رازهای زندگی زناشویی | خرجی خونه | شوهرم بهم خرجی خونه نمیده

شوهرم بهم پول نمیده چه کار کنم؟ | با این ترفند از شوهرت خرجی خونه بگیر

15:50 - 1401/10/16
برخی از زنان شکایت و گله می‌کنند که «شوهرم اصلا بهم خرجی نمیده. هر بار که بخوام ازش پول بگیرم باید هزار بار بهش بگم، توضیح بدم و خواهش کنم تا یکم بهم پول بده.» اگر شما هم از این موضوع ناراضی و گله‌مند هستید، این مقاله را مطالعه کنید.

پاتوق آنلاین: برخی از زنان شکایت و گله می‌کنند که «شوهرم اصلا بهم خرجی نمیده. هر بار که بخوام ازش پول بگیرم باید هزار بار بهش بگم، توضیح بدم و خواهش کنم تا یکم بهم پول بده.» اگر شما هم از این موضوع ناراضی و گله‌مند هستید، این مقاله را مطالعه کنید. ابتدا دلایل اینکه برخی از مردان به همسرشان خرجی نمی‌دهند را توضیح می‌دهیم و سپس به راهکارهای حل این مشکل می‌پردازیم.

چرا شوهرم بهم خرجی نمیده؟

دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که شاید بیشتر مواقع، چند دلیل در کنار هم باعث می‌شود که این مشکل پیش بیاید.

چطور از شوهرم پول بگیرم؟

مستقل باشید

سعی کنید شاغل باشید یا داخل منزل یا بیرون از منزل و برای خودتان درآمد داشته باشید. به همسرتان نشان بدهید که می‌توانید مستقل باشید و خودتان از پس خودتان بر بیایید. از لحاظ مالی وابستگی ناسالم به شوهرتان نداشته باشید. اگر برای خودتان ارزش و احترام قائل باشید و مستقل باشید، باعث می‌شود شوهرتان هم برایتان ارزش و احترام زیادی قائل شود و بخواهد بیشتر هوایتان را داشته باشد، هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ عاطفی و روانی.

گاهی خودتان خرج کنید

اگر همه خرج و مخارج خانه بر عهده مردتان باشد، ممکن است باعث شود دیگر مردتان به شما پول ندهد و ادعا کند که دیگر به اندازه کافی برای شما و خانواده خرج کرده است. برای اینکه این مشکل پیش نیاید، می‌توانید گاهی اوقات خودتان خرج کنید و یا برای او کارهایی انجام بدهید تا ببیند شما هم در خرج و مخارج خانه مشارکت می‌کنید. مثلا گاهی او را به صرف شما در رستوران دعوت کنید و او را مهمان کنید یا برایش هدیه بخرید یا یک بار هم شما قبض خانه را پرداخت کنید. در خرج و مخارج او مشارکت داشته باشید تا او هم در خرج و مخارج شما مشارکت و همکاری کند.

اشاره کنید که چه نیازهایی دارید اما در این راهکار مستقیم نیازتان را نگویید

به عنوان مثال اگر یک کفش زیبا دیده‌اید و می‌دانید که شوهرتان توانایی مالی برای خرید آن را دارد و می‌خواهید او بخرد، وقتی از جلوی مغازه کفش‌فروشی می‌گذرید، به آن کفش اضافه کنید و بگویید:«وای این کفش خیلی خوشگله. خیلی خوشحال میشم اگه این رو داشته باشم» مردان معمولا عاشق این هستند که نیازهای شما را برآورده کنند. پس اگر به او بگویید، احتمال دارد که همان لحظه یا بعدا آن را برایتان تهیه کند چون دوست دارد خوشحالی و قدردانی شما را ببیند و به نوعی قهرمان زندگی شما باشد.

خودتان هم کار کنید و پول دربیاورید

اصولا مردان دوست دارند برای زنانی تلاش زیادی انجام بدهند و به حرف‌هایش گوش کنند که آن خانم‌ها هم کار می‌کنند و زحمت می‌کشند تا پول در می‌آورند. این که بدون زحمت کشیدن مدام از او پول بخواهید کار بزرگی نیست. خودتان هم سعی کنید مستقل باشید، کار کنید و زحمت بکشید و مستقل باشید. در کنارش برای رفع نیازهایتان گاهی از همسرتان پول درخواست کنید.

