روانشناسی/ عشق/ عاشقی

نشانه های عاشق شدن چیست / آیا شما هم کلمه عشق در نگاه اول رو قبول دارید؟

10:24 - 1401/12/07
برخی از مردم می گویند که عشق در نگاه اول را تجربه کرده اند و توانسته اند زندگی مشترک خوبی را بسازند.

عشق در نگاه اول یک اتفاق دلخواه برای خیلی ها است و در داستان ها و قصه ها زیاد در مورد عاشق شدن با یک نگاه خوانده و شنیده ایم! دو آدم غریبه وقتی برای اولین بار همیدیگر را می بینند، یک دل نه صد دل عاشق هم می شوند انگار که سالهاست دنبال هم هستند.

آیا شما نیز به عاشق شدن در یک نگاه اعتقاد دارید؟ برخی از مردم می گویند که عشق در نگاه اول را تجربه کرده اند و توانسته اند زندگی مشترک خوبی را بسازند. برخی از روانشناسان و محققان اعتقاد دارند که مردم جذب شدن و برقراری ارتباط عاطفی عالی در اولین دیدار را با عشق به اشتباه می گیرند. البته عاشق شدن بستگی به رفتار و طرز فکر افراد و تعریف آنها از عاشقی دارد. اما به گفته لورن فوگل مرسی، روانشناس و درمانگر جنسی، عشق رمانتیک مستلزم شناخت کامل شخص و بررسی رفتارها و خلقیات اوست. شناخت کامل افراد در یک نگاه غیر ممکن است. پس می توان عشق در نگاه اول را یک قدرت جذب و بهم پیوستن قلب ها دانست. با این تفاسیر می توان گفت عشق در نگاه اول وجود دارد.

عاشق شدن در یک نگاه به چه معناست؟

برخی از افراد معتاد عاشق شدن در یک نگاه هستند. آنان معتاد عشق و به خصوص نشئگی‌ای هستند که در ابتدای رابطه به آدم دست می‌دهد. معتادان به عشق در یک نگاه در واقع عاشق عاشق شدن هستند و اغلب هم این احساس وقت و زمان زیادی نمی‌برد. به محض اینکه با شخص جدیدی روبرو می‌شوند عاشق شده و رابطه برقرار می‌کنند. گویی تمام قوا و توان فکریشان از کار می‌افتد و با خود می‌گویند: «رابطه ما خیلی فوق العاده است» در حالی که چیزی راجع به آن شخص نمی‌دانند.

نکته همین جاست که این افراد نمی‌خواهند طرف مقابل را بشناسند چرا که تا او را شناختند شاید مجبور شوند او را از جایگاهی که به او اختصاص داده بودند پایین بیاورند. در این صورت متوجه می‌شوند که او نیز مانند بقیه آدم‌هاست و نقطه ضعف‌های او رویای آنان را پریشان خواهد کرد.

باید توجه داشت که در اغلب موارد احساس عشق در یک نگاه در واقع عشق نیست و می‌توان گفت بیشتر به نوعی هوسرانی است. کسی که دچار این حس می‌شود در واقع شیفته آن چیزی می‌شود که در ذهن خود از آن فرد ساخته است نه آن آدمی که به راستی می‌بیند. در واقع او تشنه تعهد و وابستگی است.

برخی از افراد وقتی برای اولین بار کسی را ملاقات می‌کنند می‌توانند بفهمند که این شخص برایشان مناسب است یا نه. اما در مورد معتادان به عشق در یک نگاه موضوع متفاوت است. آنان در یک چشم به هم زدن عاشق می‌شوند و به احتمال زیاد این عشقشان یک عشق واقعی نیست. مسئله این است حتی هنگامی که با طرف مقابل ازدواج می‌کنند و به اصطلاح زندگی زیر یک سقف را شروع می‌کنند، با گرفتاری‌ها و مسایلی روبرو خواهند شد که هر زوج دیگری با آن‌ها روبرو می‌شود. آنان بعد از ازدواج ناگهان احساس می‌کنند از خواب غفلت بیدار شده‌اند و دیگر عاشق او نیستند و حتی حس می‌کنند باید رابطه‌اشان را تمام کنند.

