روانشناسی / روانشنانسی برای زن و شوهر/ روانشناسی خانواده / اختلاف با خانواده همسر

همسرم خیلی شکاکه تو همه کارا بهم شک میکنه و گیر میده نمیدونم چیکار کنم دست از این کارش برداره ؟/ بیا تا بهت بگم باید چه رفتاری باهاش داشته باشی

14:41 - 1401/11/23
بدبینی و شکاک بودن به همسر یک نوع بیماری روانی است که به دلایل مختلف اتفاق می افتد و باعث می شود تا زندگی مشترک با مشکلات زیادی مواجه شود. زندگی با همسر شکاک یک کار سخت بوده چون دو طرف مدام با این رفتار نادرست درگیر هستند. برای اینکه از شک و بدبینی به دور باشید و یک زندگی سالم را تجربه کنید اعتماد داشتن حرف اول را می‌زند. وقتی زوجین به یکدیگر اعتماد ندارند مشکلات زیادی زندگی آن ها را درگیر می کند. محدود کردن همسر آن هم به دلیل شکاک بودن چندان خوشایند نیست و ممکن است عکس العملی متفاوت را از او دریافت کنید.

وقتی تماس ها و ملاقات های او ا مدام چک می کنید او دلخور خواهد شد و حس می کند که شما نسبت به او اعتمادی ندارید. بیشتر افراد سعی می کنند تا با شناخت دلیل بدبینی بینی همسر آن را برطرف سازند. شما می توانید برای رفع شکاک بودن همسر از روانشناس هم کمک بگیرید. اگر مشکل شما جدی است و شکاک بودن همسر به این راحتی ها حل نمی شود باید چندین جلسه مشاوره انجام دهید. نحوه رفتار شما با همسر شکاک می تواند در برطرف شدن این مشکل موثر باشد. اگر در مقابل بدبینی و شکاکی دو مدام جبهه بگیرید این مشکل شدن پیدا می کند و همسرتان نسبت به شرایط و موقعیت شما حساس تر می شود.

شک به همسر از آن چیزهایی است که می‌تواند هم احترام و هم اعتماد را در زندگی زناشویی از بین ببرد. در واقع با بدبینی زندگی مشترک شما ایمنی خود را از دست می دهد. شک در حالت عادی نمی تواند مخرب باشد اما زمانی که به یک عادت تبدیل می شود قطعا یک تهدید بزرگ برای زندگی مشترک است. رفتار شما با همسر می تواند در پروسه درمان تاثیر بسزایی داشته باشد. شکاک بودن به دلایل مختلف اتفاق می افتد و گاهی تربیت نادرست والدین می تواند باعث بروز این اختلال روحی و روانی شود. زوجینی که به دلیل شکاک بودن دچار طلاق عاطفی و بعد طلاق کامل می شوند در زندگی با مشکلات زیادی مواجه هستند.

دلیل اصلی شکاک بودن همسر

شکاک بودن همسر به دلایل مختلف رخ می دهد که در زیر به چند مورداز آن‌ها اشاره می کنیم:

تلاش برای حفظ خانواده:

بیشتر زنان و مردان علاقه زیادی به همسر دارند و برای حفظ زندگی مشترک به هر چیزی حساس هستند و در مقابل آن واکنش نشان می دهند. علاقه زیاد گاهی همسر را حساس تر می کند.

ترس از طرد شدن:

زوجینی که از تنهایی ترس دارند همیشه بدبین هستند و نسبت به همسر خود حساسیت زیادی دارند. آنها مدام نگران این هستند که همسرشان آن‌ها را تنها بگذارد‌. پس علاقه و ترس از طرد شدن دلیل اصلی شکاک بودن آنها است.

ضربه‌های عاطفی:

دلیل دیگر شکاک بودن همسر ضربه های عاطفی است که قبلا متحمل شده است. والدینی که جدا شده اند حس نا امنی را به کودک خود منتقل می کنند که در چنین شرایطی او مدام حساس و بدبین خواهد بود.

همسر شکاک و سروکار داشتن با اخبار منفی:

ارتباط همسر با افرادی که همیشه دیدمنفی دارند و بدبین هستند باعث می شود تا او هم شکاک باشد و مدام این اخبار منفی را دنبال کند. پس شغل و ارتباط همسر با دیگران می تواند در شکل گیری حس بدبینی تأثیر زیادی داشته باشد.

شکاک بودن مرد یا زن به خاطر رفتارهای شما:

گاهی رفتارهای خود شما حس بی اعتمادی را در همسرتان ایجاد می کند و باعث می شود تا مدام نسبت به شما شک و بدبینی داشته باشد. وقتی درباره جذابیت دیگران صحبت می کنید حساسیت همسر شما بیشتر خواهد شد.

گذشته شما:

اگر درباره ارتباطات گذشته با همسر صحبت کرده باشید در واقع خود باعث ایجاد شک و بدبینی در او شده اید. او با خود فکر می کند که شما دیگری را تنها گذاشته اید قطعا او را هم تنها خواهید گذاشت.

بیماری‌های روانی یا سوءمصرف مواد مخدر:

استفاده از مواد مخدر و یا وجود یک اختلال روحی روانی در فرد باعث می شود تا مشکل بدبینی داشته باشد و مدام نسبت به همسر خود شکاک باشد. این بدبینی به هیچ روشی برطرف نمی شود ولو اینکه شما مشکل را با یک متخصص و روانشناس مطرح کنید.

