نکات خانه داری | نکات خانه داری تمیزکاری | ترفند برای خانه داری

قابلمه روحیت سیاه و کثیف شده؟ | با این ترفندی که میگم سه سوته نو نوار و تمیزش کن

14:52 - 1402/01/06
اگر شماهم جز افرادی هستید که به آشپزی در ظروف روحی علاقه دارید اما ظروفتان به دلیل استفاده زیاد سیاه شده اند میتوانید با انجام ترفند هایی آنهارا سفید کنید.

پاتوق آنلاین: اگر شماهم جز افرادی هستید که به آشپزی در ظروف روحی علاقه دارید اما ظروفتان به دلیل استفاده زیاد سیاه شده اند میتوانید با انجام ترفند هایی آنهارا سفید کنید.

دلایل سیاه شدن قابلمه روحی و راهکارهای سفید کردن آن

قابلمه روحی یا رویی یکی از انواع قابلمه های موجود در بازار است که تا چند سال گذشته نقش بزرگی را در آشپزخانه ایفا میکردند اما به دلیل سیاه شدن این قابلمه ها و وقت گیر بودن سفید کردن آنها، این روزها استفاده از قابلمه های این جنسی با کاهش رو به رو شده است. اگر شما از طرفداران پخت و پز در این ظروف هستید و دوست دارید در قابلمه روحی غذا بپزید، در این بخش علت سیاه شدن و نحوه سفید شدن این نوع ظروف را آورده ایم.

چرا قابلمه روحی سیاه می شود؟

درون ظروف روحی در اثر جوشاندن آب، پختن حبوبات و یا برنج و بیرون این ظروف به علت قرار گرفتن روی آتش و یا حرارت نامناسب، بخار روغن و... سیاه می شود.

چگونه قابلمه روحی یا رویی را سفید کنیم؟

از روش های سفید کردن قابلمه های رویی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

قابلمه روحیت سیاه و کثیف شده؟ | با این ترفندی که میگم سه سوته نو نوار و تمیزش کن18

سفید کردن قابلمه روحی با مواد شوینده

اگر قابلمه رویی شما زیاد سیاه نشده است، شما می توانید با مقداری آب و مایع ظرفشویی آن را مثل روز اول سفید کنید. برای سفید کردن قابلمه روحی، کمی آب گرم ومواد شوینده را مخلوط کرده و بگذارید به مدت 5 دقیقه در قابلمه بماند و سپس با سیم ظرفشویی قابلمه را تمیز کنید.

سفید کردن قابلمه روحی با جوش شیرین

4 قاشق غذاخوری جوش شیرین و نصف لیوان آب را ترکیب نمایید و درون قابلمه بریزید و قابلمه سیاه شده را روی شعله قرار دهید، پس از آن که مقداری مایع درون قابلمه جوشید شعله را خاموش کرده و به کمک یک برس یا سیم قابلمه را تمیز کنید.

سفید کردن قابلمه روحی سوخته با لیمو

سفید کردن قابلمه روحی سوخته، بعد از جدا کردن مواد غذایی و خرده ذرات باقیمانده از قابلمه کف آن را به مقدار زیاد با جوش شیرین بپوشانید، یک لیمو را از وسط نصف کنید و با قسمت گوشتی آن با خمیر جوش شیرین ظرف را کاملا برق بیاندازید.

سفید کردن قابلمه روحی با سرکه

برای سفید کردن قابلمه رویی مقداری جوش شیرین در ظرف سیاه شده بریزید و بعد از افزودن مقداری سرکه بگذارید کمی بماند سپس به کمک اسکاچ زبر یا سیم ظرفشویی قابلمه را بشویید.

قابلمه روحیت سیاه و کثیف شده؟ | با این ترفندی که میگم سه سوته نو نوار و تمیزش کن8

سفید کردن قابلمه رویی با آب اکسیژنه

برای سفید کردن قابلمه روحی، مقداری جوش شیرین در ظرف سیاه شده بریزید و سپس کمی آب اکسیژنه به آن بیافزایید،اجازه دهید این ترکیب چند دقیقه ای درون ظرف بماند و سپس به کمک اسکاچ زبر یا سیم ظرفشویی قابلمه را بشویید.

سفید کردن قابلمه روحی با صابون

برای سفید کردن ظروف روحی صابون را روی سیم ظرفشویی بکشید و با همان قسمت سیم قابلمه روحی را بسابید و براق کنید. سپس با اسکاج و مایع ظرفشویی قابلمه ها را خوب بشویید و آبکشی کنید تا دیگر بوی صابون ندهد.

سفید کردن قابلمه رویی با گاز پاک کن

برای از بین بردن سیاهی قابلمه روحی می توانید از گاز پاک کن استفاده نمایید، مقداری گاز پاک کن را نیز بر محل سیاهی قابلمه بریزید و پس از نیم ساعت بشویید.

چگونه از سیاه شدن قابلمه روحی یا رویی جلوگیری کنیم؟

  • چند قطره آبلیمو یا سرکه هنگام پخت برنج، سوپ، آش و یا خورشت در ظروف روحی بریزید زیرا اینگونه با جوشیدن غذا ظروف روحی سیاه نمی شود.
  • از گذاشتن ظروف روحی بر روی شعله و حرارت مستقیم، شعله اجاق گاز چرب و کثیف پرهیز کنید.
  • برای جلوگیری از سیاه شدن بدنه قابلمه روحی، کف و بدنه اطراف قابلمه را به مایع ظرف‌شویی آغشته کنید.
  • برای جلوگیری از سیاه شدن بدنه قابلمه روحی، شعله اجاق گاز را تا حد ممکن تمیز نگه دارید.