نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز

13:01 - 1401/09/13
معمولاً درست کردن غذا برای ناهار کمی چالش برانگیزتر از سایر وعده‌های غذایی است. خیلی از ما هر روز از خودمان می‌پرسیم که ناهار چی بپزم و یا برای درست کردن ناهار  خوشمزه به سراغ چه گزینه‌هایی برویم؟

معمولاً درست کردن غذا برای ناهار کمی چالش برانگیزتر از سایر وعده‌های غذایی است. خیلی از ما هر روز از خودمان می‌پرسیم که ناهار چی بپزم و یا برای درست کردن ناهار خوشمزه به سراغ چه گزینه‌هایی برویم؟ این سوال که ناهار چی درست کنم و ناهار چی بپزم هم دغدغه مادرهای با تجربه است و هم تازه عروس‌ها و هم دانشجوها، فرقی نمی‌کند دختر و پسر. در پاسخ به این سوال که ناهار چی درست کنم ما یک لیست متنوع از انواع ناهار نونی، ناهار با برنج، ناهار نیم ساعته، ناهار زمستانی، ناهار بدون برنج و خلاصه هر چیزی که ممکن است برای وعده ناهار به ذهن شما برسد را آماده کرده‌ایم.

ناهار نونی

لیست غذاهای نونی برای غذای بدون برنج شامل غذاهای ساد‌ه‌ای است که در کنار یا همراه با آن‌ها از برنج استفاده نمی‌شود. غذاهای فینگرفودی و حتی برخی از غذاهای آبکی هم جزو انواع غذا برای ناهار ساده و نونی هستند که اتفاقا به خاطر راحتی در زمان سرو، طرفداران زیادی دارند. در مواد لازم مورد استفاده در انواع ناهار نونی هم از انواع سبزیجات می‌توانید استفاده کنید و هم انواع گوشت و حبوبات. این غذاها برای ناهار را می‌توانید همراه با نان یا بدون نان سرو کنید.

۱- کله جوش

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز9

ناهار چی بپزم؟ کله جوش در عین سادگی طعم فوق‌العاده‌ای دارد و از همین رو می‌تواند به عنوان غذای نونی ساده برای ناهار گزینه فوق‌العاده‌ای محسوب شود. در طرز تهیه کله جوش از پیاز، سیر، گوشت چرخ کرده، گردوی خرد شده، کشک، سبزی خشک، سیر داغ و نعناع داغ استفاده می‌شود.

۲- عدسی لعاب‌دار و خوشمزه

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز6

ناهار چی درست کنم؟ عدسی یک ناهار نونی ساده فوق‌العاده مفید و مقوی است که درست کردن آن بسیار ساده است. در طرز تهیه عدسی لعاب‌دار و خوشمزه از عدس، روغن، آب گوشت، پیاز داغ و ادویه مخصوص استفاده می‌شود.

۳- آبگوشت سنتی ساده و مجلسی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز6

آبگوشت یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاهای نونی برای ناهار است که معمولاً در تمام شهرهای ایران با دستور مشابهی پخت می‌شود. این غذا برای ناهار زمستانی هم گزینه فوق‌العاده‌ای است و مواد مغذی و چربی‌های موجود در آن موجب می‌شود تا در طول روز انرژی زیادی داشته باشید.

در طرز تهیه آبگوشت سنتی ساده از گوشت گوسفندی، دنبه گوسفند، لوبیا سفید، نخود، پیاز، گوجه فرنگی، سیب زمینی و طعم‌دهنده‌های مختلف استفاده می‌شود.

ناهار خوشمزه

ناهار چی درست کنم؟ از میان غذاهای خوشمزه برای ناهار، غذاهای بین المللی و حتی غذاهای محلی یا سنتی ایرانی شاید کمتر شناخته شده باشند. انواع غذا برای ناهار خوشمزه شامل انواع متنوعی از غذاهای دلچسب و لذیذ است که بر اساس طبع، سلیقه و ذائقه خودتان و با کمک موادی که در دسترس دارید، می‌توانید یکی از آنها را انتخاب و تهیه کنید. معمولا این غذاها با مواد ساده‌ای درست می‌شوند و شما هم درنهایت یک ناهار خوشمزه و راحت خواهید داشت.

۴- ساندویچ همبرگر

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز9

ناهار چی درست کنم؟ ساندویچ همبرگر یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای بین المللی است که در تمام دنیا طرفداران زیادی دارد. طرز تهیه ساندویچ همبرگر بسیار ساده است. برای درست کردن یک ناهار نونی خوشمزه پیشنهاد می‌شود، با استفاده از گوشت چرخ کرده گاو، پیاز و مقداری ادویه یک ساندویچ همبرگر خانگی درست کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببرید.

۵- مرغ سوخاری کنتاکی به روش KFC

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز14

مرغ سوخاری کنتاکی به روش KFC یکی از پرطرفدارترین انواع مرغ سوخاری است که یک گزینه مناسب برای ناهار نونی خوشمزه و جدید است. در طرز تهیه مرغ سوخاری به روش KFC از ۱۱ نوع ادویه مخصوص استفاده می‌شود و این موضوع موجب شده تا این مرغ سوخاری طعم بی‌نظیری پیدا کند.

۶- طرز تهیه شنیسل مرغ رستورانی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز12

شنیسل مرغ که معمولاً بچه‌ها علاقه زیادی به آن دارند یک غذا با مرغ خوشمزه و یکی دیگر از بهترین گزینه‌های غذای نونی خوشمزه و باب میل بچه‌ها و بزرگترها برای ناهار است. در طرز تهیه شنیسل مرغ باید ابتدا سینه مرغ را مزه‌دار کنید و سپس به پودر سوخاری آغشته کنید و در روغن سرخ نمایید.

۷- خوراک لوبیا چیتی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز1

لوبیا چیتی خواص بی‌شماری برای بدن دارد و درست کردن خوراک آن به عنوان یک ناهار خوشمزه نونی بسیار ساده است. در طرز تهیه لوبیا چیتی غلیظ شما به مقداری لوبیا چیتی، پیاز، سیر، گوجه فرنگی و رب گوجه نیاز دارید. این غذا هم سریع آماده می‌شود و هم در لیست غذای نونی ساده برای ناهار قرار دارد.

