روانشناسی | روانشناسی خانواده | روابط زوجین | رابطه زناشویی

شوهرم میگه از ازدواج با من پشیمون شده چیکار کنم؟ | بیا اینجا تا بگم چیکار کنی

04:46 - 1401/11/13
برخی از زوجین از ازدواج خود پشیمان می‌شوند، اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ بدتر از هر چیزی پشیمانی خود را هم در کلام ابراز می‌کنند و آن را به همسر خود می‌گویند. ابراز پشیمانی فایده‌ای ندارد و بیشتر می‌تواند به زندگی مشترک آسیب بزند.

پاتوق آنلاین: برخی از زوجین از ازدواج خود پشیمان می‌شوند، اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ بدتر از هر چیزی پشیمانی خود را هم در کلام ابراز می‌کنند و آن را به همسر خود می‌گویند. ابراز پشیمانی فایده‌ای ندارد و بیشتر می‌تواند به زندگی مشترک آسیب بزند. پس بهتر است به فکر راه حل‌هایی باشیم که تا حد امکان بتوانیم با اجرا کردن آنها دوباره عشق را وارد زندگی مشترک کنیم و آن را بهبود ببخشیم. در این مقاله ابتدا درباره دلایل پشیمان شدن از ازدواج توضیح می‌دهیم و سپس به راه حل‌ها می‌پردازیم.

دلایل پشیمان شدن از ازدواج

ازدواج اجباری

زوجینی که به صورت اجباری و با فشار خانواده‌‌ها ازدواج کرده‌اند و عشق و شناختی از قبل نسبت به هم نداشتن، بسیار زیاد احتمال دارد که بعد از ازدواج پشیمان شوند. مخصوصا زمانی که بعد از ازدواج می‌بینند که اصلا با هم هیچ تفاهمی ندارند و مدام باید دعوا و بحث کنند.

دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به معنی و مفهوم خانواده داشتن

یکی از دلایل دیگر، داشتن دیدگاه‌ها و نگرش‌های متفاوت است. مثلا خانم معتقد است که خانواده یعنی زن و شوهری که بچه‌دار می‌شوند و درواقع بچه‌دار شدن را معنی و مفهوم خانواده می‌داند، اما مرد معتقد است که حتی اگر بچه هم نباشد، می‌توانند با هم شاد و خوشبخت باشند و اصلا برای تشکیل خانواده نیازی به بچه‌دار شدن نیست. این گونه تفاوت‌های زیاد، می‌تواند آنها را از ازدواج با یکدیگر پشیمان کند.

تغییر شخصیت زن یا شوهر

شوهرم میگه از ازدواج با من پشیمون شده چیکار کنم؟ | بیا اینجا تا بگم چیکار کنی0

برخی از افراد گله و شکایت می‌کنند که:«اخلاق و شخصیت همسرم بعد از ازدواج به کل تغییر کرده. اصلا اونی نیست که باهاش قرارهای عاشقانه میذاشتم. انگار نمی‌شناسمش.» دو علت برای این موضوع وجود دارد. یکی اینکه باید در نظر داشته باشید که بعد از ازدواج، ماهیت رابطه‌تان تغییر می‌کند، پس طبیعی است که یک سری از رفتارهای همسرتان هم عوض شود چون دیگر در کنار هم هستید و آن شور و هیجان اولیه کاهش می‌یابد و عشق واقعی جایگزین آن می‌شود. این سیر تکاملی هر رابطه است. مثلا اگر در هر قرار ملاقات قبل از ازدواج همسرتان همیشه آرایش می‌کرد و مرتب و منظم بود، حالا در زندگی مشترک نمی‌تواند هر روز آرایش کند و شاید یک سری از روزها آن قدر خسته و بی‌حوصله باشد که حتی مرتب و تمیز هم نباشد. این تفاوت بین زندگی مشترک و رابطه دوران نامزدی را باید بپذیریم. اگر دقت کنید، خود شما هم از دوران نامزدی تغییراتی کرده‌اید و این طبیعی است. دومین دلیل هم این است که اگر همسرتان بسیار زیاد تغییر کرده است و شخصیتش همانی نیست که شناخته بودید، این نشان می‌دهد که در دوران آشنایی شما یک سری زنگ خطرها را نادیده گرفتید و به آنها توجهی نکردید. حالا بعد از ازدواج دیگر شخصیت اصلی او به چشم‌تان می‌آید چون پرده‌های عشق آتشین از چشمان‌تان کنار رفته است. همیشه به خاطر داشته باشید که شخصیت هیچ کسی نمی‌تواند در چند روز و یا به صورت ناگهانی به شدت تغییر کند. اگر این گونه شده است، باید بدانید که شما او را به درستی نشناخته بودید و دقت لازم را نداشتید.

