طرز تهیه سمنو

سمنو برای عید اینطوری که میگم بپز | طرز تهیه سمنو لذیذ برای عید و سفره هفت سین

14:52 - 1401/11/28
طرز تهیه سمنو برای عید را در ادامه مطلب مطالعه کنید.
طرز تهیه سمنو

پاتوق آنلاین: طرز تهیه سمنو خانگی، در ابتدا باید به شما کدبانوهای عزیز بگویم که در هنگام پخت سمنو، هیچ شیره یا شکر اضافه ای داخل مواد آن ریخته نمی شود و تمام شیرینی و مزه خوشمزه ، به خاطر وجود عصاره جوانه گندم می باشد.مواد مورد نیاز را طوری مشخص نمودیم تا به اندازه مقدار مصرفی برای تعداد افراد کم خانواده باشد

همیشه موقع پخت سمنو هفت سین این را فراموش نکنید که به ازای هر مقدار جوانه گندم باید ۳ برابر آرد، پیمانه بزنید. مثلا برای یک کیلوگرم گندم معادل سه کیلوگرم آرد لازم است.

گام اول

برای آماده کردن جوانه گندم، گندم های شسته شده را داخل آب سرد بگذاریدَ، به مدت ۲ روز خیس بخورد و روزی چند بار آب تازه بدهید تا زمانی که جوانه ها دیده شود.(سفید رنگ می شوند)

گام دوم

تا اینجا باید گندم های شما جوانه زده باشد. سپس آنها را آب کشی می کنید و جوانه های تازه را در ظرفی می ریزید. بعد با یک پارچه تمیز و خیس روی آن را می پوشانید. ظرف را در یک جای تاریک قرار بدهید. روزی ۳ یا ۴ بار با یک اسپری آب بپاشید تا خشک نشوند. یادتان باشد که رطوبت زیاد هم باعث ترشیدگی و گندیدگی جوانه ها می شود. (در اینجا جوانه ها ریشه می زنند)

گام سوم

الان باید جوانه ها ریشه زده باشند و رنگ سفید یا نقره ای داشته باشند. این گندم ها را بکوبید یا چرخ کنید تا به یک مخلوط نرم و یکدست برسید. سپس گندم های چرخ شده را با آب مخلوط کنید و از یک صافی رد کنید تا شیره آن جدا شود. می توانید با دست فشار بدهید تا شیره گندم کاملا از آن خارج شود. (شیرینی اصلی سمنو پزون ، همین شیره سفید رنگ است)

گام چهارم

آرد را در داخل یک قابلمه بریزید و کم کم شیره بدست آمده را به آن اضافه می کنید و بعد از حل کردن شیره، یک مایع رقیق در آخر کار بدستتان می آید. ظرف قابلمه را بر روی شعله اجاق گاز قرار بدهید و مرتب هم بزنید تا زمانی که به جوش بیاید و غلیظ بشود. حواستان باشد که طی ۵ تا ۶ ساعت مرتب باید هم بزنید تا ته نگیرد و در آخر کار شبیه به حلوا می شود. در اینجا می توانید بادام را اضافه کنید.

این را به خاطر داشته باشید که برای اینکه سمنوی شما خوشرنگ تر و شیرین تر بشود؛ می توانید مقداری از شیره جوانه را موقعی که سمنو در حال ته گرفتن هست داخل آن بریزید

گام آخر

در انتها کمی آن را تفت می دهید و با اضافه کردن کمی آب سرد، سمنو را رقیق تر و خوش رنگ تر می کنید. سمنو حاضر شده را بمدت نیم ساعت داخل فر یا روی اجاق گاز، حرارت ملایم می دهید تا دم بکشد و حاضر شود. با طرز تهیه سمنو در خانه می توانید به آسانی یک سمنو خانگی را تهیه کنید. نوش جان!

نکات و فوت و فن

گندمی که می خواهیم با آن سمنو درست کنیم باید از نوعی باشد که قابل سبز کردن است. اگر گندم احتیاج به پاک کردن دارد، اول آن را پاک می کنیم داخل یک ظرف می ریزیم. یک بار می شوییم و یک مقدار آب سرد رویش می گیریم و می گذاریم داخل آب سرد بماند.

آب سرد تا جایی باید باشد که تقریبا یک یا دو بند انگشت، روی گندم ها را بگیرد. حدود یک تا دو روز، یعنی بستگی به نوع گندم تان، باید گندم را خیس بکنید. این روزها گندم ها خیلی سریعتر سبز می شوند. بنابراین معمولا یک روز یعنی ۲۴ ساعت کافی است.

تعبیر خواب پختن سمنو

همانطور که می دانید سمنو از شیره جوشانده جوانه گندم به دست می آید. پختن سمنو در خواب بسیار خوب می باشد زیرا که سمنو پختن یک کار باارزش و یک اقدام به کار نیک و خیر می باشد که هم برای بیننده خواب سود دارد و هم دیگران از آن نفع می برند.

خواب دیدن سمنو به معانی زیر تعبیر می شود:

  • از آن جایی که در بیداری نیز سمنو نماد رزق و روزی حلال و نشانه پاکی است در خواب نیز نشان دهنده همین امر می باشد. نشان دهنده روزی حلالی است که با صبر و سپری شدن زمان به دست می آید.
  • مالی را نشان می دهد که با طول زمان به اثبات و حقانیت رسیده و پس از آن بیننده خواب آن را به دست می آورد.
  • تعبیر دیگر آن به ارثی مربوط می شود که به بیننده خواب، پس از اثبات حسب و نسب آن را صاحب می شود.

تعبیر خواب سمنو دادن یا سمنو پخش کردن

در کتب تعبیر خواب آمده است که اگر در خواب به کسی سمنو دادید، از سمت شما به آن فرد روزی و نعمت می رسد. اگر کسی به شما سمنو بدهد از جانب آن فرد به شما روزی می رسد.

تعبیر خواب سمنوپزان

در ادامه به بیان تعبیر خواب مراسم سمنوپزان می پردازیم که واقغعیت و بیداری نیز بسیار خوش یمن و باارزش می باشد.

  • اگر ببینید در در جایی هستید که دارند سمنو می پزند، نشان دهنده این است که به نعمت خواهید رسید.
  • اگر دیدید که در حال هم زدن سمنو هستید، در یک کار خیر شرکت می کنید.
  • اگر در خواب ببینید که خودتان در حال تهیه سمنو هستید، تعبیر این می باشد که خودتان بنیاد یک کار خیر را می گذارید و هم خود و هم دیگران از آن سود می برند.

اما در کل دیدن سمنو در خواب تعبیری خوب و خوش دارد. در صورتی معنی خوبی ندارد که رنگ یا عطر آن طبیعی نباشد و شما از آن راضی نباشید.

  • اگر رنگ سمنویی که در خواب می بینید، سرخ، سبز و یا آبی رنگ باشد؛ در این صورت خواب شما خوب نیست و تعبیر به غم و رنج می شود.
  • سمنویی که در خواب می بینید باید شکلاتی رنگ باشد و همچنین از عطر و بوی خوبی برخوردار باشد و شما در خواب از آن خوشتان بیاید.