۸- سالاد الویه

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز14

ناهار چی درست کنم؟ سالاد الویه یک ناهار نونی ساده و خوشمزه است که اصالتی روسی دارد. این غذا برای ناهار و شام مناسب است و ترکیب آن با سس و ادویه‌های مخصوص موجب می‌شود تا طعم فوق‌العاده ای داشته باشد. در طرز تهیه سالاد الویه مجلسی می‌توانید از ژامبون در کنار سینه مرغ ریش شده استفاده کنید تا طعم غذا لذیذتر شود.

۹- کوکو ماکارونی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز19

ناهار چی بپزم؟ کوکو ماکارونی را از امروز در لیست ناهار خود بگذارید. کوکو ماکارونی یکی از آن دسته غذاهایی است که هم بچه‌ها دوستش دارند و هم بزرگترها. کوکوی ماکارونی یک غذای بسیار سریع و آسان و خوشمزه برای ناهار است و هم در فر و هم در ماهیتابه به راحتی تهیه می‌شود.

انواع غذا ساده برای ناهار با برنج

ناهار چی بپزم؟ در لیست ناهار ساده برای ناهار با برنج، غذاهایی را انتخاب کرده‌ایم که در طرز تهیه آ‌ن‌ها از مواد به نسبت ارزان‌قیمت و در دسترسی استفاده شده است. این غذاهای ساده برای ناهار، مناسب یک وعده سبک هستند و نیازی نیست زمان زیادی را برای درست کردن آن‌ها صرف کنید.

۱۰- عدس پلو

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز8

ناهار چی بپزم؟ عدس پلو یک غذای ساده اما بسیار مقوی و خوشمزه است که هم با گوشت قلقلی و هم گوشت چرخ کرده مخلوط آماده می‌شود. در طرز تهیه عدس پلو شما به مقداری عدس، گوشت چرخ کرده، کشمش، پیاز، سیر و کمی زعفران نیاز دارید. می‌توانید این غذای برنجی برای ناهار را در کنار سالاد شیرازی و یا ماست خیار آماده کنید و از طعم آن لذت ببرید.

۱۱- مرغ رستورانی با رب و بدون رب

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز6

در لیست انواع دستور پخت غذای خوشمزه برای ناهار به این گزینه جدید هم فکر کنید. مرغ از آن دسته غذایی است که جایگاه ویژه‌ای در تهیه غذا برای ناهار دارد. در طرز تهیه مرغ رستورانی با رب و بدون رب شما تنها به مرغ، پیاز، سیر، آبغوره و کمی ادویه و طعم دهنده نیاز دارید. در دستور پخت غذا برای ناهار مهم‌ترین چیزی که اهمیت دارد، ذائقه شما و اعضای خانواده‌تان است. پس سعی کنید روش پخت و چاشنی‌های غذا را متناسب باسلیقه‌تان انتخاب کنید.

۱۲- قیمه مجلسی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز0

قیمه یکی از خورش‌های قدیمی و خوشمزه‌ ایرانی است که معمولاً همه خانم‌های ایرانی با دستور پخت این غذا آشنایی کامل دارند. اگر به دنبال تهیه لیست غذا برای ناهار هستید، بهتر است در ابتدای لیست قیمه را هم یادداشت کنید. طرز تهیه قیمه مجلسی کار چندان سختی نیست. برای تهیه این خورش شما به گوشت گوسفندی یا گوساله، لپه، پیاز، رب گوجه فرنگی و لیمو عمانی نیاز دارید.

۱۳- دمی گوجه یا استانبولی پلو

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز13

اگر فکر می‌کنید که امروز ناهار چی بپزم دو نفره به همراه همسر از خوردن آن لذت ببریم، بهتر است استانبولی را امتحان کنید. استانبولی یکی دیگر از انواع غذای برنجی ساده برای ناهار است که هم طعم بی‌نظیری دارد و هم به سرعت آماده می‌شود. در طرز تهیه دمی گوجه یا استانبولی پلو معمولاً از برنج، گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی و ادویه استفاده می‌شود.

۱۴- قورمه سبزی مجلسی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز3

قورمه سبزی یکی دیگر از بهترین گزینه‌های غذا برای ناهار با خورش و برنج است که معمولاً طرفداران زیادی دارد. طرز تهیه قرمه سبزی چندان مشکل نیست و طعم این غذا بیشتر به سبزی‌هایی که در خورش استفاده می‌شود و جا افتادن آن بستگی دارد. برای درست کردن این ناهار خوشمزه شما به گوشت گوسفند، پیاز، لوبیا چیتی، سبزی مخصوص و لیمو عمانی نیاز دارید.

ناهار نیم ساعته

ناهار چی بپزم؟ اگر برای درست کردن غذا وقت کافی ندارید، از طرفی هم نمی‌خواهید وعده ناهار را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید، غذاهای نیم ساعته برای ناهار گزینه‌های مناسبی هستند. شاید در نگاه اول فکر کنید تعداد این غذاها محدود است ولی در لیست غذا برای ناهار، می‌توانید از میان گزینه‌های مختلفی که پیش رویتان است، یکی را انتخاب کنید و سریع دست به کار شوید و ۳۰ دقیقه بعد ناهارتان را میل کنید.

۱۵- کتلت مرغ

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز19

ناهار چی بپزم؟ اگر به دنبال یک ناهار نیم ساعته و سریع هستید، کتلت مرغ می‌تواند گزینه مناسبی باشد. در طرز تهیه کتلت مرغ از سینه مرغ، سیب زمینی، پیاز، تخم مرغ، آرد و زعفران استفاده می‌شود.

۱۶- شامی کباب

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز14

ناهار چی درست کنم؟ شامی کباب یا کتلت گوشت یک غذای محبوب و خوشمزه است که درست کردن آن بسیار ساده است. در طرز تهیه شامی کباب از گوشت چرخ کرده به همراه پیاز، سیب زمینی و ادویه‌های مختلف استفاده می‌شود. شامی کباب بروجردی هم یکی دیگر از انواع کباب شامی و یک غذای نونی سریع و خوشمزه برای ناهار است.

۱۷- فلافل

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز12

ناهار چی درست کنم؟ فلافل یک غذای ساده برای ناهار است که ترکیب آن در کنار ترشی، خیارشور و گوجه فرنگی بسیار اشتها برانگیز است. در طرز تهیه فلافل از نخود خام، پیاز، جعفری، گشنیز، سیر و ادویه‌های مخصوص استفاده می‌شود.