مشکلات روحی و روانی

یکی از مواردی که باعث پشیمانی خانم یا آقا از ازدواج کردن می‌شود، نداشتن سلامت روحی و روانی نسبی است. اگر افراد دارای اختلالات شخصیتی و روانی و یا مشکلات شدید، مثل افسردگی یا اضطراب شدید باشند، نمی‌توانند در زندگی مشترک به درستی با همسرشان رفتار کنند. بنابراین مشکلات زیادی پیش می‌آید که می‌تواند هر دوشان را از این وضعیت خسته کند. اگر خودتان مشکلات روانی دارید و این موضوع به ازدواج‌تان آسیب می‌زند، توصیه می‌کنیم برای انجام بررسی‌های لازم و درمان، از روانشناسان بالینی کمک بگیرید.

با عجله ازدواج کردن

برخی از افراد به دلایل مختلف، با عجله و بدون فکر ازدواج می‌کنند. سپس وقتی وارد زندگی مشترک می‌شوند، متوجه پیامدها می‌شوند و از ازدواج کردن پشیمان می‌شوند.

پرتوقع بودن همسر

افراد پرتوقع با هیچ چیزی خوشحال و راضی نمی‌شوند. حتی اگر گران‌ترین چیزها را برایشان بخرید هم چیزهای گران‌تر و جدیدتری را طلب خواهند کرد. این افراد قدردانی هم نمی‌کنند و ناسپاس هستند. به مرور این ویژگی شخصیتی، می‌تواند همسر را خسته و پشیمان کند.

ازدواج کردن در سن کم

از آنجایی که در سن کم افراد هنوز بلوغ فکری، احساسی و روانی لازم را ندارند، دست به انتخاب‌های اشتباه می‌زنند و وقتی عشق کاهش می‌یابد، متوجه اشتباه‌شان می‌شوند و از اینکه زود ازدواج کردند، ابراز پشیمانی می‌کنند. برخی از این افراد چنین می‌گویند که:«ای کاش به جای زود ازدواج کردن، می‌نشستم درس‌هام رو میخوندم و به یه جایی می‌رسیدم. ای کاش بیشتر روی زندگی شخصی و پیشرفتم سرمایه‌گذاری می‌کردم.»

مورد سوءاستفاده قرار گرفتن از طرف همسر

افرادی که از طرف همسرشان مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرند، مثلا خیانت می‌بینند یا اتفاقات بدی برایشان می‌افتد، از ازدواج با همسرشان پشیمان می‌شوند.

آزادی و استقلال‌شان گرفته شده است

اگر همسر فردی کنترل‌گر و محدودکننده باشد و فرد حس کند که مثل یک زندانی یا گروگان با او برخورد می‌شود، ممکن است از ازدواج کردن پشیمان شود و ازدواج کردن را به معنای از دست دادن آزادی و استقلال خود بداند.

همسرم میگه از ازدواج با من پشیمون شده. چیکار کنم؟

اشتباهات خودتان را شناسایی کنید

شوهرم میگه از ازدواج با من پشیمون شده چیکار کنم؟ | بیا اینجا تا بگم چیکار کنی11

فکر می‌کنید به کدام دلایل فوق همسرتان از ازدواج پشیمان شده است؟ اشتباهات‌تان را شناسایی کرده و اصلاح کنید. روی خودتان کار کنید تا آرامش و عشق بیشتری در زندگی مشترک‌تان داشته باشید.

