آشپزی / غذاهای سنتی خوشمزه/ سوپ / آش

با درست کردن این سوپ خوشمزه در هوای سرد پائیزی آشیانه منزلتان را برای عزیزانتان گرم‌تر کنید.+ عکس

21:23 - 1401/09/10
سوپ یکی از محبوب‌ترین پیش‌غذا‌های دنیاست که در بسیاری از رستوران‌ها به صورت پیش‌غذا و غذای اصلی در انواع و طعم‌های گوناگون سرو می‌شود.

سوپ همچنین به دلیل داشتن سبزیجات، مرغ، حبوبات و مواد لبنی مثل شیر و خامه ارزش غذایی بالایی دارد و می‌تواند جایگزین مناسبی برای غذای اصلی به‌خصوص وعده شام باشد. با فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن تدریجی هوا می‌توانید تهیه سوپ را که غذایی گرم و دلچسب برای این فصل است، در برنامه غذایی خانواده قرار بدهید.

 با درست کردن این سوپ خوشمزه در هوای سرد پائیزی آشیانه منزلتان را برای عزیزانتان گرم‌تر کنید.+ عکس5

سوپ شیر یکی از انواع سوپ‌های مجلسی و پر طرفدار است که در بیشتر رستوران‌ها به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود. این سوپ به دلیل داشتن شیر و مواد مغذی برای بدن بسیار مفید است. پخت این سوپ بسیار آسان است و حتی کسانی هم که سر رشته‌ای در آشپزی ندارند، به‌راحتی می‌توانند آن را در منزل تهیه کنند. در این مطلب طرز تهیه سوپ شیر خوشمزه و لعاب‌دار همراه با نکات مهم و فوت و فن‌های مربوط به تهیه این سوپ تقدیم شما کاربران گرامی خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه سوپ شیر

  • جو پرک: ۱ لیوان
  • هویج: ۱ عدد
  • قارچ: ۲۰۰ گرم
  • قرص استاک مرغ: ۲ عدد
  • کره: ۵۰ گرم
  • شیر: ۴ لیوان
  • خامه: ۱ قاشق غذاخوری
  • آرد سفید: ۱ قاشق غذاخوری
  • جعفری خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم

نکات مربوط به مواد اولیه

 با درست کردن این سوپ خوشمزه در هوای سرد پائیزی آشیانه منزلتان را برای عزیزانتان گرم‌تر کنید.+ عکس2

۱ ـ نکات مربوط به قارچ

قارچ طبع گرمی دارد و سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد معدنی، آمینو اسید، فیبر، مس، آهن، آنتی اکسیدان، آمینو اسید و... است؛ همچنین در پیش‌گیری از سرطان سینه و پروستات موثر است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. هنگام خرید قارچ به این نکته توجه داشته باشید که قارچ تازه حتماً نباید سفید و شفاف باشد. یکی از راه‌های تشخیص قارچ سالم این است که قارچ باید تا حدودی سنگین باشد. اگر قارچ سبک و توخالی باشد، سالم نیست. کلاهک قارچ سالم نباید شکاف داشته باشد؛ همچنین بهتر است قارچ‌هایی را که روی پوست آن‌ها لکه قهوه‌ای دارند، خریداری نکنید و اگر خریداری کردید، حتماً به صورت پخته آن را مصرف کنید. برای تهیه سصوپ شیر بهتر است از قارچ‌های ریز و دکمه‌ای استفاده کنید.

۲ ـ نکات مربوط به قرص استاک

 با درست کردن این سوپ خوشمزه در هوای سرد پائیزی آشیانه منزلتان را برای عزیزانتان گرم‌تر کنید.+ عکس20

استاک یا آب گوشت، مرغ، ماهی یا سبزیجات از حرارت دادن استخوان‌ها به همراه سبزیجات ساقه‌ای و تعداد محدودی ادویه تهیه می‌شوند. استاک در انواع سوپ‌ها، انواع سس‌ها، خورشت‌ها و البته بسیاری از غذا‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و تأثیر بسیاری در طعم و مزه غذا‌ها دارد. می‌توانید استاک را خودتان در منزل تهیه کنید یا اینکه به صورت آماده از سوپر مارکت‌ها خریداری کنید. به این نکته توجه داشته باشید که در ترکیبات استاک نمک وجود دارد؛ پس در صورتی‌که از آن استفاده می‌کنید، در آخر غذا را مزه کنید و اگر نیاز بود، نمک اضافه کنید.

طرز تهیه سوپ شیر

 با درست کردن این سوپ خوشمزه در هوای سرد پائیزی آشیانه منزلتان را برای عزیزانتان گرم‌تر کنید.+ عکس6

۱ ـ ابتدا جو پرک را که از دو ساعت قبل خیس داده‌اید، داخل قابلمه بریزید. دو عدد قرص استاک را با ۴ لیوان آب مخلوط کنید و به جو پرک اضافه کنید. کمی نمک و فلفل سیاه بریزید و حرارت اجاق گاز را کم کنید. اجازه بدهید جو پرک بپزد و لعاب دار شود. (به جای قرص استاک می‌توانید از ۴ لیوان آب مرغ استفاده کنید.)

۲ ـ در مرحله بعد قارچ را خرد کنید و همراه با نیمی از کره داخل ماهی تابه بریزید و با حرارت متوسط اجاق گاز تفت بدهید؛ سپس هویج رنده شده (می‌توانید هویج را به صورت نگینی هم خرد کنید) را به قارچ اضافه کنید و یک دقیقه دیگر تفت بدهید. حالا قارچ و هویج تفت داده شده را به قابلمه جوپرک اضافه کنید و هم بزنید.

۳ ـ بقیه کره را داخل ماهی تابه بریزید و بعد از اینکه کره آب شد، آرد را داخل آن بریزید و با حرارت کم حدود ۱ دقیقه تفت بدهید؛ سپس به قابلمه سوپ اضافه کنید. اجازه بدهید سوپ همراه با بقیه مواد حدود نیم ساعت دیگر با حرارت کم بجوشد و آب سوپ کشیده شود.

۴ ـ در مرحله بعد شیر را کم کم به سوپ اضافه کنید و هم بزنید. اجازه بدهید سوپ همراه با شیر به جوش بیاید و نیم ساعت دیگر با حرارت کم بجوشد. در مرحله آخر خامه و جعفری خرد شده را به سوپ اضافه کنید و ده دقیقه بعد اجاق گاز را خاموش کنید. سوپ شیر خوشمزه و مقوی شما در این مرحله آماده سرو است، نوش جان.