روش عالی برای مراقبت از موهای بلند

12 راه مراقبت از موهای بلند شما/ میخوای یه راه عالی بهت بگم برای مراقبت از موهای بلندت پس بیا اینجا + عکس

14:56 - 1401/10/15
موهای بلند بسیار زیبا هستند اما یک مشکل بزرگ هم دارند! اگر خوب دقت کنید، هیچ‌کس نمی‌گوید رسیدگی به موهای بلند راحت است؛ چون مراقبت از موهای بلند نیاز به زمان و توجه بیشتری دارد. این موضوع به این خاطر است که موهای بلند در مقایسه با موهای کوتاه در معرض گره خوردن، خشکی، آسیب و تغییر رنگ بیشتری هستند.

صفر تا صد نکات مراقبت از موهای بلند در تمام سنین

به گزارش اقتصاد آنلاین؛مراقبت از موهای بلند و درخشان و سلامت نگه داشتن آن‌ها به نظر کار دشواری می‌آید؛ اما این موضوع نباید شما را نگران کند. تنها کاری که باید انجام دهید، این است که از محصولات مراقبت از مو و ابزارهای حالت‌دهی مناسب استفاده کرده و یک رژیم غذایی متعادل را دنبال کنید.

در ادامه ۱۲ نکته عالی برای مراقبت از موهای بلند آورده شده است. برای داشتن موهایی سالم و زیبا با ما همراه شوید.

۱) مراقبت از پوست سر را فراموش نکنید

12 راه مراقبت از موهای بلند شما/ میخوای یه راه عالی بهت بگم برای مراقبت از موهای بلندت پس بیا اینجا + عکس14

همه چیز از پوست سر شروع می‌شود. پوست سر سالم، محیط مناسبی را برای رشد و سلامت مو ایجاد می‌کند. مراقبت صحیح از پوست سر کمک می‌کند تا خون و مواد مغذی به فولیکول های مو رسیده و در نتیجه موها قوی‌تر شوند و ریزش مو کاهش یابد.

برای از بین بردن چربی، آلودگی‌ها و باقی‌مانده محصولات مراقبت از مو ، پوست سرتان را با یک شامپو روزانه بشویید.

فراموش نکنید که هنگام شامپو زدن، پوست سرتان را با نوک انگشتان و بدون تماس ناخن، به آرامی ماساژ دهید تا جریان خون افزایش یابد و فولیکول‌های مو تحریک شوند. همچنین بررسی‌های علمی نشان داده‌اند ماساژ اصولی و حرفه‌ای، جهت تجدید قوا و جوانسازی پوست سر مفید و موثر است.

۲) هفته‌ای ۲ مرتبه به موهایتان روغن بزنید

12 راه مراقبت از موهای بلند شما/ میخوای یه راه عالی بهت بگم برای مراقبت از موهای بلندت پس بیا اینجا + عکس1

ماساژ سر به کمک روغن گرم یکی از بهترین راه‌های مراقبت از موهای بلند است. این کار نه‌تنها باعث آرامش می‌شود، بلکه ضخامت مو را نیز افزایش می‌دهد. روغن ضمن تغذیه ریشه موها و کمک به رشد و استحکام مو، باعث جوانسازی ساقه‌های مو می‌شود.

برای نمونه، تحقیقات علمی، اثر گیاه اسطوخدوس در افزایش رشد مو را تایید کرده‌اند.

برای ماساژ پوست سر و افزایش رشد مو ، از روغن نارگیل، اسطوخودوس یا بادام، به ترتیب زیر استفاده کنید:

ابتدا روغن گرم را به پوست سر بمالید و با نوک انگشت به‌آرامی ماساژ دهید

ساقه مو را نیز با روغن چرب کنید

برای جذب بهتر روغن، به مدت ۱۰ دقیقه حوله‌ای گرم را دور سرتان بپیچید

بعد از گذشت ۱ تا ۲ ساعت موها را با یک شامپو ملایم و آب سرد بشویید

بیشتر در این مورد بدانید...

خواص روغن نارگیل و نحوه استفاده از آن برای زیبایی پوست و مو

۳) دفعات استفاده از شامپو را کاهش دهید

هدف استفاده از شامپو، از بین بردن آلودگی و چربی از روی مو و پوست سر است. با این وجود، استفاده روزانه از شامپو می‌تواند موها را خشک، وز و شکننده کند.

برخی از شامپوها حاوی سولفات هستند و استفاده زیاد از آن‌ها می‌تواند به موها آسیب برساند؛ به همین دلیل، انتخاب یک شامپو بدون سولفات بر اساس نیاز و نوع مو، اهمیت زیادی دارد.

برای مراقبت از موهای بلند از یک شامپو ملایم استفاده کنید تا چربی طبیعی موهایتان از بین نرود. همچنین بهتر است ابتدا پوست سرتان را شامپو بزنید و سپس اجازه دهید کف به قسمت‌های پایین مو برسد. شستشوی موی سر را با ملایمت انجام دهید؛ زیرا موی خیس نرم‌تر است و شستشوی خشن باعث آسیب‌دیدگی و شکستگی آن خواهد شد.

