روانشناسی | روانشناسی خانواده | روابط زوجین | رابطه زناشویی

اگه شوهرت این 6 نشانه رو داره یعنی افسردگی گرفته!

22:26 - 1401/11/18
هر فردی ممکن است در طول زندگی‌اش، افسردگی را تجربه کند. افسردگی در مردان، معمولا با فشار کاری، خستگی، کمبود اعتماد به نفس و مشکلاتی که دارند مربوط است.

پاتوق آنلاین: هر فردی ممکن است در طول زندگی‌اش، افسردگی را تجربه کند. افسردگی در مردان، معمولا با فشار کاری، خستگی، کمبود اعتماد به نفس و مشکلاتی که دارند مربوط است. به خاطر داشته باشید که افسردگی یک بیماری درمان نشدنی نیست، بلکه می‌تواند به راحتی درمان شود اگر شخص بتواند کمی سبک زندگی‌اش را تغییر دهد و یک شخص متخصص هم در این مسیر کمک بگیرد. در این مقاله درباره نشانه‌ها، دلایل و راهکارهای درمانی افسردگی در مردان، توضیح می‌دهیم و در آخر چند توصیه و راهکار برای کمک به شوهر افسرده به خانم‌ها می‌دهیم تا در مسیر درمان افسردگی، هم گام با شوهرشان باشند.

افسردگی در مردان چیست؟

مردان معمولا دوست دارند برای حفظ قدرت و مردانگی خود، احساسات‌شان را کنترل کنند و حتی اگر احساس پوچی، بی‌ارزشی و ناامیدی داشته باشند نیز آن را انکار می‌کنند و بروز نمی‌دهند، چون به اشتباه فکر می‌کنند که با نشان دادن این احساسات، دیگر مردانگی و قدرت خود را از دست می‌دهند. در حالی که افسردگی یک ضعف نیست که مردانگی مرد را از او بگیرد، بلکه یک مشکل است که می‌تواند برطرف شود. افسردگی در هر سنی و با هر زمینه بیماری و مشکلاتی، می‌تواند مردان را تحت تاثیر خود قرار دهد. افسردگی نه تنها مرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه بر روی خانواده، همسر و فرزندان او نیز تاثیر منفی می‌گذارد چون ارتباطات، خلق و خو و روحیات مرد افسرده تغییر می‌کند. افسردگی بر روی عملکرد فرد و میزان خواب، اشتها و… او تاثیر منفی می‌گذارد. اغلب مردان زمانی که دچار افسردگی می‌شوند، متوجه آن نمی‌شوند چون احساسات‌شان را نادیده می‌گیرند و به آن توجهی نمی‌کنند، مگر آن که افسردگی روی جسم‌شان هم تاثیر بگذارد تا متوجه آن شوند. تحقیقات انجام شده، نشان داده است که مردان چهار برابر بیشتر از زنان به دلیل افسردگی جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین قبل از اینکه احساسات منفی تبدیل به افکار خودکشی شود، برای درمان اقدام کنید.

نشانه‌های افسردگی در مردان

دردهای جسمانی

اگه شوهرت این 6 نشانه رو داره یعنی افسردگی گرفته!3

گاهی اوقات افسردگی، دردهای جسمانی به دنبال دارد، مثل سردرد، کمردرد، دردهای گوارشی و…

پرخاشگری و تحریک‌پذیری

افسردگی در مردان بیشتر با پرخاشگری، تحریک‌پذیری و عصبی شدن زودهنگام همراه است. برخی از مردان در دوران افسردگی، بسیار خشن و کنترل‌گر می‌شوند.

تمایل به انجام دادن رفتارهای خطرناک

برخی از مردان، افسردگی خود را به صورت انجام دادن رفتارها و کارهای خطرناک نشان می‌دهند، مثل رانندگی با سرعت بسیار بالا، انجام دادن ورزش‌های خطرناک و خشن، برقراری رابطه جنسی نامشروع و ناامن، قمار بازی کردن و یا استفاده از مواد مخدر یا مشروبات الکلی.

ناامیدی

افراد افسرده گمان می‌کنند که دیگر هیچ امیدی به آینده نیست، فکر می‌کنند که دیگر حال‌شان خوب نخواهد شد و زندگی‌شان بهتر نخواهد شد. احساس ناامیدی، یکی از احساسات رایج و بارز افراد افسرده است.

