دیگران و ازدواج مجدد پیدا می‌کنید.

ذهنیت مثبت داشته باشید

وقتی از عشقتان جدا می‌شوید، قابل درک است که آینده روشنی پیش روی خودتان نبینید و امیدی به شروع دوباره نداشته باشید. اما اگر بخواهید دوباره ازدواج کنید و طعم خوشبختی را در زندگی مشترک بچشید، باید سعی کنید مثبت‌اندیش بمانید.

وقتی خواستگاری برایتان آمد، ذهنیت مثبتی را در خود ایجاد کنید. ذهنیت مثبت به رفتار مثبت منجر می‌شود که به نوبه خود شانس رسیدن به نتیجه مطلوب و خوشبخت شدن را افزایش می‌دهد.

فکر کنید که چه خواسته‌هایی از شریک زندگیتان دارید

طلاق گرفتم و هیچ خواستگاری ندارم چکار کنم؟1

وقتی مدتی گذشت و به اندازه کافی از رابطه ناموفق قبلی فاصله گرفتید، می‌توانید به عقب برگردید و بدون تعصب نقاط ضعف و قوت رابطه‌تان را ارزیابی کنید. به این ترتیب می‌توانید از گذشته درس بگیرید و از این بینش جدید برای یافتن همسری مناسب استفاده کنید. فکر کنید و ببینید که کدام ویژگی‌های همسر سابقتان را دوست داشتید و از کدام ویژگی‌هایش متنفر بودید. دو فهرست از محاسن و معایب همسر سابقتان تهیه کنید. سپس فهرستی از ارزش‌های اصلی خودتان تهیه کنید. اکنون می‌توانید از جمع‌بندی این سه فهرست متوجه شوید که به دنبال چه خصوصیاتی در همسر آینده‌تان هستید. آگاهی از خواسته قلبی‌تان قدرت و تمرکز را در شما ایجاد می‌کند و شما را به سمت رابطه‌ای سالم و پایدار هدایت می‌کند.

با خانواده و دوستانتان در ارتباط باشید

اگر بخواهید به تنهایی با خواستگار جدیدتان آشنا شوید، احتمالاً دچار استرس و سردرگمی شدیدی خواهید شد، بنابراین بهتر است با دوستان و اعضای خانواده‌تان مشورت کنید و آن‌ها را هم در روند آشناییتان قرار بدهید، تا فشار کمتری را احساس کنید. به نزدیکانتان بگویید که آماده‌اید تا دوباره ازدواج کنید و از آشنایی با افراد جدید استقبال می‌کنید. احتمالاً آن‌ها حداقل یک مرد مناسب یا دست‌کم فعالیتی را مد نظر دارند که می‌تواند به شما کمک کند. این مرد مناسب شاید پسر همسایه مادرتان یا همکار بهترین دوستتان باشد، شاید جشن تولد سی سالگی دخترخاله‌تان یا مهمانی خانه جدید هم‌کلاسی قدیمی‌تان همان فرصت مناسبی باشد که شما را با مرد زندگیتان آشنا کند.

از سرگرمی‌هایتان استفاده کنید

احتمالاً همین حالا هم کارهایی وجود دارد که از انجام دادنشان لذت می‌برید و علائقی مانند ورزش، نقاشی یا آشپزی دارید که برایتان مهم است. می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید، فعالیت‌های مورد علاقه‌تان را بیشتر و در مکان‌های مختلف انجام بدهید تا هم از زندگی لذت ببرید و هم فرصت‌های طلایی برای آشنا شدن با افراد جدید پیدا کنید. در انجمن‌ها، جلسات، رخدادها و گروه‌های مجازی مشارکت کنید.

شرکت در این نوع فعالیت‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا با افراد جدیدی آشنا شوید.

