روانشناسی | روانشناسی خانواده | روابط زوجین | رابطه زناشویی

همسرم مدام منو با زن های فامیل مقایسه میکنه از این رفتارش خسته شدم چیکار کنم؟

22:41 - 1401/11/18
برخی از زنان از این موضوع شکایت می‌کنند که «همسرم منو با دیگران مقایسه میکنه.» مقایسه کردن همسرتان با دیگران، بسیار برای او آسیب‌زننده است و قطعا او را ناراحت و دلخور خواهد کرد.

پاتوق آنلاین : برخی از زنان از این موضوع شکایت می‌کنند که «همسرم منو با دیگران مقایسه میکنه.» مقایسه کردن همسرتان با دیگران، بسیار برای او آسیب‌زننده است و قطعا او را ناراحت و دلخور خواهد کرد. در این مقاله بررسی می‌کنیم که چرا برخی از افراد، همسرشان را با دیگر زنان مقایسه می‌کنند و این کار چقدر به رابطه‌تان آسیب می‌زند و چطور می‌توانید این عادت را کنار بگذارید.

چرا شوهرم من را با دیگران مقایسه می‌کند؟

این یک عادت رفتاری است

برخی از افراد متاسفانه این عادت رفتاری را دارند که خودشان را با دیگران یا همسرشان و اطرفایان‌شان را با دیگران مقایسه می‌کنند. این موضوع به خاطر این است که خودشان یا دیگران را کافی نمی‌دانند و همیشه دیگران را برتر می‌دانند.

کمال‌گرایی افراطی

همسرم مدام منو با زن های فامیل مقایسه میکنه از این رفتارش خسته شدم چیکار کنم؟16

برخی از افراد کمال‌گرایی افراطی دارند، یعنی فکر می‌کنند که همه چیز باید در حد عالی باشد و یا از همه باید برتر باشند. این موضوع آنها را اذیت می‌کند و باعث می‌شود دائما همسرشان را با دیگران مقایسه کنند و خوبی‌های آنها را ببینند و بیشتر بدی‌های همسرشان را به رخ بکشند. آنها دائما دوست دارند در هر چیزی به کمال برسند، یعنی اگر فردی کمی از همسرشان زیباتر و یا موفق‌تر باشد، فورا او را با همسرشان مقایسه می‌کنند و به او این احساس را می‌دهند که کمبودهای زیادی دارد در مقابل دیگر زنان.

نداشتن انعطاف‌پذیری ذهنی کافی

برخی از افراد فکر می‌کنند زیبایی، موفقیت و یا خوشبختی فقط یک راه مشخص دارد و دیگر هیچ راه دیگری برای رسیدن به آن وجود ندارد. به عنوان مثال اگر یک خانم را زیبا بدانند، فکر می‌کنند زیبایی فقط همین است و کسی که این معیارها را داشته باشد، زیبا است. اگر همسرشان فقط کمی از این معیارها فاصله داشته باشد، فورا او را مقایسه می‌کنند و کم و کاستی‌ها و تفاوت‌هایشان را بازگو می‌کنند.

بدبینی زیاد

برخی از افراد عادت دارند در هر چیز یا در هر کسی، نکات منفی را ببینند و بازگو کنند. بدبینی زیاد هم می‌تواند یکی از دلایل مقایسه کردن همسر با دیگران باشد.

عواقب و پیامدهای مقایسه کردن در زندگی مشترک

این مقایسه‌ها عادلانه نیست

اگر شما خوبی‌هایی را در زنان دیگر می‌بینید، باید بدانید که همسرتان نیز خوبی‌های دیگر و بهتری دارد. مثلا اگر یک خانم، در ورزش موفق است، ممکن است همسرتان در یادگیری زبان، آشپزی و کارهای مورد علاقه دیگرش فردی موفق باشد. موفقیت فقط در یک رشته نیست. هر فردی بنا بر علایق خود می‌تواند در رشته‌های مختلفی موفق شود و موفقیت صرفا پولدار شدن یا گرفتن مدرک دکتری نیست. پس اگر تعریف‌های خاصی برای موفقیت دارید، سعی کنید این تعریف‌های انعطاف‌ناپذیر را اصلاح کنید و بدانید که موفقیت معانی مختلفی دارد و فقط آن معنی که در ذهن شما است، نیست. پس اگر درگیر این مقایسه‌های ناعادلانه می‌شوید، سعی کنید نقاط قوت همسرتان را روی کاغذ بنویسید و مرور کنید تا بدانید همسرتان را کافی و خوب بدانید. به جای اینکه نقاط قوت دیگر زنان را با نقاط ضعف همسرتان مقایسه کنید، در عوض، نقاط قوت همسرتان را با نقاط ضعف و عیوب دیگران مقایسه کنید تا ببینید همسرتان کافی است و خوبی‌های زیاد و منحصر به فردی دارد.