نشانه های عاشق شدن چیست / آیا شما هم کلمه عشق در نگاه اول رو قبول دارید؟0

نشانه های عاشق شدن در نگاه اول چیست؟

آیا شما نیز هنوز مطمئن نیستید که عشق در نگاه اول را تجربه کرده اید یا خیر؟ دانستن نشانه های عاشق شدن یک دختر در نگاه اول و یا نشانه های عاشق شدن یک پسر در نگاه اول به شما کمک می کند تا بتوانید تشخیص دهید که آیا عشق در نگاه اول برای شما اتفاق افتاده است یا خیر. برخی از مهم ترین نشانه های عاشق شدن در یک نگاه عبارتند از:

قلب شما می لرزد

هنگامی که شما عاشق شوید، مغز دستور ترشح آدرنالین در رگ های شما را صادر می کند. با آزاد شدن آدرنالین بسیار زیاد در بدن، شما احساس می کنید که قلبتان به لرزه افتاده است. و با نگاه اول به یکدیگر این لرزش را در قلب خود احساس می کنید.

احساس می کنید که قبلا به او ملاقاتی داشته اید

اگر او را برای اولین بار است که می بینید. اما احساس می کنید برای شما آشنا است و قبلا او را ملاقات کرده اید این موضوع می تواند به عاشق شدن در یک نگاه ختم شود.

هنگامی که در اطراف شماست، نمی توانید تمرکز داشته باشید

اگر نگاه کردن و یا حضور این شخص باعث بهم ریختن تعادل و تمرکز شما می شود. و یا شما را دچار لکنت زبان می کند. و احساس می کنید که اعصابتان بهم ریخته شده است، پس احتمالا جذب او شده اید. و مغز شما آمادگی تجربه عشق در نگاه اول را دارد.

از رفتارها و واکنش های خود گیج شده اید

ممکن است به طور ناخواسته به سمت او سوق پیدا کنید. و وقتی به خودتان می آیید دلیل این جذب شدن و رفتارهای خود را نفهمید. نمی دانید چرا به سمت او حرکت کرده اید و یا به چشمانش خیره شده اید. فقط نمی خواهید این لحظات تمام شود و از بین برود.

تمایل دارید صحبت های طولانی مدتی با او داشته باشید

نیرویی شما را به سمت او و صحبت کردن با او جذب می کند. این نیرو شخص را مورد توجه شما قرار داده و احساس عجیبی را در شما ایجاد می کند. اگر شما میل غیر قابل کنترل برای صحبت کردن با طرف مقابل خود دارید. و می خواهید دائم با او به صحبت کردن و معاشرت بپردازید به احتمال زیاد عاشق شده اید.

نمی توانید او را از ذهن خود خارج کنید

عشق در نگاه اول باعث می شود که ذهن شما دائم درگیر او باشد. و همیشه به او، طرز رفتار، صحبت کردن، خواسته هایش و … فکر کنید. اگر نمی توانید طرف مقابل خود را از ذهنتان بیرون کنید پس عاشق او شده اید.

او نیز به شما توجه ویژه ای دارد

اگر شما درگیر یک عشق متقابل و دو طرفه شده باشید، پس طرف مقابل نیز به شما توجه خاصی دارد. او ممکن است علاقه و عشق خود را با یک لبخند، نگاه عاشقانه و یا رفتار دوستانه و … نشان بدهد. او با این رفتارها آمادگی و رضایت خود را برای پیش بردن و توسعه روابطش با شما نشان می دهد.

با فکر کردن به او، ناخودآگاه لبخند می زنید

شاید اولین دیدار و ملاقات شما در حد چند دقیقه بوده باشد. اما شما با فکر کردن به او و رفتارهایش ناخودآگاه لبخندی میزنید. این احساس سرخوشی و شادی نشانه ای از عشق در نگاه اول است.

