روانشناسی | روانشناسی خانواده | روابط زوجین | رابطه زناشویی

دلت میخواد شوهرت تغییر کنه؟ با این ترفندی که میگم اخلاق شوهرت رو 180 درجه تغییر بده

12:31 - 1401/12/20
در زندگی مشترک ممکن است علت اختلافات، برخی از رفتارها و اخلاق های همسرتان باشد. شما می توانید با روشی مناسب این رفتار همسرتان را تغییر دهید.

پاتوق آنلاین: در زندگی مشترک ممکن است علت اختلافات، برخی از رفتارها و اخلاق های همسرتان باشد. شما می توانید با روشی مناسب این رفتار همسرتان را تغییر دهید.

بهترین و ساده‌ترین راه برای تغییر همسر

زمانی که یک رابطه ای سالم باشد، دو طرف می توانند خیلی راحت با هم صحبت کنند و انتقادات و پیشنهادات خود را به زبان بیاورند‌. قطعا زندگی همه چالش های زیادی دارد و خیلی از افراد نیاز به تغییر دارند تا بتوانند زندگی خود را سرپا نگه دارند‌. در این قسمت از خانواده قصد داریم به شما توضیح دهیم که اگر دل تان می خواهد همسرتان را تغییر دهید، باید چه کار کنید.

پیش از تغییر همسر...

اول از همه باید از خودتان سوالات زیر را بپرسید:

آیا واقعاً این موضوع اهمیت دارد؟

بسیار مهم است که در مورد این موضوع خوب فکر کنید. همسرتان چقدر با رفتارش شما را آزار می دهد؟ علت پرسیدن این سؤال این است که حتی ایجاد کوچک‌ترین تغییر در همسر هم کار سختی است و به خاطر همین؛ اول باید فکر کنید و ببینید که آیا این مسئله به قدر کافی برایتان اهمیت دارد یا نه و آیا می توانید کاری برای آن انجام دهید یا خیر.

انتظار چه چیزی را دارید؟

دو نوع تغییر وجود دارد؛ بعضی از تغییر ها ریشه ای هستند. یعنی مثلاً شما می خواهید طرف مقابل ماجراجو تر باشد یا مثلاً کمتر عصبانی شود، اما بعضی از تغییر ها مربوط به عملکرد فرد است. مثلاً اینکه او باید سینک را تمیز کند یا لباس های کثیف را داخل حمام بیاندازد و درخواست های این چنینی. باید مشخص کنید که انتظار چه چیزی را دارید.

دلت میخواد شوهرت تغییر کنه؟ با این ترفندی که میگم اخلاق شوهرت رو 180 درجه تغییر بده8

از خود بپرسید چرا همسر من فلان کار را انجام میدهد؟

اگر می خواهید همسرتان را تغییر دهید و یک رفتار خاص را در او برطرف کنید، اول باید ببینید که انگیزه او از انجام این کار چیست. از خودتان بپرسید که چرا همسرم فلان کار را انجام می دهد‌ و بعد دست به کار شوید.

واقعاً چه چیزی شما را آزار می دهد؟

باید در خودتان عمیق شوید؛‌ باید ببینید که چه چیزی واقعاً شما را آزار می دهد و باعث می شود که حال خوبی نداشته باشید. اگر این سؤال را از خودتان بپرسید و عشق را در خودتان جستجو کردید؛ شاید متوجه شوید که درخواست تان بی جا است یا این که خودتان باید تغییر رفتار دهید یا خواسته خود را تغییر دهید یا چاره ای دیگر بیندیشید.

راهکار ساده ولی مؤثر:چگونه همسرمان را تغییر دهیم؟

بعد از اینکه سوالات بالا را از خودتان پرسیدید و به این نتیجه رسیدید که درخواست شما برای تغییر رفتار همسر بجا و منطقی هست؛ پس حتما دست به کار شوید و دو راهکار زیر را انجام دهید:

از او درخواست کنید

اولین راه بعد از پرسیدن سوالات بالا از خود؛ این است که از همسرتان درخواست کنید و درخواست خود را منطقی مطرح کنید. به عنوان مثال به او بگویید که فلان کار تو خیلی مرا آزار می دهد و علت آزار دادن من هم فلان اتفاق است. در واقع باید یک مکالمه منطقی داشته باشید و درخواست خود را به زبان بیاورید. اگر متوجه شدید که همسرتان تغییر کرده و سعی می‌ کند که خودش را اصلاح کند، حتماً از او تشکر کنید و نشان دهید که حواس تان هست.