نکته: استفاده از نرم کننده مو ، کلید حفظ سلامت مو است؛ پس آن را فراموش نکنید. نرم کننده ها با حفظ رطوبت مو، مانع خشکی آن می‌شوند و از موها در مقابل آلودگی نیز محافظت می‌کنند.

۴) موهایتان را به‌آرامی خشک کنید

هیچ‌گاه موهایتان را محکم و خشن خشک نکنید، زیرا این کار باعث شکستگی موها می‌شود. با استفاده از حوله نرم یا یک تی‌شرت قدیمی موهایتان را به‌آهستگی خشک کنید و اجازه دهید هوا، موهایتان را کاملاً خشک کند.

برای خشک کردن مو از حوله‌های حمام استفاده نکنید، زیرا این کار باعث زبری، گره خوردن، وز و ناصافی مو می‌شود. به جای حوله‌های حمام، از حوله‌های میکروفیبر استفاده کنید که نازک هستند و قدرت جذب آب آن‌ها بالا است. این حوله‌ها باعث می‌شوند زمان خشک شدن موهایتان کاهش یابد.

همچنین به طور کلی شما می‌توانید در جهت رفع وز مو از سرم ضد وز که به این منظور طراحی شده استفاده کنید.

نکته: بهتر است موها در هوای آزاد خشک شوند؛ بنابراین تا جای ممکن استفاده از سشوار و اتوی مو را محدود کنید. باد گرم سشوار باعث تبخیر رطوبت طبیعی مو و ایجاد موخوره می‌شود.

۵) از شانه‌ای با دندانه‌های پهن استفاده کنید

12 راه مراقبت از موهای بلند شما/ میخوای یه راه عالی بهت بگم برای مراقبت از موهای بلندت پس بیا اینجا + عکس9

موی بلند به‌راحتی گره می‌خورد؛ با شانه کردن روزانه ساقه های مو (البته به غیر از موی فر)، به‌راحتی می‌توانید این مشکل را حل کنید. برای این کار بهتر است از شانه‌های با دندانه پهن استفاده کنید. همچنین استفاده از اسپری نرم کننده کمک می‌کند تا گره های مو خود را به آسانی باز کنید.

هنگامی که مو کمی خشک شد، از قسمت پایینی مو شروع به شانه زدن کنید و کم‌کم به بخش‌های بالایی بروید. این کار گره‌های مو را باز کرده و از کشیده شدن، ریزش و آسیب جلوگیری می‌کند. همچنین، استفاده از برس ساخته شده از الیاف طبیعی، برای پخش کردن چربی‌ طبیعی پوست سر در تمام بخش‌های مو مناسب است.

موهای خیس بیشتر از موهای خشک دچار کشیدگی می‌شوند و به‌راحتی می‌شکنند؛ بنابراین از برس کشیدن موهای خیس خودداری کنید و اگر می‌خواهید گره‌خوردگی‌های موی خیس را صاف کنید، این کار را به آرامی و با انگشتان دست انجام دهید.

بیشتر موارد گفته شده در مورد شستشو و شانه کردن مو، برای مراقبت از موهای بلند و صاف هستند. مراقبت از موهای فر به دلیل ساختار متفاوت این مو، در برخی مراحل به نحو دیگری انجام می‌شود.

۶) برای مراقبت از موهای بلند نوک موهایتان را کمی کوتاه کنید

برخلاف انتظار، کوتاه کردن منظم نوک مو به از بین بردن موخوره و شکستگی‌هایی که موهایتان را کدر، نازک و زبر نشان می‌دهند، کمک می‌کند. نوک موهایتان را هر ۶ تا ۸ هفته کوتاه کنید تا موهایتان کمترین آسیب را ببینند و با سلامتی تمام رشد کنند.

۷) از روبالشی‌های نخی استفاده نکنید

روبالشی‌های نخی یکی از دلایل ژولیدگی و گره خوردن موها هنگام بیدار شدن از خواب هستند. بهتر است برای مراقبت از موهای بلند به جای رو بالشی نخی از پارچه‌های ساتن و ابریشم استفاده کنید؛ چون این پارچه‌ها نرم بوده و اصطکاک کمتری نسبت به پارچه‌های نخی ایجاد می‌کنند و بنابراین در جلوگیری از موخوره و گره خوردن مو، اثری مثبت دارند.

همچنین، پارچه‌های نخی نسبت به ابریشم منافذ بیشتری داشته و باعث جذب رطوبت مو می‌شوند و استفاده از آن‌ها در نهایت، خشکی مو و پوسته پوسته شدن کف سر را به همراه خواهد داشت؛ در حالی که روبالشی‌های ابریشمی رطوبت و مدل موها را برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌کنند.

۸) استفاده از وسایل حرارتی حالت دهنده مو را کاهش دهید

استفاده بیش از حد از وسایل حرارتی صاف کننده یا فر کننده مو می‌تواند به موهای شما آسیب برساند. این ابزارها باعث کاهش ضخامت و درخشندگی موها شده و آن‌ها را کدر و خشک می‌کنند؛ بنابراین بهتر است برای مراقبت از موهای بلند استفاده از این وسایل را کاهش دهید.

