آشپزی / غذاهای سنتی خوشمزه/ پلو عربی

امروز براتون طرز تهیه یه پیده پیتزایی ترکیه ایی فوری و خوشمزه آوردم بیا تا برات بگم چطوری سریع درست کنی + عکس

13:29 - 1401/10/07
پیده پیتزایی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه کشور ترکیه است که با مواد متنوعی می توانید آنرا درست کنید، برای مشاهده آموزش کامل و گام به گام طرز تهیه پیده پیتزایی در ادامه با ما همراه باشید.
مواد لازم برای ۴ نفر
شیرگرم ۱/۵ لیوان
روغن ۳ قاشق غذاخوری
خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
شکر ۱ قاشق چایخوری
نمک ۱ قاشق چایخوری
آرد حدودا ۴ لیوان
موادسس

گوجه فرنگی ۲ عدد
سیر ۲ حبه
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
روغن ۳ قاشق غذاخوری
آویشن خشک ۱ قاشق چایخوری
نمک، فلفل سیاه به میزان لازم
مواد داخل پیتزا

سوسیس پپرونی به میزان لازم
گوجه فرنگی ۱ عدد
فلفل دلمه ای ۱ عدد
ذرت ۲ قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا رنده شده به میزان لازم

طرز تهیه پیده پیتزایی

مرحله اول

برای تهیه پیده پیتزایی ابتدا داخل کاسه ای شیر گرم را می ریزیم و شکر، خمیرمایه فوری، روغن و کمی نمک به آن می افزاییم. کم کم آرد را به مواد اضافه می کنیم و با همزن دستی خوب زیر و رو کرده، تا جایکه مواد شکل خمیر به خود بگیرد. بعد از آن با دست ورز می دهیم.

مرحله دوم

ممکن است خمیر کمی چسبناک باشد،نگران نباشید، دستی که با آن خمیر را ورز می دهیم آغشته به کمی روغن می کنیم و به ورز دادن ادامه می دهیم. زمانیکه خمیر منسجم شد داخل کاسه ای قرار می دهیم و با سلفون روی آن را می پوشانیم.

مرحله سوم

حالا ظرف حاوی خمیر را همان طور در محیط خانه قرار می دهیم تا به مدت ۴۰ دقیقه بعد پف کند. اگر خانه سرد باشد باید در مکانی کمی گرم مانند شوفاژ بگذاریم تا ور بیاید.

مرحله چهارم

گوجه فرنگی ها را می شوییم و پوست روی آنها را می گیریم و روی تخته آشپزخانه ریز خرد می کنیم. داخل تابه ای کمی روغن می ریزیم. گوجه فرنگی ها را داخل تابه ریخته و روی حرارت ملایم می گذاریم و تفت می دهیم تا نرم شوند.

مرحله پنجم

زمانیکه گوجه ها نرم و پخته شدند، سیرها را نیز پوست می گیریم و ریز خرد می کنیم و به آن اضافه می کنیم. کمی که نرم شدند، رب گوجه فرنگی را نیز به مواد می افزاییم و مداوم تفت می دهیم تا بوی خامی آن از بین برود.

مرحله ششم

حالا همگی مواد که پخته و نرم شدند، آویشن و نمک و فلفل سیاه را روی مواد سس می پاشیم و خوب مواد را زیر و رو می کنیم و صبر می کنیم تا عطر ادویه ها بپیچد و بعد تابه را از روی حرارت بر می داریم و اجازه می دهیم تا سس خنک شود.

مرحله هفتم

خمیر را بعد از زمان اشاره شده در بالا، بررسی می کنیم اگر پف کرده بود روی سطح کار کمی آرد می پاشیم و خمیر را از داخل کاسه به روی سطح کار منتقل می کنیم و کمی ورز می دهیم.

مرحله هشتم

بعد از این که ورز دادیم خمیر را به ۶ چانه مساوی تقسیم می کنیم. با وردنه هر چانه را به دو قسمت که یکی بیشتر و یک قسمت کمتر باشد تقسیم می کنیم و قسمت بزرگ تر را به صورت پیده که شبیه یک بیضی است باز می کنیم ،که کف پیده را تشکیل می دهد و قسمت کوچکتر را به شکل یک رشته که کاملا اندازه لبه های پیده باشد، به صورت لوله ای حالت می دهیم و به لبه های خمیر بیضی به کمک کمی آب می چسبانیم.

مرحله نهم

همگی چانه ها را به همین صورت آماده می کنیم. سینی فر را بیرون می آوریم و کف آن کاغذ روغنی قرار می دهیم و خمیر های پیده را داخل آن می چینیم. آنوقت داخل پیده ها را با سس پوشش می دهیم.

مرحله دهم

پس از این داخل پیده ها را به ترتیب با کمی پنیر پیتزا ، سوسیس، ذرت، فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی پر می کنیم. زرده تخم مرغ را در پیاله ای می ریزیم و با فرچه داخل زرده می زنیم و لبه های پیده را کاملا با آن رومال می کنیم.

مرحله یازدهم

سپس فر را روشن می کنیم تا گرم شود. زمانیکه همگی پیده ها آماده شدند سینی فر را داخل فر قرار می دهیم و با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد اجازه می دهیم تا به مدت ۳۰ دقیقه خمیر کاملا بپزد.

مرحله دوازدهم

بعد از گذشت زمان یاد شده در بالا پیده ها را بررسی می کنیم اگر خمیر کاملا پخته شده بود، روی پیده ها کمی پنیر پیتزا می ریزیم و مجددا اجازه می دهیم تا تقریبا ۵ دقیقه دیگر پنیرها آب شده و پیده ها کاملا طلایی شوند.

مرحله سیزدهم

پیده های پیتزای ما آماده شده اند، آنها را در ظرف مورد نظر می چینیم و با سس مورد علاقتان نوش جان کنید.