کاهش لذت از انجام دادن فعالیت‌ها یا ارتباط با افراد مختلف

افراد افسرده، دیگر از کارهایی که انجام می‌دهند، لذت نمی‌برند. حتی علایق قبلی‌شان را نیز از دست داده‌اند. افسردگی باعث می‌شود فرد بیشتر بخواهد تنها باشد، حوصله بودن در کنار افراد دیگر را ندارد و دیگر از ارتباط با عزیزانش هم لذت نمی‌برد.

احساس خستگی و کمبود انرژی

یکی از نشانه‌های افسردگی، خستگی مفرط و مزمن است به طوری که فرد حوصله انجام کارهای روزمره‌اش را نیز ندارد.

افکار منفی

اگه شوهرت این 6 نشانه رو داره یعنی افسردگی گرفته!6

افراد افسرده، افکار منفی زیادی را در طول روز تجربه می‌کنند که باعث می‌شود حال‌شان بسیار بد شود و امیدواری‌شان را نسبت به آینده و زندگی، بیشتر از قبل از دست بدهند.

دلایل افسردگی در مردان

افسردگی، فقط یک دلیل ندارد، بلکه دلایل مختلفی مثل محیط و سبک زندگی، ارتباطات و… می‌تواند بر روی میزان افسردگی فرد تاثیر بگذارند و باعث شوند فرد مبتلا به افسردگی شود. عوامل زیر، ریسک ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد:

  • تنها بودن و نداشتن حمایت اجتماعی و خانوادگی
  • عدم توانایی در مقابله با استرس و اضطراب
  • داشتن سابقه سوءمصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی
  • داشتن سابقه تجاوز یا ضربه عاطفی شدید در دوران کودکی
  • تاثیرات رسانه‌های اجتماعی
  • مشکلات خانوادگی و یا مشکلات زیاد در زندگی مشترک
  • فشار کاری و اقتصادی
  • وارد شدن به دوران سالخوردگی
  • داشتن مشکلات جنسی

درمان و مقابله با افسردگی

راهکارهای تخصصی و درمانی

روان درمانی

بهترین و موثرترین روش درمانی افسردگی، روان درمانی است که در آن درمانگر ابتدا ریشه و علت افسردگی فرد را شناسایی می‌کند و با تکنیک‌ها و راهکارهای خاصی که طبق ریشه و شرایط فرد است، افسردگی را درمان می‌کند.

دارو درمانی

اگر افسردگی بسیار شدید باشد، در کنار روان درمانی، دارو درمانی نیز انجام می‌شود. در این صورت، درمانگر مراجعه‌کننده را به روان پزشک ارجاع می‌دهد تا روان پزشک داروی موثری را برای مراجعه‌کننده، تجویز کند.

راهکارهای عمومی

راهکارهایی وجود دارد که باعث می‌شود فرد بتواند برای بهبود حالش تلاش کند و سبک زندگی بهتری داشته باشد. این راهکارها، درمانی نیست اما در کنار مشاوره و روان درمانی،بسیار موثر است.

به دنبال حمایت عاطفی باشید

از همسرتان، فرزندان و یا خانواده و دوستان‌تان، حمایت دریافت کنید. از آنها بخواهید که شما را بیشتر درک کنند، به شما محبت و توجه کنند و به هر چیزی که از لحاظ حمایت عاطفی نیاز دارید، به شما بدهند. توجه داشته باشید که شاید اطرافیان‌تان نمی‌دانند که شما چه افکار و احساساتی در ذهن دارید و افسردگی‌تان تا چه حدی است. بنابراین باید خودتان از شرایط‌تان آنها را مطلع کنید تا بدانند و نیازها و خواسته‌هایتان را بگویید تا بدانند که چگونه می‌توانند به شما کمک کنند.

اگر حیوان خانگی دارید، از آن نگهداری کنید

اگه شوهرت این 6 نشانه رو داره یعنی افسردگی گرفته!2

نگهداری از حیوان خانگی و بازی کردن با آن، باعث می‌شود هورمون‌های عشق و شادی که ضدافسردگی هستند، مثل هورمون سرتونین در شما ترشح شود و حال‌تان بهتر شود. بنابراین نگهداری از حیوان خانگی و وقت گذراندن با آن، یکی روش‌های کاهش علائم افسردگی است.

به دیگران کمک کنید

کمک کردن به افراد، چه کمک مالی باشد و چه کمک عاطفی، باعث می‌شود حس خوبی به شما منتقل شود و نسبت به خودتان احساس خوبی داشته باشید و خودتان را ارزشمند احساس کنید.

