چه جوری با کودکی که در فضای مجازی فیلم مبتذل دیده رفتار کنیم؟

14:45 - 1401/09/12
با گسترش تکنولوژی و نفوذ فضای مجازی به دنیای کودکان و عدم نظارت والدین به این قشر از جامعه آسیب فراوانی وارد شده است. متاسفانه سن دسترسی به فضای مجازی در جامعه پایین آمده و کودکان زیر 15 سال بیشتر زمان خود را در این فضای خطرناک می گذارنند.

با گسترش تکنولوژی و نفوذ فضای مجازی به دنیای کودکان و عدم نظارت والدین به این قشر از جامعه آسیب فراوانی وارد شده است. متاسفانه سن دسترسی به فضای مجازی در جامعه پایین آمده و کودکان زیر 15 سال بیشتر زمان خود را در این فضای خطرناک می گذارنند.

اگر والدین با خطرات فضای مجازی آشنا نباشند و دسترسی به برخی اطلاعات را محدود نکنند، ممکن است کودک کنجکاو آنان با فیلم و عکس های مستهجن روبرو شود. اگر کودکتان به طور تصادفی فیلم مبتذل مشاهده نمود بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و با مطالعه این بخش از خانواده پلاس نحوه برخورد با کودکی که فیلم یا عکس مبتذل دیده را یاد بگیرید.

چه جوری با کودکی که در فضای مجازی فیلم مبتذل دیده رفتار کنیم؟14

چگونه با کودکی که فیلم مبتذل دیده برخورد کنم؟

نحوه برخورد با کودکی که فیلم مبتذل دیده تاثیر زیادی در رفتارهای آینده او خواهد داشت. بنابراین والدین باید با کودک خود به درستی رفتار کنند.

منطقی رفتار کنید

شما قطعا در این زمان عصبی و ناراحت خواهید شد اما آرامش خود را حفظ کنید و منطقی رفتار کنید. در زمان عصبانیت شما رفتاری را خواهید داشت که ممکن است سلامت روانی کودکتان را تهدید نماید پس اولین قدم در برخورد با اینگونه کودکان حفظ آرامش و پرهیز از عصبانیت است.

از کودک بخواهید این اتفاق را توضیح دهد

از کودک بخواهید این اتفاق را توضیح دهد و همه حقایق را بیان کند. اگر زمانی که جزئیات را بیان می کند آشفته نشده یا حرف او را قطع نکنید.

چه جوری با کودکی که در فضای مجازی فیلم مبتذل دیده رفتار کنیم؟9

احساس شرم در کودک ایجاد نکنید

نحوه رفتار شما نباید به گونه ای باشد که کودک شما احساس شرم کند، او نباید احساس کند اشتباه کرده است. در عوض از کودک به¬خاطر شجاعت و جسارت او در بیان حقایق تشکر کنید.

او را تنبیه و مجازات نکنید

با حفظ آرامش از مجازات و تنبیه کودک، خودداری کنید و این اطمینان را به او دهید که با کمک یکدیگر مسئله را بررسی و حل خواهید کرد. واکنش خشونت آمیز که به روابط شما صدمه می زند، تصمیم سنجیده ای نیست.

موبایل را از کودک نگیرید

متاسفانه والدین با توقیف گوشی همراه، لپ تاپ یا گجت های کودک کنجکاوی جنسی کودک را بیشتر کرده و باعث می شود کودک پنهان کاری را بیاموزد.

چه جوری با کودکی که در فضای مجازی فیلم مبتذل دیده رفتار کنیم؟16

از کودک سوال کنید

از کودکتان بپرسید که آیا اتفاقی این فیلم ها را دیده ؟ چگونه به این محتوا دسترسی پیدا کرده ؟ تصاویر را چه کسی به او نشان داده است؟ در زمان تماشای محتوای جنسی چه احساس داشته است؟

دانستن پاسخ این سوالات به شما کمک می کند به بهترین شکل ممکن عمل کنید. مثلا اقدامات امنیتی را بیشتر کرده و نظارت دقیق تری بر رفتارهای او در فضای مجازی داشته باشید.

با او دوستانه برخورد کنید

شما نباید در این شرایط کاری کنید که روابط شما و فرزندتان دورتر شود. نحوه برخورد شما باید طوری باشد که او شما را یک دوست و فرد مطمئنی برای در میان گذاشتن حرف هایش بداند تا بتواند سوالاتش را از شما بپرسد.

