روانشناسی برای ازدواج / روانشنانسی برای زن و شوهر/ روانشناسی خانواده / اختلاف با خانواده همسر

دیگه خسته شدم از دست شوهرم چون ساده و زود باور همه سرش رو کلاه میذارن من باید چیکارم

09:00 - 1401/11/22
تا به حال این جمله را به کار برده‌اید؟ “شوهرم خیلی احمقه” منظورتان از احمق چیست؟ چرا چنین حسی به همسرتان دارید؟

روانشناسی احمق چطور تعریف می‌شود و چه راه کارهایی وجود دارد که این ویژگی ها در همسرتان شناسایی و برطرف شود و از همه مهم تر شما چطور باید برخورد کنید که چنین ویژگی های اثرات منفی روی زندگی مشترکتان نداشته باشد. این مقاله به سوالات بالا جواب می دهد.

دیگه خسته شدم از دست شوهرم چون ساده و زود باور همه سرش رو کلاه میذارن من باید چیکارم 2 منظورتان از احمق چیست

احمق بودن بیشتر از اینکه یک واژه با معنای ثابت باشد، فحش یا توهین به شمار می‌آید که هرکس بر اساس شناخت خودش از این کلمه آن را به کار می‌برد. باید بدانید منظور شما از احمق چیست؟ ساده لوح، زود باور، لج باز، گیج، خنگ، دهن بین، ناتوانی در همدلی و درک و … همه و همه می‌تواند برای شما به معنای احمق به کار رود. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم با توجه به تجربه‌مان از مراجعین و مطالعه‌ای که در این زمینه داشته‌ایم برخی از ویژگی‌هایی که ممکن است باعث شود شما همسرتان را احمق خطاب کنید بررسی کنیم و راه‌کارهایی هم برای رفع آن به شما ارائه دهیم.

زودباور بودن

زود باور بودن قدرت تفکر انتقادی را از فرد می‌گیرد، باعث می‌شود بدون در نظر گرفتن جوانب مسائل مختلف عجولانه دست به تصمیم بزنیم، حرف‌های دیگران را ارزیابی نکنیم و دیگران به سادگی بتوانند رفتار ما را جهت دهی کنند. اگر همسرتان این ویژگی‌ها را دارد، حرف همه را باور می‌کند، مسائل را ارزیابی نمی‌کند و دیگران می‌توانند هرچه راست و دروغ است به خورد او دهند همسر زود باوری دارید. متاسفانه زودباوری باعث می‌شود زندگی مشترک شما تحت تاثیر قرار گیرد. برخی معتقد هستند چه اشکالی دارد که یک نفر ساده، خوشبین و زود باور باشد اما یک روانشناس می‌داند این ویژگی‌ها می‌توانند روی زندگی شما اثر منفی زیادی بگذارد. احتمالا با طرح واره بی اعتمادی آشنا هستید، شاید فکر کنید افرادی که تله بی اعتمادی دارند نمی‌توانند به هیچ کس و هیچ چیز اعتماد کنند این تصور تا حدود زیادی درست است اما این همه ماجرا نیست، برخی افرادی که گرفتار تله بی اعتمادی هستند به قول معروف از آن ور بوم می افتند، از روش جبران افراطی استفاده می‌کنند یعنی به همه کس و همه چیز اعتماد افراطی دارند! این موضوع در همسر شما باید بررسی شود. از طرفی گاهی بی‌تجربگی و کمبود روابط اجتماعی در طول زندگی نیز باعث زودباوری می‌شود. بنابراین از یک روانشناس کمک بگیرید تا بتواند ریشه این زودباوری را در همسر شما پیدا و رفع کند.

با همسر زودباور چطور رفتار کنیم؟

اگر به هردلیلی همسر زودباوری دارید، چند نکته مهم را حتما در نظر بگیرید:

تلقین منفی ممنوع

فراموش نکنید همسر شما زودباور است پس حرف‌های شما هم باور می‌کند. پس هر تلقین منفی به او در روح و روانش نفوذ می‌کند. اگر دائم به او بگویید احمقی، زودباوری، ساده‌ای و … او تمام این حرف‌ها را باور می‌کند و این رفتارها در او تشدید می‌شود. پس از چنین کلامی پرهیز کنید.

از زودباوری‌اش استفاده مثبت کنید

همان طور که گفتیم همسرتان زودباور است و هرچه القاب منفی را بیشتر به کار ببرید او بیشتر باورش می‌شود این چنین است و رفتارش تشدید می‌شود. پس از القاب مثبت استفاده کنید و به او تلقین مثبت کنید! به او بگویید می‌دانید عاقل است و همه جوانب را در نظر می‌گیرد و دوست داید کنارش باشید.

نامحسوس کنار تصمیماتش باشید

دیگه خسته شدم از دست شوهرم چون ساده و زود باور همه سرش رو کلاه میذارن من باید چیکارم 9

بدون اینکه بخواهید به او بقبولانید ساده است و سرش کلاه می‌گذارند به طور نامحسوس کنار تصمیماتش باشید و نظرتان را بدهید و سعی کنید بدون ایجاد تنش او را متقاعد کنید تا جوانب تصمیمات دیگر هم بسنجد.