انواع ناهار زمستانی

ناهار چی بپزم؟ ناهارهای زمستانی همانطور که از اسمشان هم پیدا است، با موادی درست می‌شوند که معمولا در فصل پاییز و زمستان پایشان به بازار باز می‌شود. میوه و سبزیجاتی که در طرز ناهار زمستانی استفاده می‌شوند، مناسب همان فصل هستند و معمولا هم این غذاها به صورت گرم سرو می‌شوند. از طرفی غذاهای زمستانی برای این فصل مقوی هستند تا سیستم ایمنی بدن را بالا ببرند.

۱۸- اشکنه

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز16

اشکنه یک ناهار نونی نوستالژی و سنتی ایرانی است که معمولاً مادربزرگ‌های ایرانی آن را به شیوه فوق‌العاده خوشمزه‌ای طبخ می‌کنند. طرز تهیه اشکنه معمولاً در شهرهای مختلف کمی متفاوت است. در شیراز برای درست کردن اشکنه از پیاز، شنبلیله خشک، سیب زمینی، تخم مرغ، آرد و زردچوبه استفاده می‌شود. تهرانی‌ها برای درست کردن اشکنه از رب گوجه فرنگی نیز استفاده می‌کنند.

۱۹- کله گنجشکی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز2

اگر در یک صبح زمستانی و سرد با خودتان فکر می‌کنید که ناهار چی بپزم، کله گنجشکی می‌تواند گزینه خوبی برای یک ناهار نونی ساده محسوب شود. طرز تهیه کله گنجشکی بسیار ساده است و با استفاده از گوشت چرخ کرده، پیاز، رب گوجه فرنگی، گوجه فرنگی و سیب زمینی آماده می‌شود.

۲۰- کله پاچه خانگی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز8

کله پاچه از آن دسته غذاهایی است که می‌توانید هم به عنوان صبحانه و هم ناهار سرو کنید. طرز تهیه کله پاچه خانگی و رمز و راز خوشمزه شدن آن تنها به مدت زمان پخت و ادویه‌هایی که استفاده می‌کنید، وابسته است. اگر به دنبال یک غذای نونی برای ناهار زمستانی هستید، پیشنهاد می‌کنیم این بار کله پارچه را امتحان کنید.

۲۱- خورش آلو اسفناج مجلسی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز3

آلو اسفناج یکی دیگر از غذاهای خوشمزه برای ناهار است که در روزهای زمستان طبخ می‌شود و به دلیل فواید بی‌شماری که دارد از بدن در برابر سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می‌کند. در طرز تهیه خورش آلو اسفناج هم می‌توانید از مرغ استفاده کنید و هم گوشت. برای درست کردن این غذا شما به مقداری گوشت گوسفندی یا گوشت مرغ، اسفناج، پیاز، آلو بخارا، شکر، آبلیمو، دارچین و زعفران نیاز دارید.

ناهار سریع

در فهرست غذاهای سریع برای ناهار موادی انتخاب شده‌اند که برای پخت آن‌ها به زمان کمی نیاز داشته باشید. این غذاها معمولا سبک هم هستند و اگر هم به عنوان وعده اصلی از آن استفاده نمی‌کنید می‌توانید در کنار ناهار خوشمزه‌تان، از طعم آن‌ها لذت ببرید.

۲۲- سوپ شیر (سوپ سفید) مجلسی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز16

سوپ سفید یا سوپ شیر و خامه یکی از سالم‌ترین وعده‌های غذایی برای ناهار خوشمزه است که در روزهای سرد زمستان از بدن در برابر سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. در طرز تهیه سوپ شیر از جو، سینه مرغ، پیاز، سیر، شیر، هویج، سبزی، قارچ و خامه استفاده می‌شود.

۲۳- خورش دال عدس خوزستانی یا هندی مجلسی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز2

ناهار چی بپزم؟ خورش دال عدس خوزستانی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین غذاهای جنوب است که معمولاً با کته یا نان سرو می‌شود. در طرز تهیه خورش دال عدس از عدس قرمز، گوشت چرخ کرده (یا بدون گوشت)، سیر، پیاز، سیب زمینی، رب گوجه فرنگی و تمبر هندی استفاده می‌شود.

ناهار جدید

ناهار جدید چی درست کنم؟ در ادامه یک لیست متنوع از انواع ناهار جدید که شاید تا پیش از این در منوی ناهار روزانه شما جایی نداشتند را آورده‌ایم. در این لیست ناهار چی درست کنم که جدید باشه هم ناهار مهمانی داریم و هم ناهار خودمانی.

۲۴- طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز17

ته چین مرغ شاید یک غذای دیرینه و پرطرفدار ایرانی باشد، اما برای بسیاری از خانواده‌ها هنوز در لیست انواع غذا برای ناهار قرار ندارد و فقط در مهمانی‌ها سرو می‌شود. از همین رو این غذا در لیست غذای جدید برای ناهار قرار گرفته است.

طرز تهیه ته چین مرغ مجلسی آن قدرها سخت نیست که تنها برای مهمانی‌ها به سراغ آن بروید. می‌توانید برای درست کردن خوشمزه‌ترین غذا برای ناهار امروز ته چین مرغ را انتخاب کنید و در دورهمی خانوادگی از طعم آن لذت ببرید.

۲۵- هویج پلو

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز9

ناهار چی بپزم؟ اگر از خوردن غذاهای تکراری خسته شده‌اید و به دنبال طعم‌های جدید و خوشمزه غذا برای ناهار هستید، می‌توانید هویج پلو را به عنوان یک ناهار جدید امتحان کنید. این غذای ساده برای ناهار با برنج سرو می‌شود و درست کردن آن تقریباً کار ساده‌ای است. در طرز تهیه هویج پلو از برنج، پیاز، سینه مرغ، خلال پسته، خلال نارنج، شکر، زعفران و کمی زرشک استفاده می‌شود.

۲۶- بریون یا بریانی اصفهان

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز18

بریونی محبوب‌ترین غذای اصفهان است که آوازه آن به شهرهای دیگر ایران نیز رسیده است و امروزه در بسیاری از شهرهای ایران طبخ می‌شود. بریون ناهار ظهر سنتی اصفهانی‌هاست. در طرز تهیه بریون یا بریان اصفهان از گوشت گوسفندی سردست، چربی گوسفند، پیاز، زعفران، خلال بادام و زعفران استفاده می‌شود.