احساس می کنید که او غریبه نیست

با اینکه اولین باراست طرف مقابلتان را ملاقات می کنید و شناختی نسبت به او نداشته اید. اما احساس می کنید که او را سالها است می شناسید و برای شما غریبه نیست. او با وجود غریبه بودن می تواند به شما آرامش بدهد. وقتی با او ملاقات می کنید به راحتی نظرات خود را با او به اشتراک می گذارید. و ارتباط خوبی با یکدیگر برقرار می کنید.

ضربان قلب شما با دیدنش بالا می رود

اگر شما نیز با دیدن شخص مورد نظر احساس می کنید قلبتان دارد از جا کنده می شود و صدای ضربان قلب خود را می شنوید، مسلما عاشق شده اید. ضربان قلب بالا یکی از علائم فیزیکی عشق در نگاه اول است.

نمی توانید از ملاقات با او دست بردارید

یکی از مهم ترین نشانه های عاشق شدن در یک نگاه این است که نمی توانید از او دور شوید. دائم به دنبال بهانه برای مشخص کردن یک قرار ملاقات با او هستید و اصرار زیادی برای دیدن او دارید. شما نمی توانید از ملاقات با او دست بردارید و همیشه به راه ها و بهانه هایی برای دیدن مجدد او فکر می کنید.

او را یک شخص فوق العاده جذاب می بینید

زیبایی یک امر ذهنی و سلیقه ای است. ممکن است او در نگاه شما زیباترین و جذاب ترین انسان روی کره زمین باشد اما در نگاه دوستانتان نه. شما از ظاهر، شخصیت او و رفتار و گفتارش به شدت خوشتان می آید. او از نظر شما یک انسان فوق العاده جذاب است و مثل و مانند ندارد.

نشانه های عاشق شدن چیست / آیا شما هم کلمه عشق در نگاه اول رو قبول دارید؟16

در ذهنتان همیشه او را در کنار خود تجسم می کنید

یکی از نشانه های عشق در نگاه اول این است که همیشه او را در کنار خود تجسم می کنید. و می خواهید تمام وقت خود را با او بگذرانید. شما به آینده رابطه خود با او فکر می کنید. و برنامه ریزی هایی را برای آینده مشترک با او در ذهن خود خواهید داشت.

در کنارش احساس آرامش دارید

داشتن آرامش در کنار او قابل توضیح دادن نیست. حتی هنگامی که به شدت عصبانی هستید با بودنش در کنار شما می تواند آرامش را به شما هدیه کند. وقتی در اطراف شما است احساس امنیت و آرامش دارید.

احساس می کنید از هر جهت با او هماهنگ هستید

با اینکه تازه با این شخص آشنا شده اید اما احساس می کنید مدت طولانی است که با او همراه هستید. و در همه زمینه ها هماهنگ و همگام با هم هستید. این می تواند یکی از نشانه های عشق در نگاه اول باشد.

زبان بدن شما هنگام بودن او تغییر می کند

آیا متوجه این موضوع شده اید که وقتی طرف مقابل شما در جمع حضور دارد احساس بهتری دارید. بیشتر از قبل می خندید، انرژی بیشتری دارید، دائم ظاهر خود را بررسی می کنید، موهایتان را مرتب می کنید و زبان بدن شما و حرکات بدنتان به سمت اوست. وقتی در نگاه اول عاشق شوید به احتمال زیاد زبان بدن شما در هنگام حضور او تغییر می کند.

جز او کسی را نمی بینید

وقتی در نگاه اول عاشق می شوید، به جز او دیگر کسی را در دنیا نخواهید دید. اهمیت او فراتر از بقیه است. و شما هنگام حضورش دیگر توجهی به اطراف خود ندارید. در لحظه حضور او، هیچ کس دیگری مهم نیست.

در مورد او کنجکاو هستید

هنگامی که در نگاه اول عاشق می شوید، دوست دارید در مورد او بیشتر بدانید. در رابطه با اینکه چه علایقی دارد، چه کارهایی انجام می دهد، چه ملاک هایی دارد و آیا شما مورد پسند او هستید، اهدافش در زندگی چیست؟ و … .

