روانشناسی | روانشناسی خانواده | روابط زوجین | رابطه زناشویی

شوهرم زودجوشه و سریع عصبانی میشه چه جوری باهاش رفتار کنم؟ | بیا اینجا تا بهت بگم

14:46 - 1401/11/15
برای حل کردن هر مشکل یا مساله‌ای ابتدا باید تعریف دقیقی از مساله داشته باشیم. برای ویژگی‌هایی مانند افسردگی، وسواس یا اضطراب معمولا تعاریف یکسان و واحدی داریم اما کلماتی مانند زود جوش، کلمات و ویژگی‌هایی است که خارج از زبان علمی و توسط عامه مردم استفاده می‌شود...
همسر عصبانی

پاتوق آنلاین: رابطه فرآیندی است که نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد. هر ویژگی شخصیتی یا روانی منفی می‌تواند روی رابطه اثر بگذارد. یکی از این ویژگی‌های منفی که شیوع بالایی نیز دارد زود جوشی است. افراد زود جوش رابطه را به چالش می‌کشانند و در چنین رابطه‌ای کمتر فرصت بحث سازنده و حل مشکلات وجود دارد. در این مقاله قصد داریم ویژگی افرادی که می‌توانند زودجوش باشند را بررسی کنیم و راه کارهایی به شما ارائه دهیم که اگر شوهری زودجوش دارید که به لایل کوچک و بزرگ از کوره در می‌رود بدانید عکس‌العمل صحیح در برابر چنین رفتارهایی چیست و چطور می‌توانید این مشکل را حل کنید.

منظورتان از شوهر زودجوش چیست؟

برای حل کردن هر مشکل یا مساله‌ای ابتدا باید تعریف دقیقی از مساله داشته باشیم. برای ویژگی‌هایی مانند افسردگی، وسواس یا اضطراب معمولا تعاریف یکسان و واحدی داریم اما کلماتی مانند زود جوش، کلمات و ویژگی‌هایی است که خارج از زبان علمی و توسط عامه مردم استفاده می‌شود و هرکس ممکن است دیدگاه خودش را نسبت به آن داشته باشد. زود جوش معمولا به افرادی گفته می‌شود که توان مدیریت هیجاناتی مثل خشم را ندارند و سریع واکنش نشان می‌دهند. گاهی نیز از اصطلاح “زود از کوره در می‌رود” برای توصیف این افراد استفاده می‌کنند. در ادامه مقاله افرادی که ممکن است زود جوش باشند را معرفی و توصیف می‌کنیم.

افرادی که توان کنترل خشم را ندارند

شاید بتوان گفت اغلب افرادی که زود جوش هستند توان کنترل و مدیریت خشمشان را ندارند. خشم یک هیجان طبیعی و غریزی در انسان است و هر فردی می‌تواند در شرایط مختلف آن را تجربه کنند. اما اینکه چطور با این هیجان برخورد کنیم و چطور ابرازش کنیم اهمیت زیادی دارد. برخی افراد خشمشان را با روش‌های ابراز می‌کنند که به خودشان و دیگران آسیبی نرسد اما برخی این هیجان را با پرخاشگری بروز می‌دهند. در واقع پرخاشگری رفتاری منفی و ناصحیح برای بروز خشم است. زودجوش بودن هم نوعی ابراز خشم است که منجر به پرخاشگری می‌شود. این پرخاشگری برای برخی افراد شبیه به داد زدن است، برای برخی شبیه به قهر کردن و برای عده دیگری نیز منجر به پرخاشگری‌های فیزیکی می‌شود. اگر همسر شما فردی است که به دلایل مختلف هیجان خشم را زیاد تجربه می‌کند و آن را با پرخاشگری بروز می‌دهد حتما باید از یک روانشناس کمک بگیرید تا ریشه این خشم را در همسرتان کشف کند و به او مهارت‌ای مدیریت خشم را بیاموزد.

افراد رقابت طلب

رقابت به خودی خود نه تنها بد نیست بلکه برای پیشرفت ضروری نیز هست. اما اگر بی دلیل با زمین و زمان رقابت داشته باشید، تاب و تحمل دیدن موفقیت دیگران را نداشته باشید و از یک بازی ساده گرفته تا رقابت‌های مهم زندگی تمام تلاشتان را می‌کنید که پیروز باشید و از همه جلو بزنید استفاده درستی از رقابت نمی‌کنید. افراد رقابت طلب همه زندگی را میدانی می‌بینند که باید آماده مسابقه دادن باشند درواقع همیشه گوش به زنگ جلو زدن هستند و همین آن‌ها را تبدیل به فردی مضطرب می‌کند که هر آن ممکن است از کوره در رود. اگر همسر شما چنین ویژگی‌هایی داشته باشد ممکن است بر سر مسائل مختلف حتی یک بحث ساده بیش از آنچه که لازم است عکس العمل نشان دهد و اگر احساس کنند بحث به نفع آن‌ها نیست دچار تنش شوند. این تنش در بازی‌هایتان، گفتگوهایتان، سرگرمی‌هایتان و موارد جدی زندگی‌تان خودش را نشان می‌دهد و همسرتان زود به جوش می‌آید!

