روانشناسی | روانشناسی خانواده | روابط زوجین | رابطه زناشویی

بعد از بچه دار شدن رابطم با شوهرم سرد شده چیکار کنم؟ | این راهی که میگم معجزه میکنه

16:08 - 1401/10/23
بچه‌دار شدن با تمام شیرینی‌هایش ممکن است برای شما، همسرتان و رابطه‌تان تنش‌هایی را به همراه داشته باشد که یکی از مهم‌ترین‌‌هایش اثر روی رابطه زناشویی است، اما چطور می‌شود این اثرات را مدیریت کرد و رابطه زناشویی‌ را با وجود بچه دار شدن گرم نگه داریم؟ با ما همراه باشید...

پاتوق آنلاین: بچه دار شدن یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر فردی است که از احتمالا از مدت‌ها پیش انتظارش را کشیده، خودش را در نقش پدر یا مادر تصور کرده، برای تربیت فرزندانش نقشه کشیده و حتی به نام آن‌ها فکر کرده است! لحظه شیرین پدر و مادر شدن از آن لحظات نابی است که اغلب افراد آرزویش را دارند. اما آیا همه چیز همین قدر شیرین و جذاب پیش می‌رود؟ نه تنها بچه‌دار شدن، هیچ مقطعی از زندگی بدون چالش نیست و بالا و پایین‌های خودش را دارد، بچه‌دار شدن هم با تمام شیرینی‌هایش ممکن است برای شما، همسرتان و رابطه‌تان تنش‌هایی را به همراه داشته باشد که یکی از مهم‌ترین‌‌هایش اثر روی رابطه زناشویی است، اما چطور می‌شود این اثرات را مدیریت کرد و رابطه زناشویی‌ را با وجود بچه دار شدن گرم نگه داریم. طوری که نه تنها از رابطه با همسرتان لذت ببرید بلکه بتوانید به یکدیگر کمک کنید تا پدر و مادر بهتری باشید. این مقاله را تا انتها بخوانید تا بتوانید به جواب این سوال برسید.

بعد از بچه دار شدن رابطم با شوهرم سرد شده چیکار کنم؟ | این راهی که میگم معجزه میکنه18

آیا بعد از بچه دار شدن رابطه زناشویی سرد می‌شود؟

این سوال قطعیت ندارد! برای برخی زن و شوهرها بچه دار شدن باعث دوری از یکدیگر و برای برخی دیگر برعکس، باعث نزدیک شدنشان به هم می‌شود. این موضوع به شیوه حل تعارض زن و شوهر بستگی دارد. اما چه می‌شود که در برخی موارد، بچه دار شدن برای رابطه زناشویی چالش برانگیز می‌شود:

کم شدن دو نفره‌ها

با ورود فرزندتان به خانواده دو نفره شما، شما یک خانواده سه نفره خواهید شد، این موضوع نه تنها بد نیست که بسیار شیرین و لذت بخش است و احتمالا منتظر چنین لحظه‌ای بوده‌اید، این طبیعی است که شما دیگر به اندازه قبل زمان برای دو نفره بودن ندارید،برخی زن و شوهرها به خصوص آنها که قبل از بچه دار شدن روی خودشان کار کرده‌اند، کلاس‌های مختلف والدگری را شرکت کرده‌اند، مطالعه کرده‌اند و منتظر این شرایط هستند یاد گرفته‌اند چطور دو نفره‌هایشان را حفظ کنند اما برخی دیگر متاسفانه این لحظات را خراب می‌کنند. تحقیقات نشان داده زن و شوهرهایی که قبل از بچه دار شدن با یکدیگر چالش داشتند بعد از بچه دار شدن هم چالش‌هایشان ادامه‌دار می‌شود و برعکس، زن و شوهرهایی که رابطه خوبی داشتند و شیوه حل تعارض صحیح را بلد بودند بعد از بچه‌دار شدن هم می‌توانند چالش‌هایشان را مدیریت کنند! این موضوع یم هشدار جدی به شما می‌دهد و آن این است که قبل از بچه دار شدن مشکلاتتان با همسرتان را حل کنید! تقصیر بچه نیست که چالش دارید، این شما و همسرتان هستید که مانند گذشته همچنان درگیر تعارضات حل نشده خودتان هستید.