۲۷- لازانیا با گوشت چرخ کرده یا سویا

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز3

ناهار چی درست کنم؟ لازانیا یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ایتالیایی است که برای افرادی که دائم از خود سوال می‌کنند چی بپزم ناهار که تکراری نباشد، گزینه مناسبی است. در طرز تهیه لازانیا معمولاً می‌توانید در کنار گوشت یا سویا از انواع سبزیجات مثل فلفل دلمه‌ای، پیاز، سیر، نخود فرنگی و ذرت استفاده کنید. به منظور درست کردن غذای جدید برای ناهار می‌توانید لازانیا را با هر نوع سبزیجات و مواد اولیه‌ای که دوست دارید نیز تهیه کنید.

ناهار مجلسی/ ناهار مهمانی

ناهار چی بپزم؟ معمولا در لیست غذا برای مهمانی ناهار از انواع غذاهایی نام برده می‌شود که با برنج سرو می‌شوند و به غذاهای مجلسی معروف هستند. غذاهای مجلسی برای ناهار معمولا در منوی رستوران‌ها هم حضور پررنگی دارند اما شما هم می‌توانید این غذاها را به راحتی در خانه درست کنید. اگر قرار است برای وعده ناهار مهمان داشته باشید، می‌توانید از این لیست کمک بگیرید.

۲۸- کباب کوبیده مرغ

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز13

برای درست کردن یک ناهار خوشمزه برای مهمانی پیشنهاد می‌شود این بار یک کباب کوبیده مرغ رستورانی را امتحان کنید. در طرز تهیه کباب کوبیده مرغ و درست کردن این غذا برای ناهار شما به سینه مرغ چرخ شده، پیاز، سیر، فلفل دلمه و مقداری زعفران و نمک و فلفل نیاز دارید. شما می‌توانید کباب کوبیده مرغ را هم روی زغال و هم داخل ماهیتابه درست کنید.

۲۹- باقالی پلو با ماهیچه

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز16

باقالی پلو با ماهیچه همیشه در لیست غذا برای ناهار قرار دارد و یکی از خوشمزه‌ترین غذاها برای وعده ناهار است. این غذا هم برای جمع‌های خانوادگی مناسب است و یک وعده بسیار لذیذ و پرطرفدار در مهمانی‌ها و دورهمی‌ها محسوب می‌شود.

طرز تهیه باقالی پلو با ماهیچه برخلاف طعم بی‌نظیری که دارد، بسیار ساده است و حتی اگر تجربه درست کردن آن را نداشته باشید، می‌توانید با یک بار امتحان کردن یاد بگیرید. پس اگر به دنبال خوشمزه‌ترین غذا برای ناهار هستید و دوست دارید یک غذای مقوی و خاص برای مهمانی آماده کنید، پیشنهاد ما باقالی پلو با ماهیچه است.

۳۰- کباب کوبیده مجلسی رستورانی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز8

زمانی که برای ناهار مهمان دارید و یا نزدیک ظهر شده و هنوز تصمیمی برای درست کردن غذا نگرفته‌اید، احتمالاً با خودتان فکر می‌کنید که ناهار چی بپزم؟ چه غذایی برای مهمانی امروز مناسب‌تر است و همه افراد از خوردن آن لذت می‌برند؟ کباب کوبیده یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای مجلسی است که معمولاً کمتر کسی دست رد به سینه آن می‌زند. طرز تهیه کباب کوبیده مجلسی رستورانی بسیار ساده است، تنها لازم است به فوت و فن‌های آماده کردن این کباب توجه کنید.

۳۱- مرغ سرخ کرده زعفرانی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز14

در بسیاری از مواقع ساده‌ترین و بهترین انتخاب در تهیه غذا برای ناهار مرغ سرخ کرده است. در طرز تهیه مرغ سرخ کرده زعفرانی شما به چند تکه ران یا سینه مرغ به همراه سیر، پیاز و زعفران و کمی ادویه نیاز دارید. سپس باید ابتدا مرغ را نیم پز کنید و بعد در روغن سرخ نمایید.

۳۲- طرز تهیه خورش فسنجان مجلسی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز2

اگر برای مهمانی پیش رو به دنبال غذای مجلسی برای ناهار هستید، فسنجان می‌تواند گزینه فوق‌العاده‌ای باشد. فسنجان هم می‌تواند به عنوان یک غذای خوشمزه برای ناهار با برنج سرو شود و هم در سفره‌های لوکس مهمانی جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. برای طرز تهیه خورش فسنجان مجلسی شما به مقداری گردو ساییده شده، پیاز، مرغ یا اردک و رب انار نیاز دارید.

۳۳- قیمه نثار مجلسی به روش قزوینی‌ها

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز17

قیمه نثار یکی از مشهورترین غذاهای قزوین است که امروزه در بیشتر شهرهای ایران سرو می‌شود. یک برنج مخلوط فوق‌العاده خوشمزه که به دلیل ظاهر جذاب و رنگی که دارد گزینه فوق‌العاده‌ای برای غذاهای مجلسی و مهمانی وعده ناهار محسوب می‌شود. طرز تهیه قیمه نثار مجلسی برای وعده ناهار کار چندان کار سختی نیست. برای پخت این ناهار خوشمزه شما به گوشت گوسفند، پیاز، برنج، رب گوجه فرنگی، زعفران، خلال پسته و بادام و کمی هل، گلاب و زرشک نیاز دارید.

۳۴- ماهی شکم پر مجلسی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز8

اگر دوست دارید در مهمانی‌ها غذایی درست کنید که میز ناهارتان بسیار مجلل و لوکس به نظر برسد و با خودتان فکر می‌کنید که ناهار چی بپزم، پیشنهاد ما ماهی شکم پر است. طرز تهیه ماهی شکم پر کمی پیچیده است، اما اگر کمی با دقت آن را انجام دهید، قطعاً به راحتی می‌توانید خوشمزه‌ترین ماهی شکم پر عمرتان را آماده کنید.

۳۵- لوبیا پلو مجلسی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز12

اگر به دنبال یک دستور پخت غذا برای ناهار فردا هستید، می‌توانید لوبیا پلوی مجلسی را امتحان کنید. این غذای ساده برای ناهار با برنج سرو می‌شود و شما می‌توانید در مهمانی‌ها و دور‌همی آن را آماده کنید. در طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی معمولاً از گوشت مغز ران گوسفند، لوبیا سبز، برنج، پیاز، رب گوجه فرنگی، سیب زمینی، زعفران و ادویه‌های مخصوص استفاده می‌شود.

۳۶- کباب تابه‌ای یا کباب دیگی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز12

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای درست کردن کباب کوبیده درست کردن آن به شکل کباب تابه‌ای یا کباب دیگی است. درست کردن این ناهار خوشمزه بسیار سریع و راحت است. در طرز تهیه کباب تابه‌ای یا کباب دیگی از گوشت چرخ کرده، پیاز، گوجه فرنگی، سیر، رب گوجه فرنگی، زعفران دم کرده و ادویه‌های مخصوص استفاده می‌شود.