در چه شرایطی این حرف را زده است؟

اگر در شرایط عصبانیت و دعوا همسرتان این حرف را زده است، احتمالا جدی نگفته است و این حرف کودک درونش بوده است. در هنگام عصبانیت، بخش کودک درون ما فعال می‌شود. یک کودک ممکن است بدون فکر حرفی بزند و بعدا پشیمان شود، ممکن است لجبازی کند و… در حالت عصبانیت نیاز نیست حرف‌های همسرتان را به دل بگیرید چون ممکن است بعدا که به حرف‌هایش فکر کند، پشیمان شود و حتی بیاید از شما عذرخواهی کند. اما اگر در حالت عادی و خارج از بحث و دعوا این حرف را زده است، احتمال اینکه جدی باشد زیاد است.

به ظاهر خودتان رسیدگی کنید

برای اینکه دوباره بتوانید دل همسرتان را بدست بیاورید، علاوه بر اینکه باید روی درون خودتان و اشتباهات‌تان کار کنید تا تکرار نشوند، باید روی ظاهرتان هم کار کنید. با زیبا و دلربا بودن، می‌توانید همسرتان را دوباره به سمت خود جذب کنید. به تمیزی و آراسته و مرتب بودن خودتان اهمیت بدهید.

قدردان زحمات همسرتان باشید

حتی وقتی کوچک‌ترین کار را برایتان می‌کند یا به شما در کاری کمک می‌کند یا برای خانه خرید می‌کند، با یک لبخند زیبا از او تشکر کنید.

وقتی همسرتان از سر کار به خانه برمی‌گردد، از او استقبال کنید

فرقی نمی‌کند که خانم هستید یا آقا. وقتی همسرتان از سر کار به خانه برمی‌گردد و شما در خانه هستید، از او استقبال کنید، او را ببوسید و در آغوش بگیرید، خسته نباشید و خوش آمد بگویید. سپس از او با چای یا شربت خنک یا هر چیزی که دوست دارد پذیرایی کنید.

گاهی او را با غذای مورد علاقه‌اش سورپرایز کنید

در این مورد هم فرقی نمی‌کند که خانم هستید یا آقا، گاهی او را با غذای مورد علاقه‌اش سورپرایز کنید. تاثیر مثبت زیادی‌روی او می‌گذارد.

همین که وارد خانه می‌شود، شروع نکنید به غر زدن

برخی از افراد این اشتباه را انجام می‌دهند که همین که همسرشان از سر کار به خانه می‌رسد، شروع می‌کنند به غر زدن. خانه باید جای آرام گرفتن همسرتان باشد. اگر این آرامش را از او بگیرید، پیامدهای بدی به دنبال خواهد داشت که یکی از آن می‌تواند پشیمانی از ازدواج باشد. وقتی از سر کار خسته به خانه برمی‌گردد، یک ساعت به او فرصت بدهید که ذهنش آزاد و باز شود و خستگی در کند و بعد با او صحبت کنید. البته سعی کنید صحبت‌های منفی یا مهم را موکول کنید به روزهای تعطیل که ذهن هر دوتان آرام باشد. در روزهای کاری که او خسته است، صحبت‌های خوبی با او داشته باشید.

با خانواده همسرتان خوب برخورد کنید

احترام به خانواده او، یعنی احترام به خود او. هر از چند گاهی با مادر شوهر و پدر شوهر یا مادر زن و پدر زن خود پیش همسرتان تماس بگیرید و احوال پرسی کنید یا اگر کاری برایتان انجام داده است، خودتان از او تشکر کنید و نه اینکه همیشه از همسرتان بخواهید پیام‌هایتان را به مادرش یا پدرش منتقل کند. گاهی آنها را با هماهنگ کردن با همسرتان به خانه‌تان دعوت کنید و از آنها پذیرایی کنید. قطعا همسرتان از رفتار و برخورد خوب‌تان با خانواده‌اش به شدت خوشحال و قدردان خواهد شد.