بعد از بچه دار شدن رابطم با شوهرم سرد شده چیکار کنم؟ | این راهی که میگم معجزه میکنه13

خستگی و کم خوابی

نوزاد با یک سری نیازهای اولیه مانند نیاز به تغذیه، خواب، نظافت و مراقبت‌های دیگر به دنیا می‌آید و خودش از پس هیچ کدام از آن‌ها بر نمی‌آید! این ویژگی منحصر به فرد فرزند انسان است که تا مدت‌ها بعد از به دنیا آمدن نیاز به مراقبت دارد. پس این کاملا طبیعی است که پدر و مادر، به خصوص مادر علاوه بر خودشان باید از شخص دیگری نیز مراقبت کنند، نکته ویژه این مراقبت در سال‌های اولیه این است که شب و روزش تنظیم شده نیست، نوزاد شما گاهی نصفه شب و گاهی صبح زود به شما احتیاج پیدا خواهد کرد بنابراین کم خوابی و خستگی احتمالا سراغ هر دوی شما می‌آید! برخی زوج‌ها با تقسیم وظایف و کمک به یکدیگر این خستگی‌ها را تقسیم می‌کننند اما متاسفانه گاهی نیز این مراقبت‌ها تنها به دوش مادر است و خستگی او دو چندان می‌شود و حالت فرسودگی‌اش به همسرش نیز منتقل خواهد شد!

وقت کم آوردن

زندگی مشترک همیشه با تفریح و سفر و گردش همراه نیست، هرچند اوقات فراغت باید بخش مهمی از زندگی مشترک باشد، اما گاهی کنار هم بودن‌ها در زندگی مشترک، با توجه به زندگی ماشینی این روزها ختم می‌شود به یک وعده شام در کنار هم بودن، یا یک قهوه و چای با هم خوردن که چه بسا برای هر دو نفر لذت بخش و شیرین است اما بعد از بچه دار شدن شاید همان یک وعده شام را نتوانید باهم بخورید، صحبت‌های شیما از مراجعین ما را بخوانید:” شوهرم انتظار داره وقتی میاد خونه همه چیز مثل قبل حاضر باشه! میگه تو دیگه دوسم نداری مثل سابق، میگم بابا چه ربطی داره من حتی وقت نمیکنم موهامو شونه کنم چطور مثل قبل میز رو بچینم و چای رو دم کنم منتظر تو بمونم! ولی میگه اگه برات مهم بود می کردی! اینطوری نیست، واقعا برام مهمه! اما نمیرسم، پریشب میخواستم انجام بدم ترگل افتاد لبش خورد گوشه میز نشستم دو ساعت گریه کردم، شوهرم که اومد اصلا نپرسید چی شده چرا چشمات پف کرده فقط گفت باز در خونه رو باز کردم و مصیبتات یادت اومد تو!”. در ادامه مقاله می‌بینیم که اگر زن و شوهر در این شرایط یکدیگر را درک نکنند مانند این دو مراجع عزیز ما کارشان به دیلخوری و کینه می‌رسد!

نبودن فضای کافی

همیشه این امکان که فرزندان ما اتاق جدا داشته باشند وجود ندارد، گاهی آن‌ها با هم در یک اتاق هستند و در اغلب موارد پدر و مادر اتاق خصوصی ندارند و اتاقشان را به فرزندشان می‌دهند و خودشان در پذیرایی می‌خوابند! برخی پدر و مادرها نیز با با سبک فرزندپروری غلط تا سال‌های سال اجازه می‌دهند فرزندشان در اتاق خواب و بین آن‌ها بخوابد! در هر صورت اگر پدر و مادر به شیوه اصولی نتوانند فضای خصوص‌شان را حفظ کنند به تدریج می‌بینند بیشتر از فرزندانشان با یکدیگر شبیه به خواهر و برادر شده‌اند!

بعد از بچه دار شدن رابطم با شوهرم سرد شده چیکار کنم؟ | این راهی که میگم معجزه میکنه17

تک نفره بودن نگه داری از فرزند

متاسفانه در فرهنگ ما هنوز که هنوز است، با وجود عوض شدن سبک زندگی سنتی و پا به پا پیش رفتن خانم‌ها در محیط کار و تحصیل، همچنان نگه داری از فرزند در اغلب مواقع به عهده مادر است، صحبت‌های ملیکا از مراجعین ما را بخوانید:” من ساعت ۶ صبح از خواب بیدار میشم، خواب که چه عرض کنم، تمام شب صدبار بیدار میشم، متین رو شیر میدم، چندین بار بیدار میشم از صدای گریه هاش هربار هم شوهرم با خیال تخت خوابیده، صبح ۶ میرم تا ۷ شب که دوباره می رسم خونه باید شام درست کنم و متین رو تر و خشک کنم! شوهرم هیچ کمکی به من نمی‌کنه حتی بعضی کارهای شخصیش هم انجام میدم، مثلا اتو کردن لباساش! یه بار خونه مادرشوهرم به شوهرم گفتم آب بگیر رو دستم بچه رو بشورم، اونم چون لباس مجلسی تنم بود واقعا تنها نمی تونستم، نمی‌دونید مادر شوهرم چه کار کرد و چه ها گفت، گفت بچه ام خسته و کوفته از سر کار اومده حالا باید بچه بشوره؟ مادرم مادرای قدیم ۱۰ تا بچه رو باهم عین دسته گل بزرگ می‌کردیم! من نمیدونستم چی بگم انگار من صبح نمی رم تا شب! من فقط یه کمک کوچولو خواستم ولی همه شروع کردن متلک گفتن”. همانطور که خواندید هنوز در اغلب خانواده‌ها زندگی زن امروز با زن‌‌های گذشته مقایسه می‌شود در حالیکه زمین تا آسمان متفاوت است!