همسرم خیلی شکاکه تو همه کارا بهم شک میکنه و گیر میده نمیدونم چیکار کنم دست از این کارش برداره ؟/ بیا تا بهت بگم باید چه رفتاری باهاش داشته باشی 20

نشانه‌های همسر شکاک

افراد شکاک همیشه علائمی از خود نشان می دهند که شما می توانید به راحتی آنها را در جامعه شناسایی کنید. این نشانه ها و علائم عبارتند از:

فکرهای سرشار از بدبینی و بدگمانی:

فکر این افراد بیشتر منفی بوده به همین دلیل به همه چیز بدبین و بدگمان هستند. این افراد هر چیزی را به عنوان یک تهدید تلقی می کنند به همین شما نمی توانید با آنها گفتگوی منطقی داشته باشید.

حسادت:

افراد شکاک حس حسادت زیادی دارند. حتی حرف زدن با یک مرد عادی هم از نظر آنها خیانت است. اگر به چیزی علاقه داشته باشید حس حسادت آنها بیشتر می شود

عقده آزار و اذیت:

همسران شکاک همیشه ضعیف و آسیب پذیر هستند. آنها مدام بدبین هستند که همسرشان به آنها خیانت می کند. حتی اگر رفتار خوبی با او داشته باشید باز هم فکر می کند که در حق او ظلم شده است.

بی‌اعتمادی:

مهمترین نشانه ای که شما در فرد شکاک مشاهده می کنید حس بی اعتمادی است. او نمی تواند به هیچ کس و هیچ چیز اعتماد داشته باشد. آنها هر چیزی را تهدیدی علیه خود و خانواده می دانند. ارتباط برقرار کردن با این افراد سخت است چون نمی توانید اعتماد آنها را به راحتی جلب کنید‌.

خواندن فکر دیگران:

خیره شدن به شما ان هم برای اینکه سرنخی از شما بدست آورد می تواند مهمترین نشانه این افراد باشد. آنها همیشه به طرف مقابل خیره می شوند تا چیزی از خیانت کردن در او پیدا کنند.

زود قضاوت کردن:

همسران شکاک همیشه زود قضاوت می کنند و شما نمی توانید هیچ وقت با آنها بحث منطقی داشته باشید. آنها در زمان گفتگو به سرعت برای خود نتیجه گیری می کنند به دلیل اینکه توجهی به نظرات شما داشته باشند. بدین ترتیب چیزی نمی تواند نظر آنها را تغییر دهد.

راهکارهایی برای مقابله با شک همسر

اگر با همسر شکاک زندگی می کنید در واقع شما با سخت‌ترین کار روبرو هستید به همین دلیل روانشناسان دد این حوزه تحقیقات گسترده ای انجام داده اند و به راهکارهای خوبی هم دست پیدا کرده اند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  1. برای اینکه بتوانید با همسر شکاک یک زندگی خوب داشته باشید و او را از این مشکل رها کنید باید گذشته تان را مرور کنید. اگر در گذشته ترس از دست دادن را در وجود او انداخته اید پس خود شما مقصر بوجود آمدن این شک و بدبینی هستید. پس باید این ترس را از او دور کنید و به او اطمینان خاطر بدهید.
  2. برای رفع مشکل شکاکی همسر بهترین راهکار این است که شما نقطه حساسیت او را بیابید و همیشه با او مراعات کنید.
  3. با او حرف بزنید تا بتوانید به یک توافق نسبی برسید. در واقع به او اطمینان خاطر بدهید که شما هیچ وقت قصد خیانت به او را ندارید. با این کار آرامش او بیشتر خواهد شد.
  4. به هیچ وجه با او لجبازی نکنید چون یک همسر شکاک هیچ وقت از موضع خود کوتاه نخواهد آمد. قانون هایی را برای یکدیگر مطرح و هر دو به آن عمل کنید.
  5. به هیچ وجه به او باج ندهید. اگر شک کردن های او به دلیل محیط کار شما است به هیچ وجه محیط کار را عوض نکنید و خود را مقصد این مشکل ندانید. شما نباید به خاطر حساسیت های بی موردش از اجتماع فاصله نگیرید.
  6. پنهان کاری نکنید چون مشکل بدبینی را بدتر می کند. وقتی موضوعی را از فرد شکاک پنهان می کنید در واقع او را بدبین تر و کنجکاو تر می سازید و او مدام با خود فکر می کند که شاید دلیل این پنهان کاری خیانت است. پس برای جلب اعتماد او در اولین قدم باید صداق باشید و چیزی را از او پنهان نکنید.
  7. روابط خود را با همسرتان مرزبندی کنید. زوجین باید خط قرمزهای داشته باشند و هیچ وقت به حریم خصوصی هم تجاوز نکنند. پس بهتر است اگر در محل کارتان مشکلی پیش آمد آن را با همسرتان مطرح نکنید چون حساسیت او بیشتر می شود.
  8. به هیچ وجه به دنبال تلافی کردن نباشید. چون زندگی مشترک میدان جنگ نیست بنابراین باید گذشت داشته باشید تا احساس شک و بدبینی هم کمتر شود. اگر مدام به دنبال تلافی کردن باشید این حس بدبینی روز به روز بیشتر می شود.
  9. راهکار دیگری که به شما کمک می کند با یک مرد شکاک زندگی بهتری داشته باشید این است که روی نقطه حساس دست نگذارید. با حساس کردن مرد شما نمی توانید حتی درباره افراد خانواده هم صحبتی داشته باشید.
  10. به همسرتان مانند روزهای اول ازدواج محبت کنید چون این صمیمیت باعث جلب اعتماد شما می شود که در چنین شرایطی شک و بدبینی کاهش پیدا می کند. باید نشان دهید که شما هیچ وقت برای هم تکراری نمی شوید. به او بفهمانید که برای شما با ارزش است و وقت زیادی هم با هم صرف کنید.