روانشناسی / روانشنانسی برای زن و شوهر/ روانشناسی خانواده / اختلاف با خانواده همسر

شوهرم بیشتر اوقات عصبانیه چطوری باهاش رفتار کنم تا آروم بشه؟

17:30 - 1401/11/23
روش برخورد با همسر عصبانی فوریه 7, 2023 روابط عاطفی 3.04k بازدید روش برخورد با همسر عصبانی مشاوره برای ایرانیان خارج روش برخورد با همسر عصبانی : زندگی با همسر عصبانی در واقع زندگی روی گسل زلزله است که مدام در حال لرزیدن است. اگر همسر شنا مدام عصبی است و رفتارهایی پرخاشگرانه از خود نشان می دهد برای برخورد با او باید ابتدا دلیل عصبانیت را پیدا کنید. واکنش صحبح شما می تواند در فروکش کردن این عصبانیت تقش بسزایی داشته باشد. مقایسه کردن زندگی خود با دیگران فرد را عصبی و پرخاشگر می کند‌. زمانی که همسر شما عصبی است نیاید با او وارد بحث شوید چون بحث تنها مشکل را پیچیده تر و او را عصبی تر خواهد کرد. در این شرایط سکوت و آرامش دادن به او بهترین راهکار است‌.

اگر همسر مدام عصبی است و میخواهید روش برخورد با همسر عصبانی را بدانید باید بدانید شاید دلیل این عصبانیت اعمال و رفتار شما باشد پس بهتر است تغییر را ابتدا از خود شروع کنید. گاهی یک فوران کوچک می تواند یک روز را به هم بریزد و حتی بر روی سایر اعضای خانواده هم تاثیر منفی داشته باشد. دور شدن از همسر عصبانی مانع از بحث و گفتگوی شما با او می شود و این می تواند شرایط را آرام تر کند. عشق و محبت ورزیدن می تواند به آرام شدن شرایط و افت عصبانیت همسر کمک زیادی کند. عصبانیت به دلایل مختلف رخ می دهد که برخی داخلی است و به روح و روان و شخصیت فرد بد می گردد و برخی دیگر با عوامل خارجی در ارتباط است.

گاهی رفتار و نحوه برخورد و عملکرد دیگران باعث این عصبانیت می شود که شما در این شرایط وظیفه دارید که آرامش را فراهم کنید. اگر عصبانیت و پرخاشگری به آخرین حد خود برسد ممکن است فرد آسیب هایی را به خود و دیگران وارد کند پس بهتر است با یک روانشناس صحبت کنید تا سریع تر این عصبانیت را کنترل کند. این افراد ابتدا از نظر روحی روانی مورد بررسی قرار می گیرند. افراد زود رنج و حساس همیشه زودتر عصبی می شوند. نقش والدین و نوع تربیت آنها تاثیر بسزایی در میزان عصبانیت فرد دارد. برای درمان همسر عصبانی و نحوه برخورد با آن باید ابتدا علت این عصبانیت را پیدا کنیم.

علت عصبانیت و بداخلاقی همسرتان چیست؟

همانطور که در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم عصبانیت همسر به دلایل مختلفی اتفاق می افتد و شما برای رفع این مشکل نیاز دارید تا ابتدا علت عصبانیت را پیدا کنید. در زیر به مهمترین دلایل عصبانیت همسر اشاره می کنیم:

تستسترون کم از دلایل پرخاشگری:

عوامل محیطی مثل رژیم غذایی و خواب تاثیر زیادی در کم شدن سطح تستسترون دارند و همین موضوع باعث می شود تا فرد کم حوصله باشد و زود عصبی و پرخاشگر شود. با کنترل تستسترون می تواند عصبانیت را هم کنترل کرد.

سروتونین کم:

سرتونین یک ماده مفید در بدن بوده که در سلامت عاطفی و ذهنی تقش مهمی را ایفا می کند. افرادی که میزان سرتونین در بدن آنها کم است اصولا افسرده و کج خلق و عصبی هستند.

استرس شدید:

زمانی که سطح استرس و اضطراب در همسر افزایش پیدا می کند به صورت ناخودآگاه بداخلاقی و عصبانیت به سراغ او می آید. در این شرایط هورمون کورتیزول بیش تر از قبل ترشح می شود.