مستقیما درخواست کنید

شوهرم بهم پول نمیده چه کار کنم؟ | با این ترفند از شوهرت خرجی خونه بگیر9

شما با هم زن و شوهر هستید و حق دارید از یکدیگر درخواست پول داشته باشید. اگر خودتان هم گاهی برای شوهرتان خرج کنید، دیگر حس بد و خجالت نخواهید داشت زمانی که خودتان بخواهید از او پول درخواست کنید چون می‌دانید که سهم خودتان را انجام دادید و حالا نوبت او است که برایتان کاری انجام بدهد. پس مستقیما از شوهرتان درخواست پول داشته باشید اما برای اینکه درخواست‌تان رد نشود، به نکات بالا توجه داشته باشید و به آنها عمل کنید. همچنین نکات زیر را نیز رعایت کنید:

  • محیط مناسبی برای بیان کردن نیازتان تدارک ببینید. در محیط شلوغ، پر سر و صدا و پر از حواس‌پرتی درخواست‌تان را مطرح نکنید.
  • شرایط روانی خود و همسرتان را در نظر داشته باشید. اگر می‌خواهید نتیجه خوبی دریافت کنید زمانی که خواسته‌تان را مطرح می‌کنید، باید در نظر داشته باشید که زمانی درخواست‌تان را مطرح کنید که حال هر دوتان خوب باشد یعنی عصبانی، خسته، بی‌حوصله و یا مضطراب نباشید چون در این صورت ممکن است واکنش هیجانی از خود نشان بدهید.
  • با لحن مهربانانه و خوب صحبت کنید و نه با لحن دستوری و تحکم‌آمیز.
  • با جمله‌بندی مناسب صحبت کنید. از کلماتی مثل «لطفا»، «ممنون می‌شوم» و کلمات محبت‌آمیز استفاده کنید تا تاثیرگذاری کلام‌تان بیشتر شود.
  • قدردانی کنید. زمانی که نیازتان برآورده شد، از همسرتان تشکر و قدردانی کنید تا اگر مجددا نیاز داشتید، آن را برطرف کند.

به جذابیت‌های خودتان بیفزایید

شوهرم بهم پول نمیده چه کار کنم؟ | با این ترفند از شوهرت خرجی خونه بگیر7

تغییرات ظاهری و شخصیتی در خودتان ایجاد کنید. نه اینکه خودتان را به خاطر شوهرتان تغییر بدهید. منظورمان این است که روی خودتان و نقاط ضعف‌تان کار کنید تا به رشد شخصیتی برسید. این موضوع چه ارتباطی به پول گرفتن از شوهر دارد؟ وقتی شما برای رشد شخصیتی خودتان وقت و انرژی می‌گذارید و تبدیل به خانمی قدرتمند، مستقل، باهوش و جذاب می‌شوید، شوهرتان بیشتر عاشق و دل باخته شما خواهد شد. به همین دلیل ممکن است حتی خود به خود از شما حمایت مالی بکند و یا وقتی از او درخواست پول می‌کنید، بدون حرف یا بحث خاصی به درخواست‌تان پاسخ مثبت بدهد.

از او قدردانی کنید

حتی اگر یک میوه به خانه‌تان می‌آورد، از او چنان قدردانی کنید که انگار همه دنیا را برایتان خریداری کرده است! این کار باعث می‌شود همسرتان برای خوشحال کردن شما و تعریف و تمجید و قدردانی شنیدن از شما، بخواهد کارهای بیشتری برایتان انجام بدهد. این کارها، شامل رفع نیازهای مالی نیز می‌شنوند.

صبح را با لذت و عشق شروع کنید

بسیار مهم است که صبح‌تان را چگونه آغاز می کنید. اگر با عشق و لذت صبح را با شوهرتان شروع کنید، احتمالا تا آخر شب هم روز عالی با هم خواهید داشت.

نیازهایتان را یک دفعه به صورت بمباران نگویید

این که به شوهرتان یکدفعه همه نیازهایتان را بگویید و او را بمبماران کنید اشتباه است و باعث می‌شود او خسته شده و کمتر نیازهایتان را برطرف کند. پس زمانی که می‌خواهید نیازهایتان را برآورده کند، هر دفعه فقط یکی از آنها را بیان کنید و به او فرصت برآورده کردن آن را بدهید.

