لیفت ابرو

لیفت ابرو چیست؟ این ۳ روش برای داشتن ابروهای زیبا فوق العادست + عکس

15:23 - 1401/09/29
لیفت ابرو به معنای بالا بردن ابرو برای پرپشت‌تر دیده شدن و پهن‌تر شدن ابروها است. لیفت ابرو را می‌توانید با چند روش انجام دهید؛ یا جراحی لیفت ابرو با نخ، لیفت ابرو در خانه و در آرایشگاه. در ادامه در مورد این سه روش بیشتر بخوانید.

لیفت ابرو چیست؟

لیفت ابرو چیست؟ این ۳ روش برای داشتن ابروهای زیبا فوق العادست + عکس7

لیفت ابرو یا لیفت پیشانی یکی از جراحی‌های زیبایی است که برای اصلاح افتادگی خط ابرو یا خطوط عمیق پیشانی انجام می‌شود. معمولاً هدف از این جراحی کاهش چین و چروک‌ها یا خطوط اخم روی پیشانی است. خطوط اخم در سراسر پیشانی و به ویژه در ناحیه‌ی فوقانی پل بینی ایجاد می‌شوند. در واقع این جراحی باعث می‌شود تا چهره‌ی فرد جوان‌تر به نظر برسد.

البته معمولاً در کنار لیفت ابرو درمان‌های دیگری هم برای زیبایی و جوان‌سازی انجام می‌شود. این درمان‌ها عبارتند از:

  • لیفت صورت؛ جراحی با هدف اصلاح تغییرات ناشی از پیری در قسمت‌های میانی و پایینی صورت و همچنین گردن
  • جراحی پلک؛ برای جوان‌سازی پوست اطراف چشم
  • روش‌های درمانی برای ترمیم پوست

اگر در مورد ظاهر خود نگران هستید یا می‌خواهید برای تقویت اعتماد به نفس درمان‌هایی برای زیبایی انجام دهید، فراموش نکنید که جایگزین‌هایی برای انتخاب شما وجود دارد. این جایگزین‌ها می‌تواند تغییر سبک زندگی یا یادگیری مهارت خودپذیری باشد؛ باید خودتان را همان گونه که هستید بپذیرید.

قبل از جراحی لیفت‌‌‌‌ ابرو، این موارد را در نظر بگیرید

قبل از اینکه جراحی لیفت‌‌‌‌ ابرو را انتخاب کنید، موارد مهمی وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. این موارد عبارتند از:

  • اگر نگرانی شما بیشتر درباره‌ی ناحیه‌ی اطراف چشم است، شاید بهتر باشد با پزشک درباره‌ی گزینه‌های دیگری مانند جراحی پلک مشورت کنید. شما به جوان‌سازی پوست اطراف چشم نیاز دارید.
  • اگرچه در بعضی موارد لیفت ابرو نتایج ماندگاری دارد اما تأثیرات ناشی از افزایش سن و هر گونه تغییر عمده در وزن پس از جراحی می‌توانند روی ظاهر شما تأثیر بگذارند.
  • هزینه‌ی این جراحی را هم در نظر بگیرید. معمولاً شرکت‌های بیمه جراحی‌های زیبایی را پوشش نمی‌دهند.
  • افراد سیگاری بیشتر در معرض دچار شدن به عوارض ناشی از عمل‌های جراحی هستند. اگر در مورد انجام جراحی زیبایی جدی هستید، باید تلاش کنید سیگار را ترک کنید.

انتخاب جراح برای انجام لیفت‌‌‌ ابرو

بهتر است برای انتخاب یک جراح ماهر، متخصص و معتبر یا بیمارستانی که در آن‌جا می‌خواهید لیفت ابرو را انجام دهید، با پزشک خود مشورت کنید. در اولین جلسه‌ای که با جراح گفت‌وگو می‌کنید، درباره‌ی تخصص و تجربه‌‌‌ی او بپرسید. بهترین گزینه برای انجام لیفت ابرو جراحی است که تخصص او جراحی لیفت ابرو باشد و در انجام این جراحی تجربه‌ی زیادی داشته باشد.

