شرایط اخذ ویزای کاری و مهارتی استرالیا | مراحل اخذ ویزای اسکیل ورکر

13:44 - 1401/11/02
شرایط اخذ ویزای کاری و مهارتی استرالیا | مراحل اخذ ویزای اسکیل ورکر
شرایط-اخذ-ویزای-کاری-مهارتی-استرالیا-

این روزها یکی از دغدغه‌های مهم نیروهای کار، بهبود شرایط زندگی به لحاظ مالی و کاهش دغدغه فکری است. تمام چیزی که یک نیروی کار نیاز دارد، درآمد مناسب، زندگی آرام، امکان پیشرفت کاری و امنیت شغلی و روانی است. به همین دلیل بسیاری از نیروهای کار به دنبال مهاجرت و دریافت ویزای کاری و مهارتی استرالیا هستند. چرا که یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت و دریافت ویزای کاری و مهارتی استرالیا است. استرالیا انواع ویزاهای مهاجرتی را ارائه می‌دهد، اما یکی از پرطرفدارترین و بهترین نمونه‌های ویزای کاری و مهارتی استرالیا، ویزای اسکیل ورکر است. در این مقاله قصد داریم انواع ویزای اسکیل ورکر را معرفی و شرایط دریافت ویزای کاری و مهارتی استرالیا را بررسی کنیم. اگر استرالیا را نمی‌شناسید و از خود می‌پرسید آیا برای مهاجرت کاری و مهارتی، استرالیا گزینه مناسبی است یا نه، پیش از خواندنِ این مطلب، مقاله «مهاجرت کاری به استرالیا | آشنایی با استرالیا برای اخذ ویزای کاری» را مطالعه کنید.

آنچه در این مقاله بررسی می‌گردد:

  • ویزای کاری و مهارتی (اسکیل ورکر) استرالیا چیست؟
  • مراحل اخذ ویزای کاری و مهارتی استرالیا:
    • مرحله اول: انتخاب شغل مناسب برای ویزای کاری و مهارتی
    • مرحله دوم: ارزیابی امتیازات برای دریافت ویزای کاری و مهارتی استرالیا
    • مرحله سوم: امتیازبندی برای اخذ ویزای کاری و اقامتی
    • مرحله چهارم: بارگذاری مدارک اخذ ویزای کاری و مهارتی
    • مرحله آخر: ارسال پرونده برای اخذ ویزای کاری و مهارتی
  • آیا می‌توان همزمان برای چند ویزا اقدام کرد؟
  • آیا در پروسه اخذ ویزای کاری و مهارتی استرالیا، امکان تغییر قوانین وجود دارد؟
  • نتیجه‌گیری

ویزای کاری و مهارتی (اسکیل ورکر) استرالیا چیست؟

برای ورود به استرالیا، انواع ویزاها وجود دارد. از ویزای پناهندگی گرفته تا ویزای تحصیلی. اما در این میان یکی از بهترین ویزاها برای افرادی که دارای مهارت و توانایی شغلی هستند، ویزای کاری و مهارتی (اسکیل ورکر) است. طبیعتا افرادی که دارای مهارت کاری هستند، می‌توانند برای استرالیا مفید‌تر واقع شده و به صنعت این کشور کمک روز افزونی بکنند. استرالیا برای این دسته از افراد، ویزای کاری و مهارتی اسکیل ورکر را در نظر گرفته است. ویزای اسکیل ورکر استرالیا به عنوان یکی از معتبر‌ترین ویزا‌های موجود برای اقامت در این کشور به حساب می‌آید. هر ساله افراد بسیار زیادی از ایران و سرتاسر دنیا موفق به دریافت این ویزای ارزشمند برای مهاجرت و اقامت در کشور استرالیا می‌شوند.

شرایط اخذ ویزای کاری و مهارتی استرالیا | مراحل اخذ ویزای اسکیل ورکر14 نمایی از شهر زیبای ملبورن- استرالیا

مراحل اخذ ویزای کاری و مهارتی استرالیا:

بعد از معرفی ویزای اسکیل ورکر، سوال مهم اینجاست که بدانیم برای اخذ این ویزای کاری و مهارتی چه کارهایی باید انجام بدهیم؟ بسیاری از افرادی که تصمیم به مهاجرت می‌گیرند، بعد از مواجه شدن با شرایط پیچیده و سردرگم‌کننده مهاجرت، از تصمیم خود منصرف می‌شوند. اما تلاش همکاران ما در موسسه مهاجرتی رسا این است که با مشاوره دقیق و انجام مرحله به مرحله مراحل اخذ ویزا و مهاجرت به خارج از کشور، شما را از این فضای گیج‌کننده و سخت دور نگه دارند.