ولخرج نباشید

اگر می‌خواهید همسرتان نیازهای مالی‌تان را برطرف کند، ولخرجی نکنید و عادات مالی درستی داشته باشید. اگر او ببیند شما زیاد خرج می‌کنید و نمی‌توانید برنامه‌ریزی مالی درستی داشته باشید، ممکن است حتی زمانی که بخواهید به شما پول ندهد و از این لحاظ شما را محدود کند.

شما شاغل هستید و شوهرتان دیگر لزومی نمی‌بیند به شما خرجی بدهد

برخی از مردان معتقد هستند که وقتی زن برای خودش کار می‌کند و شاغل است، دیگر لزومی ندارد که خودشان به او خرجی بدهند. خودش می‌تواند از پول خودش خرج کند. این طرز تفکر اشتباه است چون در یک زندگی مشترک که شما با هم زن و شوهر هستید، درست نیست که مرد برای خودش خرج کند و زن برای خود. بهتر است مدیریت مالی خانه به کمک و مشارکت زن و شوهر انجام شود و هر دو در شرایط نیاز، به هم پول بدهند. اینکه زن و مرد کار می‌کنند، دلیل بر این نیست که دیگر مرد به زن خرجی ندهد و یا پولش را برای کارهای شخصی خانم خرج نکند.

شوهر خسیس

شوهرم بهم پول نمیده چه کار کنم؟ | با این ترفند از شوهرت خرجی خونه بگیر1

مردانی که خسیس هستند و دوست ندارند از پول‌شان خرج کنند و یا به سختی زیاد و فقط در شرایطی که واقعا لازم باشد، پول‌شان را خرج می‌کنند، از جمله مردانی هستند که به همسرشان خرجی نمی‌دهند، مخصوصا اگر همسرشان شاغل باشد، با خود می‌گویند:«چه بهتر. زنم کار میکنه و دیگه نیازی به پول من نداره.» بنابراین خساست هم می‌تواند یکی از این دلایل باشد.

تربیت خانوادگی

شاید شوهرتان در خانواده‌ای بزرگ شده است که در آن مردان خانواده به همسران‌شان پول و خرجی نمی‌دهند و پول مرد و زن از هم جدا است و هر طور که هر کدام‌شان بخواهند خرج می‌کنند. اگر به این صورت باشد، پس دلیل اینکه همسرتان به شما خرجی نمی‌دهد، این است که از خانواده‌اش این را یاد گرفته است و در زندگی مشترک‌تان نیز به همین صورت پیش می‌رود.

می‌خواهد خودتان پول در بیاورید و برای خودتان خرج کنید

برخی از مردان به همسرشان می‌گویند:«خودت برو کار کن، پول در بیار و برای خودت خرج کن.» این افراد یا می‌خواهند از خودشان سلب مسئولیت کنند و خودشان نیاز مالی شما را بر عهده نگیرند و یا فکر می‌کنند با این کار، شما فردی خودساخته و مستقل خواهید شد که برای رشد شخصیتی‌تان خوب است.

خودش درآمد کمی دارد که کفاف خرج‌های شما را نمی‌دهد

درآمد برخی از مردان آن قدر کم است که شاید فقط کفاف اجاره خانه و خرج‌های زندگی و پرداخت قبوض خانه را بدهد و دیگر واقعا پولی برایشان نمی‌ماند که بخواهند ماهانه به شما خرجی بدهند.

شوهرم هر ماه چقدر باید به من خرجی بده؟

شوهرم بهم پول نمیده چه کار کنم؟ | با این ترفند از شوهرت خرجی خونه بگیر9

هر فردی برای این پرسش، پاسخ مشخصی دارد و نمی‌توان یک قانون قطعی تعیین کرد که به عنوان مثال هر زن باید از شوهرش ماهی یک میلیون تومان بگیرد. بنابراین جواب این سوال را باید خودتان تعیین کنید اما با در نظر گرفتن چند نکته باید این را مشخص کنید و از شوهرتان بخواهید:

  • درآمد ماهانه او چقدر است؟
  • خرج خانه ما چقدر است؟
  • آیا شوهرم قسط و وام و… برای پرداخت به بانک و یا اشخاص مختلف دارد؟
  • نیازهای من چیست و به چقدر پول در ماه نیاز دارم؟
  • آیا نیازی که من دارم با درآمد و خرج و مخارج زندگی و آنچه که برای همسرم باقی می‌ماند هم خوانی دارد یا خیر؟

این موارد را بررسی کنید و سپس تعیین کنید که در ماه چقدر باید خرجی از شوهرتان بگیرید. همیشه شرایط او را در نظر داشته باشید و خواسته‌تان را با توان مالی او و خرج و مخارج زندگی‌تان تطبیق دهید تا مشکلی پیش نیاید و او هم بتواند این میزان پول را بدهد.