    مسائل پزشکی مرتبط با جراحی لیفت ابرو

    قبل از جراحی، باید مسائل پزشکی مختلفی را با پزشک یا جراح خود در میان بگذارید. آن‌ها درباره‌ی مسائل زیر با شما گفت‌وگو می‌کنند:

    سلامت جسمانی: معاینه به پزشک یا جراح در تصمیم‌گیری کمک می‌کند؛ آن‌ها باید مطمئن شوند که انجام این جراحی برای شما مناسب است. سوابق پزشکی: بعضی از مشکلات و بیماری‌هایی که مدتی است با آن‌ها مواجه هستید یا جراحی‌هایی که قبلاً انجام داده‌اید می‌توانند روی تصمیمات مرتبط با این جراحی از جمله انتخاب نوع داروی بیهوشی تأثیر بگذارند. خطرات و عوارض احتمالی: آشنایی شما با خطرات و عوارض احتمالی این جراحی اهمیت دارد. شما با دانستن این موارد باید درباره‌ی انجام جراحی لیفت ابرو تصمیم بگیرید. داروها و مکمل‌ها: درباره‌ی هر دارویی که به طور منظم مصرف می‌کنید یا به تازگی مصرف کرده‌اید، باید با جراح صحبت کنید. حتی مکمل‌هایی که بدون نسخه آن‌ها را تهیه می‌کنید مانند مکمل‌های حاوی روغن ماهی یا مکمل‌های ویتامینی هم اهمیت دارند و باید جراح از مصرف آن‌ها باخبر باشد. سابقه‌ی شما در واکنش به داروها: اگر قبلاً بدن شما به داروها از جمله داروی بیهوشی واکنش بدی نشان داده است یا دچار عوارض جانبی شده‌اید، با جراح در میان بگذارید. آمادگی لازم برای جراحی: جراح درباره‌ی کارهایی که باید در خانه انجام دهید تا برای جراحی آماده شوید دستورالعمل‌های دقیقی ارائه می‌دهد. برای نمونه، ممکن است داروی خاصی تجویز کند یا از شما بخواهد دوز دارویی را که مصرف می‌کنید تغییر دهید. باید این دستورالعمل‌ها را به دقت اجرا کنید.

    صابون لیفت ابرو

    صابون لیفت‌‌‌‌‌ ابرو یکی از موادی است که برای بالا نگه داشتن ابرو و انجام لیفت ابرو در خانه از آن استفاده می‌کنند. در این روش یعنی با استفاده از صابون و ژل لیفت ابرو، ابروهای شما فقط برای چند ساعت بالا می‌ماند. مدت دوام آن به محصولی که می‌خرید بستگی دارد ولی بیشتر از چند ساعت نیست.

    صابون لیفت ابرو را با برس‌های مخصوص ابرو روی تارهای ابرو می‌کشند. این صابون تارهای ابرو را رو به بالا و در جهت برس ابرو، نگه می‌دارد.

    لیفت ابرو در خانه

    لیفت ابرو چیست؟ این ۳ روش برای داشتن ابروهای زیبا فوق العادست + عکس0

    غیر از روش جراحی لیفت ابرو با چند راهکار ساده می‌توانید تارهای ابرو را به سمت بالا هدایت کنید تا مرتب‌تر به نظر برسند و حالت افتادگی نداشته باشند.

    برای شروع ابتدا صورت و نواحی اطراف ابروی خود را با یک شوینده‌ی خوب تمیز کنید. از لایه‌بردار و اسکراب استفاده نکنید چون پوست شما نباید ملتهب شود. در اطراف ابرو نباید هیچگونه چربی، آلودگی، باقیمانده‌ی مواد آرایشی و… باشد.

    اگر ابروی شما مرتب نیست و زیر یا بالای ابرو، تارهای اضافی ابرو درآمده، آن را با موچین بردارید و مرتب کنید.

