تمیزی شوفاژ

شوفاژ خونه ات کثیف شده یا رنگ لباس گرفته؟/ بیا سه سوته بهت یاد بدم چطوری به راحتی میتونی تمیزش کنی

20:04 - 1401/11/15
پاك كردن رنگ لباس از روی شوفاژ بسیار دارای اهمیت است چرا که این لکه های رنگ علاوه بر اینکه ظاهر شوفاژ را زشت میکند بلکه به مرور زمان باعث ایجاد تغییر رنگ بدنه رادیاتور و مشکلات برای آن خواهد شد. با ما همراه باشید تا روش پاك كردن رنگ لباس از روی شوفاژ را یاد بگیرید.

اهمیت پاك كردن رنگ لباس از روی شوفاژ

تمیز کردن شوفاژ علاوه بر این که ظاهری چشم نوازتر به منزل شما می‌دهد، می تواند با بهینه کردن عملکرد، هزینه های گرمایش شما را کاهش دهد. گرد و غبار موجود بین پره های رادیاتور سبب می‌شود که گرما به طور مستقیم نتواند از آن خارج شود؛ به این معنی که رادیاتور برای گرم کردن به فرآیند سختی احتیاج خواهد داشت.

 شوفاژ خونه ات کثیف شده یا رنگ لباس گرفته؟/ بیا سه سوته بهت یاد بدم چطوری به راحتی میتونی تمیزش کنی14

گرد و غبار همیشه در هوا وجود دارد. حتی موهای حیوانات خانگی ( در صورت داشتن حیوان خانگی) و باقی مانده نیکوتین (در صورت سیگاری بودن) می‌تواند به گرد و غبار خانه و محیط شما اضافه کند. همه این مواد می‌توانند با هم ترکیب شوند و با جریان هوا روی همه اجسام و وسایل مانند شوفاژ بنشینند و در محفظه پشتی آن به تدریج جمع شود.

بنابراین نیاز است که حداقل سالی یک بار رادیاتور و شوفاژهای خود را تمیز کنید و آنها را از گرد و غبار و آلودگی پاک کنید. البته تمیز کردن هفتگی ایده بهتری است و اگر وقت ندارید حداقل یک دستمال روی آن بکشید تا گرد و خاکی که روی آن نشسته به تدریج به لوله‌های داخلی نفوذ نکند. بنابراین برای کاهش هزینه‌های گرمایش و افزایش طول عمر سیستم خود این کار را پشت گوش نیاندازید و در اولین گام ابزارهای آن را تهیه کنید.

از بین بردن لکه روی رادیاتور

هیچکس به شما درباره نشستن گرد و غبار و افتادن لکه‌های مختلف روی رادیاتور یا شوفاژ، به شما چیزی نمی‌گوید. اما واقعیت این است که این وسیله گرمایشی پرکاربرد، مکان بسیار مناسبی برای نشستن گرد و غبار است و در معرض انواع و اقسام لکه‌های مختلفی قرار دارد. اگر برایتان سوال است که دلیل نشستن این همه خاک و ذرات بزرگ و کوچک روی رادیاتور چیست؟ باید برایتان بگوئیم که این موضوع به کاربرد این وسیله مربوط می‌شود.

رادیاتور هوا را گرم کرده و این گرما باعث می‌شود هوا بالا رود، در این شرایط هوای سرد که در درون آن، ذرات، خاک و گرد و غبار وجود دارد، پایین آمده و به سرعت جایگزین هوای گرم می‌شود. ذرات موجود در این هوا، به سمت رادیاتور کشیده شده و روی آن می‌نشینند.

با گذشت زمان، لکه‌های زیادی روی رادیاتور می‌نشیند، رد اثر انگشتان، جای مداد رنگی و یا لکه‌های سیاه کوچک و بزرگ، اما خبر خوب این است که برای از بین بردن لکه روی رادیاتور، راه‌های زیادی وجود دارد. در اولین قدم باید رادایاتور یا شوفاژ را خاموش کنید و بگذارید این وسیله گرمایشی به طور کامل سرد شود. حالا باید محلول شوینده را درست کنید، یک ظرف را برداشته و درون آن را با آب گرم پر کنید. مقداری مواد شوینده درون آن ریخته و به خوبی این دو رو با هم ترکیب کنید.

 شوفاژ خونه ات کثیف شده یا رنگ لباس گرفته؟/ بیا سه سوته بهت یاد بدم چطوری به راحتی میتونی تمیزش کنی17

مراحل مهم تمیز کردن شوفاژ

برای تمیزکردن شوفاژ، ابتدا باید وسیله را خاموش کنید و بگذارید سرد شود مواد شوینده‌ای که انتخاب می‌کنید، نباید قدرت سایندگی بالایی داشته باشد. فراموش نکنید قبل از اینکه کل شوفاژ را به محلول شوینده آغشته کنید، ابتدا قسمت کوچکی از آن را، که در جلوی دید نباشد، با این محلول تست کنید، تا عکس العمل شوفاژ یا رادیاتور را به مواد شوینده ببینید. بعد از امتحان کردن محلول، باید یک قطعه اسفنج برداشته و آن را به محلول زده و سپس روی بدنه رادیاتور بکشید. اشاره کردیم که نباید از هیچ ماده ساینده و یا سیم و اسکاچ برای تمیز کردن شوفاژ استفاده کنید.