چه کار کنم شوهرم بهم خرجی بده؟

دلیل اینکه شوهرتان به شما خرجی می‌دهد چیست؟

ابتدا از دلایلی که در این مقاله توضیح دادیم، دلیل اینکه شوهرتان به شما خرجی نمی‌دهد را پیدا کنید تا با راهکار و واکنش مناسب جلو بروید و موفق شوید با همسرتان صحبت کنید و درباره خرجی دادن، به توافق برسید. هر یک از دلایل فوق، می‌تواند راه حل خاص خود را داشته باشد. حتی اگر خودتان دلیلش را نمی‌دانید، می‌توانید از او بپرسید که چرا این کار را نمی‌کند؟ با این پرسش و گفتگو، متوجه طرز تفکر او در این زمینه می‌شوید.

بخش زیادی از درآمدتان را پس انداز کنید

اگر دلیل شوهرتان این است که چون حقوق زیادی می‌گیرید دیگر نیازی نیست به شما خرجی بدهد، سعی کنید هر ماه بخش زیادی از درآمدتان را پس انداز کنید و بعد از شوهرتان خرجی بخواهید و به او بگویید که شما پس اندازها را با حقوق خودتان انجام می‌دهید و چیزی که برای شما می‌ماند کم است و گاهی نیاز دارید که از او پول بگیرید. با او صحبت کنید که نمی‌خواهید تمام حقوق‌تان را خرج کند، به همین دلیل او هم باید کمک خرج شما باشد.

از چیزهایی که برایتان می‌خرد بسیار زیاد تعریف کنید و از او قدردانی کنید

شوهرم بهم پول نمیده چه کار کنم؟ | با این ترفند از شوهرت خرجی خونه بگیر14

زمانی که همسرتان برای شما چیزی می‌خرد حتما از او تشکر و قدردانی کنید، بسیار زیاد از سلیقه‌اش تعریف کنید و بگویید که چقدر دوست دارید وقتی او برایتان چیزی می‌خرد. وقتی هدیه‌تان را می‌گیرید، به شدت خوشحالی‌تان را نشان دهید و حتی اگر هدیه باب میل‌تان نبود، این موضوع را مستقیما به او ابراز نکنید و در این صورت هم تشکر و قدردانی کنید. اگر این کار را انجام دهید، شوهرتان احساس می‌کند شما دوست دارید او برایتان خرج کند و چیزی بخرد و قدردانی می‌کنید بابت پولی که برای شما خرج کرده است، به علاوه دفعات بعدی نیز برای دیدن مجدد خوشحالی‌تان، برایتان هدیه‌هایی خواهد خرید چون از واکنش خوب‌تان خودش هم لذت می‌برد. پس انجام دادن این کار باعث می‌شود او بیشتر برایتان بخرد و یا هزینه‌ای که برای شما می‌کند را بی‌فایده نداند و بیشتر برایتان هزینه کند.

وقتی از او پول می‌خواهید، هدف‌تان از گرفتن پول را هم بیان کنید

وقتی از او پول می‌خواهید، بگویید که چرا نیاز دارید و سعی کنید با این جملات مثل «تو مرد زندگی منی، از تو پول نگیرم، دیگه از چه کسی باید پول بگیرم؟» یا «من به کمک تو نیاز دارم در خرید این وسیله.» درخواست‌تان را بیان کنید. با این جملات، شما به شوهرتان مقام و ارزشمندی می‌دهید و باعث می‌شود او از اینکه به او اعتماد به نفس دادید و به او نیاز دارید، خوشحال شود و به شما پول لازم را بدهد. این نکته را بدانید که مردان به هدف هر کار، بسیار زیاد توجه می‌کنند، به همین دلیل است که باید حتما هدف از آن کار را بدانند. پس گفتن اینکه قصدتان از پول گرفتن از او چیست، مهم است.