همچنین در این مقاله تلاش می‌کنیم گام به گام و به زبانی ساده، مراحل اخذ ویزای کاری و مهارتی استرالیا را برای شما شرح بدهیم. اگر بعد از خواندن مقاله نیاز به اطلاعات و جزئیات دقیق‌تری داشتید، می‌توانید با موسسه مهاجرتی رسا به شماره ۰۲۱۷۵۴۵۱ تماس گرفته و از مشاوره رایگان کارشناسان مجرب این موسسه بهره‌مند شوید. اما برای دریافت ویزای کاری و مهارتی استرالیا، چه مراحلی را باید طی کنیم؟

مشاوره رایگان تلفنی ۷۵۴۵۱-۰۲۱

مرحله اول: انتخاب شغل مناسب برای ویزای کاری و مهارتی

اداره مهاجرت استرالیا به عنوان اصلی‌ترین نهاد مهاجرتی این کشور، لیستی بلند بالا از مشاغل مورد نظر صنعت و اقتصاد استرالیا را در سایت خود قرار داده است. این لیست که شامل حدود پانصد شغل است، به عنوان لیست مشاغل مرجع شناخته می‌شود. شما در اولین گام باید با مراجعه به این سایت، شغل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

نکته مهم:

در مرحله درخواست شغل مورد نظرتان، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید:

اول اینکه برای هر شغل، «ظرفیت پذیرش درخواست» درج می‌شود . مثلا اگر شما قصد دارید در یکی از شاخه‌های مهندسی نرم‌افزار و آی‌تی درخواست کار بدهید، باید دقت کنید که کدام شاخه از این رشته بیشترین ظرفیت پذیرش را دارد. این مسئله شانس شما را برای اخذ ویزای کاری و اقامت در استرالیا افزایش می‌دهد.

دوم اینکه باید توجه کنید این جاب آفر در کدام استانها و شهرهای استرالیا ارائه می‌شود. اهمیت این فاکتور را پایین‌تر توضیح خواهیم داد. اما به طور خلاصه باید بگوییم که ممکن است مجبور باشید به مدت سه تا پنج سال در همان شهر و ایالت مشغول کار بشوید و موقتا امکان زندگی در برخی شهرهای مدنظرتان به شما داده نشود.

همه این فاکتورهای عنوان شده، در لیست مرجع مشاغل اداره مهاجرت استرالیا ارائه شده است.

شرایط اخذ ویزای کاری و مهارتی استرالیا | مراحل اخذ ویزای اسکیل ورکر8 تصویری از محیط کار در استرالیا

مرحله دوم: ارزیابی امتیازات برای دریافت ویزای کاری و مهارتی استرالیا

شما بعد از انتخاب شغل باید مدارک لازم برای اپلای کاری را آماده و ارسال کنید. مدارکی از قبیل وضعیت تحصیلی، سابقه کار و سایر اسناد و مدارک مرتبط با شغلی که انتخاب کرده‌اید. با انتخاب شغل مورد نظرتان، شما در کنار سایر متقاضیان از سراسر جهان، وارد فضایی رقابتی برای دریافت دعوتنامه کاری می‌شوید. مجموعه‌ای که پوزیشن کاری مد نظر شما را به اداره مهاجرت ارائه کرده است، برای جذب بهترین نیروهای کار در آن پوزیشن، ارزیابی‌هایی را روی مشخصات و سن و سوابق کاری و تحصیلات و دانش متقاضیان انجام می‌دهد. این فرآیند «ارزیابی مثبت» نام دارد و شما با توجه به مدارک ارسالی خود، امتیازاتی را کسب می‌کنید. طبیعتا هرچه امتیاز شما بالاتر باشد، شانس شما برای اخذ ویزای کاری و مهارتی استرالیا افزایش می‌یابد. در این مرحله شما باید مدارک زبان خود را نیز ارائه کنید.

