آشپزی / خورش دختر لوس شمالی

تا حالا خورش دختر لوس شمالی درست کردی؟/ بیا تا بهت بگم این خورش خوشمزه رو باید چطوری درست کنی تا طعم اون بی نظیر بشه

13:45 - 1401/12/03
دختر لوس اسم یک غذای خوشمزه شمالی است در شمال کشور غذاها هر کدام اسم و داستانی دارند که در جایگاه خود جالب و شنیدنی است از میرزاقاسمی گرفته تا خورش کوله طلا و غورابه هر کدام طعم و حال و هوای شمال و خنکی نسیم و نم باران را برای ما در هر کجای ایران یادآور می شوند با من باشید تا عطر خوش یک غذای گیلانی را مهمان منزلتان کنید، از این که برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش دختر لوس گیلانی خوشمزه و خانگی با همراه باشید
مواد لازم برای ۴ نفر
گوجه فرنگی ۳ عدد
بادمجان ۵ عدد
سیر ۳ حبه
چوچاق و خالیواش ۲ قاشق غذا خوری
رب انار ۱ قاشق غذا خوری
آب انار یا آب غوره یا آبلیمو به مقدار کافی
کره به مقدار کافی
نمک، فلفل سیاه، گلپر به مقدار کافی

طرز تهیه خورش دختر لوس

مرحله اول

برای درست کردن این غذای بی نظیر شمالی می توانید بادمجان را کبابی یا آبپز کنید ولی اگر از علاقه مندان به بادمجان کبابی هستید می دانید که طعم دودی آن فوق العاده است پس بادمجان را به همراه گوجه کبابی می کنیم.

مرحله دوم

برای کباب کردن می توانید زغال در منقل آماده کنید و گوجه و بادمجان را روی آن کبابی کنید اگر امکان استفاده از منقل را ندارید از اجاق گاز استفاده کنید روی شعله بزرگ اجاق شعله پخش کن قرار دهید و بادمجان ها را روی آن بچینید.

تا حالا خورش دختر لوس شمالی درست کردی؟/ بیا تا بهت بگم این خورش خوشمزه رو باید چطوری درست کنی تا طعم اون بی نظیر بشه3

طرز تهیه مرغ ترش خوشمزه و مجلسی شمالی

یکی از غذاهای خوشمزه و لذیذ شمالی مرغ ترش است که عطر و بوی خاصی دارد و می توانید برای مهمانی های ویژه این غذا را بپزید.

مرحله سوم

هر چند ثانیه یک بار از سر بادمجان گرفته و آن را بچرخانید تا کاملا پخته و کبابی شود بعد از این که بادمجان ها را کبابی کردید نوبت گوجه هاست به همان ترتیب کبابی کنید گوجه و بادمجان کبابی را در کاسه ای قرار دهید و پوست آن ها را جدا کنید.

تا حالا خورش دختر لوس شمالی درست کردی؟/ بیا تا بهت بگم این خورش خوشمزه رو باید چطوری درست کنی تا طعم اون بی نظیر بشه15

مرحله چهارم

روی تخته آشپزخانه قرار دهید و با کمک چاقو تیز ساطوری کنید این غذا را شمالی ها کاملا له و ساطوری می کنند اگر دوست دارید می توانید کمی درشت تر خرد کنید و کاملا له نکنید سپس سیر را پوست گرفته و رنده می کنیم.

مرحله پنجم

در یک تابه کره می ریزیم و روی حرارت اجاق گاز قرار می دهیم کره که ذوب شد سیر را اضافه می کنیم بوی سیر که بلند شد بادمجان و گوجه ساطوری شده را می افزاییم و با هم مخلوط می کنیم و اجازه می دهیم تفت بخورند و طعم ها ترکیب شود.

مرحله ششم

در این مرحله سبزی معطر شمالی را اضافه می کنیم اگر به آن دسترسی ندارید می توانید از سبزی های معطر دیگر استفاده کنید و مقداری نعنا هم بیافزایید و همه مواد خورش دختر لوس را با هم مخلوط کنید.

تا حالا خورش دختر لوس شمالی درست کردی؟/ بیا تا بهت بگم این خورش خوشمزه رو باید چطوری درست کنی تا طعم اون بی نظیر بشه18

مرحله هفتم

در ادامه رب انار را به همراه آب انار اضافه می کنیم به جای آب انار می توانید از آبلیمو یا آبغوره استفاده نمایید مواد را روی حرارت هم می زنیم تا آب اضافی بخار شود و در انتها کمی نمک را به همراه گلپر و فلفل سیاه می افزاییم.

مرحله هشتم

غذای خوشمزه شمالی ما آماده سرو است آن را در ظرف دلخواه خود بکشید و در کنار نان یا کته میل کنید در کنار غذا از مخلفات خوشمزه شمالی مثل زیتون پرورده غافل نشویید، نوش جان و گوارای وجود.