روش تمیز کردن درب چوبی

درب چوبی دستشویی و حمام خونه ات رنگش تیره و کدر شده نمیدونی چطوری تمیزش کنی ؟/بیا تا بهت بگم چطوری میتونی درب ها ی چوبی رو تمیز و براقش کنی

19:20 - 1401/11/15
تميز كردن درب چوبی خانه همواره یکی از دغدغه های خانم های خانه دار است زیرا پاک کردن غلط لکه ها، موجب آسیب به درب و یا کثیف تر شدنش می شود. شب عید نزدیک است و همه در تکاپوی نظافت و خانه تکانی هستند. برای نوسازی درب های خانه، با ما همراه باشید.

روش های تمیز كردن درب چوبی

آیا می دانید تمیز کردن درب چوبی به چه صورت انجام می گیرد؟ بدون شک درب های چوبی در اکثر خانه ها وجود دارند. شاید دغدغه بسیاری از افراد چگونگی تمیز کردن آن ها می باشد. تمیز کردن درب های چوبی کار آسانی است و تنها رعایت چند نکته برای انجام این کار الزامی می باشد.

درب چوبی دستشویی و حمام خونه ات رنگش تیره و کدر شده نمیدونی چطوری تمیزش کنی ؟/بیا تا بهت بگم چطوری میتونی درب ها ی چوبی رو تمیز و براقش کنی 19

نکته ای که در تمیز کردن این گونه درب ها باید به یاد داشته باشید، گردگیری مداوم آن ها و استفاده از برخی پاک کننده ها می باشد.

درب های سفید چوبی از نظر زیبایی شناختی معمولا مناسب برای هر فضایی (از جمله کلاسیک تا مدرن) هستند. رنگ سفید نشان دهنده ی تمیزی، شفافیت و سادگی است از این رو نظافت آنها از اهمیت ویژه ای هم برخوردار می باشد.

درب چوبی اتاق نخستین جایی هستند که باید به نظافت آن توجه نماییم، زیرا اولین نقطه ای از منزل می باشند که به چشم می آیند. معمولا اطراف دستگیره ها پایین درب ها بیشتر از سایر نقاط کثیف می شوند زیرا در معرض اثر انگشت ها و جای کفشی که با آن تلاش می کنیم تا درب را باز نگه داریم قرار دارند.

درب چوبی دستشویی و حمام خونه ات رنگش تیره و کدر شده نمیدونی چطوری تمیزش کنی ؟/بیا تا بهت بگم چطوری میتونی درب ها ی چوبی رو تمیز و براقش کنی 4

درهای چوبی را چگونه تمیز کنیم ؟

برای تمیز کردن درب چوبی روش های بسیاری وجود دارد ، اما قبل از هر چیز باید مطمئن شوید که مراحل تمیز کردن را به درستی انجام دادید. برای اینکه با اطمینان خاطر بیشتری به پاک کردن درب چوبی بپردازید، روش های زیر را بکار گیرید:

1- در صورتی که درب از جنس چوب است، از پارچه نم دار برای تمیز کردن درب استفاده کنید. در صورتی که پارچه آب اضافی داشته باشد، درب متورم شده و سریع تر پوسیده می شود. همچنین می توانید از پولیش مبلمان برای پاک کردن لکه های آلودگی استفاده کنید.

2- اگر درب چوبی دارای منبت کاری است، برای پاک کردن گوشه ها و زاویه ها از مسواک و یا یک برس استفاده کنید.

3- برای لکه گیری درب رنگ شده، از یک سمباده نرم استفاده کنید. استفاده از پاک کننده هایی همانند تینر نیز کارساز است، اما بدلیل ایجاد بوی زیاد برای درب های داخلی استفاده نمی شود.

4- بکارگیری دستگاه بخارشور نیز بسیار توصیه می شود، سعی کنید بیشتر در محلی که آلودگی وجود دارد از بخار شور استفاده کنید و پس از هر بار نم دار کردن درب آن را در کنار پنکه گذاشته تا خشک شود و آسیب نبیند.

مراحل مختلف برای تمیز كردن درب چوبی

گردگیری سطح درب چوبی

درب های چوبی نیز مانند سایر قسمت های خانه نیاز به گردگیری دارند. بهتر است این کار را به صورت مداوم و منظم انجام دهید. انجام این کار می تواند به تمیز نگه داشتن درب کمک کند.