فقدان هویت مردانه و هدف:

علت دیگر عصبانیت و بداخلاقی همسر می تواند زندگی تا حد کمال مطلوب مردانه باشد که این فشار زیادی را به آنها وارد می کند. تمرکز زیادی که مردها روی شغل و موقعیت مالی و زندگی خود دارند باعث می شود تا استرس بیشتری را هم تحمل کنند به همین دلیل میزان عصبانیت آنها نیز به مراتب بیشتر است.

آسیب و ضربه عاطفی:

همسرانی که مدام احساسات عاطفی خود را سرکوب کرده اند همیشه با خشم و عصبانیت بیشتری روبرو هستند تا این کمبود عاطفی را جبران کنند.

برآورده نشدن نیازهای کودکی:

علت دیگر عصبانیت و پرخاشگری همسر برآورده نشدن نیازهای او در دوران کودکی است. احساسات این افراد در دوران کودکی سرکوب شده و مدام مورد پرخاشگری و خشونت والدین بوده اند.

پیروی کردن از رویه مرد سالاری:

افرادی که می خواهند رویه مرد سالاری را در خانواده دنیال کنند اما محیط خانواده این اجازه را به آنها نمی دهد ممکن است خشم و عصبانیت آن ها را به همراه داشته باشد چون به خواسته خود نرسیده اند.

عوامل بیرونی:

عصبانیت همسر می تواند منشا بیرونی داشته باشد. ممکن است او در محیط کار استرس زیادی را تحمل می کند به همین دلیل این احساس عصبانیت و پرخاشگری مدام با او خواهد بود. ضعف اعصاب و بدخلقی ریشه در عوامل بیرونی دارد.

مشکلات در رابطه زن و شوهر:

مشکلات زندگی مشترک تاثیر زیادی در خلق و خوی زوجین دارد. وقتی زوجین نمی توانند گفتگوی سالمی با هم داشته باشند میزان خشم و عصبانیت دد آنها بیشتر خواهد بود. پس ارتباط صحیح با همسر می تواند این عصبانیت را تا حد زیادی کاهش دهد.

شوهرم بیشتر اوقات عصبانیه چطوری باهاش رفتار کنم تا آروم بشه؟ 3

تاثیرات بد اخلاقی و عصبانیت همسر بر زندگی

بدخلقی و عصبانیت همسر چه در خانواده و چه در محیط کار پیامدهای منفی دارد و نمی تواند در روابط فردی و اجتماعی او تاثیراتی منفی به همراه داشته باشد. عصبانیت زیاد همسر می تواند بحث های خانوادگی را زیاد کند و این پرخاشگری در روحیه فرزان اثر منفی دارد و حس امنیت و آرامش را در آنها کاهش می دهد پس باید حتما در مورد روش برخورد با همسر عصبانی اطلاعات داشته باشید که در ادامه مطلب به آن ها خواهیم پرداخت . با عصبانیت زیادی که همسر دارد حس امنیت و اعتماد زوجین کمتر خواهد شد چون این پرخاشگری مانع از اعتماد آنها به هم می شود. همسر عصبی مدام ترس از صدمه دیدن دارد به همین دلیل همیشه از دیگران فاصله می گیرد و این انزوا ممکن است او را به افسردگی هم نزدیک کند. با عصبانیت زیاد و مدام زوجین از هم فاصله می گیرند و کم کم رابطه عاطفی آنها به سردی گرایش پیدا می کند.

طلاق عاطفی اولین مشکلی است که همسر عصبانی می تواند با خود به همراه داشته باشد. غم و تنهایی و اضطراب تنها برای همسر عصبانی نیست بلکه کل اعضای خانواده را درگیر می کند و باعث می شود تا حس صمیمیت و محبت بین آنها کاهش پیدا کند. عصبانیت و پرخاشگری همسر می تواند به عزت نفس زن آسیب وارد کند و باعث کاهش اعتماد به نفس در او شود. با عصبانیت همسر کم کم مشکلات روحی و روانی در خانواده افزایش پیدا می کند که گوشه گیری کودکان را به همراه دارد و حتی گاهی باعث افسردگی آنها هم می شود. با بالا بدون سطح عصبانیت خیانت هم افزایش پیدا می کند چون افراد در بیرون از خانواده به دنبال آرامش می گردند.