دهن بین بودن

دهن بین بودن همسر شما باعث می‌شود به غیر از خودتان، دوستانتان، خانواده‌هایتان، همکارهایتان، تبلیغات تلویزیون و … همه و همه در زندگی شما و تصمیم‌گیری‌هایتان دخیل باشند! متاسفانه اگر اطرافتان افرادی باند که با آن‌ها درگیر چالش هستید و به همسرتان هم نزدیک باشند می‌توانند بین شما و همسرتان مشکلاتی به وجود آورند. دهن بینی دلایل مختلف و مهمی دارد. افرادی که معمولا در دوران کودکی به طور کامل وابسته پدر و مادر بودند، افرادی که در دوران کودکی عزت نفسشان به دلایل مختلف شکل نگرفته‌ است، افرادی که به دلیل اشتباهاتشان همیشه سرزنش شده‌اند و در کل افرادی که برای تصمیم‌گیری به خودشان اعتماد ندارند و مدام منتظر هستند بقیه تاییدشان کنند و برایشان تصمیم بگیرند معمولا دچار دهن بینی‌شوند و نظراتشان با حرف هرکس تغییر می‌کند. مهم‌ترین کمکی که باید به این افراد کرد بالا بردن عزت نفسشان است و ایجاد این باور که می‌توانند تصمیماتی که به صلاحشان است خودشان بگیرند و منتظر تایید دیگران ننشینند.

با همسر دهن بین چطور رفتار کنیم؟

همسر دهن بین از کمبود عزت نفس رنج می‌برد و شما به کمک روانشناس می‌توانید او را برای همیشه از شر این عزت نفس پایین خلاص کنید تا بتواند از آنچه هست لذت ببرد. به چند نکته زیر در این زمینه توجه کنید.

مراقب عزت نفس شکننده‌اش باشید

همانطور که گفتیم افراد دهن بین عزت نفس شکننده ای دارند، اگر بخواهید با تحقیر و توهین و اعتماد نکردن به او و تصمیماتش این عزت نفس را بیشتر از بین ببرید رفتارهای او نیز مانند دهن بینی شدت بیشتری پیدا می‌کند. بنابراین نه تنها نباید او را در چنین موقعیتی قرار دهید بلکه باید کمک کنید عزت نفسش بالاتر رود. از او تعریف کنید، به تصمیماتش احترام بگذارید و گاهی اجازه دهید بداند به او تکیه می کنید و او مرد مقاوم و محکمی برای شماست.

تصمیماتش را تشویق کنید

دیگه خسته شدم از دست شوهرم چون ساده و زود باور همه سرش رو کلاه میذارن من باید چیکارم 17

یکی از مهم‌ترین کمک‌ها به فرد دهن بین این است که بداند خودش می‌تواند بدون نظر دیگران تصمیم بگیرد. در تصمیماتش هرچند کوچک این حس را به او بدهید که به تصمیمش اعتماد دارید و او می‌تواند در زمینه‌های مختلف برای زندگی مشترکتان تصمیم بگیرد و مفید باشد.

اشتباهاتش را سرزنش نکنید

هر فردی ممکن است اشتباه کند با این تفاوت که افراد دهن بین اشتباهاتشان باعث می‌شود اعتمادشان به خودشان کم‌تر شود و به دیگران وابسته‌تر شوند و دهن بین‌تر! بنابراین از اشتباهاتشان پتکی برای کوبیدن بر سرشان نکوبید. البته ما درکتان می‌کنیم که برخی از این اشتباهات بهای سنگینی دارند و باید بررسی شوند اما خیلی از اشتباهات هم هست که قابل چشم پوشی هستند و می توانید از آن برای بهبود دهن بینی همسرتان استفاده کنید و به او یادآوری کنید هر فردی ممکن است اشتباه کند و این باعث نمی‌شود از تصمیم گیری ترس داشته باشد.

راه‌کارهای کلی برطرف کردن رفتارهای همسری که دیگران سرش کلاه می‌گذارند!

حالا که تقریبا متوجه شدید افرادی که سرشان کلاه می‌رود معمولا دهن بین و زودباور هستند راه کارهای کلی خدمتتان ارائه می‌دهیم که بتواند در کنار کمک روانشناس برایتان مفید باشد.

کمک کنید ذهن آشفته‌اش خط پیدا کند

دیگه خسته شدم از دست شوهرم چون ساده و زود باور همه سرش رو کلاه میذارن من باید چیکارم 7

افراد زودباور و دهن‌بین در ذهنشان خط و مشی مشخصی ندارند و هرکس می‌تواند به افکارشان جهت دهد بنابراین به اندازه حرف‌هایی که از این طرف و آن طرف می‌شنوند ذهنشان پر از عقاید مختلف است که هیچ کدام مال خودشان نیست. حتی گاهی دچار وسواس فکری می‌شوند. کمک کنید این افکار را فیلتر کند، اگر می‌بینید آشفته هستند و احساس گیجی می کنند با تحقیر و این جملات که همیشه همین قدر گیج هستی باری به بارهای ذهن آشفته اش اضافه نکنید. می توانید به او پیشنهاد دهید که همه افکارش را روی کاغذ بنویسد و به کمک هم بهترینش را انتخاب کنید.