شما می‌توانید موهای خیس را در یک حوله میکروفایبر بپیچید تا بدون استفاده از حرارت، فر شوند. با این حال اگر خواستید از سشوار یا هر نوع وسیله حرارتی دیگری استفاده کنید، حتماً پیش از آن، استفاده از یک محافظ حرارتی مو را نیز مد نظر قرار دهید.

محصولات محافظ حرارتی مو با ایجاد یک سد محافظتی روی ساقه مو، از آسیب‌دیدگی آن جلوگیری کرده و حالتی نرم و بدون وز به موها می‌دهند.

۹) مدل موهایتان را تغییر دهید

12 راه مراقبت از موهای بلند شما/ میخوای یه راه عالی بهت بگم برای مراقبت از موهای بلندت پس بیا اینجا + عکس4

بستن مو به حالت دم اسبی و مدل های مشابه آن، بسیار جذاب به نظر می‌رسد؛ اما این مدل‌ها به ریشه مو فشار وارد کرده و باعث شکستگی موها می‌شوند.

بهتر است مدل های موی آزادتری را امتحان کنید تا از بروز فشار روی فولیکول یا کوتیکول‌ مو (خارجی ترین لایه ساقه مو) جلوگیری کنید. بافتن مو یا بستن آن به شکل گوجه‌ای شل می‌تواند بسیار مناسب و در عین حال، زیبا باشد.

توجه کنید که هنگام بستن موها، آن‌ها را نکشید و همیشه از کش با پوشش پارچه‌ای یا روبان‌ استفاده کنید تا احتمال شکستگی مو و ایجاد موخوره را به حداقل برسانید.

۱۰) برای مراقبت از موهای بلند از محصولات تقویت کننده استفاده کنید

موهای بلند به مواد مغذی نیاز دارند. شامپوها، نرم کننده ها و محصولات حالت دهنده مو حاوی مواد شیمیایی، می‌توانند در درازمدت اثرات نامطلوبی روی موها بگذارند.

قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض این مواد شیمیایی و تجمع آن‌ها روی پوست سر و مو، برای سلامتی موها مضر است؛ به همین دلیل بهتر است از شامپوها و نرم کننده های ملایم و سبک برای آبرسانی موها استفاده کنید. همچنین به منظور رطوبت رسانی بهتر به ساقه موهای خود می‌توانید از کرم ترمیم کننده استفاده کنید.

۱۱) رژیم غذایی سالم و مناسب داشته باشید

برای مراقبت از موهای بلند ، علاوه بر استفاده از محصولات موی مناسب، مصرف مواد مغذی را هم نباید فراموش کنید. غذاهایی را مصرف کنید که سرشار از مواد مغذی زیر باشند:

پروتئین

موها از پروتئین ساخته شده‌‌اند؛ در نتیجه، کمبود پروتئین می‌تواند منجر به ریزش مو شود. از این رو، برای سلامت موهای بلندتان از غذاهای سرشار از پروتئین مانند تخم مرغ، حبوبات، ماست و ماهی استفاده کنید.

ویتامین ها

ویتامین های D ،C ،B و E به جلوگیری از ریزش و سفیدی زودرس مو کمک می‌کنند. از این رو، سبزیجات دارای برگ سبز، آووکادو، تخمه آفتاب‌گردان، بادام، اسفناج، جگر، زرده تخم مرغ، مرکبات و گوجه‌فرنگی را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

امگا ۳

12 راه مراقبت از موهای بلند شما/ میخوای یه راه عالی بهت بگم برای مراقبت از موهای بلندت پس بیا اینجا + عکس10

اسیدهای چرب امگا ۳ باعث افزایش رشد مو شده و از ریزش موها جلوگیری می‌کنند. این اسیدهای چرب مواد مغذی ضروری را به موها می‌رسانند و باعث آبرسانی به پوست سر و موها نیز می‌شوند. ماهی‌های چرب (مانند ماهی سالمون و قزل‌آلا)، بذر کتان، دانه چیا ، جو دوسر ، آووکادو ، گردو و دانه کدو تنبل منابع سرشار اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.

۱۲) به اندازه کافی آب مصرف کنید

کمبود آب می‌تواند منجر به خشکی پوست سر شود و موهای شما را شکننده، وز و نازک کند. آب آشامیدنی حاوی عناصری مانند روی، مس، آهن و کلسیم است که همگی بر سلامت مو تأثیر می‌گذارند. مصرف آب همچنین باعث تقویت ریشه‌ موها شده و از شکستگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

خلاصه

موهای بلند برای داشتن ظاهری سالم و درخشان به مراقبت بیشتری نیاز دارند. مراقبت از پوست سر، استفاده از محصولات مراقبت از مو مناسب و داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به حفظ زیبایی، درخشندگی و سلامت موهای بلند شما کمک کند. اگر می‌خواهید موهای بلند شما همیشه سالم و براق باشند، نکاتی که گفته شد را مدنظر قرار دهید.