همسر عصبانی ممکن برای برای بدست آوردن آرامش و کاهش عصبانیت به مصرف الکل و مواد مخدر گرایش پیدا کند. میزان دعوا و کشمش بین زوجین و حتی فرزندان افزایش پیدا می کند و همه اعضای خانواده از شرایط موجود انتقاد خواهند کرد چون رضایتی ندارند. روحیه فرزندان و همسر با عصبانیت بیش‌از حد مرد تضعیف شده و ارتباط آنها روز به روز کمتر می شود. زندگی مشترک برای این زوج ها کسل کننده خواهد بود و روز به روز از اجتماع و روابط با دیگران فاصله می گیرند. وقتی میزان عصبانیت همسر افزایش پیدا می کند روابط جنسی رنگ نی بازد و امید به زندگی هم کاهش پیدا می کند. این باعث افزایش سطح طلاق می شود.

راهکارهای مفید برای کنترل همسر عصبانی و برخورد با آن

تاثیرات مخربی که عصبانیت و پرخاشگری همسر بر زندگی مشترک و فرزندان دارد باعث شده تا امروزه روانشناسان برای حل این مشکل راهکارهای خوبی را معرفی کنند.

به او گوش کنید و صدای او را بشنوید:

برای کنترل عصبانیت همسر و برخورد صحیح با او بهترین راهکار این است که به تو گوش کنید و پای صحبت ها و درد دل های او بنشینید. قبل از شکایت کردن بهتر است دلیل عصبانیت را از او بپرسید. سپس به صورت منطقی با او رفتار کنید.

عذرخواهی کردن:

اگر اعمال و رفتار شما باعث عصبانیت همسرتان شده قطعا یک عذرخواهی ساده می تواند مشکل را تا حد زیادی برطرف کند. به جای اینکه حالت تدافعی بگیرید و با وارد بحث و جدل شوید با معذرت خواهی عصبانیت او را کمتر کنید و آرامش را به زندگی خود هدیه دهید. لجبازی کردم در این شرایط به نفع زندگی شما نیست و شرایط ا بدتر می کند.

علت رفتارش را بفهمید:

برای اینکه بتوانید عصبانیت همسر را کنترل و با او برخورد صحیح داشته باشید باید ابتدا علت عصبانیت را متوجه شوید. دلیل عصبانیت را پیدا کرده و آن را به صورت ریشه ای برطرف سازید. ارتباط موثر شما با همسرتان و احساس نزدیکی او باعث می شود تا به راحتی علت را بیان کند.

کمی فاصله بگیرید:

ساده ترین روش برای مقابله با همسر عصبی فاصله گرفتن از او است. با این کار او فرصت این را پیدا می کند تا خود را اصلاح کند و بتواند با نزدیک شدن به شما زندکی بهتری را بدون خشونت تجربه کند.

رفتار محبت آمیز داشته باشید:

محبت و صمیمیت می تواند شرایط سخت را آسان تر کند. وقتی با مرد عصبی با مهربانی صحبت می کنید سریع واکنش نشان داده و میزان عصبانیت او به طور چشمگیری کم می شود. انجام حرکات عاشقانه و سورپرایز کردن می تواند بهترین راه مقابله با چنین فردی باشد. هنگام خشم و عصبانیت و ناراحتی به سمت او بروید و با او همدردی کنید.

از شوخ طبعی برای تغییر دادن فضا استفاده کنید:

شوخ طبعی راهکاری موثر برای ایجاد فضایی شاد و بدور از خشونت است. با خنداندن همسر می توانید کنی شرایط را تغییر دهید و عصبانیت او را کمتر کنید. اما قبل از این کار باید ابتدا فضا را مناسب ببینید. سعی کنید طعنه و کنایه به او نزنید چون شرایط را بدتر می کند.

به او بگویید که مهمترین فرد زندگی شماست:

به او اطمینان خاطر بدهید که بهترین و مناسب ترین فرد زندگی شما است و با این کار حس شفقت و همدلی را در دل او زنده کنید و میزان عصبانیت او را کاهش دهید.