افراد کمال گرا

شوهرم زودجوشه و سریع عصبانی میشه چه جوری باهاش رفتار کنم؟ | بیا اینجا تا بهت بگم19

همسران کمال‌گرا خط کشی دارند که مدام همه چیز را با آن متر می‌کنند و باید بر اساس متر آن‌ها تمام چیزهایی که اطرافشان است به سایز استاندارد برسد! برخی از افراد کمال‌گرا متر و خط کششان مخصوص به خودشان است و کاری به کار بقیه افراد ندارند اما برخی از آن‌ها علاوه بر خودشان سعی می‌کنند دیگران را نیز به کمالی که در ذهنشان است برسانند اما همه افراد نمی‌توانند خواسته های کمال گرایانه آن‌ها را ارضا کنند و همین باعث تنش در آن‌ها می‌شود. البته این بدان معنی نیست که همه افراد کمال گرا زود جوش هستند اما برخی از آن‌ها که ممکن است شوهر شما نیز جزء آن دسته باشد وقتی ببینند استاندارهایشان رعایت نشده از کوره در می‌روند.

افراد مضطرب

اضطراب و استرس توان این را دارند که کنترل ذهن و روان شما را درست بگیرند و به هر جا دلشان می‌خواهد بکشند! اگر همسر مضطرب و استرسی دارید تعجبی ندارد که گاهی نتواند حجم استرس و اضطرابش را مدیریت و کنترل کند و به جوش بیاید! افراد مضطرب همیشه نگران و گوش به زنگ اتفاقات ناگوار هستند، به خصوص اگر با چالش مواجه شوند فشاری که تحمل می‌کنند بیشتر از افراد عادی دیگر است. آن‌ها در موارد مختلف انرژی روانی بیشتری صرف حل مشکلات می‌کنند، تمرکز بیشتری نیاز دارند و سعی می‌کنند خودشان را از هر چیزی که اضطرابشان را بیشتر می‌کند دور کنند. بنابراین ممکن است شوهر مضطربتان مثلا هنگام رانندگی با کوچکترین حواس پرتی از کوره در رود.

افراد کنترل گر

همسران کنترل‌گر دوست دارند همه امور ریز و درشت تحت نظارت آن‌ها و با اعمال نظر آن‌ها پیش رود. این کنترل گری هر چیزی را در زندگی مشترک می‌تواند در بربگیرد حتی در موارد شدید درباره طرز فکر شما نیز نظر می‌دهند و سعی در کنترل آن دارند. تعجبی ندارد چنین فردی تاب مخالفت یا سرپیچی از دستوراتش را نداشته باشد و در چنین شرایطی به جوش بیاید. اگر همسر کنترل گری دارید و خودتان فردی نیستید که تاب این زورگویی را داشته باشید احتمالا زندگی‌تان با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شود که یکی از آن‌ها زود به جوش آمدن همسرتان است.

افراد خودشیفته و حق به جانب

شوهرم زودجوشه و سریع عصبانی میشه چه جوری باهاش رفتار کنم؟ | بیا اینجا تا بهت بگم1

دسته دیگری از افراد که ممکن است زود جوش باشند و خشمشان را کنترل نکنند همسران خودشیفته هستند. افراد خودشیفته برخلاف آنچه به نظر می‌رسند عزت نفس پایینی دارند و خودشیفتگی و حق به جانبی‌شان در واقع سپری در برابر این عزت نفس پایین است تا نه خودشان با آن مواجه شوند نه دیگران. چنین افرادی همیشه پشت سپر حق به جانبشان قایم شده‌اند و اگر احساس کنند شما در حال تخریب این سپر هستید احتمالا خونشان به جوش می‌ آید! اگر همسر شما چنین ویژگی را دارد احتمالا شما همیشه باید تاییدش کنید و به خاطر اشتباهات کرده و نکرده‌تان از او عذرخواهی کنید در غیر اینصورت مورد خشم او قرار می‌گیرید. این خشم گاهی ممکن است با قهر و اخم باشد و گاهی نیز با رفتارهای شدیدتری مانند پرخاشگری کلامی و فیزیکی خودش را نشان دهد.

