شوهرم حساب بانکی مخفی داره و تا حالا بهم نگفته و ازم پنهون کرده چیکار کنم؟

18:25 - 1401/11/16
برخی از افراد به دلایل مختلفی حساب مالی پنهانی از همسر خود دارند. اما آیا این کار، خیانت محسوب می‌شود؟ یا نشانه خیانت است؟

پاتوق آنلاین: برخی از افراد به دلایل مختلفی حساب مالی پنهانی از همسر خود دارند. اما آیا این کار، خیانت محسوب می‌شود؟ یا نشانه خیانت است؟ در این مقاله بررسی می‌کنیم داشتن حساب بانکی مخفیانه از همسر به چه دلایلی می‍تواند باشد و چطور باید این موضوع را تشخیص دهید. سپس راه حل‌هایی را توضیح می‌دهیم که با صحبت کردن با همسرتان، بتوانید این مشکل را حل کنید.

دلایل داشتن حساب مالی پنهانی از همسر

از هزینه‌هایش خجالت می‌کشد

اگر همسرتان کسی باشد که زیاد خرج می‌کند یا کارهای زیادی دارد که باید انجام دهد و کارهایش پرهزینه هستند، این موضوع شاید باعث شود که از خرج و مخارج خود خجالت بکشد و نخواهد شما از همه چیز با خبر شوید و عصبانی شوید. به همین دلیل ترجیح می‌دهد مخفیانه حساب مالی داشته باشد تا هر خرج و مخارجی که دارد از آن جا برداشت کند و شما متوجه آن نشوید.

می‌خواهد مستقل باشد و تحت فشار شما نباشد

شوهرم حساب بانکی مخفی داره و تا حالا بهم نگفته و ازم پنهون کرده چیکار کنم؟13

برخی از افراد برای اینکه مستقل‌تر باشند و تحت فشار همسرشان نباشند، ترجیح می‌دهند حساب مالی جداگانه و مخفیانه داشته باشند که خودشان هرطور که می‌خواهند خرج کنند و همسرشان از آنها با خبر نشود. البته معمولا این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که همسر اصرار داشته باشد همیشه از جزئیات خرج و مخارج همسرش مطلع باشد و او را کنترل کند. در این صورت شخص برای اینکه از تحت فشار بودن و کنترل‌گری همسرش خسته می‌شود، ممکن است دست به چنین پنهان‌کاری بزند.

می‌خواهد همسرش پول کمی برای خرج کردن داشته باشد چون بسیار ولخرج است

برخی از افراد که بدون فکر خرج می‌کنند و یا برای انجام دادن کارهای اشتباه و خطرناک پول زیادی را خرج می‌کنند، ممکن است به این دلیل همسرشان حساب مالی مخفیانه برای خودش باز کند که همسرش نداند دقیقا او چقدر پول دارد و بخواهد همه را خرج کند. این موضوع بیشتر در خانواده‌هایی رخ می‌دهد که شخص معتاد دارند و یا یکی از افراد خانواده عادت دارد بدون فکر خریدهای زیادی را برای خودش و خانه انجام دهد، برای همین همسرش ترجیح می‌دهد که او نداند که دقیقا چقدر پول دارد.

طلاق عاطفی

یکی از دلایل آن هم می‌تواند طلاق عاطفی باشد. افرادی که دیگر صمیمیت و تعهد خاصی به هم ندارند، برایشان مهم نیست که آیا موارد پنهانی با هم دارند یا از همه چیز یکدیگر مطلع هستند. این افراد ممکن است حساب بانکی پنهانی داشته باشند و اغلب برای همسرشان هم این موارد مهم نیست چون از لحاظ احساسی و فیزیکی کاملا از هم جدا هستند و فقط در یک خانه زندگی می‌کنند.