دلت میخواد شوهرت تغییر کنه؟ با این ترفندی که میگم اخلاق شوهرت رو 180 درجه تغییر بده8

به زور متوسل نشوید

برای تغییر رفتار همسرتان از هر گونه قدرت نمایی مانند اخم و تخم و کتک کاری و تهدید به جدایی استفاده نکنید و به زور و قدرت متوسل نشوید زیرا هر جنگ قدرتی، یک برنده و یک بازنده داشته و شخص بازنده دارد پس به دنبال راه حلی باشید که در آن هر دو طرف برنده باشند.

بیش از حد غر نزنید

برای تغییر رفتار همسر باید صبر پیشه کرد، غر زدن های مداوم و تکرار کردن بیش از حد حرفها سبب بی اهمیت شدن و از دست دادن جایگاه خود می شود پس بیش از حد حرفهای خود را تکرار نکنید و غر نزنید.

نقش بزرگترها را بازی نکنید

برخی از افراد برای تغییر رفتار همسر نقش والد او را بازی کرده و دائما در حال نصیحت کردن طرف مقابل خود می باشند اما اینکه خود را بسیار عاقل و بی عیب و نقص قلمداد کنیم و رفع عیوب دیگران را وظیفه خود بدانیم، هیچ وقت به مقصود نمی رسیم و تنها ناراحتی پیش خواهد آمد.

دلت میخواد شوهرت تغییر کنه؟ با این ترفندی که میگم اخلاق شوهرت رو 180 درجه تغییر بده13

طعنه و کنایه نزنید

از نیش و کنایه های گدازنده برای تغییر رفتار همسرو متوجه کردن او به رفتار اشتباهش استفاده نکنید زیرا اینگونه در فرد احساس بدی ایجاد شده و احساس او تغییر نموده و نسبت به شما سرد خواهد شد و انگیزه ای برای بهبود رفتارش در او نمی ماند.

تحقیر و تمسخر نکنید

تمسخر و یا گوشزد نمودن اشتباه طرف مقابل با زبان طنزنه تنها سبب تغییر رفتار فرد نمی شود بلکه سبب تحقیر و آزردن افراد و کاهش اعتماد به نفس و آسیب به رابطه می شود.

از مقایسه دست بردارید

برخی افراد برای ایجاد حس رقابت در فرد برای تغییر دادن رفتار یا برگزیدن رفتار بهتر از مقایسه استفاده می کنند اما سبب ناراحتی و ایجاد حس حسادت در همسر می شود.

دلایل تان را محترمانه بازگو کنید

بهتر است رفتاری در همسرتان که شما آن را نمی پسندید و علت دوست نداشتن این رفتار او را در گفت و گوی سازنده محترمانه به او توضیح دهید اما در این گفت و گو به لحن و استفاده از کلمات دقت کنید.

دلت میخواد شوهرت تغییر کنه؟ با این ترفندی که میگم اخلاق شوهرت رو 180 درجه تغییر بده6

از او حمایت کنید

بعد از این که درخواست تان را مطرح کردید، نشان دهید که از او حمایت می کنید و ارزش او را در زندگی می‌دانید. اجازه دهید متوجه شود که وقتی در کنارش هستید، از او حمایت می کنید. انجام این کار انگیزه او را برای تغییر بالا می برد.

سیاست به خرج دهید

برای اینکه حرف هایتان در همسرتان نفوذ بهتری داشته باشد، به جای انتقاد به او توجه و محبت کنید تا جذب شما گردد مثلا هدیه بخرید، جشن تولدش را جشن بگیرید و .... به‌جای قهر و دعوا و پرخاشگری و لجبازی با صرف محبت و توجه به همسرتان کم‌کم او را به سمت خود کشانده و خیلی از رفتارهای او را اینگونه تغییر دهید.

سخن آخر

اگر به هیچ وجه همسر شما خواهان تغییر نیست و شما نمی توانید رفتارش را تغییر دهید، او را با تمام عیب و نقص هایش بپذیرید، توجه کنید که همسر شما در خانواده ای با الگوی رفتاری متفاوت رشد نموده است و والدین او رفتارهایی غیر از رفتاری که شما به فرزندتان آموخته اید را به او یاد داده اند پس اختلاف رفتاری شما با همسرتان طبیعی است وخودتان و واکنش هایتان را تغییر دهید، شاید تغییر دادن رفتار خودتان محرکی برای تغییر رفتار همسرتان باشد.