با شوهر زود جوش چه باید کرد؟

ریشه را پیدا کنید

همان‌طور که دیدید زود به جوش آمدن و از کوره در رفتن دلایل مختلفی دارد. هر کدام از این دلایل ریشه‌های مختلفی دارد و بنابراین باید با روش مختص خودش با آن برخورد کنید. رویکردی که در برخورد با فرد مضطرب به کار می‌رود متفاوت با یک فرد خودشیفته است. بنابراین در قدم اول باید به کمک یک روانشناس ریشه این موضوع را پیدا کنید تا بر اساس قدم‌های بعدی را اصولی و منطقی بردارید.

مقابله به مثل نکنید

مقابله به مثل با فرد زود جوش مانند این است که برای جلوگیری از سرفه فردی که سرما خورده است شما هم سرفه کنید! نه تنها در این مورد در هیچ مورد دیگری نیز مقابله به مثل کمکی به حل مشکل نمی‌کند. فراموش نکنید در یک زندگی مشترک هستید و باید مشکلاتتان را باهم حل کنید. زندگی میدان جنگ نیست که طرف مقابل هر رفتاری داشت همان را تحویلش دهید، سعی کنید با کمک یکدیگر این مشکل را حل کنید و به او بفهمانید در تیم او و رابطه مشترکتان هستید!

درکش کنید

شوهرم زودجوشه و سریع عصبانی میشه چه جوری باهاش رفتار کنم؟ | بیا اینجا تا بهت بگم9

شاید به این نکته توجه نکرده باشید که زودجوشی برای خود فرد هم راحت نیست! افراد زودجوش تنش و استرس زیادی را تحمل می‌کنند، در اغلب اوقات بعد از به جوش آمدن از رفتارشان پشیمان می‌شوند و احساس گناه می‌کنند. بنابراین او را دشمنی که قصد آزار شما را دارد تصور نکنید، وقتی احساس گناه می‌کند و برایتان توضیح می‌دهد که از رفتارش پشیمان است حتما به او بگویید درکش می کنید و می توانید با هم این مشکل را حل کنید تا دوباره اتفاق نیفتد.

از احساستان صحبت کنید

تصور نکنید این فقط شمایید که باید شوهر زود جوشتان را درک کنید. او نیز باید چنین رفتاری را و عواقبی که این رفتارش دارد در خود بپذیرد تا در صدد رفعش برآید. حتما زمانی که حال خودتان و رابطه تان خوب است درباره احساساتتان نسبت به این موضوع صحبت کنید. این بیان احساسات نباید حالت حمله یا بازخواست از همسرتان باشد، فقط می خواهید به حالت درد و دل بگویید چه آسیب‌هایی از این رفتار دیده‌اید و از او بخواهید کمک کند این مشکل را حل کنید.

مشکلات رابطه‌تان را حل کنید

اگر رابطه‌تان مشکل داشته باشد به اضافه زودجوشی همسرتان تبدیل به قوز بالا قوزی می‌شود که کل زندگی‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین مشکلات را با یکدیگر قاطی نکنید. همسر شما مشکل زودجوشی دارد این نباید باعث شود از حل باقی مشکلاتتان ناامید شوید یا رهایشان کنید. بنابراین در کنار حل مشکل زودجوشی همسرتان، مشکلات دیگر رابطه را نیز شناسایی و شروع به رفعش کنید.

اگر اشتباهی داشتید بپذرید

شوهرم زودجوشه و سریع عصبانی میشه چه جوری باهاش رفتار کنم؟ | بیا اینجا تا بهت بگم12هیچ چیز برای افراد زود جوش تحریک کننده‌تر از این نیست که وقتی حق واقعا با آن‌هاست و سعی در اثباتش دارند با آن‌ها بجنگید! اگر اشتباهی انجام دادید به جای لجاجت با آن‌ها اشتباه خود را بپذیرید و اگر لازم بود عذرخواهی کنید. سهم اشتباهاتتان را بپذیرید و برای توضیح دهید که قصد دفاع یا توجیه ندارید.

در اوج عصبانیت موضوعات مهم را باز نکنید

افراد زود جوش وقتی عصبانی هستند توان تفکر منطقی ندارند بنابراین وقتی در اوج عصبانیت هستند موضوعات مهم که نیاز به بحث منطقی دارند را باز نکنید و اجازه دهید اوضاع آرام شود و در شرایط مناسبی آن را مطرح کنید چون باز کردن موضوعات مهم در آن شرایط نه تنها مشکل را حل نمی‌کند بلکه موجب عصبی‌تر بودن او نیز می‌شود.