خیانت می‌کند

یکی از دلایل داشتن حساب مالی پنهانی، می‌تواند خیانت باشد. فرد این کار را می‌کند تا اگر می‌خواهد برای شخص دوم و رابطه دیگرش خرج کند، همسرش متوجه خرج و مخارجش نشود و مشکوک نشود. البته نمی‌شود تنها این نشانه را برای اثبات خیانت در نظر گرفت چون تشخیص خیانت دشوار است و باید نشانه‌های دیگر هم در رابطه باشد. البته بهتر است خودتان دست به تشخیص خیانت نزنید و از مشاور کمک بگیرید قبل از اینکه بدبین شوید یا در ذهن‌تان این مشکل را بزرگ‌نمایی و تصور کنید و حال‌تان بد شود.

یک سورپرایز برای شما دارد

شوهرم حساب بانکی مخفی داره و تا حالا بهم نگفته و ازم پنهون کرده چیکار کنم؟1

گاهی زوجین ممکن است حساب مالی جدا و پنهانی باز کنند چون می‌خواهند مقداری پول پس‌انداز کنند و وقتی به حدی که لازم است رسید، یک سورپرایز برای همسرشان دارند.

به خاطر داشته باشید که همیشه قرار نیست هر چیزی دلیل بد و منفی داشته باشد. شاید یکی از دلایل هم مورد فوق باشد که دلیل خوب و مثبتی است.

آیا ارزشش را دارد که به خاطر این مشکلات زناشویی، حساب مالی پنهانی داشته باشیم؟

خیر قطعا هیچ موقع ارزش این را ندارد که ما به خاطر مشکلات و اختلافات زندگی زناشویی، به همسرمان دروغ بگوییم یا پنهان‌کاری داشته باشیم چون اگر همسرمان روزی متوجه این موضوع شود، قطعا مشکلات ما تشدید خواهد شد، دعوا و بحث شدیدی ایجاد خواهد شد و همچنین ما اعتماد سالم و دو طرفه را هم با این کار مخفیانه، خدشه‌دار می‌کنیم. پس درواقع یک مشکل بزرگ هم به بقیه مشکلات اضافه می‌شود که آن هم بی‌اعتمادی به یکدیگر است. بنابراین بهتر است به جای نادیده گرفتن مشکلات و پاک کردن صورت مسئله، به دنبال راه حل مشکلات باشیم و نه پنهان‌کاری، خیانت یا دروغگویی. ارزشش را ندارد که شما به خاطر این مشکلات، با مخفی‌کاری‌ها، زندگی مشترک‌تان را خراب‌تر کنید.

چگونه تشخیص بدهم که همسرم حساب مالی مخفیانه دارد؟

در ادامه مواردی را توضیح می‌دهیم که اگر در زندگی مشترک شما به تازگی این اتفاقات و تغییرات افتاده باشد، می‌توان نتیجه گرفت که همسرتان حساب مالی جداگانه و مخفیانه دارد اما به خاطر داشته باشید که تنها با وجود یک نشانه نمی‌توان این برداشت رو کرد. پس با دقت بررسی کنید و دست به تشخیص نزنید، بلکه بهتر است برای تشخیص این مشکل، از مشاور کمک بگیرید.

او می‌خواهد مدیریت مالی خانواده را انجام دهد

اگر همسرتان مدتی است دیگر با شما مشورت نمی‌کند و مدیریت مالی خانه را خودش انجام می‌دهد بدون اینکه با شما صحبت کند یا شما را در جریان بگذارد، این می‌تواند یکی از نشانه‌ها باشد. البته برخی از افراد هستند که از همان روزهای اول ازدواج می‌گویند یا نشان می‌دهند که حرف اول و آخر را خودشان باید بزنند و فقط خودشان هستند که باید مدیریت مالی داشته باشند. این افراد به خاطر اینکه حساب مالی مخفیانه دارند، این کار را نمی‌کنند، بلکه به دلیل تربیت خانوادگی یا اعتقادات شخصیتی، یاد گرفته‌اند که این گونه باشند و فقط خودشان به تنهایی مدیر مالی خانه باشند، اما افرادی که قبلا این گونه نبودند و اخیرا تغییر رویه دادند، این تغییرات رفتاری می‌تواند یک زنگ خطر باشد.