۳۷- کباب کوبیده مرغ

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز16

ناهار چی بپزم؟ کباب کوبیده یکی از محبوب‌ترین غذاهای ایرانی برای لیست ناهار است که معمولا با گوشت مخلوط گوسفند و گوساله آماده می‌شود. اما کباب کوبیده مرغ نیز یکی از خوشمزه‌ترین انواع این کباب است که طعم فوق‌العاده لذیذی دارد و در اکثر رستوران‌ها به عنوان غذای خوشمزه برای ناهار سرو می‌شود.

در طرز تهیه کباب کوبیده مرغ رستورانی از ترکیب سینه مرغ چرخ شده به همراه پیاز، سیر، زعفران، فلفل دلمه‌ای و مقداری جعفری خرد شده استفاده می‌شود. شما می‌توانید این کباب را همانند سایر کباب‌ها روی گاز یا منقل درست کنید و از طعم خوشمزه آن به همراه برنج زعفرانی و گوجه کبابی برای ناهار خودمانی و مهمانی لذت ببرید.

۳۸- طرز تهیه کوفته تبریزی اصل

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز0

کوفته تبریزی یکی دیگر از غذاهای ایرانی خوشمزه است که به دلیل طعم فوق‌العاده لذیذ و ظاهر اشتها برانگیزی که دارد، بیشتر به عنوان غذا برای ناهار در مهمانی‌ها سرو می‌شود. اگر با خودتان فکر می‌کنید که این بار در روز مهمانی ناهار چی بپزم بهتر است این غذای فوق العاده را امتحان کنید.

درست است که کوفته تبریزی یک غذای سنتی با روش پخت مخصوص است، اما اگر تا حدی با طرز تهیه کوفته تبریزی و فوت و فن‌های آماده کردن این ناهار خوشمزه آشنا باشید، می‌توانید آن را به راحتی آماده کنید. برای درست کردن کوفته تبریزی به عنوان ناهار بدون برنج شما به مقداری گوشت چرخ کرده، لپه، برنج، پیاز، سبزیجات، رب گوجه فرنگی، تخم مرغ، گردو، زرشک و آلو برغانی نیاز دارید.

۳۹- سبزی پلو با ماهی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز12

ناهار چی درست کنم؟ اگر به دنبال دستور پخت غذا برای ناهار هستید، پیشنهاد ما سبزی پلو با ماهی است. سبزی پلو را با انواع مختلف ماهی می‌توانید درست کنید و البته کوکو سبزی هم معمولاً در اغلب شهرهای بخشی جدا نشدنی و خوشمزه از این غذای مجلسی و مخصوص مهمانی است.

برای درست کردن این غذا برای ناهار ابتدا باید پولک‌های ماهی را بگیرید و ماهی را بشورید و در آبکش بگذارید تا آب آن خشک شود. توصیه ما این است که ماهی حلوا را به صورت فیله شده و پولک گرفته از ماهی فروشی تهیه کنید. فیله ماهی حلوا به صورت منجمد در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها هم موجود است.

هر دو ماهی حلوا سیاه و حلوا سفید که به ماهی زبیدی هم مشهور است آنقدر خوشمزه و لذیذ هستند که واقعاً برای سرخ شدن نیاز به ادویه خاص و پیچیده‌ای ندارد. برای خواندن طریقه درست کردن سبزی پلو با ماهی به عنوان یک ناهار خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه سبزی پلو با ماهی مراجعه کنید.

انواع ناهار راحت و آسان

همان طور که از اسم این غذاها معلوم است، با مواد ساده و در زمان کمتر، می‌توانید غذاهایی درست کنید که اتفاقا بسیار هم خوشمزه‌ هستند. انواع ناهار ساده معمولا به صورت پیش غذا در کنار غذاهای اصلی در مهمانی‌ها هم استفاده می‌شوند و می‌توانند پیش غذا یا استارتر هم باشند.

۴۰- کوکو سبزی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز9

ناهار چی بپزم؟ کوکو سبزی یک ناهار سریع و راحت است که با مواد ساده‌ای هم تهیه می‌شود. کافی است سبزی کوکو را که شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید و برگ سیر تازه است به صورت ساطوری خرد کنید و با تخم مرغ و ادویه‌های دلخواه مخلوط کنید تا بتوانید یک کوکوی خوشمزه برای غذای ناهار درست کنید. طرز تهیه کوکو سبزی بسیار ساده است ولی می‌توانید بنا به سلیقه خودتان موادی را به آن اضافه کنید.

۴۱- کتلت گوشت چرخ کرده

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز15

به فهرست انواع ناهار ساده و سریع، کتلت گوشت چرخ کرده را هم اضافه کنید. این غذای ساده نونی به خاطر مواد در دسترسی که دارد، معمولا جزو انتخاب‌های اول کسانی است که وقت زیادی برای درست کردن ناهار ندارند و مدام هم می‌پرسند ناهار چی بپزم.

در طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده، کافی است مواد کتلت، از جمله سیب زمینی، گوشت چرخ کرده، تخم مرغ، پیاز، ادویه‌های مختلف و نمک را به صورت رنده و پوره شده با هم مخلوط کرده و بعد آن‌ها را سرخ کنید تا دو طرف کتلت‌ها طلایی شوند. البته برای این که در نهایت یک غذای خوشمزه برای ناهار داشته باشید، بهتر است به رازهای خوشمزه شدن کتلت، شامی و کوکو و ترفندهای وا نرفتن آن‌ها هم دقت کنید تا یک ناهار ساده و در عین حال لذیذ و نوستالژیک داشته باشید.

۴۲- کشک بادمجان

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز11

کشک بادمجان نیازی به تعریف ندارد، یک غذای خوشمزه و سنتی ایرانی برای ناهار که در مدت زمان کمی درست می‌شود. این غذا به عنوان یک برای ناهار ساده و خوشمزه بسیار مناسب است. طرز تهیه کشک بادمجان بسیار راحت است و اگر راز و رمزهای تهیه کشک بادمجان را رعایت کنید، حتما یک ناهار یا پیش‌غذای ساده و لذیذ خواهید داشت.