درب چوبی دستشویی و حمام خونه ات رنگش تیره و کدر شده نمیدونی چطوری تمیزش کنی ؟/بیا تا بهت بگم چطوری میتونی درب ها ی چوبی رو تمیز و براقش کنی 0

اهمیت این امر برای درب های چوبی که در بیرون از ساختمان مورد استفاده قرار گرفته اند بیش تر می باشد، چرا که از اجتماع حشرات و عنکبوت در نزدیکی درب ورودی جلوگیری به عمل می آورد.

استفاده از مایع ظرفشویی

اگر میزان کثیفی درب چوبی کم می باشد، می توانید از مایع ظرفشویی و آب گرم برای تمیز کردن آن استفاده نمایید. برای انجام این کار از یک اسفنج استفاده نمایید. هم چنین در این جهت می توان از یک قلمو کوچک یا مسواک نیز استفاده کرد.

با استفاده از مسواک می توانید تمام گوشه های درب های چوبی را نیز تمیز کنید. توجه داشته باشید مایع ظرفشویی به خوبی از روی درب پاک شود و لکه ای از آن به جا نماند.

پاک کردن لبه های درب

به یاد داشته باشید که در هنگام تمیز كردن درب چوبی ، لبه های آن را نیز به خوبی پاک کنید. برای انجام این کار ابتدا نسبت به گردگیری آن ها اقدام کرده و سپس به وسیله آب گرم و مایع ظرفشویی آلودگی های سطح آن را پاک کنید.

پاک کردن آلودگی های بیشتر

در صورتی که میزان آلودگی سطح درب چوبی به اندازه ای می باشد که با استفاده از آب و مایع ظرفشویی نمی توان آن را تمیز کرد، می توانید از تینر رنگ برای انجام این کار استفاده نمایید.

برای انجام این کار چند قطره از این محلول را بر روی پارچه تمیزی ریخته و از آن برای پاک کردن درب چوبی استفاده نمایید. استفاده از پولیش چوب بعد از استفاده از تینر نکته اساسی است که باید به آن توجه داشته باشید.

استفاده از پولیش مبلمان چوبی

از دیگر راهکارهایی که می توان برای تمیز کردن سطح درب چوبی مورد استفاده قرار داد، استفاده از پولیش مبلمان چوبی می باشد. استفاده از این ماده کمک می کند لکه های آلودگی از روی درب چوبی پاک شده و چوب به حالت طبیعی خود برگردد.

درب چوبی دستشویی و حمام خونه ات رنگش تیره و کدر شده نمیدونی چطوری تمیزش کنی ؟/بیا تا بهت بگم چطوری میتونی درب ها ی چوبی رو تمیز و براقش کنی 9

استفاده از دستگاه بخارشور

از دیگر راهکارهایی که می توانید برای تمیز کردن درب های چوبی مورد استفاده قرار دهید، استفاده از بخارشور می باشد.

برای انجام این کار بخارشور را بر روی سطح درب و بیش تر در محلی که آلودگی وجود دارد می کشیم. سپس به وسیله یک دستمال تمیز سطح درب را پاک می کنیم.

پاک کردن لکه های رنگی قدیمی

چند راهکار برای تمیز كردن درب چوبی و لکه های رنگ باقی مانده بر روی سطح درب های چوبی وجود دارد. یکی از این راهکارها استفاده از سمباده برای برطرف کردن لکه رنگ می باشد. هم چنین می توانید از پاک کننده های شیمیایی برای از بین بردن لکه های رنگ نیز استفاده کنید.

به یاد داشته باشید که استفاده از پاک کننده های شیمیایی مناسب مکان هایی است که از تهویه هوای خوبی برخوردار باشد. استفاده از این روش برای درب هایی که در بیرون از ساختمان هستند بسیار مناسب می باشد.

جلوگیری از آسیب های احتمالی

برای جلوگیری از هرگونه آسیب های احتمالی به درب های چوبی بعد از هربار تمیز کردن آن ها به وسیله آب یا مواد تمیز کننده مایع، اجازه دهید درب به صورت کامل خشک شود. چرا که در صورتی که از سیلر بر روی سطح درب استفاده نشده باشد، به مرور زمان وجود رطوبت باعث آسیب زدگی به درب می شود.

استفاده از سیلر و رنگ آمیزی درب

به یاد داشته باشید که برای تمیز كردن درب چوبی ، بهتر است نسبت به سیلر زدن آن ها اقدام نمایید. رنگ آمیزی درب نیز می تواند برای جلوگیری از آسیب به آن مورد استفاده قرار گیرد.