هر موقع درباره پول با همسرتان صحبت کنید، سریعا گارد می‌گیرد

شوهرم حساب بانکی مخفی داره و تا حالا بهم نگفته و ازم پنهون کرده چیکار کنم؟6

اگر اخیرا هر موقع با همسرتان درباره پول و مدیریت مالی منزل صحبت می‌کنید، او گارد می‌گیرد و صحبت‌تان به بحث و جدل ختم می‌شود، این هم می‌تواند یکی از نشانه‌ها باشد.

درباره مسائل مالی خانه به نتیجه و توافق نمی‌رسید

یکی از نشانه‌ها این است که انگار اعتقادات و بینش شما و همسرتان نسبت به پول و مدیریت مالی منزل تغییر کرده است و زمانی که با هم صحبت می‌کنید، نمی‌توانید به یک نتیجه و توافق برسید، بلکه هر کدام‌تان سعی می‌کنید حرف، حرف خودتان باشد.

شما به همسرتان اعتماد ندارید

اگر قبلا اتفاقاتی در رابطه و زندگی مشترک شما افتاده بود که باعث شده بود به همسرتان بی‌اعتماد شوید، این هم می‌تواند یکی از نشانه‌ها باشد، چون اگر همسرتان با رفتارهایش به شما ثابت کرده است که پنهان‌کاری و یا دروغگویی دارد، ممکن است در زمینه مالی نیز این پنهان‌کاری را داشته باشد. البته زمانی بی‌اعتمادی شما موجه است که خودتان سند و مدرک معتبر برای اثبات پنهان‌کاری‌ها یا دروغگویی‌های همسرتان داشته باشید و نه اینکه فقط احساس کنید که نمی‌شود به او اعتماد کرد. دلیل اینکه نباید صرفا به احساسات و شک‌های ذهنی‌تان اعتماد کنید این است که گاهی شک‌های ما به دلیل تله‌های ذهنی خودمان است و نجواهای ذهنی دروغین است. بنابراین فقط به سند و مدرک معتبری که توسط شما کشف شده باشد می‌شود اطمینان کرد که همسرتان کارهایی می‌کند که نمی‌شود به او اعتماد کرد.

قبلا هم به شما دروغ گفته بود

اگر همسرتان قبلا هم چندین بار به شما دروغ گفته بود، ممکن است این اتفاق دوباره بیفتد و این دفعه دروغگویی‌اش در زمینه مالی باشد.

کارت بانکی جدیدی را درکیف پولش پیدا می‌کنید که از آن مطلع نبودید

اگر کارت بانکی را پیدا می‌کنید که به نام او است اما تا کنون از آن مطلع نبودید، این یک مدرک معتبر است برای اینکه بدانید او یک حساب مالی مخفیانه دارد.

ناگهان ولخرج‌تر شده است

اگر همسرتان قبلا ولخرج نبود اما حالا انگار در جای دیگری نیز پول دارد و از آن نیز خرج می‌کند و ولخرج‌تر شده است، این هم می‌تواند یک نشانه باشد.

همسرم حساب مالی پنهانی دارد، چه کار کنم؟

با همسرتان صحبت کنید

در زمان و شرایط مناسب یک گفتگوی صمیمانه و محترمانه بدون بحث و دعوا داشته باشید و درباره وضعیت مالی خانوادگی، رویاها، آرزوها، اهداف و برنامه‌هایی که برای خود و خانواد دارید، صحبت کنید. هرچقدر شما گفتگوی صمیمانه داشته باشید و احساسات و خواسته‌هایتان را با او در میان بگذارید، بیشتر می‌توانید با هم ارتباط خوبی را قرار کنید و مشکلات‌تان را حل کنید. بیشتر زوجینی که با هم به مشکل بر می‌خورند، به این دلیل است که بلد نیستند با هم صحبت کنند، یا اصلا با هم صحبت نمی‌کنند یا با دعوا و بی‌احترامی این کار را انجام می‌دهند. پس مهارت گفتگوی موثر را در خودتان تقویت کنید.