در گروه‌های داوطلبانه عضو شوید

برای افرادی که به کارهای خیر علاقه‌مندند، عضو شدن در گروه‌های داوطلبانه بهترین توصیه برای آشنا شدن با افراد جدید است. یکی دو کار خیر که برایتان مهم است، مانند نجات دادن محیط زیست یا مراقبت از حیوانات پیدا کنید، در سازمان‌های مرتبط عضو شوید و تا جایی که می‌توانید برای آن وقت بگذارید. داوطلب شدن در این کارهای خیر شما را با افرادی آشنا می‌کند که از ذهنیت مشابهی برخوردار هستند؛ به این ترتیب مجبور نمی‌شوید که برای یافتن افرادی همدل و هم‌فکر خیلی دور بروید. به علاوه شروع گفتگو برایتان آسان‌تر می‌شود و در چنین شرایطی اضطراب کمتری را هنگام شروع آشنایی تحمل می‌کنید.

سفر کنید

طلاق گرفتم و هیچ خواستگاری ندارم چکار کنم؟18

سفر رفتن جهان را به ما نشان می‌دهد و تجربه کردن فرهنگ‌های دیگر را برایمان ممکن می‌سازد و به این ترتیب روح و جسم‌مان را سیراب می‌کند. به علاوه مجبور نیستید که فقط با آشنایان و نزدیکانتان مسافرت بروید. بسیاری از شرکت‌های مسافرتی تورهایی گروهی را ارائه می‌دهند که هم ارزان‌تر از سفرهای انفرادی است و هم موقعیت خوبی را برای آشنا شدن با افراد جدید فراهم می‌کند. اگر به سفر گروهی علاقه ندارید، بعضی شرکت‌ها شما را به بومی‌های منطقه مورد نظرتان معرفی می‌کنند تا آن‌ها شهر را به شما نشان بدهند. معاشرت با بومی‌ها روش فوق‌العاده‌ای برای بازدید از مناظر منحصربه فرد، جاذبه‌های گردشگری و رستوران‌ها است. از این گذشته مسلماً آشنایان جدیدتان با کمال میل آماده‌اند تا شما را به پاتوق‌هایشان ببرند و به دوستانشان معرفی کنند.

هر انسانی در زندگی خود روزی را تجربه می‌کند که اوضاع بر وفق مرداش نیست و باید برای ادامه زندگی روی پای خودش بایستد تا بتواند دوباره با قدرت بدنبال برآورده کردن آرزوهایش برود. این کار نیازمند مهارت‌هایی است که باید در زندگی آن‌ها را بیاموزد چرا که اتفاقات ناخوشایند غیرقابل پیش‌بینی هستند پس بهتر است افراد با آمادگی با آن‌ها روبرو شوند.

از شبکه‌های اجتماعی به درستی استفاده کنید

حاضریم شرط ببندیم که حداقل در یکی از شبکه‌های مجازی اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام عضو هستید. این شبکه‌ها به جز منتشر کردن عکس غذای خوشمزه‌ای که امروز ناهار خورده‌اید، مسافتی که دویده‌اید یا بامزه‌ترین گربه‌ای که دیده‌اید، کاربردهای دیگری هم دارند. از این شبکه‌ها می‌توانید برای آشنا شدن با افراد جدید هم استفاده کنید. بدون این که عجیب و غریب به نظر برسید، هم می‌توانید از شبکه‌های مجازی برای دوستیابی استفاده کنید، اگر این آشنای جدید دوست دوستتان باشد، کار برایتان راحت‌تر می‌شود. باب آشنایی را با لایک کردن عکس‌ها و پست‌های فرد مورد نظرتان باز کنید، سپس هر از گاه کامنتی بگذارید و ببینید که آیا او به شما جواب می‌دهد یا خیر. اگر پاسخی دریافت کردید، سعی کنید به گفتگو ادامه بدهید، برای گرم‌تر شدن گفتگو می‌توانید از دوست مشترکتان به عنوان حلقه ارتباطی استفاده کنید.

از محیط کارتان خوب استفاده کنید

هنگام استفاده از این توصیه جانب احتیاط را رعایت کنید، به خصوص اگر می‌خواهید همسر آینده‌تان را در محیط کارتان پیدا کنید. ابتدا خط‌مشی‌های شرکتتان را بررسی کنید، سپس مطابق با آن اصول پیش بروید. اگر قرار گذاشتن و خواستگاری کردن همکارها از هم اشکالی ندارد، می‌توانید با خیال راحت پیش بروید. اینجا است که باید کنترل امور را به دست بگیرید و با تنظیم قرارهای گروهی مانند سینما رفتن، رستوران رفتن یا هر کار دیگری که برای دورهمی‌های شرکتتان مناسب است، موقعیت‌هایی را برای صمیمی شدن با همکاران‌تان فراهم کنید. از یاد نبرید که رفتار افراد در محل کار با رفتارشان در مواقع دیگر متفاوت است، بنابراین وقتی خارج از محیط شرکت با هم معاشرت کنید، این اجازه را به آن‌ها می‌دهید تا شخصیت واقعیشان را نشان بدهند.

