روانشناسی | روانشناسی خانواده | روابط زوجین | رابطه زناشویی

بعد از ازدواج رفتار شوهرم کلا باهام عوض شده چیکار کنم؟

13:00 - 1401/11/25
شاید در اطرافیان‌تان دیده یا شنیده باشید یا ممکن است خودتان درگیر این مشکل باشید که:«رفتار همسرم بعد از ازدواج‌مون تغییر کرده. دیگه رابطه‌مون مثل دوران نامزدی نیست. خیلی عوض شده!...

شاید در اطرافیان‌تان دیده یا شنیده باشید یا ممکن است خودتان درگیر این مشکل باشید که:«رفتار همسرم بعد از ازدواج‌مون تغییر کرده. دیگه رابطه‌مون مثل دوران نامزدی نیست. خیلی عوض شده!» با ایجاد شدن این تغییرات بعد از ازدواج، ممکن است طرف مقابل بسیار آشفته شود و حتی گمان کند که همسرش از او دلزده و سرد شده است. در حالی که علت عوض شدن رفتارهای همسر بعد از ازدواج، می‌تواند دلایل دیگری باشد که در این مقاله ابتدا به این موضوع می‌پردازیم و سپس توضیح می‌دهیم که چگونه علی رغم وجود این تغییرات، چگونه رابطه عاطفی و زندگی مشترک‌تان را به درستی مدیریت کنید و بهبود ببخشید تا این مشکل حل شود؟

دلایل تغییر رفتار همسر بعد از ازدواج

دوران بعد از ازدواج با دوران نامزدی، فرق می‌کند

برخی از افراد، دوران نامزدی و آشنایی را با دوران بعد از ازدواج و زندگی مشترک مقایسه می‌کنند. این مقایسه، صحیح نیست. در دوران نامزدی، شرایط فرق می‌کند. در این دوران زوجین با یکدیگر آشنا می‌شوند و شور و هیجان زیادی وجود دارد، اما بعد از ازدواج، مسئولیت‌ها و وظایف زیادی به زندگی و رابطه اضافه می‌شوند و رابطه، میزان عشق و علاقه و شور و اشتیاق اولیه تغییر می‌کند. البته این تغییرات به معنی کم شدن علاقه نیست. بعد از ازدواج، عشق پرشور، به عشق واقعی تبدیل می‌شود، یعنی زوجین یکدیگر را عاشقانه دوست دارند اما این عشق را بیشتر با صمیمیت و تعهد نشان می‌دهند. قبل از ازدواج برای اینکه افراد هنوز زیر یک سقف نیستند و شبانه روز در کنار هم نیستند، ممکن است با خشم یا چهره واقعی یکدیگر بسیار کم روبه‌رو شوند، اما بعد از ازدواج که افراد زیر یک سقف می‌روند، با هر حالت یکدیگر روبه رو می‌شوند. به عنوان مثال اگر همسرتان عصبانی شود، شما عصبانیتش را می‌بینید و در کنارش هستید، اگر بی‌حوصله باشد هم همینطور، اما در دوران نامزدی شاید تاکنون ندیده بودید که وقتی همسرتان از محل کار عصبانی برمی‌گردد، چه رفتاری با اعضای خانواده‌اش دارد، اما حالا در زندگی مشترک همه این‌ها را می‌بینید و ممکن است این شرایط را دوست نداشته باشید یا احساس کنید رفتارش تغییر کرده است. بنابراین رفتار همسرتان به طور کلی تغییر نکرده است اما حالا شبانه روز او را می‌بینید، در هر حالتی در کنارش هستید و خوشی و ناراحتی‌های او را در کنار هم می‌بینید. در دوران نامزدی، شور و اشتیاق زیادی بوده است، اما حالا این شور و اشتیاق تبدیل به انگیزه برای کار کردن برای کسب درآمد و مدیریت خانواده، مسئولیت‌پذیری، تعهد و صمیمیت شده است، یعنی میزان عشق و علاقه تغییری نمی‌کند، بلکه شکل آن فرق می‌کند. آگاهی از این تفاوت‌های دوران نامزدی و بعد از ازدواج، باعث می‌شود شما در برابر تغییرات همسرتان رفتار سازگارانه داشته باشید و از این تغییرات سوءبرداشت نکنید. در شرایط کنونی، باید خلاقیت به خرج دهید و ببینید که چگونه می‌توانید این شور و اشتیاق و تنوع را به رابطه اضافه کنید که متناسب با این شرایط باشد.