این اعتماد را در او ایجاد کنید که اگر در معرض هر محتوایی قرار گرفت، آن را با شما در میان بگذارد. پس روابط صمیمانه خود را با کودک تحت هر شرایطی حفظ کنید.

چه جوری با کودکی که در فضای مجازی فیلم مبتذل دیده رفتار کنیم؟3

کودک را قضاوت نکنید

والدین در این شرایط نباید سریع تصمیم گیری کرده و کودک را قضاوت کنند و به کودک برچسب بزنند. آنها نباید طوری رفتار کنند که کودک به دلیل لجبازی با والدین تشویق به جستجوی محتوای جنسی شود.

آگاهی های جنسی مربوط به سن او را بدانید

در مطالب قبلی بخش سبک زندگی نمناک گفتیم که باید اطلاعات کافی درباره تربیت جنسی کودک به دست آورده و قبل از صحبت با کودک، آگاهی های جنسی مربوط به سن او را بدانید.

با کودک خود صحبت کنید

صحبت از رابطه جنسی و هدف آن، کنجکاوی های کودک را کمتر می کند.اگر خودتان با کودکتان صحبت نکنید و بخواهید موضوع بحث را منحرف کرده و کودک را به کار دیگری مشغول کنید، جواب سوالات خود را در جای دیگری جستجو می کند.

چه جوری با کودکی که در فضای مجازی فیلم مبتذل دیده رفتار کنیم؟15

احساسات کودک را درک کنید

کودکان پس از دیدن فیلم مستهجن احساسات مختلفی را تجربه می کنند. برخی از کودکان احساس ترس، خشم، ناراحتی داشته و ممکن است ترکیبی از احساس کنجکاوی و تنفر در کودک دیده می شود.

با توجه به سن کودک و پس از مشورت با روانشناس اگر کودک شما درگیر احساسات منفی روابط جنسی شد، از کودک بخواهید توضیح دهد که آیا دو نفر در رابطه احساس رضایت داشتند یا یکی از دو نفر ناراحت بود؟ برخی کودکان می پندارند روابط جنسی خشونت علیه زنان است و اینگونه از جنس مذکر متنفر می شوند.

توجه کنید تربیت جنسی کودک با توجه به سن او باید پیگیری شود، اگر اطلاعی از نحوه تربیت جنسی ندارید، از مشاورین کمک بگیرید.

چه جوری با کودکی که در فضای مجازی فیلم مبتذل دیده رفتار کنیم؟5

به سوالات کودک پاسخ دهید تا نیازی به جستجوی مجدد نداشته باشد

طوری با کودک خود صحبت کنید که سوالی در ذهن کودک باقی نماند.مکالمه را طوری جهت دهید که کودک علاقه¬ای به جستجوی مجدد نداشته باشد. اگر کودک به دنبال کردن محتوای مبتذل علاقه پیدا کرده؛ از مشاورین و روانشناسان کودک کمک بگیرید.

کودک را ترغیب به دنبال کردن علاقمندی هایش نمایید

دردنیای دیجیتال امروز، نمی توان کودکان را از فعالیت های مجازی منع کرد. کودک را ترغیب کنید به موضوعات دیگری پرداخته و علاقمندی های خود را در اینترنت دنبال کند مثلا اگر او به نقاشی علاقمند است، او را به دنبال نمودن آموزش نقاشی در فضای مجازی با نظارت خود ترغیب کنید.

چه جوری با کودکی که در فضای مجازی فیلم مبتذل دیده رفتار کنیم؟13

نکات مهم

  1. در مورد نحوه استفاده و ترفندهای اینترنتی آگاهی بیشتری داشته باشید.
  2. استفاده از لپ تاپ، کامپیوتر و گجت های هوشمند را محدود کنید و محدودیت زمانی برای کودک تعیین کنید.
  3. در اپلیکیشن های مختلف از جمله اینستاگرام جستجوی کلمات کلیدی مرتبط را ممنوع کنید.
  4. ارتباط کودک با افرادی که مشوق تماشای فیلم های نامناسب هستند، را قطع کنید.
  5. با کودک روابط صمیمانه داشته باشید.
  6. از کودک بخواهید در مورد فعالیت های مجازی خود صحبت کند.
  7. از امنیت در فضای مجازی به طور کامل آگاه شوید.