کله پاچه | طرز تهیه کله پاچه

کله پاچه خوشمزه و جذاب بلدی درست کنی؟ | بیا اینجا تا طرز تهیه کله پاچه لذیذ رو یادت بدم

19:48 - 1402/01/23
کله پاچه رو اینطوری درست کن و از طعم بی نظیرش لذت ببر.

کله پاچه یکی از قدیمی ترین غذاهای ایرانی است که به طور معمول برای صبحانه تهیه می شود. البته باید از شب قبل آنرا بار بگذاریم تا بتوانیم به عنوان صبحانه سرو کنیم، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کله پاچه در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
کله گوسفند ۱ عدد
پاچه گوسفند ۴ عدد
پیاز ۱ عدد درشت
نخود (اختیاری) ۱۰۰ گرم
آب لیمو ترش تازه ۵ قاشق غذاخوری
چوب دارچین ۲ عدد
سیر ۲ حبه
زنجبیل ½ قاشق چایخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار کافی

طرز تهیه کله پاچه

مرحله اول

برای تهیه کله پاچه ابتدا باید کله و پاچه ها را تمیز کنیم. برای این منظور ابتدا کله و پاچه ها را به خوبی می شوییم، سپس چند مرتبه کله را محکم روی زمین می کوبیم تا ضایعات درون بینی گوسفند به طور کامل خارج شود.

مرحله دوم

برای تمیز کردن دندان ها گوسفند هم می توانیم از یک برس یا مسواک استفاده کنیم. در ادامه برای از بین بردن موهای بسیار ریز روی کله، آنرا روی حرارت قرار می دهیم، سپس به وسلیه چاقو موهای کز خورده را تمیز می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله مجددا کله را می شوییم تا سیاهی روی پوست کله به طور کامل از بین بروند، سپس آنرا آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم و درون یک قابلمه بزرگ می ریزیم.

مرحله چهارم

حالا کمی روغن اضافه می کنیم و پیاز را به خوبی تفت می دهیم تا سبک شود، در ادامه سیر را رنده می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. سیر را در حد یکی دو دقیقه تفت می دهیم تا عطر آن خارج شود.

مرحله پنجم

در این مرحله زنجبیل را به همراه چوب دارچین، مقداری فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه می کنیم، سپس مواد را یک دقیقه تفت می دهیم تا عطر ادویه ها خارج شود. در ادامه کله و پاچه را به آرامی به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله ششم

حالا به اندازه ای آب به قابلمه اضافه می کنیم که سطح آب بالاتر از سطح کله پاچه باشد. در ادامه آب لیمو ترش را نیز اضافه می کنیم. حرارت زیر قابلمه را تا آخر زیاد می کنیم تا آب سریع تر شروع به جوشیدن کند.

مرحله هفتم

پس از اینکه آب به نقطه جوش رسید، کف های روی آب را می گیریم و دور می ریزیم. این کار باعث می شود در پایان پخت کله پاچه طعم و بوی زهم نداشته باشد. پس از اینکه کف ها را به طور کامل گرفتیم، حرارت را روی کمترین حد ممکن قرار می دهیم.

مرحله هشتم

حالا باید به مدت ۸ ساعت زمان می دهیم تا کله پاچه به آرامی بپزد و روغن بیندازد. در همین حین نخودها را درون یک کاسه می ریزیم و به اندازه ای آب اضافه می کنیم که نخودها زیر آب بروند، سپس کنار می گذاریم تا خیس بخورند.

مرحله نهم

در این مرحله ۲ ساعت مانده به پایان پخت کله پاچه، نخود را آبکشی می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. یک ساعت مانده به پایان پخت کله پاچه، نمک آنرا اضافه می کنیم و چوب دارچین را از قابلمه خارج می کنیم.

مرحله دهم

پس از اینکه کله پاچه به طور کامل پخت، آب درون قابلمه را خارج کرده و از صافی رد می کنیم تا کاملا زلال شود، سپس مجددا به قابلمه بر می گردانیم و اجازه می دهیم به مدت ۲۰ دقیقه دیگر با کله و پاچه ها بپزد و روغن بیندازد.

مرحله یازدهم

در پایان روغنی که روی سطح آب کله پاچه جمع شده است را با ملاقه جمع می کنیم و به همراه مقداری پودر دارچین در یک قابلمه کوچک می ریزیم، سپس روی حرارت قرار زیاد قرار می دهیم تا شروع به جوشیدن کند.

مرحله دوازدهم

حالا قابلمه را از روی حرارت کنار می گذاریم. در ادامه کله و پاچه ها را تمیز می کنیم و درون یک دیس بزرگ می ریزیم، سپس آبگوشت کله پاچه را نیز در کاسه می ریزیم و برای هر کاسه آبگوشت مقداری از ترکیب روغن و دارچین می ریزیم.

نکات طرز تهیه کل پاچه

طرز تهیه کله پاچه با زودپز

برای تهیه این غذای خوشمزه ابتدا کله و پاچه ها را به همراه مواد دیگر که در بالا ذکر کردیم درون زودپز می ریزیم، سپس درب زودپز را محکم می بندیم و روی حرارت قرار می دهیم. با زودپز این غذا را می توانیم به صورت ۲ ساعته آماده کنیم. اگر اگر می خواهید طعم واقعی کله پاچه را حس کنید، حتما آنرا به روش سنتی درست کنید.

تمیز کردن مغز گوسفند

توجه داشته باشید که درون مغز گوسفند یک غده غیر خوراکی وجود دارد که باید پس از اینکه کله پاچه آماده شد، ابتدا آنرا خارج کنیم. تمام بافت مغز گوسفند نرم است و این غده که به اندازه عدس است را با دست به راحتی می توانیم پیدا کنیم.

زمان مناسب اضافه کردن نمک

زمان اضافه کردن نمک در کله پاچه خیلی مهم است. اگر نمک را در شروع پخت اضافه کنیم، باعث دیرپز تر شدن کله پاچه می شود و اگر آنرا دیر اضافه کنیم به خورد کله پاچه نمی رود و در پایان کله پاچه بی مزه می شود. به همین دلیل حتما یک ساعت قبل از پایان پخت باید نمک را اضافه کنیم.