فعالیت‌های اجتماعی را دنبال کنید

اگر قرار است در مهمانی شرکت کنید و یا جایی بروید که افراد زیادی آن جا هستند، حتما این کار را انجام دهید و در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنید. هرچقدر خودتان را از اجتماع دور کنید، بیشتر افسرده خواهید شد. بنابراین کاری را انجام دهید که به صلاح‌تان است و نه کاری که ذهن‌تان به اشتباه به شما می‌گوید که انجام دهید.

با دوستان‌تان بیرون بروید

با دوستان‌تان بیرون بروید، گردش کنید و سفر بروید.

با همسرتان رابطه خوبی بسازید

اگر لحظات خوب و خوش را وارد رابطه با همسرتان کنید، قطعا حال‌تان نیز بهتر خواهد شد، اما اگر تلاشی برای بهبود رابطه‌تان نکنید، مسلما از همسرتان انرژی خوبی دریافت نخواهید کرد. بنابراین شما نیز در درمان و مقابله با افسردگی‌تان نقش دارید و نقش شما هم این است که نباید منزوی باشید و از ارتباطات‌تان دور شوید، بلکه باید به ارتباطات‌تان ادامه دهید و به خوبی در کنار همسرتان زندگی کنید.

شب‌ها ۸ ساعت بخوابید

خواب کافی داشته باشید. بیش از حد بیدار نمانید و حتما شب‌ها ۸ ساعت بخوابید. اگر نمی‌توانید بخوابید، قبل از خواب به موسیقی بدون کلام آرامش‌بخش گوش کنید، از موبایل و وسایل الکترونیکی دور باشید و آنها را وارد اتاق خواب‌تان نکنید، قبل از خواب کتاب بخوانید و در طول روز فعالیت‌هایی را انجام دهید که شما را خسته و مشغول می‌کند تا وقتی به تخت خواب می‌روید، به راحتی بخوابید و دیگر زیاد بیدار نمانید.

مهارت‌های کنترل استرس و اضطراب را آموزش ببینید

در زندگی همه ما مشکلاتی وجود دارد که روی همه‌مان تاثیر منفی می‌گذارد و به ما استرس، اضطراب و حس بد و منفی می‌دهد، اما راه حل آن گریز از مشکلات یا تسلیم شدن در مقابل آنها نیست، بلکه باید به کمک مشاور، راهکارهای لازم برای مدیریت و درست ابراز کردن هیجانات و استرس و اضطراب‌تان را آموزش ببینید تا در شما انباشته نشود و منجر به افسردگی شدید شود. برای مدیریت این هیجانات منفی، راهکارهای موثری دارد که می‌توانید برای آموزش گرفتن نحوه اجرای این راهکارها، با روانشناسان بالینی همیار عشق در ارتباط باشید.

مدیتیشن انجام دهید

اگه شوهرت این 6 نشانه رو داره یعنی افسردگی گرفته!2

در طول روز ۵ دقیقه یا کمتر زمان بگذارید و مدیتیشن انجام دهید تا ذهن و جسم‌تان آرام شود. بهتر است مدیتیشن را صبح‌ها و شب‌ها انجام دهید تا تاثیر بهتر و بیشتری روی شما داشته باشد.

زیر نور خورشید قدم بزنید و یا بنشینید

گاهی در طول روز زیر نور خورشید پیاده‌روی کنید یا بنشینید. هوای تاریک، افسردگی را تشدید می‌کند. بنابراین برای درمان و کاهش علائم افسردگی، در طول روز از اتاق تاریک‌تان بیرون بیایید و زیر نور آفتاب بنشینید و قدم بزنید تا ویتامین جذب کنید و نور خورشید خلق و خو و افسردگی‌تان را بهبود ببخشد.

فیلم‌های کمدی ببینید

خندیدن، یکی از راهکارهای مقابله با افسردگی است. با همسرتان فیلم‌های کمدی تماشا کنید، برای یکدیگر جوک و خاطرات خنده‌دار تعریف کنید و بخندید.

کتاب‌های انگیزشی و مفید بخوانید

به جای انجام دادن کارهای غیرمفید، کارهایی انجام دهید که حال‌تان بهتر شود. یکی از این کارها که برایتان مفید است، خواندن کتاب‌های انگیزشی است. با خواندن این کتاب‌ها، هم آموزش‌های لازم را می‌بینید و هم حال‌تان بهبود پیدا خواهد کرد.

