قورمه سبزی | طرز تهیه قورمه سبزی | تلخی قورمه سبزی

قورمه سبزی درست کردی تلخ شده؟ | با این ترفندی که میگم فوری تلخی قورمه سبزی رو بگیر

02:12 - 1401/11/11
مهم است که دلیل تلخی سبزیجات و خصوصا دلیل تلخ شدن قورمه سبزی را بدانید. البته کیفیت سبزیجاتی که تهیه می کنید در طعم نهایی تاثیرگذار است. به جرئت می توان گفت که بیش از نیمی از تاثیرات طعم قورمه سبزی به سبزی آن بستگی دارد

گل کوچیک: مهم است که دلیل تلخی سبزیجات و خصوصا دلیل تلخ شدن قورمه سبزی را بدانید. البته کیفیت سبزیجاتی که تهیه می کنید در طعم نهایی تاثیرگذار است. به جرئت می توان گفت که بیش از نیمی از تاثیرات طعم قورمه سبزی به سبزی آن بستگی دارد و مابقی به نحوه پخت خورشت و تسلط شما در آشپزی بستگی دارد. پس ابتدا باید سبزی مناسب بخرید و در نهایت به طور مناسب و صحیح طبخ کنید.

اما به هر دلیلی ممکن است قورمه سبزی پخته شده توسط شما کمی تلخ باشد در این راستا مطمئناً از طعم غذا راضی نخواهیم بود و سعی می کنیم از تلخی غذا بکاهیم. پس باید بدانیم از چه راهکارهایی استفاده کنیم تا طعم قورمه سبزی خود را متعادل کنیم.

دلایل تلخ شدن قورمه سبزی

چه سبزی باعث تلخی قورمه سبزی می شود؟ به دلایل زیادی، مانند استفاده از لیمو عمانی (مثلاً لیمو عمانی که هنوز خوب خشک نشده یا دانه و پوست آن هم خرد شده است)، پیاز بیش از حد سرخ شده و تفت دادن و سرخ کردن بیش از حد سبزی، قورمه سبزی تان ممکن است تلخ شود. پس مواظب این نکات باشید و سبزی و پیاز را به مقدار زیاد سرخ نکنید و همچنین از لیمو عمانی خوب در برنامه غذایی خود استفاده کنید و مراقب باشید که لیمو عمانی در قورمه سبزی زیاد نماند و در نتیجه قورمه سبزی تان تلخ نشود. اگر سبزی قورمه سبزی زیاد سرخ شد، نتیجه آن چیزی جز تلخی نخواهد بود.

با سبزی قورمه تلخ شده چیکار کنیم که رفع بشه؟

راه اول حذف موادی است که می دانیم خورش ما را تلخ می کند. مثلاً اگر بدانیم لیمو عمانی موجود در خورش آن را تلخ می کند، بلافاصله آن را از خورش خارج می کنیم و از تلخ شدن خورش به مقدار بیشتر جلوگیری می کنیم.

از آنجایی که آب لیموی تازه به دلیل اسیدی بودن باعث کاهش نمک غذا می شود، آب لیموی تازه طعم تلخ را نیز کاهش می دهد. البته بهتر است بدانید که باید از آبلیموی تازه یا حتی لیمو ترش تازه استفاده کنید. آب لیموی کهنه می تواند غذا را تلخ کند. استفاده از آب لیموی تازه برای رفع تلخی سبزیجات موجود در آب سبزیجات بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر سبزی ها از سرخ شدن زیاد و بیش از حد تلخ شدند، دیگر نیازی نیست سبزی ها را بیرون بریزید و از اول سرخ کنید. می توانیم روی همان سبزی ها آبلیمو بریزیم تا تلخی و بد مزه شدن آن از بین برود.

گزینه دیگر اضافه کردن اسفناج و گشنیز به خورش است. همانطور که می دانید سبزیجاتی مانند جعفری، گشنیز، اسفناج، شنبلیله و گاهی چغندر از سبزیجات اصلی خورش قورمه سبزی هستند. اگر قورمه سبزی خود را تلخ می‌دانید، می‌توانید اسفناج و گشنیز را به سایر سبزیجات و خورش‌ها اضافه کنید. میزان استفاده از این سبزی بستگی به تلخی خورش شما دارد. سبزیجاتی مانند گشنیز به از بین بردن تلخی سبزیجات با طعم شیرین خود کمک می کند، اسفناج نیز تاثیر بسیار خوبی بر رنگ قورمه سبزی و لعاب آن دارد.

کمی سیب زمینی (مثلا نصف یا یک چهارم آن را) داخل خورش بریزید و قبل از پختن بیرون بیاورید. می توانید از یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی یا مقدار کمی رب انار هم برای از بین بردن تلخی قورمه سبزی استفاده کنید. در نظر داشته باشید که اگر رب را زیاد اضافه کنید خورش ترش می شود.

اضافه کردن 2 حبه قند به خورش قورمه سبزی، می تواند تلخی خورشت قورمه را از بین ببرد.