نشانه های عاشق شدن چیست / آیا شما هم کلمه عشق در نگاه اول رو قبول دارید؟11

آیا عشق در نگاه اول از نظر روانشناسی مورد تایید است؟

در تحقیقات زسوک و همکاران، چندین پرسش مهم با استفاده از سناریوهای ارتباطی شبیه‌سازی شده و حقیقی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج مطالعه واقعاً تجربه عشق در یک نگاه را گزارش کرد؟ آیا در شرایطی که شخص مورد ارتباط دارای جذابیت ظاهری بیشتری بود، این نوع عشق گزارش شد؟ شاخص‌های مربوط به عشق همراه با تعهد نسبت به ارتباطات عاشقانه، سطح کمتری از عشق در نگاه اول را نشان دادند؟ آیا عشق در یک نگاه سطح بالاتری از کشش و علاقه جنسی را در زوج‌های عاشق پیشگویی می‌کند؟

محققین این پرسش‌ها را در سه زمینه جستجو می‌کنند: مطالعه آزمایشگاهی، نظرسنجی آنلاین و سوم رخدادهای مرتبط با قرار ملاقات‌ها. در مجموع، آنها 396 مشارکت‌کننده که 62 درصدشان خانم بودند را به کار گرفتند. میانگین سنی آنها 24 سال بود. در مطالعه آزمایشگاهی و نظرسنجی آنلاین، به آنها عکس افراد جنس مخالف نشان داده شد و به آنها آموخته شد تا تصور کنند آنها در ایجاد ارتباط سریع هستند. این مطلب در مورد افرادی که با استفاده از اپلیکیشن‌های دوست‌یابی آنلاین در جستجوی شریک عاطفی هستند و ممکن است تجربه احساس قوی از عشق در لحظه را زمانی که در حال تماشای عکس طرف مقابل هستند، تجربه کنند مشابه می‌باشد. ‌آنها به اطلاعات مرتبط با این افراد دقت کمتری می‌کنند.

نظرسنجی‌های خوداظهار شامل ارزیابی جذابیت‌های ظاهری، میزان این نوع عشق LAFS، میزان کشش جنسی درگیر در احساس تمایل به با هم بودن دو نفر و میزان سه فاکتور (TLS) شور و شهوت (که از روی پژوهش اشترنبرگ رسم شده)، صمیمیت و تعهد بود.

با عشق در نگاه اول چه باید کرد؟

  • اگر شما درگیر چنین رابطه‌ای هستید و چنانچه خواهان رابطه‌ای سالم می‌باشید، مجبورید با بدبختی که تمام عمر از آن فرار می‌کردید روبرو شوید. باید با جدیت در راه التیام زخم‌های روحی – عاطفی خود بکوشید.

  • از پنهان شدن پشت دلباختگی و شیفتگی دست بردارید و شهامت این را پیدا کنید که نگاهی به درون خود بیاندازید و پس از آن پاسخ تمام پرسش‌هایتان را و در نهایت آن عشقی را که همیشه به دنبال آن بودید خواهید یافت.

  • اگر با عشق در یک نگاه با نامزدتان رابطه‌ای آغاز کرده‌اید لزومی ندارد رابطه‌اتان را با نامزدتان به هم بزنید. بهتر این است که شما هردو در مورد مسایل روحی- عاطفی خود کار کنید و به طور عملی رابطه‌ای واقعی و سالم را با هم پایه‌گذاری کنید.

  • هر کاری می‌کنید، یک کار را نکنید؛ آن به سرعت زیر یک سقف رفتن است. حرفش را هم نزنید. سرعتتان را پایین بیاورید. با هم بیرون بروید و همان اندازه که او را می‌شناسید خودتان را هم بشناسید. روز به روز و هفته به هفته رابطه‌اتان آرام آرام و به تدریج همانند درختی که از یک بذر در خاک جوانه می‌زند و بعد هم در خاک ریشه می‌دواند، بزرگ خواهد شد و رشد خواهد کرد.

نشانه های عاشق شدن چیست / آیا شما هم کلمه عشق در نگاه اول رو قبول دارید؟7