شرایط رابطه فرق کرده است

ممکن است برداشت‌تان اشتباه بوده باشد، یعنی دچار خطای شناختی شده باشید که گمان می‌کنید همسرتان تغییر کرده است، در حالی که شرایط رابطه تغییر کرده است. همانطور که در بخش قبلی هم توضیح دادیم، دوران نامزدی با بعد از ازدواج بسیار فرق می‌کند، البته به این معنا نیست که دیگر نمی‌توانید آن شور و اشتیاق را به رابطه اضافه کنید، بلکه به این معنا است که شما نیز باید یک سری تغییراتی را در روش‌ها و رفتارهایتان اضافه کنید. به عنوان مثال اگر قبلا با یک فیلم تماشا کردن همسرتان خوشحال می‌شد، شاید در شرایط فعلی نیاز باشد که کارهای پرشورتری را انجام دهید. در بخش انتهایی مقاله توضیح می‌دهیم که چه کار کنید که زندگی مشترک‌تان متنوع و پرهیجان باشد.

سرد شدن از همسر

بعد از ازدواج رفتار شوهرم کلا باهام عوض شده چیکار کنم؟ 18

علی رغم اینکه ایجاد شدن تغییرات بعد از ازدواج تا حدودی طبیعی است، اما می‌تواند گاهی به دلیل بی‌علاقگی و سرد شدن نسبت به همسر نیز باشد. اگر فکر می‌کنید این دلیل برای شما صدق می‌کند، رفتارهایتان را بررسی کنید و ببینید کدام رفتارتان اشتباه بوده است و چه زمانی همسرتان از شما دلخور یا سرد شده است. زمانی که اشتباهات‌تان را پیدا کردید، می‌توانید با همسرتان درباره این موضوع صحبت کنید و حرف‌های او را بشنوید تا دقیقا بدانید که دلیل سردی همسرتان چیست، سپس رفتارهای اشتباه‌تان را اصلاح کنید. البته نباید به خاطر سرد شدن همسرتان احساس گناه کنید یا گمان کنید که همه چیز را خراب کرده‌اید. می‌توانید دوباره رابطه‌تان را به حالت قبلی بازگردانید، به شرطی که تغییراتی را در خود ایجاد کنید و برای بهبود رابطه تلاش کنید.

در مواجهه با تغییرات رفتاری همسر، چه باید کرد؟

دلیل را بیابید

ابتدا لازم است دلیل را بیابید. آیا انتظارات‌تان زیاد است و تفاوت بین دوران نامزدی و بعد از ازدواج را در نظر نگرفته بودید؟ یا آیا واقعا همسرتان نسبت به شما بی‌علاقه شده است؟ ابتدا باید دلیل را بیابید تا به راه حل درست برسید.

صبور باشید

اگر دلیل تغییرات رفتاری همسرتان این است که شرایط رابطه فرق کرده است، کمی صبور باشید. اگر به تازگی ازدواج کرده‌اید، کمی به خودتان و همسرتان زمان بدهید تا با شرایط جدید سازگار شوید. برخی از زوجین انتظار دارند به یک راه حل جادویی برسند و رابطه‌شان را درست کنند، اما هیچ راه حل سریع و جادویی وجود ندارد، بلکه باید صبر و حوصله به خرج دهید، به خودتان زمان بدهید تا یاد بگیرید که در این شرایط جدید که زیر یک سقف رفته‌اید، چگونه باید رفتار کنید و نحوه درست رفتار کردن با همسرتان چیست؟ گمان نکنید اگر از اول ازدواج‌تان شرایط سخت است و رابطه‌تان مثل قبل خوب نیست، پس دیگر هرگز خوب نخواهد شد. شما این توانایی را دارید که مشکلات را حل کنید، اما در این مسیر باید صبور باشید و از اقدام‌های عجولانه بپرهیزید.

با همسرتان گفتگو کنید

بعد از ازدواج رفتار شوهرم کلا باهام عوض شده چیکار کنم؟ 15

بهترین اقدام برای پیدا کردن دلیل تغییرات رفتاری همسرتان، صحبت کردن با او است. گفتگوی موثر، کلید حل مشکلات است. به جای حدس و گمان، با صحبت کردن با همسرتان، می‌توانید پی ببرید که در ذهنش چه می‌گذرد و چرا رفتارهایش تغییر کرده است؟ از او بپرسید که چه خواسته‌ها و انتظاراتی از شما در زندگی مشترک دارد؟ مطلع بودن از خواسته‌های او، به شما کمک می‌کند که بدانید همسرتان می‌خواهد با او چگونه رفتار کنید و تا به حال چه اشتباهاتی را انجام داده‌اید؟

انتظارات و توقعات‌تان را بررسی کنید

شما چه انتظارات و توقعاتی را از همسرتان دارید؟ به عنوان مثال اگر انتظار دارید هر هفته، آخر هفته‌ها با همسرتان به گردش بروید اما او گاهی به دلیل خستگی، پیشنهادتان را رد کرده و با شما همراهی نمی‌کند، دلیل بر این نیست که شما را دوست ندارد یا به فکر تفریحات شما نیست. اگر در دوران نامزدی با شما بیشتر همکاری می‌کرد اما حالا نمی‌کند، به دلیل مسئولیت‌ها و خستگی است که انتظار دارد شما نیز به عنوان همسرش، او را درک کنید و خواسته‌ها و انتظارات‌تان را متعادل‌تر کرده و براساس شرایط، تنظیم کنید تا با هم به مشکل بر نخورید.

