آبگوشت | طرز تهیه آبگوشت | سبزی مخصوص آبگوشت

این سبزی معطری که میگم رو توی "آبگوشت" بریز تا از طعم خوشمزه اش همه دیوونه شن

15:54 - 1402/01/21
مواد و طرز تهیه آبگوشت در شهرهای مختلف، متفاوت است. برخی افراد برای طعم و عطر خوش و بی نظیر آبگوشت، سبزی های معطری در تهیه آن استفاده می کنند.

مواد و طرز تهیه آبگوشت در شهرهای مختلف، متفاوت است. برخی افراد برای طعم و عطر خوش و بی نظیر آبگوشت، سبزی های معطری در تهیه آن استفاده می کنند.

چه سبزی هایی را در آبگوشت می ریزند؟

آبگوشت یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که در استان ها و شهرهای مختلف ایران آن را به شیوه ها و با مواد مختلفی می پزند اما موادی مانند گوشت گوسفندی یا گوشت گوساله تازه، سیب زمینی، گوجه فرنگی، نخود، لوبیا از اجزای اصلی تهیه آن هستند.

برخی از افراد برای اینکه آبگوشت طعم و عطر بی نظیری داشته باشد، ادویه و سبزی هایی را به آن می افزایند. اگر شما هم دوست دارید آبگوشتی متفاوت بپزید، سبزی های زیر را به آبگوشت خود بیافزایید.

سبزی های معطری که در آبگوشت می ریزند

برای اینکه آبگوشت شما طعم خوب و بی نظیری داشته باشد، این سبزی ها را داخل آن بریزید:

جعفری و ترخون خشک، سبزی دیزی سنگی

همانطور که گفتیم آبگوشت در برخی شهرهای ایران متفاوت پخته می شود. کرمانی ها به دیزی سنگی و آبگوشت سبزیجات معطری همانند جعفری و ترخون خشک اضافه می کنند. آبگوشت نذری کرمانی ها که درون آن سبزیجات معطر (شنبلیله، ترخون و جعفری) ، برگه میوه های خشک (به، هلو و زردآلو)، گردو و زیره و گاهی خرما می ریزند ، با نان سرو می شود و طعم بسیار خوبی دارد.

این سبزی معطری که میگم رو توی

مرزه و آویشن و نعناع؛ سبزی آبگوشت گوجه سبز

برخی از افراد هنگام پخت آبگوشت درون آن مرزه و آویشن و نعناع می ریزند. برای پخت آبگوشت گوجه سبز بسیاری از افراد گوشت، نخود، لوبیا سفید، سیب زمینی و پیاز را با هم می پزند و زمانی که آبگوشت پخته شد، آلوچه را هم داخل غذا ریخته و بعد از پانزده دقیقه جوشیدن آلوچه ها را جدا کرده و قسمت گوشتی آلوچه ها را کویبده و در آبگوشت می ریزید و به آن مرزه و آویشن را هم اضافه کرده و در آخر از نعناع داغ برای روی آبگوشت استفاده می کنند.

تره و شنبلیله؛ سبزی آبگوشت بزباش

آبگوشت بزباش یا آبگوشت قرمه سبزی، یکی از غذاهای اصیل همدان است که به جای نخود و لوبیا سفید با لوبیا قرمز پخته می شود و به جای گوجه و رب گوجه فرنگی، سبزی قورمه دارد.

برای آبگوشت بزباش همدانی، پیازها را تفت داده و سپس گوشت و ادویه ها را به آن می افزایند و در ادامه سبزی های مانند تره،جعفری، شنبلیله را خرد کرده و تفت داده، لوبیاها و دو یا سه لیوان آب به آن اضافه می کنند.

آبگوشت بزباش با حرارت ملایم می پزد و جا می افتد. در نهایت نیز در 45 دقیقه پایانی پخت سیب زمینی های پوست گرفته و لیموعمانی به آن اضافه می شود و نمک، فلفل و زردچوبه اندازه می شود تا آبگوشت جا بیفتد.

این سبزی معطری که میگم رو توی

سبزیجاتی بجز سبزیجات معطر

برای خوش طعم شدن آبگوشت، بجز سبزیجات معطر میتوانید از چند مورد دیگر هم استفاده کنید که شامل:

هویج و فلفل دلمه ای برای آبگوشت فلفل دلمه ای

برخی از افراد برای خوش طعم نمودن آبگوشت، هویج و فلفل دلمه ای درون آن می ریزند. برای تهیه آبگوشت فلفل دلمه ای گوشت را با پیاز و گوجه فرنگی و حبوبات نیم پز کرده و سپس فلفل دلمه ای را برش زده و هسته ی ان ها را بیرون اورده و با سیر کوبیده و هویج حلقه شده و لیمو عمانی بدون هسته و نمک و زرد چوبه به مواد بالا می افزایند.

پیازچه داخل آبگوشت پیازچه

برای تهیه آبگوشت پیازچه ابتدا سیب زمینی و پیازچه را خلال کرده و در روغن سرخ می کنند. سپس تخم مرغ ها را در شیر ریخته و هم می زنند و همه مواد آب گوشت، سیب زمینی، پیازچه را غیر از شیر و تخم مرغ با هم مخلوط کرده و روی حرارت بسیار ملایم هم می زنند تا جا بیفتد. سپس بعد از جوشیدن و جا افتادن مواد شیر و تخم مرغ را افزوده و از روی حرارت بر می دارند.

این سبزی معطری که میگم رو توی

کلم قمری در آبگوشت معمولی

برخی از افراد درون آبگوشت کلم می ریزند. برای ریختن کلم در آبگوشت باید مانند آبگوشت معمولی عمل کنید و در یک ساعت پایانی کلم، سیب زمینی و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید.

فلفل سبز برای دیزی سنگی

بعضی از افراد در تهیه دیزی سنگی از فلفل سبز برای کمی تند شدن آن، استفاده می کنند.

همراه آبگوشت چی بخوریم و چی نخوریم؟

آبگوشت غذایی ایده آل برای افرادی دارای فعّالیت بدنی زیاد و کودکان درحال رشد است. یکی از بهترین مخلفات همراه آبگوشت، سبزی خوردن و پیاز است.

این سبزی معطری که میگم رو توی

همراه آبگوشت نباید ماست مصرف نمود زیرا ماست یک غذای مستقل است و مصرف آن به عنوان یکی از مخلّفات سفره غلط است.

مصرف ترشی نیز همراه غذا اغلب مفید نیست امّا یکی از استثناآت، غذاهای گوشتی هستند که مصرف کمی ترشی با آنها به هضم و جذب کمک می کند.

مصرف دوغ با آبگوشت بسیار مضر بوده و فسادآور است.

بهتر است بعد از میل کردن آبگوشت، نخوابید و یک ساعت پس از صرف غذا، یک استکان چای ایرانی همراه دارچین بخورید.