۴۳- خوراک خاویار بادمجان

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز15

اگر از طرفداران انواع غذا با بادمجان باشید، احتمالا اسم خاویار بادمجان به گوش‌تان خورده است. این غذا، اصالتا روسی است و روس‌ها به آن «ایگرا» می‌گویند. به عنوان یک غذای ساده و خوشمزه برای ناهار، ایگرا یا خاویار بادمجان هم لذیذ است و هم با مواد ساده‌ای درست می‌شود. در ضمن این ناهار ارزان و راحت را در مدت زمان کوتاهی هم می‌توانید بپزید.

نمونه‌‌های کنسروی خاویار بادمجان را ممکن است در فروشگاه‌ها تهیه کنید ولی توصیه ما به شما این است که خودتان در خانه این ناهار ساده و خوشمزه را که جزو غذاهای سریع برای ناهار هم حساب می‌شود، درست کنید. برای آموزش دستور پخت این غذا، مقاله طرز تهیه خاویار بادمجان را بخوانید.

۴۴- نخود آب

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز19

نخودآب یکی از انواع ناهار ساده، مخصوصا برای کسانی‌ است که می‌خواهند در کنار سادگی، یک غذای مقوی هم بخورند. این غذای راحت برای ناهار را، هم می‌توانید با گوشت و هم بدون گوشت بپزید. البته نوع با گوشت نخودآب، بیشتر شبیه آبگوشت سنتی است.

اما نوع بدون گوشت آن، علاوه بر این که به عنوان یک ناهار خوشمزه و ساده به کار می‌رود، در برخی شهرهای جنوبی یک غذای خیابانی به حساب می‌آید، مخصوصا در فصول‌ سرد سال مثل زمستان.

برای درست کردن نخود آب باید نخودها را در آب زیاد بپزیم. بهتر است قبل از پختن نخودها آن‌ها را یک روز قبل در آب خیس کنید تا نفخ‌شان گرفته شود. جهت خواندن ادامه طرز تهیه این ناهار ساده و خوشمزه، می‌توانید به مقاله طرز تهیه نخود آب بسیار مقوی با گوشت و بدون گوشت مراجعه کنید.

۴۵- کراکت بادمجان و سیب زمینی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز6

هیچ چیز به اندازه ترکیب سیب زمینی و بادمجان نمی‌تواند یک غذای ساده و خوشمزه برای ناهار فراهم کند. ترکیب طعم این دو سبزی، بسیار لذیذ و هیجان‌انگیز و در عین حال ملایم است. کراکت در اصل یک غذای اصالتا ایتالیایی است که به مدت زمان کمی برای پخت و آماده‌سازی نیاز دارد. برای درست کردن این ناهار راحت و آسان، کافی است ابتدا سیب زمینی‌ها را بپزید.

بادمجان‌ها را هم کبابی کنید. سپس اجازه دهید بادمجان‌های کبابی خنک شوند و پوست آن‌ها را جدا کنید. بادمجان کبابی پوست گرفته شده را ساطوری و له کنید. بعد از پخته شدن سیب زمینی‌ها آن‌ها را رنده کرده و با بادمجان‌های ساطوری شده مخلوط کنید. جعفری ساطوری شده، سیر له شده، پنیر پیتزا و … را هم اضافه کنید.

۴۶- خوراک مرغ و قارچ

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز4

خوراک مرغ و قارچ یکی از محبوب‌ترین غذاهای ساده برای ناهار است که معمولا به روش‌های مختلفی درست می‌شود. شما می‌توانید این ناهار ساده را هم به صورت رژیمی و هم مجلسی و کمی چرب‌تر تهیه و آن را در کنار برنج یا همراه با نان به عنوان یک غذای آسان برای وعده ناهار سرو کنید.

اگر مایلید که خوراک مرغ و قارچ مجلسی را به صورت رژیمی تهیه کنید، می‌توانید به جای تفت دادن مرغ‌ها، آن ها را در آب بپزید و بعد آن را با سایر مواد ترکیب کنید. توجه داشته باشید که در طرز تهیه مرغ و قارچ در فر هم باید مرغ‌ها را به خوبی بپزید و قارچ‌‌ها را کمی تفت دهید تا آب اضافه آن خارج شود. سپس همه مواد را داخل ظرف مناسب بریزید و آن را در فر قرار دهید تا سطح پنیر طلایی شود.

برای مشاهده ادامه دستور پخت خوراک مرغ و قارچ خوشمزه می‌توانید به مقاله طرز تهیه خوراک مرغ و قارچ مراجعه کنید.

۴۷- مرغ ترش

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز18

خورش مرغ ترش از جمله خوشمزه‌ترین و اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است به عنوان یک غذای ساده و محلی برای ناهار هم درست می‌شود. این غذای ساده برای ناهار، به خصوص در مناطق شمالی کشور بسیار محبوب است و همان طور که از اسم آن هم مشخص است، در این غذا، مرغ با ترکیبی از چاشنی‌ها درست می‌شود و طعم ترش می‌گیرد.

این غذا اصالتا شمالی است و مازندرانی‌ها مرغ آن را به صورت کبابی درست می‌کنند. علاوه بر مرغ، سبزی‌های معطر از جمله گشنیز، جعفری، تره و نعنا در آن به کار می‌روند. لپه هم در طرز تهیه این غذا استفاده می‌شود.

برای درست کردن این غذا در یک قابلمه پیازها را نگینی خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید. کمی زردچوبه به پیازها اضافه کنید و همراه پیاز سرخ کنید. تکه‌های مرغ را اضافه کنید و با پیاز سرخ شده تفت دهید. لپه‌ها را هم اضافه کنید و به آرامی کمی تفت دهید که له نشوند. برای مشاهده ادامه روش پخت این غذای ایرانی برای ناهار، روی لینک مقاله طرز تهیه بهترین خورش مرغ ترش بزنید.

۴۸- شامی گیلانی یا شامی پوک

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز7

«شامی پوک» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای استان گیلان است که همان‌قدر که به سرعت تهیه می‌شود، همان‌قدر هم مجلسی، لذیذ و خوشمزه است. رشتی‌ها این شامی خوشمزه را با نان لواش یا بربری و پنیر سیامزگی که پنیر سنتی این منطقه است، میل می‌کنند. سایر اهالی گیلان پنیر لیقوان و سبزی خوردن را جزو آداب خوردن شامی پوک گیلانی می‌دانند.