ورزش کنید

حتما هر روز به مدت چند دقیقه ورزش انجام بدید. حتی اگر حوصله ندارید یا امکانات این را ندارید که به باشگاه بروید، می‌توانید در خانه به مدت چند دقیقه ورزش کنید. ورزش کردن، هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی که برای درمان افسردگی نیاز دارید را متعادل‌تر می‌کند و حال‌تان بهتر می‌شود.

تغذیه مناسب داشته باشید

اگر ویتامین‌ها و مواد مغذی لازم به بدن‌تان نرسد، عملکرد مغزی‌تان دچار اختلال می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز افسردگی و اضطراب‌های شدید شود. بنابراین سعی کنید تغذیه مناسب داشته باشد و کمتر از غذاهای مضر و آماده استفاده کنید.

چگونه به شوهر افسرده کمک کنم؟

او را مسخره نکنید

هرگز احساسات و نشانه‌هایی که دارد، مسخره نکنید. نگویید:«چرا اینقدر حالت بده. مثلا مَردی! پاشو برو سر کار.» غرورش را له نکنید و به او بی‌احترامی نکنید. هر چقدر بگویید که افسردگی‌اش، مردانگی و قدرتش را از او گرفته است و او دیگر مثل مردان دیگر نیست، حالش بدتر خواهد شد. به جای مسخره کردن احساساتش، سعی کنید او را درک کنید و خودتان را جای او بگذارید.

به حرف‌هایش گوش دهید بدون اینکه قضاوت کنید یا نظر بدهید

اگر او در مورد حال بدش یا ناامیدی‌اش با شما صحبت می‌کند. بدون اینکه او را قضاوت کنید یا نظر بدهید، به حرف‌هایش گوش کنید و به او اجازه دهید احساساتش را تخلیه کند.

با هم کارهای مفید انجام دهید

او را در کارهای خانه مشارکت دهید، با هم ورزش کنید و مدیتیشن انجام دهید، با هم فیلم‌های کمدی تماشا کنید و کتاب‌های انگیزشی بخوانید. اگر شما هم با او همکاری کنید، قطعا او انگیزه بیشتری برای انجام دادن این کارها و اصلاح سبک زندگی‌اش خواهد داشت.

از زوج درمانگر کمک بگیرید

برای اینکه بدانید که طبق شرایط شوهرتان و میزان افسردگی‌اش، چگونه باید با او رفتار کنید که بهتر شود و چه کمکی می‌توانید به او بکنید، توصیه می‌کنیم در این زمینه با مشاور صحبت کنید. به دلیل اینکه افسردگی انواع، دلایل و شدت مختلفی دارد، راهکارهای هر فرد و کمکی که می‌توانید به شوهرتان بکنید، با دیگران متفاوت است. بنابراین بهترین کار، مشورت با مشاور است تا راهکارهای موثر که طبق شرایط شوهرتان است، به شما داده شود.

به خاطر داشته باشید که شما درمانگر او نیستید

درست است که شما می‌توانید به او کمک کنید که حالش کمی بهتر شود اما شما درمانگر او نیستید که بتوانید افسردگی‌اش را درمان کنید. بنابراین تلاش نکنید به تنهایی کارهایی را انجام دهید. حتما از مشاور کمک بگیرید و مشورت کنید.

سخن پایانی

مردان هم مانند زنان ممکن است به دلیل مشکلات و سبک زندگی‌شان، دچار افسردگی شوند. با این تفاوت که مردان در اکثر موارد، متوجه افسردگی‌شان نمی‌شوند چون عادت دارند احساسات‌شان را سرکوب و انکار کنند. زمانی متوجه افسردگی می‌شوند که علائم جسمانی هم پیدا می‌کنند. اگر شوهرتان هم افسردگی دارد و مدتی است کارها و ارتباطاتش مختل شده است و کم‌حوصله، پرخاشگر و بی‌انگیزه است، توصیه می‌کنیم از راهکارهای این مقاله استفاده کنید و از زوج درمانگر هم کمک بگیرید تا شرایط شوهرتان بررسی شود و بدانید که چگونه می‌توانید به او کمک کنید تا بهتر شود. اگر شما یک مرد افسرده هستید که این مقاله را مطالعه می‌کنید، علاوه بر اصلاح سبک زندگی خود توسط راهکارهای عمومی که در این مقاله به شما ارائه دادیم،