آشپزی /خورش جنوبی قلیه ماهی /غذاهای سنتی خوشمزه/ پلو عربی/ کباب چنجه

طرز تهیه خورش خوشمزه جنوبی قلیه ماهی/این خورش رو اینجوری درست که فوق العاده خوشمزه و خاص پسند میشه

14:17 - 1401/11/28
خورش قلیه ماهی یکی از غذاهای بسیار خوشمزه و تند جنوبی است که در سراسر ایران طرفداران زیادی دارد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش قلیه ماهی در ادامه با ما همراه باشید.
مواد لازم برای ۴ نفر
ماهی ۵۰۰ گرم
گشنیز ۲۵۰ گرم
شنبلیله ۵۰ گرم
سیر ۵ حبه
تمر هندی ۲۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد متوسط
زردچوبه ۱ قاشق چای خوری
آرد گندم ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل و روغن به مقدار لازم

طرز تهیه خورش قلیه ماهی

مرحله اول

برای تهیه خورش قلیه ماهی ابتدا پیاز را پوست گرفته و خلالی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا طلایی شود.سپس سیر و نمک و فلفل و زردچوبه را در هاون خوب له کنید و به پیاز اضافه کرده و اجازه دهید کمی در حد چند ثانبه تفت بخورد.

مرحله دوم

در این مرحله گشنیز و شنبلیله را خرد کنید و در تابه بریزید و خوب تفت دهید.نصف پیمانه آب هم به آن اضافه کنید و اجازه دهید تا سبزی کمی پخته شود.در همین حین که سبزی پخته می شود ماهی را در قطعات بزرگ خرد کنید و نمک بزنید تا طعم دار شود.

مرحله سوم

در این مرحله باید تمر هندی را در ۲ لیوان آب خیس کرده و آرد گندم را نیز به آن اضافه کنید.سپس تمر هندی را در سبد یا صافی بریزید تا کاملا آبش گرفته شود.می توانید از دست برای گرفتن آب تمر هندی استفاده کنید.

خورش غوره مسما یکی از غذاهای خوشمزه است که معمولا فقط در فصل بهار به دلیل وجود غوره پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل…

مرحله چهارم

در این مرحله یک لیوان آب دوباره به تفاله تمر هندی اضافه کنید و به روش قبل دوباره آبش را بگیرید.در نهایت سه لیوان آب تمر هندی دارید که باید با پیاز و سبزی تفت خورده در یک قابلمه ریخته و روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید.

مرحله پنجم

ماهی ها را شسته تا نمک آن گرفته شود و به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را نیمه باز قرار دهید.بسته به نوع ماهی که استفاده می کنید حدودا ۲۰ الی ۳۰ دقیقه طول می کشد تا ماهی خوب پخته شود.

مرحله ششم

در این مرحله باید زیر حرارت را کم کنید و در قابلمه را نیمه باز قرار دهید تا با گذشت حدودا ۲۰ دقیقه قلیه ماهی شما جا بیفتد.در نهایت گوشت ماهی به دلیل پخته شدن در تمر هندی حسابی تند و شور و ترش می شود.