برای تهیه شامی پوک گیلانی یا شامی رشتی ابتدا باید لپه‌ها را خیس کنید. لپه‌ها باید در شامی حسابی له و ناپیدا شوند. پس بهتر است لپه‌ها را چند ساعت در آب بخیسانید و چند بار هم آب آن‌ها را عوض کنید. بعد از چند ساعت خیس خوردن لپه‌ها، آن‌ها را بپزید. لپه‌ها باید خوب پخته و بعد از پخت آبکش شوند. برای مشاهده ادامه مراحل تهیه این ناهار خوشمزه و ساده، به مقاله طرز تهیه شامی پوک مراجعه کنید.

۴۹- نودل با مرغ

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز8

چینی‌ها به درست کردن انواع غذا با مرغ و نودل شهرت دارند و از آن به عنوان غذای اصلی در وعده شام یا ناهار استفاده می‌کنند به طوری که نودل، بخش جدایی ناپذیر فرهنگ آنهاست. در این غذای جدید برای ناهار‌، تکه‌های مرغ و سبزیجات را درست کرده و بعد به نودل پخته و آبکش شده، اضافه می‌کنند. نودل هم خیلی سریع تهیه می‌شود و طعم دلپذیری دارد.

علاوه بر سبزیجات، از قارچ، پنیر، انواع فلفل دلمه‌ای و گوجه فرنگی هم می‌توانید استفاده کنید تا طعم متنوع‌تر و هیجان‌انگیزتری را تجربه کنید. برای تهیه این ناهار خوشمزه با مرغ به مقاله طرز تهیه خوراک نودل سرخ شده با مرغ و سبزیجات مراجعه کنید.

۵۰- جوجه کباب

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز9

بلد بودن طرز تهیه جوجه کباب می‌تواند برای تدارک یک ناهار خوشمزه نونی یا برنجی حسابی به کمک شما بیاید. برای طرز تهیه جوجه کباب فوق‌العاده سیخی خوشمزه رستورانی برای ناهار باید یک سری ریزه‌کاری‌های مخصوص این غذا را بلد باشید.

به همین خاطر بد نیست تهیه جوجه کباب با استخوان یا بدون استخوان زعفرانی رستورانی آبدار، ترکیب ادویه و مواد جوجه کباب، و نکات کلیدی یک جوجه کباب خوشمزه مجلسی خانگی به روش رستورانی را در مقاله طرز تهیه جوجه کباب بخوانید.

۵۱- تاس کباب

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز6

تاس کباب یک غذای ایرانی اصیل و خوشمزه بری ناهار و حتی شام است که ربطی به هیچ‌گونه کباب کوبیده و مرغ و تابه‌ای ندارد و البته در کشورهای دیگر هم به اشکال مختلف طبخ می‌شود. تهرانی‌ها به خوراکی متشکل از بادمجان، گوجه فرنگی، گوشت، سیب زمینی و ادویه تاس کباب می‌گفتند و در گذشته برای ادویه آن از چوب خوشبوی دارچین، تخم خردل و میوه‌هایی مثل به استفاده می‌کردند.

برای درست کردن تاس کباب خوشمزه و مجلسی با گوشت ابتدا باید کف قابلمه در یک ردیف دنبه بچینید. پیاز را خرد کنید و روی دنبه‌ها بچینید. نمک، فلفل، ادویه کاری و زردچوبه را هم روی آن‌ها بپاشید و در ردیف بعدی یک لایه گوشت و پیاز و ادویه و فلفل را به همین ترتیب بچینید. برای مشاهده ادامه روش پخت این غذای خوشمزه برای ناهار، به مقاله طرز تهیه تاس کباب مراجعه کنید.

۵۲- خورش فاصولیه ترکی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز9

غذاهای ترکی از جمله محبوب‌ترین انواع غذا و خوراک در سرتاسر دنیا به خصوص در خاورمیانه و کشورهای آسیایی هستند. یکی از این غذاهای ترکیه‌ای خوشمزه فاصولیه، فاسولیه یا فاسولیا است که هم در ترکیه و یونان و هم در کشورهای عربی یک غذای بسیار پرطرفدار است.

فاصولیه را با لوبیا سفید یا لوبیا سبز و هم به عنوان خورش و هم خوراک طبخ می‌کنند و درست کردن آن با گوشت و بدون گوشت به صورت گیاهی هم مرسوم است. در ارومیه به این غذا خورش لوبیا سفید می‌گویند.

برای درست کردن غذای ترکی خورش فاصولیه یا فاسولیه ابتدا باید از شب قبل لوبیاها را بخیسانید و چند بار آب لوبیاها را عوض کنید. گوشت شسته شده را به صورت ریز و قیمه‌ای خرد کنید. سپس پیاز را نگینی خرد کنید و در کمی روغن تفت دهید.

گوشت قیمه‌ای خرد شده را به پیازهای طلایی شده اضافه کنید و مقداری تفت دهید. زردچوبه و فلفل را هم اضافه کنید و با گوشت سرخ کنید. برای مشاهده ادامه مراحل طرز تهیه خورش فاصولیه، به لینک این مقاله مراجعه کنید.

۵۳- ماهی سوخاری

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز7

سوخاری کردن ماهی، هم بوی زهم آن را می‌گیرد و هم طعم فوق العاده‌ای به آن می‌دهد. راه‌های مختلف و مواد گوناگونی هم در طرز تهیه ماهی سوخاری استفاده می‌شود. برای درست کردن ماهی سوخاری برای ناهار، از بی‌استخوان و بدون تیغ بودن ماهی‌ها، مطمئن شوید. سپس ماهی را کاملا زیر آب سرد بشویید و با دستمال خشک کنید.

در یک ظرف مناسب، آبلیمو، سرکه، سس سویا، فلفل و زردچوبه را با هم مخلوط کنید. می‌توانید از کمی نمک هم استفاده کنید ولی به دلیل شور بودن سس سویا در صورت استفاده هم مراقب باشید در مصرف آن زیاده روی نکنید. ماهی‌ها را در ظرف قرار دهید و آن‌ها را به این مواد آغشته کنید تا همه قسمت‌ها، طعم بگیرند.

درب ظرف را بپوشانید و ۳۰ دقیقه در یخچال قرار دهید.

۵۴- سوتی پلو اردبیلی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز1

سوتی پلو یکی از خوشمزه‌ترین غذای سنتی اردبیل، تبریز و حتی مازندران است البته هیچ ربطی به شیرین پلو و شیر برنج ندارد. در پخت آن هم از شکر استفاده نمی‌شود. سوتی پلو در اصل همان برنج دمی است با این تفاوت که در آن به جای آب از شیر استفاده می‌شود و می‌توان آن را با انواع خورش سرو کرد. در گیلان هم معمولا سوتی پلو با ماهی دودی خورده می‌شود. سوتی پلو را با نام‌های دیگری مانند شیرین برنج، شیر پلو و شیرپز یا دمی شیر هم می‌شناسند.