توقعات غیرمنطقی ایجاد می‌کند

اگر شما معیارهای سختگیرانه‌ای را در زندگی مشترک‌تان تعیین کنید، این کار، یک سری توقعات منطقی و اشتباهی را ایجاد می‌کند که ممکن است باعث شود همسرتان تن به کارهایی بدهد که دوست ندارد از ته دل انجام شان بدهد. به عنوان مثال اگر شما معیار زیبایی را افرادی بدانید که عمل جراحی‌های سنگینی کرده‌اند و دائما همسرتان را با آنها مقایسه کنید، باعث می‌شود همسرتان برای جلب رضایت و برآورده کردن توقعات غیرمنطقی‌تان، دست به این کار بزند تا مورد قبول شما واقع شود. به دلیل اینکه این کار مورد رضایت او نبوده است، او از درون احساس بدی نسبت به خودش و شما که وادار به انجام این کار شده است، خواهد داشت و این احساس بد و توقعات غیرمنطقی و اجباری، روی زندگی مشترک‌تان تاثیر منفی زیادی خواهد گذاشت.

همسرتان از دست شما دلخور و ناراحت می‌شود

همسرم مدام منو با زن های فامیل مقایسه میکنه از این رفتارش خسته شدم چیکار کنم؟20

آیا تاکنون با خودتان فکر کرده‌اید که همسرتان با شنیدن این مقایسه‌ها، چه احساسی را نسبت به خودش پیدا می‌کند؟ چقدر دلخور و ناراحت می‌شود؟ ایا دلش می‌شکند یا خیر؟ اگر او نیز شما را با دیگر مردان مقایسه کند، چه احساسی خواهید داشت؟ وقتی رفتاری را انجام می‌دهید یا حرفی را می‌زنید، به تاثیری که روی طرف مقابل‌تان می‌گذارد هم فکر کنید. اگر تاثیر منفی می‌گذارد یا اگر شما جای او بودید، حس بدی به شما دست می‌داد، این رفتار یا ترک کنید یا آن حرف را تکرار نکنید.

همسرتان احساس می‌کند دوستش ندارید و برای شما کافی نیست

هر فردی دوست دارد برای همسر یا شریک عاطفی اش کافی و دوست داشتنی باشد. شما با مقایسه کردن او با دیگران، این پیام را به او می‌رسانید که دوستش ندارید و دیگر زنان برای شما دوست داشتنی‌تر هستند. مسلما از این موضوع او به شدت ناراحت و دلشکسته خواهد شد.

عشقش نسبت به شما کاهش پیدا خواهد کرد و سردی عاطفی و جنسی رخ خواهد داد

زمانی که همسرتان با این مقایسه‌ها، احساس کند که شما دوستش ندارید یا فرد عیب‌جویی هستید که به جای دادن حس خوب به او، مدام از او ایراد می‌گیرید، کم کم علاقه‌اش را نسبت به شما از دست می‌دهد و این موضوع می‌تواند باعث دوری از شما، طلاق عاطفی و یا سردی جنسی شود.

با مقایسه کردن او با دیگران، به او بی‌احترامی می‌کنید

اینکه شما همسرتان را بی‌ارزش جلوه دهید و دیگران را بهتر از او بدانید، این یک بی‌احترامی به او و تعهد بین‌تان است.

چگونه عادت مقایسه کردن همسرم را دیگران را ترک کنم؟

اگر شما هم به اشتباه و ناراحت‌کننده بودن رفتارتان پی بردید و می‌خواهید آن را کنار بگذارید اما سخت‌تان است، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید. البته این نکته را بدانید که بهتر است با یک زوج درمانگر نیز صحبت کنید تا راهکارهای تخصصی برای ترک این عادت را یاد بگیرید و اجرا کنید. مشاور در این زمینه می‌توانند شما را راهنمایی کنند و به بهبود زندگی مشترک‌تان کمک کنند.

نقاط قوت همسرتان را بنویسید و مرور کنید

برای اینکه این عادت بد در شما ترک شود و اینقدر دیگران را خوب و بی‌نقص ندانید، عادات خوب رفتاری و شخصیتی و زیبایی‌های همسرتان را روی یک کاغذ بنویسید و در طول روز آنها را مدام با خود مرور کنید.

به همسرتان همان طور که هست، مهر و محبت بدهید

همسرم مدام منو با زن های فامیل مقایسه میکنه از این رفتارش خسته شدم چیکار کنم؟12

به همسرتان مهر و محبت بدهید و او را دوست داشته باشید بدون اینکه عیب‌جویی کنید. با نوازش کردن، بوسیدن، در آغوش گرفتن و با صحبت کردن با او، ارتباط موثرتر و بهتری را برقرار کنید و او را دوست داشته باشید. به او احساس باارزش بودن بدهید تا رفتار او نیز با شما بهبود پیدا کند.

ویژگی‌هایی که دوست دارید در او تغییر کند را بنویسید و بررسی‌شان کنید

کدام یک از ویژگی‌های ظاهری و باطنی همسرتان را دوست ندارید؟ کدام یک از آنها به نظرتان باید تغییر کند؟ آنها را بنویسید و سپس بررسی کنید که آیا این ویژگی‌ها قابل تغییر است که شما چنین انتظاری از او دارید یا خیر؟ به عنوان مثال اگر رنگ مو باشد، بله قابل تغییر است اما اگر میزان قد و یک سری ویژگی‌های ژنتیکی باشد، غیرقابل تغییر است یا تغییر آن بلندمدت و همیشگی نمی‌تواند باشد. پس باید دقت کنید که چه انتظاراتی را از همسرتان دارید.