اگر فرزندی از ازدواج سابقتان دارید، او را پنهان نکنید

طلاق گرفتم و هیچ خواستگاری ندارم چکار کنم؟10

اگر از همسر قبلیتان فرزند دارید، این موضوع را از همان ابتدا واضح و روشن بیان کنید. بسیاری از خانم‌های مطلقه فرزند داشتن‌شان را در قرارهای اول مخفی می‌کنند، چون نگرانند که مبادا وقتی خواستگارشان از بچه‌دار شدن آن‌ها مطلع شود، از ازدواج با آن‌ها پشیمان شود. بهتر است از همان ابتدا و قبل از آن که دلبستگی عاطفی ایجاد شود، متوجه شوید که آیا خواستگارتان می‌تواند با فرزندتان کنار بیاید یا خیر. اگر فرزند ندارید و تصمیم قطعی خودتان را برای بچه‌دار شدن یا نشدن در آینده گرفته‌اید، نیز باید تصمیم‌تان را با خواستگارتان در میان بگذارید. زندگی سرشار از اتفاقات غیرمنتظره است و ممکن است با موانع بسیاری در رابطه مشترکتان روبه‌رو شوید، بنابراین بهتر است با پنهان کردن حقیقت، شرایط را برای خودتان سخت‌تر نکنید.

ما در این مقاله تلاش کردیم تا نکاتی را به شما آموزش دهیم که به شکل عمومی‌ درباره اغلب افراد صدق کند؛ اما قطعا شرایط زندگی هر شخصی خاص و منحصر به فرد است که باید به طور دقیق‌تری بررسی شود.

بسیاری از زنان مطلقه بعد از جدایی خود تصمیم به ازدواج مجدد می‌گیرند اما از نداشتن خواستگار مناسب گله می‌کنند. قبل از هر چیز بهتر است دلایل نداشتن خواستگار را پیدا کنید و سعی کنید درصورت امکان این موانع را از سر راه بردارید. برای مثال آیا سخت‌گیری شما خواستگارانتان را از ازدواج با شما منصرف می‌کند یا اینکه بخاطر نداشتن روابط اجتماعی قوی فرصت آشنایی با مردان جدید را پیدا نمی‌کنید. بهتر است بعد از جدایی کمی به خودتان زمان بدهید و در این فرصت کمی به بازسازی روحیه خود بپردازید. نقاط ضعف ازدواج قبلی خود را پیدا کنید و سعی کنید آن را در زندگی جدید اصلاح کنید. با این کار راحت‌تر می‌توانید خواستگاران جدید پیدا کنید چرا که انتخاب‌های خود را محدودتر می‌کنید. در گام بعد تلاش کنید تا هرچه بیشتر دامنه روابط اجتماعی خود را گسترده کنید. دوستان و اعضای خانواده و فامیل می‌توانند فرصتی برای آشنایی بیشتر با افرادی جدید باشند. سرگرمی‌های خود را پیدا کنید و در صورت امکان در یک یا دو کلاس موردعلاقه‌تان شرکت کنید. گروه‌های دواطلبی و سفر با تورهای مسافرتی نیز می‌توانند این امکان آشنایی را برای شما فراهم کنند. در محیط کارتان سعی کنید بیشتر فعال باشید و با افراد بیشتری ارتباط اجتماعی برقرار کنید. از شبکه‌های اجتماعی نیز غافل نشوید و به خوبی از آن‌ها برای رسیدن به هدفتان یعنی پیدا کردن شخص مناسب استفاده کنید. یادتان باشد که اگر از ادواج قبلی خود صاحب فرزند هستید حتما این موضوع را با خواستگاران خود درمیان بگذارید.