هرگز برای تمیز کردن شوفاژ از مواد ساینده قوی، اسکاچ و سیم استفاده نکنید. بعد از اینکه به خوبی رادیاتور یا شوفاژ را با اسفنج و محلول تمیز کردید، باید برای جلوگیری از زنگ زدن بدنه آن را آبکشی و سپس خشک کنید. اسفنج را درون آب گرم فرو کرده و سپس به بدنه دستگاه بکشید، تا اثر مواد شوینده را از بین ببرید. بعد از بین بردن اثرات محلول، حالا باید با یک دستمال بدنه رادیاتور را خشک کنید. از تکنیک های تمیز کردن دیوار هم می توانید استفاده کنید.

 شوفاژ خونه ات کثیف شده یا رنگ لباس گرفته؟/ بیا سه سوته بهت یاد بدم چطوری به راحتی میتونی تمیزش کنی3

پاك كردن رنگ لباس از روی شوفاژ

یکی از مشکلاتی که برای شوفاژ و خیلی از وسایل گرمایشی پیش می‌آید، رنگ گرفتن آن‌ها است. برخی از افراد به خاطر سرعت و سهولت عادت دارند که، لباس‌های خیس خود را روی وسایل گرمایشی خشک کنند، اما در این شرایط فرقی نمی‌کند وسیله شما بخاری باشد یا شوفاژ ، در هر صورت شما با یک نتیجه طرف هستید، رنگ گرفتن وسیله. در مقاله تمیز کردن بخاری گازی روش پاک کردن لباس چسبیده به بخاری را به طور کامل توضیح داده‌ایم. حالا قصد داریم به پاك كردن رنگ لباس از روی شوفاژ، بپردازیم.

اگر لباسی که برای خشک کردن، روی شوفاژ انداخته‌اید به وسیله رنگ داده و آن را بد شکل کرده است، می‌توانید ابتدا از مواد شوینده برای تمیز کردن رد رنگ استفاده کنید. به هیچ عنوان از مواد ساینده با قدرت بالا، اسکاچ و سیم برای پاك كردن رنگ لباس از روی شوفاژ استفاده نکنید.

به روشی که در ابتدای مطلب گفته شد، شوفاژ را تمیز کنید. فراموش نکنید که قبل از هر کاری باید شوفاژ را خاموش کنید.

نکته مهم

اگر تغییری در از بین رفتن رنگ لباس حاصل نشد، تنها چاره شما برای حل این مشکل رنگ کردن مجدد شوفاژ است، این رنگ کردن دوباره به معنی استفاده از رنگ سفید نیست. شما می‌توانید، شوفاژ خود را مناسب با دکوراسیونی که دارید رنگ آمیزی کنید.

 شوفاژ خونه ات کثیف شده یا رنگ لباس گرفته؟/ بیا سه سوته بهت یاد بدم چطوری به راحتی میتونی تمیزش کنی20

یکی از مشکلاتی که عموما برای بسیاری از تجهیزات گرمایشی پیش می‌آید، رنگ گرفتن و یا ریختن رنگ بر روی بدنه آن‌هاست.

همچنین برخی از افراد، با توجه به سرمای هوا و دیر خشک شدن البسه، به خاطر سرعت و سهولت، لباس‌های خیس خود را روی وسایل گرمایشی خشک می کنند، انجام این کار شاید در اوایل چیزی را نشان ندهد اما به مرور زمان سبب ایجاد تغییر رنگ بدنه می شود. از آنجایی که لباس انداختن روی رادیاتور، موجب می‌شود وسیله رنگ لباس را بگیرد، لازم است تا برای حل این مشکل از همان ابتدا از مواد شوینده قوی برای تمیز کردن رد رنگ استفاده شود.

 شوفاژ خونه ات کثیف شده یا رنگ لباس گرفته؟/ بیا سه سوته بهت یاد بدم چطوری به راحتی میتونی تمیزش کنی17

روش از بین بردن رنگ حجیم

همچنین اگر بر روی بدنه تکه های حجیم رنگ وجود دارد، می توان با استفاده از یک تیغ مناسب، آن ها را از بین برد و به راحتی و بدون ریختگی رنگ تراشید و سپس شروع به کشیدن اسفنج نمود. به این موضوع تاکید می شود که به هیچ عنوان از مواد ساینده با قدرت بالا مانند اسکاچ و سیم برای پاک کردن رنگ لباس از روی شوفاژ استفاده نشود. اما حل رنگ گرفتگی عمیق، تنها چاره برای حل این مشکل رنگ کردن مجدد است که بستگی به نوع رادیاتور دارد. زیرا برخی از دستگاه ها به خود رنگ را نگه نمی دارند و لازم است تا حتما برای جلوگیری از شره کردن و ریختگی به شکل کوره ای رنگ شوند. از سوی دیگر نیز این رنگ کردن دوباره به معنی استفاده از رنگ سفید نیستو می توان آن را با توجه به دکوراسیون داخل منزل و مناسب با آن رنگ آمیزی نمود.

اگر برای صدای آب رادیاتور دچا مشکل شدید حتما از مطالب قبلی ما استفاده کنید.

نکات مهم تمیز کردن شوفاژ

ممکن است هنگام تمیز کردن شوفاژ شاهد لکه هایی روی رادیاتورها باشید. بهتر است وسوسه شدن برای ساییدن این لکه ها را فراموش کنید چرا که ممکن است به رادیاتورها آسیب جدی وارد کنید. برای تمیز کردن این لکه ها می توانید از محلول های اسپری قوی استفاده کنید.

توجه داشته باشید که هنگام کار، حتما روزنامه و یا سفره ای بی مصرف را زیر رادیاتور قرار داده تا به هنگام تمیز کاری، فرش، سرامیک و موکت کثیف و آلوده نشود و زحمت شما را زیاد نکند.