آشپزی | نکات آشپزی | فوت و فن آشپزی

قورمه سبزی رو تو قابلمه مسی بپزم یا سرامیکی؟ | کدوم قابلمه طعم قورمه سبزی رو خوشمزه تر میکنه؟

20:32 - 1401/11/26
پخت غذا در ظرف مسی باعث طول عمر و کاهش دردهای قاعدگی در خانم ها میشود قرص آهن فقط مولکول آهن است و نمیتواند آهن بدن شما را تامین کند.

پاتوق آنلاین: پخت غذا در ظرف مسی باعث طول عمر و کاهش دردهای قاعدگی در خانم ها میشود قرص آهن فقط مولکول آهن است و نمیتواند آهن بدن شما را تامین کند اما اگر دقت کرده باشید در شمال ایران که از قابلمه های مسی و حسوم استفاده میکنند بیماری های خونی و سرطان خون بسیار کم است. نگهداری حرارت در ظروف مسی به مراتب بیش از سایر ظروف فلزی است و دلیل خوشمزه شدن و خوب جا افتادن غذا در این ظروف هم این است که حرارت در مس به طور یکنواخت توزیع می شود.

آموزش آشپزی و دستور پخت قورمه سبزی جا افتاده و خوشمزه

سبزی قورمه سبزی :•: یک کیلو لوبیا چیتی یا قرمز :•: یک سوم لیوان پیاز :•: یک عدد طرز تهیه قورمه سبزی در قابلمه مسی شمبلیله خشک :•: یک قاشق غذاخوری نمک و فلفل و ادویه :•: به میزان لازم لیمو عمانی :•: ۴ تا ۵ عدد گرد لیمو :•: به مقدارکافی روغن جهت سرخ کردن سبزی و گوشت :•: به مقدار کافی

برای تهیه خورش قورمه سبزی لوبیا را از شب قبل می خیسانیم و دو یا سه بار آب آن را عوض می کنیم. سپس به همراه آب و نمک میگذاریم تا کمی بجوشد. لیمو عمانی را در ظرف آب می اندازیم تا کمی نرم شود و با چنگال آن را سوراخ میکنیم.

پیاز را نگینی خرد کرده و با کمی روغن سرخ می کنیم تا طلایی شود. گوشت را با توجه به سایز مورد نظرمان خرد می کنیم و با پیاز کمی تفت می دهیم تا رنگ گوشت عوض شده و سرخ شود به صورتی که آب آن خارج شود.

سپس به آن زرد چوبه و کمی فلفل ترجیحا فلفل قرمز اضافه می کنیم و تفت می دهیم. لوبیا ها را به گوشت و پیاز اضافه کرده و با اندکی آب می گذاریم نیم پز شوند.

در این حین سبزی را شسته و خرد می کنیم. سپس آن را سرخ می کنیم. اگر از سبزی فریز شده استفاده می کنید سبزی را به صورت یخ زده بدون آن که یخ آن باز شود در روغن قراردهید تا پس از سرخ شدن، سبزی به صورت لاستیکی و سیاه رنگ نشود.

بعد از نیم پز شدن لوبیا و گوشت، سبزی سرخ شده، لیمو عمانی و آب را به مواد اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش با حرارت ملایم کاملا پخته و جا بیفتد. در آخر نمک و فلفل و گرد لیمو رو اضافه می کنیم .در بعضی مناطق به خورش قرمه سبزی رب گوجه و آبلیمو اضافه میکنند که بستگی به ذائقه افراد دارد.

بهتر است سبزی خورشت قورمه سبزی خیلی ریز خرد شود چون به این ترتیب خورش بهتر جا می افتد. آب را به صورت یک جا به خورشت اضافه نمایید. حتی الامکان برای پخت قورمه سبزی از سبزی تازه استفاده کنید. چرا که خورش قورمه سبزی خوشمزه تر و خوش رنگ تر می شود و صد البته ویتامین های موجود در سبزی بهتر حفظ می شود.

اگر می خواهید سبزی قورمه سبزی را در فریزر نگهداری کنید بهتر است که آن را سرخ نشده در فریزر بگذارید و موقع پخت سرخ کنید تا سالم تر و خوش رنگ تر (سبزتر) باشد. چون از نظر بهداشت غذا روغن مایع نباید یخ بزند و مصرف روغن جامدهم برای سلامتی مضر است. شنبلیله خورش قورمه سبزی نباید زیاد باشد چون خورش تلخ می شود.