درب چوبی دستشویی و حمام خونه ات رنگش تیره و کدر شده نمیدونی چطوری تمیزش کنی ؟/بیا تا بهت بگم چطوری میتونی درب ها ی چوبی رو تمیز و براقش کنی 13

در صورتی که تمایل به استفاده از روش رنگ آمیزی داشته باشید باید قبل از انجام این کار به وسیله سنباده سطح درب را سنباده بزنید.

پاک کردن دستگیره درب

در هنگام پاک کردن درب به این نکته توجه داشته باشید که المان های درب مانند دستگیره آن را نیز تمیز کنید. برای انجام این کار می توانید از پاک کننده های مختلف استفاده نمایید.

از دیگر راهکارهایی که می توانید به این منظور مورد استفاده قرار دهید، به کارگیری آب و سرکه می باشد. استفاده از این ترکیب به شما کمک می کند که دستگیره درب را به خوبی از هرگونه آلودگی پاک کنید.

پاك كردن درب چوبی سفید

پاک کردن درب چوبی سفید نیاز به احتیاط بیشتری دارد. ممکن است بخواهید از همان اسپری معمولی، سطوح درب پاک نمایید اما این حلال ها می توانند به درب، رنگ و حتی چوبش آسیب بزنند. بیشتر کثیفی هایی که روی درب های رنگ شده ظاهر می گردد، بخاطر اثر انگشت های چربی که با گرد و خاک مخلوط شده اند ایجاد می شوند و به همین دلیل است که تنها شست و شو با آب کارساز نیست.

یک محلول رقیق از مایع ظرفشویی و آب به قدر کافی برای از بین بردن کثیفی ها موثر هستند و همچنین به درب آسیبی نمی زنند. یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی در یک گالن آب برای اینکار مناسب است. این محلول را روی قسمتی از درب که در چشم نسیتند امتحان کنید تا مطمئن شوید که به رنگ و یا پرداخت آن ٖآسیبی نمی زند. وقتی اطمینان پیدا کردید که محلول شما مشکلی برای درب ایجاد نمیکند، می توانید یک دستمال و یا اسفنج را داخل این محلول کرده و درب را با آن بشویید.

درب چوبی دستشویی و حمام خونه ات رنگش تیره و کدر شده نمیدونی چطوری تمیزش کنی ؟/بیا تا بهت بگم چطوری میتونی درب ها ی چوبی رو تمیز و براقش کنی 9

ابتدا پارچه را بچلانید و بعد سطح درب را با آن پاک کنید زیرا آب اضافی می تواند روی سطوح رنگ شده لکه ایجاد کند پس هرکاری می توانید بکنید تا این محلول روی درب جاری نشود. سپس درب را با یک دستمال مرطوبی که حاوی شوینده نباشد پاک کنید و برای جلوگیری از ایجاد لکه درب را با یک حوله ی خشک تمیز کنید. تمیز کردن چهارچوب درب را نیز فراموش نکنید. مطالب قبلی ما در خصوص تمیز کردن کف اتو و تمیز کردن زردی بالش مطالب خوبی را در خصوص خانه داری به شما آموزش می دهد.

استفاده از سرکه برای از بین بردن لکه های سمج

گاهی مایع ظرفشویی و آب برای از بین بردن لکه ها به اندازه کافی موثر نیستند. اگر لکه های سمجی دارید از سرکه ی سفید و آب استفاده کنید. این محلول ارزان، غیر سمی، و بسیار موثر است. اما بوی تندی دارد، البته بر خلاف بوی تند اولیه آن سرکه خاصیت گندزدایی نیز دارد. برای داشتن یک محلول قوی اما بی ضرر یک استکان سرکه را با چهار استکان آب مخلوط کنید.

هشدار: از محلول های قوی مثل الکل های صنعتی استفاده نکنید. چرا که این پاک کننده ها رنگ را ازبین میبرند و می توانند یک گردگیری ساده را به یک پروژه تعمیر درب تبدیل کنند که حتی فکرش را نمی کردید.

درب چوبی دستشویی و حمام خونه ات رنگش تیره و کدر شده نمیدونی چطوری تمیزش کنی ؟/بیا تا بهت بگم چطوری میتونی درب ها ی چوبی رو تمیز و براقش کنی 6

براق کننده درب چوبی

برای تمیز كردن درب چوبی و یا از بین بردن لکه درب چوبی می توان از یک ترکیب ساده با روغن زیتون استفاده نمود. این متد برای پاک کردن درب چوبی رنگ نشده نیز کاربردی است. روغن زیتون علاوه بر خاصیت تمیزکنندگی، موجب درخشندگی درب نیز می شود.