از کمک حرفه‌ای بهره‌مند شوید

تغییر رفتار همسر بعد از ازدواج، امری ناخوشایند است که ممکن است دلایل آن، ذهن‌تان را بسیار مشغول کند. اگر به تنهایی موفق نشدید دلیل و ریشه این مشکل را بیابید و حل کنید.

چگونه ازدواج و رابطه را بهبود ببخشیم؟

در ادامه چند تکنیک و راهکار ساده برای پرشور و اشتیاق کردن و بهبود رابطه و ازدواج را به شما خواهیم داد بتوانید مثل قبل، دل همسرتان را بدست بیاورید و زندگی مشترک خوب و لذت‌بخشی را داشته باشید.

بگذارید همسرتان بداند که در طول روز به فکرش هستید

تصور کنید در طول روز بتوانید متوجه شوید یا همسرتان به شما بگوید که چند بار در حین کار و… به یاد شما افتاده است و به شما فکر کرده است. بسیار شیرین و لذت‌بخش است اگر این موضوع را بدانیم. شما هم می‌توانید برای ایجاد تنوع و منتقل کردن این حس خوب به همسرتان، گاهی بی‌دلیل و بی‌مقدمه به او پیام دهید و در کنار ابراز علاقه، به او بگویید که اکنون در حین کار، به یادش بودید و به او فکر می‌کردید.

به رابطه زناشویی‌تان اهمیت دهید

بعد از ازدواج رفتار شوهرم کلا باهام عوض شده چیکار کنم؟ 11

رابطه جنسی رضایت‌بخش و لذت‌بخش که زوجین از آن راضی باشند، زندگی مشترک و رابطه عاطفی را نیز بهبود می‌بخشد. اجازه ندهید چیزی بین شما و همسرتان فاصله بیندازد. حتی اگر حوصله ندارید یا به هر دلیلی نمی‌توانید آن روز رابطه جنسی داشته باشید، می‌توانید معاشقه انجام دهید و لذت ببرید.

فضای امنی برای صحبت‌های ایجاد کنید

اگر دقت کرده باشید، معمولا ما انسان‌ها پیش هر کسی درد و دل و صحبت نمی‌کنیم. اگر بدانیم طرف مقابل فرد قابل اعتمادی است و به صحبت‌های ما بدون هیچ قضاوتی گوش خواهد داد، آن موقع احساس امنیت می‌کنیم تا حرف‌هایی که در قلب و ذهن ما است را بیان کنید. برای همسرتان نیز باید این فضا را آماده کنید و به او ثابت کنید که بدون هیچ قضاوت و برداشت اشتباهی به حرف‌هایش گوش می‌دهید و قابل اعتماد هستید. صحبت کردن زوجین با یکدیگر، رابطه را زنده نگه می‌دارد و کمک می‌کند که احساسات و افکار یکدیگر را بهتر درک کنند.

باور داشته باشید که رابطه همیشه ثابت و یکنواخت نخواهد بود

شاید چند روز یا چند هفته با هم بسیار عالی و با عشق رفتار کنید، اما گاهی ممکن است، دعوا، بحث و اختلاف نظر هم پیش بیاید یا هر دوتان نیاز به کمی تنهایی داشته باشید. همه این موارد در رابطه و زندگی مشترک طبیعی هستند و نباید به خاطر این‌ها، بهم بریزید یا فکر کنید مشکل حادی در رابطه به وجود آمده است. رابطه بالا و پایین دارد و همیشه یکنواخت نخواهد بود.

فعالیت‌های مشترک با هم انجام دهید

بعد از ازدواج رفتار شوهرم کلا باهام عوض شده چیکار کنم؟ 10

علایق مشترک‌تان را پیدا کنید و فعالیت‌هایی را با هم انجام دهید. از پیاده‌روی ساده گرفته تا فیلم دیدن و انجام کارهای خانه با هم، می‌تواند عشق و صمیمیت را در رابطه‌تان بیشتر کند.