مرحله سوم: امتیازبندی برای اخذ ویزای کاری و مهارتی

بعد از آنکه ارزیابی مثبت روی درخواست شما انجام شد، مرحله امتیازبندی یا EOI آغاز می‌شود. استرالیا در هر ایالتی سلسله قوانین خاص خود را دارد و با توجه به پوزیشن‌های کاری که ارائه می‌شوند، حداقل مجاز امتیازات ممکن است متفاوت باشد. در این مرحله بعد از جمع بندی امتیازات، متقاضیان اولویت‌بندی می‌شوند و پذیرفته‌شدگان برای اخذ ویزای کاری و مهارتی مورد نظرشان وارد فرآیند صدور ویزا می‌شوند. استرالیا ویزاهای متعددی دارد که آنها را به صورت کدی سه رقمی ارائه کرده است. هر کدام از این ویزاها تفاوت‌هایی با هم دارند. در مدل مهاجرت کاری و مهارتی به استرالیا (اسکیل ورکر) سه نوع ویزا ارائه می‌شود:

ویزای اول: ویزای ۱۸۹؛

این ویزا که به عنوان «ویزای مستقل» معرفی می‌شود، نیاز به اسپانسر ایالتی ندارد و افراد به صورت مستقیم برای اخذ این ویزا با یکدیگر رقابت می‌کنند. بعد از کسب امتیازات لازم نیز، اداره مهاجرت استرالیا مستقیما برای متقاضی دعوتنامه ارسال می‌کند. این ویزا به اقامت دائم استرالیا منجر می‌شود. یعنی از زمان ورود متقاضی به استرالیا، اقامت او دائمی خواهد بود. ویزای ۱۸۹ از بهترین انواع ویزای استرالیا است.

ویزای دوم: ویزای ۱۹۰؛

دریافت این ویزا نیز منجر به اقامت دائم خواهد شد اما مستقل نیست و نیاز به اسپانسر ایالتی دارد. یعنی ایالتی که پوزیشن کاری خود را در لیست مشاغل مرجع معرفی کرده است، بعد از آنکه درخواست شما را مورد پذیرش قرار داد، به شما دعوتنامه می‌دهد. این دعوتنامه نه از سوی اداره مهاجرت، که از سوی ایالت برای شما ارسال می‌شود. در قبال این دعوتنامه، شما متعهد می‌شوید که به مدت دو سال در آن ایالت کار و زندگی کنید. در صورتی که این مدت را در آن ایالت سپری کنید، ویزای شما دائمی خواهد بود.

شرایط اخذ ویزای کاری و مهارتی استرالیا | مراحل اخذ ویزای اسکیل ورکر6 پارلمان استرالیا در کانبرا پایتخت این کشور

ویزای سوم: ویزای ۴۹۱؛

فرایند اخذ این نوع ویزا نیز شبیه به ویزای ۱۹۰ است، اما با این تفاوت که شما از ابتدا اقامت دائم نخواهید داشت. دولت استرالیا در این نوع ویزا ابتدا به شما اقامت پنج ساله می‌دهد. اگر خودِ فرد متقاضی یا همسر او، سه سال از این پنج سال را در ایالت مورد نظر کار کرده باشند و بیمه و مالیات و… را رد کرده باشند، می‌توانند ویزای ۴۹۱ خود را به ویزای دائم تبدیل کنند.

تفاوت مهم دیگرِ این ویزا با ویزای ۱۹۰ در این است که با ویزای ۴۹۱، شما نمی‌توانید در سه شهر سیدنی، ملبورن و بریزبن کار کنید. با سپری کردنِ سه سال کار و زندگی در ایالت‌ها و شهرهای دیگر استرالیا، شما قادر خواهید بود در آن سه شهر نیز کار و اقامت کنید. البته شایان ذکر است که در طی این سه سال، «سفر» به سیدنی و ملبورن و بریزبن بلامانع است، اما امکان اقامت و کار برای شما وجود نخواهد داشت.

با ویزای ۴۹۱، شما تا سه سال اجازه ندارید در سه شهر سیدنی، ملبورن و بریزبن اقامت و کار کنید.