اگر سبزی قورمه سبزی درشت خرد شده باشد خورش هر چه بجوشد جا نمی افتد. در بعضی از نواحی شمال کشور، سبزی های محلی خود را نیز به قورمه سبزی اضافه می کنند. سرخ کردن زیاد سبزی باعث تیره شدن رنگ آن و در نتیجه از دست دادن خواص غذایی آن می شود.

نسبت سبزی های مختلف در قورمه سبزی بستگی به ذائقه خانواده دارد.ولی در هر حال اگر تره زیاد باشد طعم خورش تند می شود. اسفناج زیاد به خورش، مزه خورش آلو اسفناج می دهد. شنبلیله زیاد خورش را تلخ می کند و بوی گشنیز هم در خورش قورمه سبزی نباید خیلی محسوس باشد. نکته دیگر آنکه اگر سبزی موقع خرد کردن آب انداخت آب آن را دور نریخته و به خورش اضافه کنید.

هنگام سرخ کردن سبزی قورمه سبزی ، روغن سبزی را اول به آن اضافه کنید و به اصطلاح نگذارید آب سبزی خشک شود بعد روغن بریزید چون رنگ روغن روی خورش جا افتاده و سبزی سبز و خوش رنگ می شود. هنگام خاموش کردن شعله می توان قطعه هایی از یخ به خورش اضافه کرد تا روغن خورش به سطح خورش بیاید.

گوشت قورمه سبزی نباید خیلی ریز باشد. در اندازه گردویی درشت مطلوب است و می تواند با استخوان یا بدون استخوان باشد. از گوشت راسته نیز می توان استفاده کرد.

استفاده از گوشت گوساله یا گوسفند بستگی به ذائقه خانواده دارد ولی این خورش با گوشت گوسفند بدون چربی خوشمزه تر است. برخی علاوه بر گوشت خورشی و عصاره موجود در آن از عصاره مرغ، یا قلم استخوان استفاده می کنند.

لیمو عمانی جز لاینفک خورش قورمه سبزی است که دو نوع روشن و تیره دارد. برای قورمه سبزی بهتر است از نوع لیمو عمانی تیره رنگ استفاده شود. لیمو عمانی همراه با آبلیمو و آبغوره استفاده می شود.

به کار بردن رب گوجه فرنگی همراه با لیموعمانی ، از میزان رنگ سبزی خورش قورمه سبزی می کاهد. از گرد لیموعمانی در قورمه سبزی استفاده می شود که البته رنگ خورش را تیره می کند. برخی نیز در خورش قورمه سبزی از چاشنی آب نارنج استفاده می کنند

لوبیای قورمه سبزی ، لوبیای قرمز یا چیتی است. در بعضی از شهرها (شهرهای خراسان) از لوبیا چشم بلبلی در خورش قورمه سبزی استفاده می شود

طرز تهیه قورمه سبزی در قابلمه مسی

قورمه‌سبزی یا قُرمه‌سبزی از نامی‌ترین و مردم‌پسندترین خورش‌های اصیل ایرانی و یکی از خوراک‌های ملی ایران است و در افغانستان نیز این نوع غذا رایج و پرطرفدار می باشد. این خورش از سبزی قرمه، گوشت قرمز، لیموی عمانی و لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی آماده می‌شود.

قرمه‌سبزی محبوبیت زیادی در میان مردم ایران دارد. واژه قرمه با توجه به اندازه برش گوشت به این خورش اطلاق می گردد. این خورش اصیل ایرانی با سبزی قرمه (دربرگیرنده‌ٔ: تره، جعفری، شنبلیله و گشنیز، اسفناج و یا برگ چغندر – زمستان که فصل اسفناج است از اسفناج و هنگامی که برگ چغندر فراهم است٬ برگ چغندر بکار می‌رود)، لوبیا (قرمز یا چیتی یا چشم بلبلی ) و گوشت قرمز پخته می‌شود.