شما نمی‌توانید تربیت خانوادگی‌اش را تغییر دهید

فرزندان از خانواده‌شان چیزهای زیادی می‌آموزند و شما قادر نیستید این تربیت خانوادگی را تغییر دهید. همیشه وقتی می‌بینید خانواده یک نفر عادات بد یا متفاوتی را دارد، باید بدانید که احتمال اینکه این فرزندان هم این عادات را داشته باشند، زیاد است. پس اگر خرجی ندادن را از خانواده‌اش آموخته است و قبل از ازدواج هم شما این موضوع را دیده بودید، تغییر دادنش آسان نیست و بدون اینکه خودش بخواهد، شما نمی‌توانید تربیت خانوادگی و طرز تفکرش را تغییر دهید. سعی کنید با این موضوع کنار بیایید و با راهکارهایی که در این بخش آورده‌ایم روی شوهرتان تاثیرگذار باشید تا گاهی به شما خرجی بدهد.

کم کم شروع کنید

شما نمی‌توانید بعد از اجرای این راهکارها، ناگهان از او ماهی ۵ میلیون پول بگیرید. از چند هزار تومان شروع کنید تا کم کم او به این روال عادت کند و مقاومت نداشته باشد.

در دادن خرج‌های خانه با او همکاری کنید

گاهی شما هم از درآمد خودتان خرج کنید برای دادن اقساط و یا خرج‌های خانه تا شوهرتان ببیند که شما در کارهای او همکاری و مشارکت می‌کنید. خودش نیز شاید یاد بگیرد که در کارها و خرج‌های شما متقابلا مشارکت کند. در مقابل اگر شما بگویید:«خرج خانه کامل با خودته و من از حقوقم خرج نمی‌کنم.» او هم شاید بگوید که خرج‌های خودتان کامل با شما است اما وقتی یک فضای مشارکتی در خانه حاکم باشد، این مشکل حل می‌شود.

به شوهرتان برچسب نزنید

شوهرم بهم پول نمیده چه کار کنم؟ | با این ترفند از شوهرت خرجی خونه بگیر4

هرگز از این جملات استفاده نکنید: «تو آدم خسیسی هستی.»، «تو مسئولیت‌پذیر نیستی.» یا «تو تنبلی و زورت میاد برام خرج کنی.» هرچقدر شما با لحن و کلمات بد صحبت کنید، شوهرتان در برابر تغییر بیشتر مقاومت خواهد کرد و مشکل حادتر می‌شود. پس مراقب چیزهایی که می‌گویید باشید.

توقعات‌تان را تنظیم کنید

توقعات و خواسته‌هایتان را طبق شرایط شغلی و درآمد او، خرج و مخارج خانه و… تنظیم کنید تا با خواسته‌های زیاد، به شوهرتان فشار نیاورید و باعث شوید که اصلا او دیگر نخواهد خرج کند.

از مشاور کمک بگیرید

صحبت با زوج درمانگر در بروز مشکلات در زندگی مشترک ضروری و کمک‌کننده است. به جای اینکه خودتان با شوهرتان کلنجار بروید و برای حل مشکلات، زندگی مشترک‌تان را خراب کنید، می‌توانید از زوج درمانگر کمک بگیرید تا راه حل‌های درست و منطقی را دریافت کنید و مشکلات‌تان بدون تنش حل شود.

سخن پایانی

برخی از زنان از شوهرهایشان شکایت می‌کنند که شوهرشان به آنها خرجی نمی‌دهد و انتظار دارد خودشان کار کنند و برای خودشان خرج کنند و یا به خاطر طرز تفکر و تربیت خانوادگی، اصلا خرجی دادن را قبول ندارند، بلکه می‌گویند:«هرچی میخوای بگو من برات می‌گیرم.» اگر می‌خواهید این مشکل را حل کنید، باید ابتدا دلیل این مشکل را پیدا کنید که مثلا به دلیل خساست همسرتان است یا به خاطر تربیت خانوادگی و… با همسرتان گفتگو کنید و از او دلیلش را بپرسید و بعد سعی کنید کم کم او را تشویق کنید و به او احساس مردانگی و غرور بدهید تا برای شما خرج کند و وقتی هدیه‌ای برایتان می‌گیرد، خوشحالی‌تان را نشان دهید و قدردانی کنید تا احساس کند خرج کردن برای شما سودمند است.