برای درست کردن این غذای خوشمره برای ناهار برنج را بشویید و در مقداری آب و نمک به مدت حداقل ۱ ساعت، خیس کنید. زعفران را دم کنید و شیر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. زعفران را به شیر اضافه کنید. نمک را اضافه کنید و برنج را از آب بکشید و دوباره بشویید تا شوری آن برود.

۵۵- کوفته هلو شیرازی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز10

وقتی برای اولین بار اسم کوفته هلو را می‌شنوید، شاید تصور کنید که با یک کوفته عجیب و غریب مواجهید، اما بد نیست بدانید که مواد به کار رفته در این کوفته، بسیار ساده است و البته هیچ ربطی به هلو ندارد. این کوفته اصیل شیرازی به خاطر این که ظاهر و اندازه‌ای شبیه هلو دارد، به کوفته هلو معروف شده و یکی از غذاهای نوروزی شیراز است.

کوفته هلو را در سس مخصوص که در آن از رب گوجه فرنگی، سس انار یا سرکه و شیره به عنوان چاشنی استفاده می‌شود، می‌پزند. برای درست کردن کوفته هلو شیرازی به عنوان غذای ناهار، ابتدا باید مایه کوفته هلو را آماده و درست کنید و بعد از ورز دادن مواد، آن‌ها را در یخچال استراحت دهید.

در این فاصله سس کوفته هلو را درست کنید. در نهایت کوفته‌ها را به شکل گرد، فرم دهید و مواد میانی را در کوفته‌ها بگذارید. کوفته‌های آماده شده را در نهایت در سس قرار دهید و اجازه دهید کوفته هلو شیرازی به آرامی بپزد.

۵۶- کلم پلو شیرازی

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز2

شیرازی‌ها برای مناسبت‌های خاص مثل شب چهارشنبه‌ سوری، شام شب عید، شب یلدا و اعیاد دیگر کلم پلو را به عنوان یک غذای مجلسی و محبوب می‌پزند. در اصل این غذا، پای ثابت مهمانی‌ها و دورهمی‌های شیرازی‌ها است. در طرز تهیه کلم پلو شیرازی از کلم سر یا کلم قمری استفاده می‌شود و گوشت به کار رفته در این غذا هم به کوفته قلقلی یا کوفته ریزه است.

برای طرز تهیه کلم پلو شیرازی رستورانی با گوشت قلقلی ابتدا گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوسفند و گوساله را آماده کنید. سپس یک عدد پیاز متوسط را روی گوشت رنده کنید. آب پیاز را بگیرید تا گوشت از هم وا نرود.

آرد نخودچی (اختیاری است)، نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمز را به اندازه دلخواه به این مخلوط اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم ورز بدهید. گوشت را کنار بگذارید، روی ظرف یک کیسه فریزر بگذارید. گوشت را در یک یخچال بگذارید و اجازه دهید گوشت کمی استراحت کند.

۵۷- ته چین آلو اسفناج

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز8

ته چین آلو اسفناج مثل خورش آلو اسفناج یک غذای سنتی و خوشمزه ایرانی است که به خاطر طعم لذیذ و ظاهر هوس انگیزی که دارد، بسیار پرطرفدار است. شما می‌توانید در طرز تهیه ته چین آلو اسفناج هم از مرغ و گوشت استفاده کنید و هم آن را به صورت گیاهی آماده کنید.

برای تهیه این غذای خوشمزه و لذیذ برای ناهار بعد از خیساندن برنج، باید آلوها را بشویید و در صورت تمایل هسته آن‌ها را جدا کنید. برای این که آلوها کمی نرم شوند، باید آن‌ها را در آب قرار دهید. می‌توانید برای ملس شدن طعم آلو اسفناج از ترکیب قیسی در کنار آلوها استفاده کنید.

ناهار چی بپزم؟

نهار چی بپزم؟ | 60 نوع غذای ساده ، خوشمزه و آسان برای امروز8

ناهار چی بپزم‌؟ ناهار فوری و خوشمزه چی درست کنم. این‌ها سوالاتی هستند که ممکن است هر روز از خودتان بپرسید یا از دیگران بخواهید که به شما کمک کنند تا برای انتخاب یک ناهار خوشمزه تصمیم بگیرید. مسئله اینجاست که آشنایی با انواع دستور پخت غذا برای ناهار به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر برای انتخاب ناهار چی بپزم تصمیم بگیرید.

اگر شما هم به دنبال جواب این سوال هستید که برای ناهار چی درست کنم، ما همین‌جا به شما این خبر خوب را می‌دهیم که چه به دنبال یک ناهار راحت و نهار نیم ساعته باشید و چه با خودتان فکر کنید که ناهار چی بپزم دو نفره بیشتر بچسبد، می‌توانید از لیست غذاهای ناهار که در این مقاله عنوان شده است، استفاده کنید.

توصیه می‌کنیم که هر از گاهی به این مطلب سر بزنید و دوباره غذاهای ناهار را مرور کنید، چون این لیست ناهار به مرور زمان تکمیل خواهد شد تا برای درست کردن انواع ناهار ایرانی ساده نونی و برنجی و ناهار مهمانی و مجلسی یک لیست پر و پیمان داشته باشید. با مرور این غذاها، می‌توانید ایده‌های زیادی برای درست کردن انواع غذاهای ایرانی، فرنگی، غذاهای سنتی، فست فود، غذاهای آبدار و حتی غذاهای خیابانی برای وعده ناهار بگیرید.

سوالات متداول

غذای خوشمزه و سریع برای ناهار چی بپزم؟

اشکنه

کله جوش

خوراک عدسی

دمی گوجه یا استانبولی پلو

خوراک لوبیا چیتی

ناهار برای مهمونی چی بپزم؟

معمولا غذاهایی که برای وعده ناهار مهمونی تهیه می‌شوند بیشتر مجلسی هستند و طرز تهیه آن‌ها هم لزوما سخت یا وقت‌گیر نیست. مثلا برای یک ناهار مجلسی می‌توانید به گزینه‌هایی مثل ماهی شکم پر، قیمه نثار، خورش قیمه، قورمه سبزی، لازانیا و … فکر کنید. طرز تهیه این غذاها اصلا سخت نیست، فقط کافی است نکات پخت آن‌ها را به خوبی رعایت کنید.