مزهٔ این خورشت باید کمی ترش باشد، از این رو٬ به آن کمی لیمو عمانی خشک یا آب لیموی تازه می‌افزایند که پوست لیمو عمانی ، اندکی مزهٔ تلخ خوشایندی به خورش می‌دهد. برای جا افتادن قرمه سبزی زمان زیادی نیاز است.

این خورش چنانچه برای ۴ تَن پخته شود نزدیک ۱۵۵۰ کیلو کالری انرژی دارد. البته از آنجا که این خورش نیز مانند دیگر خورش‌های ایرانی همراه برنج خورده می‌شود، حدأقل، ۲۰۰ کیلو کالری دیگر به انرژی دریافتی افزوده می‌شود. در بعضی از مناطق آذری زبان از لوبیا چشم بلبلی و مقداری رب گوجه فرنگی برای تهیه این خورش استفاده می‌کنند.

برای تهیه یک قورمه سبزی جاافتاده ، به شعله کم و زمان طولانی احتیاج دارید. به همین دلیل در قدیم این خورش را مانند آبگوشت از صبح زود بار می‌گذاشتند تا مواد آن کاملا پخته، آب آن کشیده و طعم‌ها با هم مخلوط شوند.

سبزی خشک قورمه سبزی :•: ۳ پیمانه

لوبیا قرمز یا چیتی :•: نصف کنسرو

لیمو عمانی :•: ۴ عدد

رب :•: ۱/۵ قاشق غذا خوری

نمک و فلفل :•: به میزان لازم

گوشت :•: به میزان لازم

پیاز :•: یک عدد بزرگ

سبزی های خشک شده رو به مدت یک ساعت داخل آب قرار می دهیم . گوشت ها رو با پیاز کمی تفت می دهیم سپس روی گوشت ها آب جوش می ریزیم و یک ساعت روی شعله قرار میدهیم تا بپزد. سبزی ها رو آب کش می کنیم و با کمی روغن تفت می دهیم. وقتی گوشت ها کاملا پخته شد سبزی رو به آن اضافه می کنیم و نمک و فلفل را اضافه می کنیم.

روی لیمو عمانی ها چند تا سوراخ ایجاد می کنیم و به خورش اضافه می کنیم. سپس لوبیا را اضافه می کنیم و در صورت تمایل رب می زنیم.

تزیین قورمه سبزی به شکل گل با دانه های لوبیا و لیمو عمانی برای مجالس خاص

تزیین قورمه سبزی مجلسی به صورت کلاسیک و بسیار شیک برای زوج های جوان

سلام ممنون از مطلبتون اگه بجای روغن واسه سرخ کردن گوشت از روغن دنبه (جزغاله) استفاده کنین طعمش فوق العاده میشه

عالی بود

سلام عالی ممنون

امتیاز دهید

3.8 از

253

350 کالری

40 گرم چربی

17 گرم کربوهیدرات

طرز تهیه قورمه سبزی در قابلمه مسی

25 گرم پروتئین

خورشت قورمه سبزی یا خورش قورمه سبزی یکی از معروف ترین غذاهای لذیذ ایرانی است که محبوب همه است و به ندرت کسی پیدا میشود که دوستش نداشته باشد. اما همین غذای شناخته شده هم در نقاط مختلف کشورمان به شکل های متفاوتی تهیه میشود. خورشت قورمه سبزی را با لوبیاها و سبزی های مختلفی میتوان تهیه کرد و حتی برخی در تهیه آن به جای گوشت قرمز از مرغ استفاده میکنند. رایج ترین نوع لوبیا که در قورمه سبزی استفاده میشود لوبیا قرمز است اما در بسیاری از شهرها از لوبیا چیتی و حتی گاهی از لوبیا چشم بلبلی هم استفاده میشود. در اینجا از لوبیا چیتی استفاده شده اما از میتوانید از لوبیا قرمز هم استفاده کنید. چیزی که اهمیت دارد این است که لوبیا را از چندین ساعت قبل بخیسانید تا نفخ آن کاملاً گرفته شود.