1-برای این کار به یک دستمال تمیز، خشک و نرم نیاز دارید تا گرد و غبار و خاک را از روی سطح درب پاک نمایید. دقت کنید تا در جهت امواج چوب این کار را انجام بدهید.

2- سپس چند قطره روغن زیتون را به آب گرم اضافه کرده و پارچه را داخل آن مرطوب نمایید.

3- در این مرحله درب را از همان جهت امواج چوب تمیز نمایید، به شکلی که درب خیلی خیس نشود. در انتها با پارچه ای دیگر رطوبت را از روی درب کاملاً پاک نمایید، زیرا آب نباید طولانی مدت بر روی درب چوبی باقی بماند.

4-همچنین برای تمیز کردن درب چوبی با لکه های مقاوم تر، می توانید به جای پارچه از اسفنج استفاده نمایید. ما در مطلبی در خصوص تمیز کردن گاز شیشه ای راهکارهای خوبی را به شما ارائه کردیم.

درب چوبی دستشویی و حمام خونه ات رنگش تیره و کدر شده نمیدونی چطوری تمیزش کنی ؟/بیا تا بهت بگم چطوری میتونی درب ها ی چوبی رو تمیز و براقش کنی 3

از بین بردن خراش درب چوبی

یکی از روش های از بین بردن خراش های سطحی بر روی درب های چوبی، استفاده از گردو است. کافیست یک تکه گردو را بر روی خراش بمالید، پس از آنکه روغن گردو بر روی درب نشست، دستتان را به صورت مداوم بر روی درب بکشید تا روغن جذب چوب شود. این روش برای از بین بردن خراش های سطحی و همچنین براق کردن و پاک کردن درب چوبی موثر است.

روغن جلاهای مخصوص درب های سفید می تواند خراش های جزیی را از بین ببرد. اگر این جلاها نتوانست خراش ها را از بین ببرد خمیری از جوش شیرین و آب درست کنید و با یک پد نرم روی قسمت هایی که می خواهید بمالید. جوش شیرین اثر لایه برداری دارد و می تواند درب را بسیار تمیز کند.اگر خراش ها با این روش ها از بین نرفت باید آن نقاط را دوباره رنگ بزنید تا دوباره درب شما تمیز و سفید شود.

برای خراش های عمیق و سطحی ابتدا اطراف آن را سمباده بکشید تا سطحی صاف و یکدست داشته باشید. رنگی مطابق رنگ اولیه درب انتخاب کنید تا کسی متوجه تفاوت این قسمت ها از هم نشود. وقتی سمباده کشیدید و رنگ مناسب را پیدا کردید با دقت این نقاط را با یک قلم موی کوچک رنگ کنید.

نحوه جلا دادن درب چوبی

برای جلا دادن درب چوبی بهترین راهکار استفاده از روغن است، برای این کار ابتدا باید نواقص سطح درب را تا حد امکان برطرف نمایید. بنابراین اگر قسمتی از درب ناهموار بود ابتدا باید با کاغذ سمباده مرغوب آن را صیقل داده تا سطح آن صاف شود. زیرا سطح صاف روغن را به خوبی جذب می کند.همچنین جالب است بدانید این امر باعث درخشان تر دیده شدن نمای درب می شود.

درب چوبی دستشویی و حمام خونه ات رنگش تیره و کدر شده نمیدونی چطوری تمیزش کنی ؟/بیا تا بهت بگم چطوری میتونی درب ها ی چوبی رو تمیز و براقش کنی 3

جلا دهنده روغنی : معمولا از روغن کتان به عنوان آستر اولیه برای چوب استفاده می کنند که سطح چوب را صاف کند؛ لازم به ذکر است خشک شدن چوب به وسیله جلا دهنده های روغنی به مدت زمان زیادی احتیاج دارد.

جلا دهنده ژله ای : بکارگیری این نوع جلا دهنده ها دشوار تر بوده و با کمک پارچه و کشیدن روی سطوح انجام می شود. به طور معمول سطح کار در نتیجه بسیار صاف خواهد بود و برای پاک کردن آن نیز می توان از حلال های معدنی بهره برد.

جلا دهنده بر پایه آب : جلا دهنده با پایه آب سریعا خشک شده و بوی بد و مضرات آن در مقایسه با سایر جلا دهنده ها کمتر است.همینطور بهتر است ترکیب جلا دهنده و وارنیشی که استفاده می کنید، هر دو بر پایه ی آب باشند.