افسردگی بعد از زایمان

متاسفانه افسردگی بعد از زایمان در خیلی از خانم‌ها شایع است و تا مدتی آن‌ها را درگیر می‌کند. خیلی از آقایان از این موضوع آگاه هستند، در کلاس‌های والدگری شرکت کرده‌اند و می‌دانند چطور باید با افسردگی بعد از زایمان همسرشان کنار بیایند و چطور باید به او کمک کنند حالشان بهتر شوند، اما برخی دیگر از آقایان تصور می‌کنند حال ناخوش همسرشان به دلیل تغییر کردن اوضاع است و نه تنها کمکی به او نمی‌کنند بلکه توقع و عجله دارند که او زودتر بهتر شود و همه چیز را مثل سابق کند! در حالیکه افسردگی بعد از زایکان دوره خاص خودش را دارد. خودِ خانم‌ها نیز گاهی از این افسردگی بی‌خبر هستند و ناآگاهانه در آگاهانه در آن غرق می‌شوند!

بعد از بچه دار شدن رابطم با شوهرم سرد شده چیکار کنم؟ | این راهی که میگم معجزه میکنه4

تغییر اعتماد به نفس زن در تصویر بدنی

قطعا بعد از زایمان به دلایل هورمونی و جسمی ممکن است شکل ظاهری بدن زن به صورت موقت تغییر کند و این کاملا طبیعی است. متاسفانه برخی خانم‌ها انتظار دارند بدنشان هیچ گونه تغییری نداشته باشد و حتی از خودشان تتوقع دارند به سرعت بدنشان مانند گذشته شود! این توقع نابجایی است و بدن به طور طبیعی نمی‌تواند به این سرعت تغییری کند و لزومی هم برای این کار نیست! متاسفانه استانداردهای زیبایی بی رحمانه به زنان ما حمله می‌کنند و به خصوص خانم‌هایی که عزت نفس پایینی دارند خیلی سریع درگیر این قضایا می‌شوند و اعتماد به نفسشان از تصویر بدنی‌شان پایین می‌آید و همین موضوع در رابطه جنسی آن‌ها اثر منفی مستقیم می‌گذارد! صحبت‌های نگار از مراجعین ما را در این زمینه بخوانید:” می دونم طبیعی دو ماه بعد از زایمان شکم داشته باشم، ولی شوهر من خیلی به شکم حساسه، البته چیزی نگفته یکی دوبارم خودم ازش پرسیدم شکمم زشته؟ گفته نه عزیزم شرایطتت الان فرق داره. ولی می‌دونم اینو به خاطر من می‌گه، شبا تو تخت خودم رو می‌زنم به خواب که رابطه نداشته باشیم، سریع چراغ رو خاموش می‌کنم، یا وقتی صدام می‌کنه نمی‌رم پیشش تا خوابش ببره”. متاسفانه این خانم با اعتماد به نفس پایین یک موضوع بسیار طبیعی را طوری جلوه می‌دهد که گویا مقصر است و باید تاوان پس دهد!

چه باید کرد؟

یکدیگر را درک کنید

هیچ کس به غیر از شما دو نفر نمی‌تواند این اوضاع را درک کند! شما وارد مرحله جدیدی از زندگی شده‌اید، حالا پدر و مادر هستید و باید بتوانید در کنار فرزندتان از این نقش لذت ببرید. به عنوان یک مرد باید تمام قد کنار همسرتان باشید، او مدت زمان زیادی در روز را با فرزندتان می‌گذراند، احتمالا از کارهای شخصی‌اش عقب افتاده، زمان خوابش بهم ریخته است و نمی‌تواند به اندازه قبل به خودش، خانه و رابطه‌تان برسد، در این مدت این شمایید که باید با دادن مهر و محبت به او یادآوری کنید همچنان کنارش هستید و قدر زحماتش را می‌دانید، قدردانی از او بسیار اهمیت دارد و همچنین باید کمک کنید ساعاتی از روز به استراحت بپردازد و کارهای شخصی‌اش را انجام دهد! وقتی از سرکار برمی‌گردد حتما برایش وقت بگذایرد، تصور نکنید چون او در خانه بوده تمام مدت استراحت کرده است، نگه داری از نوزاد به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست، او قطعا خسته است و نیاز دارد شما این خستگی را ببینید و مرهمش باشید. اگر خانم هستید باید به همسرتان فرصت دهید تا با نقش پدر بودن سازگار شود. خانم‌ها هنگام زایمان سرشار از هورمون‌هایی هستند که غریزه مادری را در آن‌ها قوی می‌کند، مهر و محبت به فرزند را در دل آن‌ها زنده نگه می‌دارد این غریزه مادری در همه پستانداران وجود دارد و برای مراقبت از فرزند به مادر انگیزه می‌دهد، مردان چنین هورمون‌هایی ندارند و بعد از بچه‌دار شدن لارم است با نزدیک شدن به فرزند و ایجاد مهر و علاقه به تدریج و به مرور نقش پدری‌شان را بپذیرند و از آن لذت ببرند. بنابراین به آن‌ها انگ بی عاطفه بودن و بی‌تفاوت بودن نزنید و کمکش کنید در کنار شما و فرزندتان با نقش جدیدش سازگار شود.