در ادامه دستور تهیه مرحله به مرحله خورشت قورمه سبزی را با جزئیات کامل خواهید دید. اگر تا به حال این غذا را درست نکرده باشید این دستور گام به گام شما را تا تهیه یک خورشت قورمه سبزی جا افتاده خوشمزه پیش خواهد برد. اما اگر تجربه بیشتری در آشپزی دارید و روش مخصوص به خودتان را برای تهیه قورمه سبزی دارید بعد از خواندن این مراحل به بخش دیدگاه ها بروید و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

لوبیا را از شب قبل در آب خیس بدهید و در این مدت چند بار آب آن را تعویض نمایید. برای جلوگیری از سیاه شدن خورشت میتوانید لوبیا را 10 دقیقه در اب بجوشانید و سپس آن را ابکشی کنید.

پیاز را به صورت ریز خرد کنید و درون روغن تفت دهید تا نرم شود.

پیاز نرم شده را با قدری زردچوبه مخلوط نمایید. سپس گوشت های خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت ها تغییر کند. اگر تکه های گوشت در فریزر به هم چسبیده اند آنها را به همان شکل اضافه کنید و نگران نباشید. چون طی مراحل پخت از هم جدا خواهند شد. البته استفاده از گوشت تازه خورشت قورمه سبزی شما را خوشمزه تر و سالم تر میکند.

بعد لوبیاها را به گوشت اضافه کنید. 3 پیمانه آب اضافه کنید. بگذارید روی شعله بماند و گرم شود.

سبزی ها را پس از شستن ریز خرد کنید. سپس درون تابه چند قاشق روغن بریزید و سبزی ها را حدود 15 دقیقه تفت دهید تا عطر آن به خوبی حس شود.

سپس سبزی های تفت خورده را به خورشت اضافه کنید. لیموهای عمانی را نیز با چنگال سوراخ کنید و داخل قابلمه بیندازید و مواد را مخلوط کنید. پس از مخلوط شدن مواد 1 لیوان اب ولرم داخل قابلمه بریزید و حرارت را زیاد کنید تا خورشت به جوش بیاید.

پس از به جوش امدن خورشت حرارت زیر قابلمه را کم کنید و به مدت 2-3 ساعت اجازه دهید خورشت کاملاً جا بیفتد ( به روغن بیفتد ). در این مدت چند بار خورشت را چک کنید تا آب کافی داشته باشد ؛ 10 دقیقه اخر نمک و فلفل و در صورت تمایل گرد لیمو عمانی بریزید، سپس در قابلمه را 10 دقیقه باز بگذارید تا پخت قورمه سبزی کامل شود.

تا قورمه سبزی در حال جا افتادن است پلو را تهیه کنید. به این ترتیب که به ازای هر نفر یک پیمانه برنج بردارید (آن را از کمی قبل بخیسانید). برنج را در قابلمه حاوی آب با کمی نمک و روغن روی شعله بگذارید تا جوش بیاید. سپس درب قابلمه را بردارید و چند دقیقه دیگر صبر کنید تا برنج پخته شود.

طرز تهیه قورمه سبزی در قابلمه مسی

برنج را آبکش کنید و پس از چیدن ته دیگ کف قابلمه آن را به ظرف برگردانید و بگذارید دم بکشد.

پلو و خورشت قورمه سبزی را با مخلفات دلخواه از قبیل پیاز، ماست و خیار، سالاد شیرازی و سبزی خوردن نوش جان کنید.

نکته ها : مهمترین نکته تعیین کننده در مزه خورشت قورمه سبزی سبزی آن است. برای 500 گرم سبزی معمولاً به این صورت تقسیم بندی می شود: تره 150 گرم + جعفری 150 گرم + گشنیز 100 گرم + اسفناج 50 گرم + شنبلیله 50 گرم.

در صورتی که از نوع پخت لوبیا مطمئن نیستید ( دیر پز یا زودپز ) میتوانید لوبیا را نیم پز کنید سپس اضافه نمائید ؛ در زمان تفت دادن سبزی باید روغن را همزمان با سبزی اضافه کنید تا سبزی خشک و تیره نشود. راز یک قورمه سبزی خوشمزه و خوش نما ریز بودن سبزی هاست ( سبزی ها باید کاملا ساطوری و خرد شوند ، همچنین باید در روغن کافی سرخ شوند ).

در صورتی که از سبزی فریز شده استفاده میکنید، بدون این که یخ آن باز شود سبزی را به تابه روغن اضافه کنید تا رنگ سبزی سیاه نشود.