از بودن در کنار یکدیگر لذت ببرید

اجازه ندهید رابطه‌تان و بودن در کنار یکدیگر برایتان عادی شود. شکرگزار لحظاتی باشید که در کنار هم هستید و یکدیگر را در زندگی‌تان دارید. گاهی فکر کنید که اگر طرف مقابل‌تان به هر دلیلی در زندگی‌تان نباشد، چه اتفاقی می‌افتد و چقدر حال‌تان بد خواهد شد؟ این یادآوری‌ها، شکرگزاری‌ها و قدردانی‌ها به شما کمک می‌کند که در زمان حال زندگی کنید، کمتر برای آینده نگران باشید و از اینکه در کنار هم هستید، از زندگی لذت ببرید.

به همسرتان اعتماد به نفس دهید

به همسرتان قدرت، اعتماد به نفس و احساس دوست داشته شدن بدهید. برای هر انسانی، چه زن باشد و چه مرد، بسیار احساس خوبی است که بداند برای طرف مقابل جذاب، زیبا و قوی است. اگر به همسرتان هر از چند گاهی یادآوری کنید که از ته دل دوستش دارید و او را می‌خواهید، باعث می‌شود او نیز به راحتی ابراز احساسات کند و بازتاب این احساس خوبی که به او دادید را به شما بازگرداند.

موفقیت‌های یکدیگر را با هم جشن بگیرید

باور داشته باشید که در زندگی مشترک، رقابت وجود ندارد و هر دوتان در یک تیم هستید. اعضای یک تیم برای موفقیت‌های یکدیگر، با هم جشن می‌گیرند. شما نیز باید این گونه باشید تا طرف مقابل‌تان متوجه شود که شما از او حمایت می‌کنید و تشویقش می‌کنید که برای رسیدن به اهدافش، بیشتر تلاش کند.

معذرت‌خواهی کردن را یاد بگیرید

بعد از ازدواج رفتار شوهرم کلا باهام عوض شده چیکار کنم؟ 8

معذرت‌خواهی و پذیرش اشتباهات، نوعی هنر است که برخی افراد از آن برخوردار نیستند چون گمان می‌کنند معذرت‌خواهی کردن نشانه ضعف شخصیتی است. در حالی که زوجین در زندگی مشترک باید از هر لحاظ مسئولیت‌پذیر باشند. یکی از مسئولیت‌ها، پذیرفتن اشتباهات است که می‌تواند به بهبود رابطه کمک کند.

بین شغل و رابطه‌تان تعادل ایجاد کنید

افرادی که بیش از حد درگیر کار هستند، وقت و حوصله ندارند تا به رابطه‌شان رسیدگی کنند، به رابطه و عشق‌شان حتی به صورت ناخودآگاه آسیب می‌زنند. بسیار مهم است که بین کار و زندگی‌تان تعادل ایجاد کنید یعنی بتوانید برنامه‌ریزی کنید تا هر روز هم به شغل و هم به رابطه‌تان رسیدگی کنید.

به تفاوت‌ها احترام بگذارید

گاهی تفاوت‌های فردی در رابطه مشکلات و اختلاف نظرهایی را ایجاد می‌کنند. هر فردی تفاوت‌هایی با همسرش دارد و این موضوع کاملا طبیعی است. یاد بگیرید به تفاوت‌هایتان احترام بگذارید و اجازه دهید طرف مقابل گاهی براساس چیزی که می‌خواهد کار انجام دهد، یعنی نباید هر چیزی به خواست شما و طبق چیزی که شما می‌خواهید باشد. اجازه دهید در رابطه او استقلال خود را داشته باشد تا احساس نکند زندانی شده است.

سخن پایانی

برخی از زوجین بعد از ازدواج از این موضوع شاکی هستند که مثل اینکه رفتار همسرشان تغییر کرده است. شرایط بعد از ازدواج با شرایط قبل از آن تفاوت‌های بسیاری دارد. یک سری از تغییرات طبیعی هستند. حتی نوع عشق نیز بعد از ازدواج تغییر می‌کند و بیشتر به صمیمیت، تعهد و مسئولیت‌پذیری تغییر می‌کند. ابتدا لازم است دلیل تغییرات رفتاری همسرتان را متوجه شوید. دلیل آن می‌تواند تغییرات شرایط بعد از ازدواج باشد یا بی‌علاقگی و دلزدگی عاطفی در رابطه. اگر به تازگی ازدواج کرده‌اید، بهتر است صبوری کنید تا مدتی بگذرد و بیشتر از یکدیگر زیر یک سقف شناخت پیدا کنید تا بتوانید بهتر با هم رفتار کنید. البته استفاده از کمک حرفه‌ای برای پیدا شدن دلیل و ریشه مشکل و حل آن، بسیار ضروری است.