در کارهایتان همسرتان را نیز شرکت دهید

شوهرم حساب بانکی مخفی داره و تا حالا بهم نگفته و ازم پنهون کرده چیکار کنم؟1

اگر شما هم کاری به کار همسرتان نداشته باشید و او را در کارهایتان مشارکت ندهید، باعث می‌شود او احساس کند که با شما غریبه است و خودش نیز شروع به پنهان‌کاری‌هایی می‌کند چون این ذهنیت در او ایجاد می‌شود که نیاز نیست از همه چیز یکدیگر با خبر شوید. پس خودتان نیز در امور مختلف با او همکاری کنید تا در او نیز این روحیه تیمی ایجاد شود، چون شما عضو یک تیم هستید و با هم باید کار کنید و نه جدا از هم.

کنترل‌گری را کنار بگذارید

سعی کنید کمی همسرتان را آزاد بگذارید. آزادگذاری در حد معقول، بسیار خوب است و باعث می‌شود او احساس کند که شما همسرش هستید و نه یک زندان‌بان یا بازپرس! با کنترل‌گری بیش از حد، او را قفس خانه زندانی می‌کنید و شخص زندانی هم هر کاری می‌کند که از این قفس فرار کند. یادتان باشد که خانه شما قفس نیست، بلکه باید یک خانه گرم خانوادگی باشد که همه با هم همکاری می‌کنند و نه کنترل‌گری. یاد بگیرید به اعتقادات و شخصیت همسرتان احترام بگذارید و برخی از کارها را کاملا به او بسپارید که انجام دهد تا او نخواهد استقلال و هویت شخصی‌اش را در جای دیگر و به صورت مخفیانه بروز دهد و احساس ارزشمند بودن بکند. اجازه دهید همسرتان در کنار شما احساس ارزشمند بودن کند.

اگر به او اعتماد ندارید، این اعتماد را بسازید

اگر قبلا خیانت، دروغ یا پنهان‌کاری از او دیده‌اید و از آن موقع اعتمادتان را نسبت به او از دست داده‌اید، به جای اینکه به دنبال کنترل‌گری باشید، بی‌اعتمادی‌تان را حل کنید. به دنبال راه حل باشید. می‌توانید برای بدست آوردن اعتماد مجدد نسبت به همسرتان و بهبود رابطه‌تان، با مشاور مشورت کنید.

از کمک حرفه‌ای بهره‌مند شوید

اگر احساس می‌کنید همسرتان یک حساب مالی مخفیانه دارد، با واکنش تند و با بی‌احترامی کردن با او صحبت نکنید چون این نوع برخورد، مشکل را بیشتر می‌کند و شاید انکار کند یا دوباره دروغ بگوید. بهتر است با او صمیمانه و محترمانه صحبت کنید اما اگر این مشکل حل نشد یا او انکار کرد که چنین مخفی‌کاری نکرده است، می‌توانید با مشاور صحبت کنید تا با بررسی رفتارهای همسرتان و شرایط رابطه‌تان، شما را راهنمایی کنند که چگونه این مشکل را حل کنید و رابطه‌تان را بهبود ببخشید.

سخن پایانی

یکی از پنهان‌کاری‌ها و دروغگویی بین همسرتان، داشتن حساب مالی مخفیانه است. این مشکل به دلیل کنترل‌گری همسر، کسب استقلال بیشتر از لحاظ مالی، خیانت و… اتفاق می‌افتد اما یک دلیل مثبت هم دارد. این است که گاهی زوجین که می‌خواهند یکدیگر را سورپرایز کنند اما قدرت تهیه سورپرایزشان را ندارند، ممکن است مقداری از پول را در حساب دیگری قرار دهند که همسرشان از آن مطلع نباشد تا این پول جمع شود و در آخر بتوانند سورپرایزشان را تهیه کنند. اما اگر بین شما و همسرتان نیز این مشکل ایجاد شده است و شما از آن مطمئن هستید، می‌توانید با همسرتان گفتگو کنید و درباره مدیریت مالی و همکاری در خانواده، به توافقاتی برسید