آشپزی / غذاهای سنتی خوشمزه/ فسنجان

تا حالا خورش فسنجان اصل شمالی با یه رنگ بی نظیر درست کردی ؟/ اینجوری که من میگم درست کن تا همه تو کف خوشمزه بودنش بمونن

01:23 - 1401/11/17
خورش فسنجان یکی از غذاهای سنتی و بسیار پرطرفدار استان های شمالی کشور ( گیلان و مازندران ) می باشد، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت ما همراه باشید.
مواد لازم برای ۴ نفر
سینه یا ران مرغ ۴ تکه
مغز گردو ۳۰۰ گرم
رب انار ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ۱ عدد بزرگ
شکر ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
زردچوبه و روغن مایع به اندازه کافی

تا حالا خورش فسنجان اصل شمالی با یه رنگ بی نظیر درست کردی ؟/ اینجوری که من میگم درست کن تا همه تو کف خوشمزه بودنش بمونن19

طرز تهیه خورش فسنجان

مرحله اول

برای تهیه خورش فسنجون گیلانی ابتدا پوست های اضافی قطعات مرغ را جدا کنید سپس آنها را بشویید و کنار بگذارید تا آب اضافی شان برود. در ادامه مقداری نمک ، فلفل سیاه و در صورت تمایل ادویه های مورد پسند خود را روی قطعات مرغ بپاشید تا طعم دار شوند.

مرحله دوم

می توانید مرغ ها را در ظرف در بسته قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید تا زمان سرخ کردن آنها برسد. در مرحله بعدی پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کنید ، سپس به همراه مقدار کمی روغن مایع در قابلمه ای که برای تهیه خورش انتخاب کرده اید تفت دهید تا پیاز سبک و شفاف شود.

مرحله سوم

در ادامه کمی زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را تا زمانی که زردچوبه به طور کامل به خورد پیاز برود ادامه دهید.در این مرحله گردو را در میکسر بریزید تا کاملا پودر شود سپس به قابلمه خورش اضافه کنید و در حدود یک دقیقه تفت دهید.

خورش قیمه یکی از انواع غذاهای سنتی و بسیار پر طرفدار ایرانی است که علاوه بر اینکه در مهمانی ها و مجالس مورد استفاده قرار می گیرد

مرحله چهارم

نکته مهم در این مرحله این است که گردو را خیلی کم باید تفت دهید زیرا تفت دادن اضافی آن می تواند باعث سوختن گردو شود که باعث می شود روی طعم خورش تاثیر منفی می گذارد. پس اینکه گردو را یک دقیقه تفت دادید ۶ یا ۷ لیوان آب به قابلمه اضافه کنید و درب آنرا بگذارید.

مرحله پنجم

حرارت را زیاد کنید تا آب سریعتر به جوش بیاید. پس از اینکه آب به جوش امد حرارت را کم کنید تا گردو به مرور زمان شروع به روغن انداختن کند. در این مرحله حدود ۲ تا ۳ ساعت باید صبر کنید تا گردو به خوبی روغن بیندازد.

مرحله ششم

پس از اینکه گردو روغن انداخت می توانید رب انار را به قابلمه اضافه کنید. اگر می خواهید فسنجان شما مانند گیلان ترش مزه باشد از مقدار بیشتری رب انار ترش می توانید استفاده کنید. در این مرحله می توانید ۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی نیز به خورش خود اضافه کنید.

خورش کرفس یکی از غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که اگر توسط یک آشپز خوب و توانا درست شود طرفداران خاص خودش را دارد

مرحله هفتم

رب گوجه فرنگی باعث می شود رنگ خورش شما نارنجی تر شود.پس از گذشت ۳ ساعت که خورش به خوبی روغن انداخته است می توانید مرغ ها را آماده کنید. برای این منظور مرغ ها را از یخچال خارج کنید و در روغن زیاد سرخ کنید تا کاملا طلایی شوند.

مرحله هشتم

حالا می توانید مرغ را به همراه زعفران دم کرده به خورش خود اضافه کنید.پس از اضافه کردن مرغ ها در صورت تمایل می توانید کمی شکر هم به خورش اضافه کنید. اگر دوست دارید طعم خورش شما ملس باشد حتما شکر ضافه کنید.

مرحله نهم

حدود یک تا یک و نیم ساعت دیگر نیاز است که خورش روی حرارت ملایم بماند تا به طور کامل جا بیفتد. خورش فسنجان غذایی است که خیلی آسان و بدون دردسر آماده می شود. مهم ترین فاکتور برای درست کردن یک فسنجون خوشمزه و جا افتاده صبر است.

خورش قورمه سبزی یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که نه تنها در میان ایرانیان بسیار محبوب است

مرحله دهم

توجه داشته باشید خورش فسنجون از خورش هایی محسوب می شود که کاملا کم آب سرو می شود، به همین دلیل باید صبر کنیم خورش به روغن بیفتد، سپس آنرا در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه برنج دمی یا کته سرو کنید.

نکات پخت فسنجان

گردوی مناسب فسنجان

یکی از مشکلات رایج در تهیه خورش فسنجان این است که با اینکه تمام مراحل را با دقت مرحله به مرحله انجام می دهیم باز هم خورشتی که درست می کنیم به خوبی روغن نمی اندازد. همانطور که مطمئنا می دانید مهم ترین ماده تشکیل دهنده خورش فسنجان گردو است.

به همین دلیل باید برای گردوی مورد استفاده در فسنجون حتما از نوع مرغوب و تازه آن استفاده شود تا بتوانید خورشی خوشمزه و پر روغن طبخ کنید. بهترین نوع گردو برای پخت خورش فسنجان گردوهایی هستند که اولا از نوع ایرانی و پر روغن هستند؛

دوم اینکه گردوها کهنه نباشند یعنی سالیان زیادی از خشک شدن آنها نگذشته باشد. هر زمان خواستید برای فسنجان گردو بخرید ، مغز گردو را بین دو انگشت خود فشار دهید و خرد کنید اگر دست تان کمی چرب شد ، آن گردو برای پخت فسنجون مناسب است.

خورش بامیه یکی از انواع غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی است که از خورش های مجلسی استان های جنوبی کشور محسوب می شود

خورش فسنجان با گوشت اردک یا غاز

خورش فسنجان در شهرهای مختلف ایران به طور معمول با گوشت چرخ کرده قلقلی یا گوشت مرغ تکه ای طبخ می شود ، اما در استان گیلان و مازندران این خورش را بیشتر با گوشت حیواناتی مانند اردک و غاز تهیه می کنند.

برای اینکه خورش فسنجان را با گوشت اردک یا غاز تهیه کنید فقط کافیست گوشت مرغ را از دستور بالا حذف کرده و گوشت اردک را جایگزین کنید. فقط یک نکته مهم را در نظر داشته باشید که گوشت اردک های بزرگ نسبت به گوشت مرغ زمان بیشتری برای پخت کامل نیاز دارد.

خورش فسنجون با گوشت قرمز

اگر بخواهید خورش فسنجان را با گوشت قرمز تهیه کنید، می توانید از روش های متنوعی استفاده کنید. متداول ترین روش سرخ کردن گوشت چرخ کرده مانند کوفته قلقلی است. روش دوم استفاده از گوشت های تکه ای بزرگ مثل چلوگوشت است. یکی دیگر از روش ها این است که از ماهیچه گوسفندی در خورش فسنجون خود استفاده کنید.