ویژگی‌هایی که دوست دارید تغییر کند را با او در میان بگذارید

به صورت محترمانه و بدون زورگویی و اجبار، درباره نظرتان در خصوص ویژگی‌های قابل تغییر او صحبت کنید. مثلا می‌توانید بگویید:«عزیزم به تو رنگ موی بلند خیلی میاد. میخوای یک مدت موهاتو به این رنگ، رنگ کنی؟» نباید از عبارت‌هایی مثل «من این رنگ رو دوست دارم و تو باید این کار رو انجام بدی.» یا «خسته شدم از این رنگ مو. نمیخوای عوضش کنی و یه تنوع بهش بدی؟» استفاده کنید. این عبارت‌ها با لحن و جمله‌بندی بدی گفته می‌شوند که نه تنها طرف مقابل قبول نمی‌کند که این کارها را انجام دهد، بلکه بیشتر گارد می‌گیرد و مقاومت می‌کند در برابر تغییر. پس لحن‌تان و جمله‌بندی شما بسیار مهم است اگر می‌خواهید همسرتان از شما حرف شنوی داشته باشد.

شوهرم همیشه من را مقایسه می‌کند. چه کار کنم که دست از این رفتارها بردارد؟

با او صحبت کنید و احساسی که نسبت به مقایسه‌های او دارید را بازگو کنید

با شوهرتان در شرایط مناسب و بدون بحث و دعوا صحبت کنید و احساساتی که درباره مقایسه‌های او دارید، با او در میان بگذارید. شاید او ناآگاه است که رفتارهایش چه تاثیری روی شما دارد. پس صحبت کردن درباره این موارد، او را آگاه می‌کند که نتایج رفتارهایش را بداند و اگر شما را دوست داشته باشد، تلاش می‌کند این رفتارها را ترک کند و کنار بگذارد.

با او صحبت کنید و توقعاتش را بدانید

از او بپرسید که چه چیزهایی از شما می‌خواهد و چه توقعاتی از شما دارد. شاید توقعاتش باب میل شما هم باشد و باعث شود رشد کنید و یک سری تغییراتی را در خودتان ایجاد کنید.

از زوج درمانگر کمک بگیرید

همسرم مدام منو با زن های فامیل مقایسه میکنه از این رفتارش خسته شدم چیکار کنم؟12

اگر همچنان همسرتان به مقایسه‌های خود ادامه می‌دهد و نمی‌توانید با او به توافق برسید و توقعات واقع‌بینانه یکدیگر را برآورده کنید، می‌توانید از مشاور داشته باشید تا ریشه مقایسه‌های شوهرتان مشخص شود و راه‌های برخورد با او را آموزش ببینید. این موضوع را در نظر داشته باشید که مقایسه‌های شوهرتان، فقط به این دلیل نیست که به شما بی‌علاقه است یا می‌خواهد شما را بی‌ارزش کند، بلکه به دلیل مشکلات روانی مثل کمال‌گرایی و بدبینی نیز می‌تواند باشد.

سعی کنید تحت تاثیر حرف‌های او، اعتماد به نفس‌تان را از دست ندهید

درست است که سخت است با شنیدن این حرف‌ها احساس ضعف نکنید و اعتماد به نفس‌تان را از دست ندهید، اما باید بدانید که این مقایسه‌ها اشتباه و از روی افکار منفی همسرتان است و حقیقت ندارد. سعی کنید روی خودتان و شخصیت‌تان کار کنید و اعتماد به نفس‌تان را بالا ببرید تا تحت تاثیر این حرف‌ها قرار نگیرید.

سخن پایانی

یکی از رفتارهایی که باعث می‌شود زندگی مشترک از هم بپاشد و خانم از شوهرش سرد شود، مقایسه‌های همسر با زنان دیگر است که به دلایل مختلفی مثل کمال‌گرایی، نداشتن اعتماد به نفس، بدبینی و… انجام می‌شود. اگر همسرتان هم این رفتار را با شما دارد، سعی کنید ریشه آن را پیدا کنید که به دلیل کمال‌گرایی یا مشکلات فردی است یا به دلیل مشکلات و سردی عاطفی در زندگی مشترک. سعی کنید با شوهرتان صحبت کنید و احساسی که نسبت به مقایسه‌های او دارید را بازگو کنید و درباره توقعات او از شما بدانید و بررسی کنید که آیا ایجاد این تغییرات در شما درست و به صلاح‌تان است یا خیر. سعی کنید با همسرتان به توافق برسید اما اگر او توقعات اشتباهی از شما دارد و این مقایسه‌ها را ترک نمی‌کند و متوجه نمی‌شود که باعث آزار و ناراحتی‌تان می‌شود، توصیه می‌کنیم در این خصوص با مشاور صحبت کنید