از او تعریف و تمجید کنید، مخصوصا در زمینه‌هایی که اعتماد به نفس کمی دارد

همه دوست دارند از آنها تعریف و تمجید شود چون هم انرژی مثبت می‌گیرند و خوشحال می‌شوند و هم سعی می‌کنند در آن زمینه بیشتر از قبل رشد کنند. شما هم از همسرتان گاهی تعریف و تمجید کنید. هم از ظاهر جذاب او و هم از شخصیت و ویژگی‌های شخصیتی که دوست دارید.

تشویقش کنید در زندگی و شغل شخصی‌اش بیشتر رشد کند

نباید فردی محدودکننده و کنترل‌گر باشید، بلکه برعکس، باید باعث پیشرفت و رشد همسرتان باشید. او را در کارهایی که دوست دارد انجام دهد، تشویق کنید.

وقتی او عصبانی است، اجازه بدهید صحبت‌هایش تمام شود و بعد شما صحبت کنید

بسیاری از زوجین این اشتباه را می‌کنند که وقتی همسرشان عصبانی است و شروع می‌کند با عصبانیت صحبت کردن، خودشان هم عصبانی می‌شوند، حرف او را قطع می‌کنند و شروع می‌کنند به تند تند صحبت کردن. با این رفتار، دعوا و عصبانیت او و شما تشدید می‌شود. وقتی او عصبانی است، سعی کنید صبور و خونسرد باشید، حرفی نزنید و اجازه بدهید او کامل حرف‌هایش را بزند و تمام شود. وقتی تمام شد و آرام شد، بعد شما با لحن خوب و آرام درباره آن موضوع صحبت کنید و زاویه دید خودتان را بیان کنید. با این کار، بهتر با هم به نتیجه خواهید رسید و مشکلات‌تان زودتر و بدون درگیری و دعوا حل خواهند شد.

عشق‌تان را ابراز کنید

شوهرم میگه از ازدواج با من پشیمون شده چیکار کنم؟ | بیا اینجا تا بگم چیکار کنی7

ابراز احساسات را فراموش نکنید اما در این کار زیاده‌روی نکنید تا باعث دلزدگی عاطفی نشود. گاهی با کلام یا با رفتارهایی مثل هدیه خریدن، به او بگویید و نشان بدهید که عاشقش هستید.

مهارت شنیداری‌تان را تقویت کنید

یکی از مهارت‌هایی که باید به عنوان همسر داشته باشید، این است که گوش شنوای خوبی باشید و مهارت شنیداری را در خودتان تقویت کنید.

اجازه بدهید گاهی با دوستانش به تنهایی وقت بگذراند

اشکالی ندارد که گاهی اجازه بدهید با دوستانش به تنهایی وقت بگذراند. همیشه اصرار نکنید که شما هم در کنارش باشید. به او این آزادی و استقلال سالم را بدهید تا حس نکند با ازدواج کردن محدود شده است و قبلا زندگی بهتری داشت.

برای حل مشکلات از زوج درمانگر کمک بگیرید

گاهی ما به تنهایی نمی‌توانیم مشکلات را حل کنیم یا نیاز به راهنمایی یک فرد باتجربه داریم. بهتر است مشکلات‌تان را به کمک زوج درمانگر حل کنید تا روی هم انباشته نشوند و شما هم و همسرتان را از هم دور کنند.

سخن پایانی

برخی از افراد به دلایل مختلفی از اینکه ازدواج کردند، پشیمان می‌شوند و حس می‌کنند که قبلا زندگی با آرامش و بهتری داشتند. اگر این مشکل در زندگی شما هم وجود دارد، ابتدا با توجه به دلایلی که در این مقاله توضیح دادیم، سعی کنی ریشه‌یابی کنید و سپس از راهکارهای داده شده برای بهبود زندگی مشترک‌تان استفاده کنید. به علاوه بسیار مهم است که اشتباهات قبلی‌تان را که باعث دلزدگی همسرتان شده است یا شناسایی کرده و آنها را رفع کنید تا دوباره تکرار نشوند.