از او مشورت بخواهید

همسرتان باید بداند به تصمیماتش احترام گذاشته می شود فردی است که می شود رویش حساب کرد و می‌تواند بدون نظر دیگران و منتظر تاید آن‌ها بودن خودش به تنهایی تصمیم بگیرد و علاوه بر آن شما به عنوان همسرش به تصمیماتش احترام می گذارید. برای ایجاد چنین حسی در او در کارهایتان از او مشورت خواهید، نظرش را بپرسید و نظر خودتان را هم عنوان کنید اجازه دهید با این روش تفاوت مشورت کردن و دهن بینی را بیاموزد.

کمک کنید افراد سمی اطرافش را حذف کند

برای یک فرد دهن بین و زود باور هیچ چیز بدتر از این نیست که افراد سمی اطرافش باشند که بخواهند از زودباوری او سوء استفاده کنند. بدون ایجاد تنش و با دلایل منطقی به او کمک کنید این افراد را تشخیص و حذف کند. مراقب باشید خودتان دچار سوء گیری نشوید و مطمئن باشید فردی که به نظرتان سمی است واقعا صلاح شما و همسرتان را نمی خواهد و این فقط برداشت شخصی شما نیست.

کمک کنید نه گفتن را بیاموزد

اکثر افراد دهن و بین و زودباور، مشکل نه گفتن هم دارند و نمی‌توانند وقتی با چیزی مخالف هستند آن را بیان کنند. خیلی مهم است که این افراد نه گفتن را بیاموزند، می توانید با یکدیگر آموزش ببینید فیلم‌ها و کتاب‌های خودیاری بیشماری در این زمینه موجود است و می‌توانید با یک سرچ ساده از آن‌ها استفاده کنید.

سخن آخر

همسرتان قطعا مثل هر انسان دیگری نقاط ضعف یا اشکالاتی دارد که روی زندگی مشترک شما اثر می‌گذارد، اما قرار نیست نقطه ضعف زن و شوهر برای همیشه در زندگی آن‌ها جریان داشته اشد. شما می‌توانید این نقاط ضعف را شناسایی و به همسرتان کمک کنید برطرفش کند. اگر نقطه ضعف همسر شما زودباوری و دهن بینی است کمکش کنید عزت نفسش بالا برود و بتواند در کنار شما و بدون دخالت مستقیم و غیر مستقیم دیگران برای زندگی‌تان تصمیم بگیرد. به کار بردن واژه‌هایی مانند احمق مشکل شما را حل نمی‌کند! باید کشف کنید چه چیزی در همسر شما باعث می‌شود او را اینطور خطاب کنید؟ ریشه آن را بیابید و کمک کنید آن را برطرف کند.

سوالات متداول

  1. آیا درمانی برای زودباوری و دهن بینی وجود داره؟ کلمه درمان را معمولا برای اختلالات و بیماری‌ها به کار می‌برند اما زودباوری یک اختلال یا بیماری است ویژگی است که می‌تواند به دلایل مختلف حتی اختلالات مختلف به وجود آمده باشد. بنابراین باید ابتدا ریشه این زودباوری را پیدا کنید تا بتوانید برطرفش کنید. گاهی برای برطرف کردنش تنها به آموزش چند مهارت و گاهی نیز به مداخلات جدی تری نیاز است.
  2. با شوهر دهن‌بینی که به حرف مادرش گوش می‌دهد چه طور رفتار کنیم؟ این موضوع نیاز به بررسی‌های بیشتری در زندگی شما دارد، باید رابطه شما، مادرشوهرتان و همسرتان جواب این سوال را می‌دهد، نمی‌توانیم برای چنین چیزی نسخه از پیش تعیین شده بپیچیم. به شما توصیه می‌کنیم حتما این مساله را با یک روانشناس مطرح کنید تا جزئیات رابطه‌تان را بررسی کند. فقط فراموش نکنید که شما و همسرتان در یک تیم هستید و اگر مادر شوهری دارید که چالش به وجود می‌آورد فقط تیم دو نفره شما و همسرتان می‌تواند این چالش ها را به بهترین شکل حل کند.
  3. آیا دهن بینی و زودباوری ارثیه؟ چون همسر من دقیقا شبیه به پدرشه از این لحاظ: با وجودی که برخی از ویژگی‌های خلقی به خصوص در زمینه شخصیت می‌توانند به ارث برسند اما تا کنون تحقیقاتی مبنی بر اینکه زودباوری به ارث برسد نداشته‌ایم، اما با اطمینان می‌توانیم بگوییم کودکان با الگو برداری از رفتار والدین می‌توانند ویژگی‌های آن‌ها را در بزرگسالی تقلید کنند.