از سایت اداره مهاجرت استرالیا

مرحله چهارم: بارگذاری مدارک اخذ ویزای کاری و مهارتی

در این مرحله شما باید مدارک لازم برای اخذ ویزای کاری و مهارتی استرالیا را به صورت آنلاین بارگذاری نموده و پرداخت‌های مالی لازم را انجام دهید. لازم به ذکر است که هزینه‌های دولتی و صدور ویزا برای متقاضی اصلی ۴۱۱۵ دلار استرالیا و برای همسر متقاضی، ۲۰۶۰ دلار استرالیا است.

مرحله آخر: ارسال پرونده برای اخذ ویزای کاری و مهارتی

برای اخذ ویزای اسکیل ورکر (ویزای کاری و مهارتی استرالیا) باید تست‌های پزشکی لازم را انجام دهید و فرم‌ها و مدارک نهایی را ارسال کنید تا افسرِ پرونده آخرین بررسی‌ها را انجام بدهد و ویزای شما را صادر نماید.

شرایط اخذ ویزای کاری و مهارتی استرالیا | مراحل اخذ ویزای اسکیل ورکر12 تصویر هوایی از فرودگاه کینگزفورد اسمیت- شهر سیدنی

آیا می‌توان همزمان برای چند ویزا اقدام کرد؟

بله! هر فردی می‌تواند همزمان برای هر سه ویزا اقدام کند. زیرا هدف اولیه ما برای ورود به استرالیا، اخذ دعوتنامه است. اما با توجه به توضیحی که راجع به هر کدام از ویزاهای فوق دادیم، از حیث مزایای هر کدام از این ویزاها، طبیعتا اولویتمان به ترتیب اخذ ویزای ۱۸۹، بعد ۱۹۰ و در آخر ۴۹۱ خواهد بود.

آیا در پروسه اخذ ویزای کاری و مهارتی استرالیا، امکان تغییر قوانین وجود دارد؟

بله! با توجه به اینکه پروسه اخذ ویزای اسکیل ورکر چند ماه طول می‌کشد، این امکان وجود دارد که قوانین مهاجرتی مرتبط با اخذ ویزای کاری و مهارتی در استرالیا تغییر کنند. اما نگران نباشید. به محض اینکه متقاضی دعوتنامه خود را دریافت کند، پرونده او اصطلاحا «فریز» می‌شود. این بدان معناست که اگر در فاصله زمانی بین دریافت دعوتنامه و اخذ ویزای استرالیا، قوانین مهاجرتی این کشور تغییر کند یا حتی متقاضی سن مجاز برای اخذ ویزا را رد کرده باشد، مشکلی برای او ایجاد نمی‌شود و متقاضی مشمول قوانین جدید نخواهد بود و پرونده او بر اساس قوانین پیشین پیگیری می‌شود.

شرایط اخذ ویزای کاری و مهارتی استرالیا | مراحل اخذ ویزای اسکیل ورکر14 تصویری از مرکز شهر سیدنی- استرالیا

نتیجه‌گیری

استرالیا یکی از جذاب‌ترین مقاصد در میان کشورهای جهان، برای مهاجرت است. ویزای کاری و مهارتی استرالیا (ویزای اسکیل وُرکر) در میان ویزاهایی که این کشور برای مهاجران در نظر گرفته است، از بهترین ویزاها محسوب می‌شود. اخذ ویزای کاری و مهارتی استرالیا، امکان اقامت دائم در این کشور را برای متقاضیان فراهم می‌کند. اگر بعد از مطالعه این مقاله شما نیز ترغیب شده‌اید تا به استرالیا مهاجرت کنید، کافیست با مشاوران و کارشناسان مجرب موسسه مهاجرتی رسا تماس بگیرید. شما می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان تلفنی یا حضوری موسسه مهاجرتی رسا استفاده کنید. همچنین در صورتی که از تصمیم خود برای مهاجرت کاری به استرالیا مطمئن شدید، می‌توانید با عقد قراردادی همه امور مربوط به مهاجرت کاری خود را به همکاران ما در این موسسه بسپارید و بدون دردسر روند اخذ ویزای کاری استرالیا را دنبال کنید.

مشاوره رایگان تلفنی ۷۵۴۵۱-۰۲۱