    در مرحله‌ی بعد با کمک برس مخصوص ابرو و ژل یا صابون لیفت‌‌‌‌‌‌ ابرو، ابروها را به سمت بالا شانه کنید. دقت کنید که هر چه از وسط ابرو به طرف بیرون می‌روید، ابروها جهت افقی پیدا می‌کنند و نباید آن‌ها را زیاد بالا بدهید.

    به خاطر داشته باشید که جراحی لیفت‌‌‌‌‌ ابرو نمی‌تواند یک تغییر اساسی در ظاهر شما ایجاد کند یا روند پیری را متوقف کند. اگرچه نتایج لیفت ابرو دائمی هستند اما روند پیری پوست ادامه خواهد داشت. انتظار شما از جراحی لیفت ابرو نباید بیشتر از رفع چین‌وچروک و حفظ استحکام پوست باشد.

    داشتن سبک زندگی سالم و محاظت از پوست در برابر نور خورشید می‌توانند به ماندگارتر شدن نتایج جراحی کمک کنند. باید اقداماتی انجام دهید تا قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید را به کمترین زمان ممکن برسانید.

    جایگزین‌هایی برای جراحی لیفت‌‌‌‌ ابرو

    می‌توانید به جای جراحی لیفت‌‌‌‌‌‌‌ ابرو یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

    چشم‌انداز بلندمدت پس از جراحی لیفت‌‌‌‌ ابرو

    تأثیراتی که می‌توانید مشاهده کنید به روش جراحی بستگی دارد اما به طور کلی شامل موارد زیر می‌شود:

    البته این فهرست کامل نیست. برای نمونه، سوابق پزشکی و سبک زندگی هر فرد می‌تواند خطر بروز بعضی عوارض را افزایش دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره باید با جراح صحبت کنید.

    مراقبت‌های لازم پس از جراحی لیفت‌‌‌‌ ابرو

    پس از جراحی لیفت‌‌‌‌ ابرو، لازم است در خانه از خودتان مراقبت کنید. توصیه‌های عمومی برای مراقبت‌های لازم پس از جراحی لیفت ابرو شامل موارد زیر می‌شود:

    عوارض لیفت‌‌‌‌ ابرو با نخ

    لیفت ابرو با نخ می‌تواند با عوارض دیگری هم همراه باشد که عبارتند از:

    جراحی لیفت ابرو

    برای جراحی لیفت ابرو از هر دو نوع داروی بیهوشی یعنی داروهای بیهوش‌کننده‌ی عمومی و داروهای بی‌حس‌کننده‌ی موضعی استفاده می‌شود. همچنین برای جراحی لیفت ابرو دو روش اصلی وجود دارد که انجام هر دوی آن‌ها نزدیک به دو ساعت طول می‌کشد.

    جراحی لیفت ابرو به روش باز

    در این روش جراح برشی عرضی روی پیشانی ایجاد می‌کند که از یک طرف پیشانی شروع می‌شود و تا آن طرف پیشانی ادامه دارد. این برش در نزدیکی خط رویش مو یا روی یکی از چین‌وچروک‌های پیشانی ایجاد می‌شود. با این برش پوست و لایه‌های زیرین آن باز می‌شوند. سپس ماهیچه‌های شل‌شده و ضعیف و همچنین چربی‌ها برداشته می‌شوند. جراح پوست‌های اضافی را جدا می‌کند، پوست‌های باقیمانده را به سمت پایین می‌کشد و پوست بالای ابرو را در موقعیت جدید بخیه می‌زند. این نوع جراحی لیفت ابرو با نام‌های کلاسیک، کرونال و تریکوفیتیک هم شناخته می‌شود.

    جراحی لیفت ابرو به روش آندوسکوپیک

    در این روش جراح چندین برش کوچک ایجاد می‌کند و یک آندوسکوپ یا درون‌بین را به داخل می‌برد. آندوسکوپ لوله‌ای فلزی است که یک دوربین به انتهای آن متصل شده است.