تغییر شرایط را بپذیرید

یکی از بزرگترین مشکلات زندگی زناشویی بعد از بچه دار شدن این است که آن‌ها یا یکی از آن‌ها تغییر شرایط را نمی‌پذیرند و انتظار دارند هنوز برنامه‌های قبل را داشته باشند! مثلا بتوانند به مهمانی دوستانشان بروند و تا ساعت ۲ و ۳ نیمه شب آن‌جا باشند، بتوانند صبح‌های جمعه به کوه بروند، بتوانند به سینما بروند و … این برنامه‌ها از زندگی شما حذف نمی‌شود اما قطعا وقتی یک نوزاد در خانه دارید نمی‌توانید تا چند مدت مانند سابق به آن‌ها برسید. این هیچ اشکالی ندارد، مقاطع زندگی شبیه به یکدیگر نیستند، زمان کنکور هم شما نمی‌توانستید برنامه‌های سابقتان را داشته باشید یا در زمان امتحاناتتان موقتا برخی برنامه‌هایتان را تغییر می‌دادید! همه مراحل زندگی نمی‌توانند شبیه به هم باشند، متاسفانه برخی پدر و مادرها با نپذیرفتن این تغییر به خودشان و آسایش فرزندشان لطمه می‌زنند.

دونفره بودن را جدی بگیرید

وقتی زمانی با هم نداشته باشید چطور انتظار دارید رابطه گرم بماند؟ شما و همسرتان باید دو نفره‌هایتان را حفظ کنید. از راحت‌ترین و دم دست ترین فرصت‌ها استفاده کنید. می‌توانید وقتی سر کار هستید به همسرتان پیام دهید، جویای حالش شوید و بدون دلیل و مقدمه به او یادآوری کنید که دوستش دارید. حتما در طول هفته حتی برای یک بار که شده فرزندتان را به مادر یا یک فرد مورد اعتماد برای چند ساعت کوتاه بسپارید و به رستوران نزدیک خانه بروید که بتوانید در صورت لزوم سریع برگردید. در هر صورت این‌ها تنها چند مثال ساده است، این شمایید که باید بدانید با همسرتان چطور می‌توانید خلوت کنید و به یکدیگر عشقتان را یادآوری کنید.

واقع بین باشید

همانطور که گفتیم شما باید تغییر را بپذیرید، زندگی شما و همسرتان تغییر کرده است و باید انتظاراتتان از یکدیگر همخوان با این تغییر باشد و از یکدیگر توقعات واقع بینانه داشته باشید. همسرتان شاید نتواند مانند گذشته به خودش برسد، این دلیل بر دوست نداشتن شما و زندگی نیست، او در حال وقت گذاشتن برای فرزندتان است و این عین دوست داشتن است! شکل و شمایل و کیفیت رابطه و توقعات شما تغییر می‌کند نباید بد برداشت کنید و تصور کنید دیگر مانند سابق علاقه تان پر رنگ نیست، برعکس، والدینی که از یکدیگر توقعات واقع‌بینانه دارند خیلی بیشتر از گذشته از کنار هم بودن به عنوان پدر و مادر لذت می‌برند.

تقسیم وظایف کنید

تقسیم وظایف یکی از مهم ترین کارهایی است که بعد از بچه دار شدن باید انجام دهید. منظور ما از تقسیم وظایف این نیست که چرتکه بیندازید و ساعت بندی کنید و حساب و کتاب که هرکس چقدر کار انجام داده! هیچ نسخه از پیش تعیین شده ای وجود ندارد که به شما یاد دهد چطور تقسیم وظایف کنید این موضوع به شرایط شما بستگی دارد. شاید هر دو یا یکی از شما شاغل باشید، شاید هر دو در خانه باشید و … در هر صورت سعی کنید حتما به یکدیگر در مراقبت و کارهای شخصی فرزندتان کمک کنید.