    این دو روش تفاوتی در شیوه‌ی انجام ندارند و تنها تفاوت آن‌ها در این است که در روش آندوسکوپیک جراح بافت‌های زیر پوست را در صفحه‌ی نمایشگر مشاهده می‌کند و در روش تریکوفیتیک برای مشاهده‌ی آن‌ها یک جراحت باز ایجاد می‌کند.

    البته برای جراحی لیفت صورت یک روش جایگزین هم وجود دارد که معمولاً با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در این روش که با عنوان لیفت با نخ شناخته می‌شود، جراح برای اینکه هیچ گونه برشی روی پوست ایجاد نکند، نخ‌های ظریفی را که برآمدگی‌های کوچکی روی خود دارند از طریق لوله‌های بسیار نازک به نام کانول وارد پوست می‌کند. این نخ‌ها از جنس نخ‌های جراحی پرولن و از نوع غیرقابل جذب هستند که سال‌ها است در عمل‌های جراحی از آن‌ها استفاده می‌شود و استفاده از آن‌ها هیچ گونه عوارضی ندارد.

    هنگامی که نخ‌ها در محل سوراخ‌ها‌ی ریز قرار گرفتند، نخ‌ها به آرامی به سمت بالا کشیده می‌شوند و روی بافت و پوست صورت محکم می‌شوند. در پایان محل‌های داخل کردن کانول‌ها بسته می‌شود.

    پس از پایان جراحی لیفت ابرو، برای جلوگیری از تجمع مایعات لوله‌ای به نام درن داخل جراحت قرار داده می‌شود و با استفاده از پانسمان یا بانداژ جراحت‌ ایجادشده روی صورت بسته می‌شود.

    لیفت ابرو در آرایشگاه

    لیفت ابرو چیست؟ این ۳ روش برای داشتن ابروهای زیبا فوق العادست + عکس12

    لیفت ابرو در آرایشگاه هم انجام می‌شود که در آن از چند ماده‌ی مخصوص برای بالا نگه داشتن ابرو استفاده می‌کنند. در این روش ابتدا تارهای ابرو را در جهت مورد نظر شانه می‌کنند و بعد با استفاده از چند ماده‌ی مخصوص مثل لوسیون لیفت ابرو و اسپری‌ها و مواد فیکس‌کننده، ابرو را به سمت بالا هدایت می‌کنند.

    اثرگذاری این روش تقریبا ۳۰ تا ۴۰ روز است ولی به جنس محصولاتی که استفاده می‌کنید هم بستگی دارد. بعضی از محصولاتی که برای این کار استفاده می‌کنند، خاصیت درمانی هم دارد و باعث تقویت ابروها می‌شود. این کار را حتما باید در یک آرایشگاه معنبر انجام دهید تا با مواد باکیفیت انجام شود.

    عوارض جراحی لیفت ابرو

    هر عمل جراحی می‌تواند با عوارضی همراه باشد و اینکه احتمال هیچ خطری وجود ندارد یک ادعای نادرست است. پس از جراحی لیفت ابرو، کبودی یا خون‌مردگی، ورم، بی‌حسی یا احساس درد و ناراحتی کاملاً طبیعی است. اما این همه‌ی ماجرا نیست و ممکن است فرد با عوارض زیر مواجه شود:

    • ۱۵ دلیل ریزش ابرو و نحوه‌ی درمان آن
    • تزریق فیلر یا پرکننده‌ی پوست داخل چین و چروک‌ها
    • لایه‌برداری پوست با لیزر
    • فراگیری مهارت خودپذیری؛ مشاوره با یک روان‌شناس می‌تواند به شما کمک کند تا بر نگرانی‌های خودتان غلبه کنید و خودتان را آن‌گونه که هستید دوست داشته باشید.
    • در لیفت ابرو به روش باز، ممکن است چند ماه طول بکشد تا ورم فروکش کند. اسکار دائمی خواهد بود اما به مرور زمان کم‌رنگ می‌شود. البته باید صبور باشید؛ ممکن است روند بهبود اسکار نزدیک به یک سال یا حتی بیشتر طول بکشد.
    • در لیفت ابرو با نخ، ممکن است کمی درد داشته باشید اما ناراحتی معمولاً در عرض ۲۴ ساعت برطرف می‌شود. البته بعضی افراد درد شدیدتری را تجربه می‌کنند. همچنین ممکن است بین ۴ تا ۱۰ روز ورم و کبودی خفیفی وجود داشته باشد.
    • همه‌ی دستورالعمل‌هایی را که برای مراقبت از جراحت تجویز شده‌اند، به دقت اجرا کنید.
    • حداقل به مدت ۳ هفته خم نشوید.
    • از وارد کردن فشار غیرضروری روی جراحت خودداری کنید؛ برای نمونه، از پوشیدن لباس‌هایی که از روی سر پوشیده می‌شوند خودداری کنید.
    • اگر لیفت ابرو با نخ انجام داده‌اید، برای چند هفته عضلات صورتتان را بیش از حد حرکت ندهید و اخم نکنید تا این نخ‌های ظریف از موقعیت اصلی خودشان جابه‌جا نشوند. رعایت این نکته اهمیت دارد چرا که در این مدت بدن واکنش نشان می‌دهد و در اطراف نخ‌ها بافت‌های جدیدی تشکیل می‌شود. تشکیل این بافت‌های جدید باعث تقویت پوست صورت و حفظ حالت جدید آن می‌شود.
    • هر گونه خون‌ریزی، درد شدید و علائم غیرعادی را به جراح خود گزارش دهید.
    • اگر لازم شد از داروهای مسکن استفاده کنید. البته باید در مصرف این داروها هم دستورالعمل‌های تجویزشده را به دقت اجرا کنید.
    • نیاز به جراحی گسترده‌تر؛ در مواردی که به دلیل عفونت، ناراحتی یا ظاهر ناخوشایند باید نخ‌ها برداشته شوند.
    • حرکت نخ؛ می‌تواند باعث بیرون آمدن نخ‌ها، پاره شدن آن‌ها یا جدا شدن اتصال نخ‌ها به پوست بشود.
    • چروکیدگی پوست صورت
    • احساس ناراحتی ناشی از حس کردن نخ‌های زیر پوست
    • از بین رفتن تقارن ابروها
    • عفونت؛ این عارضه به ندرت رخ می‌دهد.
    • خطرات ناشی از بیهوشی از جمله واکنش آلرژیک که می‌تواند به ندرت باعث مرگ شود.
    • خطرات مرتبط با جراحی مانند خون‌ریزی یا عفونت
    • لخته شدن خون که عاملی برای بروز عوارض قلبی و عروقی است؛ عوارضی مانند سکته‌ی قلبی، ترومبوز سیاهرگی عمقی (DVT) و سکته‌ی مغزی که می‌توانند به مرگ منجر شوند.
    • پنوموتوراکس یا هواجنبی
    • ریزش مو در اطراف جراحت
    • وجود بافت‌های مرده در اطراف جراحت
    • التهاب یا خارش شدید اسکار (جای زخم)
    • از بین رفتن لطافت و صافی پوست
    • ایجاد برآمدگی‌های کوچک در محل بخیه‌ها
    • درد مزمن در ناحیه‌ی صورت
    • آسیب عصبی که می‌تواند منجر به فلج شدن همه یا بعضی از عضلات پیشانی به صورت موقت یا دائم بشود. این عارضه باعث می‌شود تا نتوانید ابروهای خود را به سمت بالا حرکت دهید یا اخم کنید.
    • بی‌حسی ابرو که می‌تواند موقتی یا دائمی باشد.
    • نتایج نامطلوب؛ برای نمونه نامتقارن بودن ابروها
    • نیاز به جراحی‌ برای درمان عوارض