اشپزی / غذاهای سنتی / غذای مجلسی/کوفته تبریزی

میخوای کوفته تبریزی درست کنی اما راز خوشمزه شدنشو نمیدونی؟! پس بیا بهت بگم چیکار کنی تا یه کوفته خوشمزه بپزی تا همه کیف کنن+ عکس

20:51 - 1401/09/05
کوفته تبریزی یکی از معروف ترین و لذیذترین غذاهای خطه آذربایجان میباشد که در این بخش برای شما طرز تهیه “کوفته تبریزی” با گوشت چرخ کرده را آماده کرده ایم.

طرز تهیه کوفته تبریزی

کوفته یکی از غذاهای سنتی و پر طرفدار ایرانی می باشد. طرز پخت کوفته تبریزی در شهر های متنوع ایران با یکدیگر متفاوت است. این غذای خوشمزه که یک وعده کامل می باشد همانطور که از نامش پیداست اصالتی تبریزی دارد. طرز تهیه کوفته تبریزی را در این بخش از آشپزخانه بخوانید.

مواد لازم کوفته تبریزی

مواد لازم میزان لازم
گوشت چرخ کرده 300 گرم
لپه 4 قاشق غذاخوری
برنج 5 قاشق غذاخوری
تخم مرغ 1 عدد
پیاز 2 عدد
سبزی معطر 2 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی 3 قاشق غذا خوری

زردچوبه 2 قاشق غذا خوری
پودر جوز هندی 1/2 قاشق چایخوری
پودر فلفل سیاه 1/2 قاشق چایخوری
نمک به میزان دلخواه

طرز تهیه کوفته تبریزی اصیل

مرحله اول :

برای تهیه کوفته ابتدا باید لپه را خیس کرده تا نرم شوند سپس با آب در ظرفی جداگانه بگذارید تا لپه ها کاملا بپزد.

مرحله دوم :

در ادامه برنج را نیز شسته و با نمک بخیسانید سپس در ظرفی مناسب با مقداری آب و نمک روی حرارت بالا قرار دهید تا بجوشد و آب آن کاملا کشیده شود. پس از اینکه آب برنج کشیده شد آن را کنار بگذارید تا سرد شود.

میخوای کوفته تبریزی درست کنی اما راز خوشمزه شدنشو نمیدونی؟! پس بیا بهت بگم چیکار کنی تا یه کوفته خوشمزه بپزی تا همه کیف کنن+ عکس7

آموزش درست کردن کوفته تبریزی

مرحله سوم :

در ادامه یک عدد پیاز را پوست بگیرید و بشویید سپس با کمک یک رنده ریز پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید.

مرحله چهارم :

پیاز رنده شده را به همراه لپه پخته شده و گوشت چرخ کرده داخل غذاساز بریزید تا کاملا باهم میکس شوند.

مرحله پنجم :

پس از میکس کردن مواد با یکدیگر ،مواد را به داخل ظرف بزرگتری انتقال دهید سبزی های معطر تازه و یا خشک شده را به مواد کوفته اضافه کنید.

مرحله ششم :

تخم مرغ ، برنج نیمه پز ، نمک ، فلفل ،زردچوبه و جوز هندی رنده شده را نیز به مواد کوفته تبریزی اضافه کنید و با دست به خوبی ورز دهید تا مواد کاملا با یکدیگر خوب مخلوط شوند و حالت چسبندگی بگیرند.

مرحله هفتم :

پس از ورز دادن کامل و انسجام گرفتن مواد، آن را کنار بگذارید و با یک کیسه فریزر روی آن را بپوشانید.سپس به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید.

مرحله هشتم :

برای سس کوفته تبریزی ابتدا قابلمه ای مناسب با حجم کوفته ها انتخاب کنید سپس یک عدد پیاز را پوست بگیرید و بشویید. پیاز را به صورت خلالی نازک خرد کنید. اگر نمی خواهید پیاز در غذای شما دیده شود می توانید آن را به صورت نگینی ریز خرد و یا رنده کنید.

مرحله نهم :

پیاز خرد شده را با مقدار مناسبی روغن در قابلمه تفت دهید تا پیاز ها طلایی رنگ شوند. بعد از اینکه پیاز کمی سرخ شد مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید و تفت دهید.

مرحله دهم :

پس از تفت دادن پیاز با زردچوبه رب گوجه فرنگی را نیز به پیاز اضافه کنید و تفت دهید تا رب رنگ دهد و بوی خامی آن از بین برود.

مرحله یازدهم :

پس از افزودن رب زمان افزودن ادویه ها به سس می باشد. نمک و فلفل سیاه را به مواد سس اضافه کنید.

مرحله دوازدهم :

پس از تفت دادن مواد یک و نیم پیمانه آب را به مواد قابلمه اضافه کنید و کوفته های آماده را در سس کوفته بگذارید. حرارت گاز را بالا ببرید تا آب به جوش آید پس از آن شعله گاز را کم کنید و بگذارید تا به آرامی کوفته ها بپزند. میزان آب کوفته نباید خیلی زیاد باشد و نه خیلی کم.

میخوای کوفته تبریزی درست کنی اما راز خوشمزه شدنشو نمیدونی؟! پس بیا بهت بگم چیکار کنی تا یه کوفته خوشمزه بپزی تا همه کیف کنن+ عکس10

نکات کامل درست کردن کوفته تبریزی

جلوگیری از وا رفتن کوفته تبریزی

هنگام تهیه کوفته تبریزی ، مواد آن را یکبار دیگر ورز دهید و به اندازه یک پرتقال از مواد بردارید و به صورت یک گلوله بزرگ در بیاورید.

باید در حین شکل دادن کوفته ها دستتان را با آب خیس کنید تا کوفته ها به دستتان نچسبد. همچنین نباید روی کوفته ها هیچ ترکی وجود داشته باشد.

در ادامه کوفته های آماده شده را دانه به دانه داخل ظرف سس قرارد هید ، حرارت را کم کنید و با ملاقه مقداری از سس را روی کوفته ها بریزید تا رنگ کوفته تغییر کند و بعد بقیه کوفته ها را به همین شکل داخل ظرف سس قرار دهید.

سس باید تا نیمه های کوفته ها را بپوشاند. درب ظرف را ببندید تا کوفته ها در آب سس بجوشند.

اجازه دهید کوفته ها به مدت 40 دقیقه با حرارت کم بپزند و در این حین چند باری سعی کنید آب سس را روی کوفته ها بریزید تا قسمت رویی کوفته ها خشک نشود و یا اگر کوفته ها کوچکتر بود میتوانید به آرامی کوفته ها را برگردانید.

به همین راحتی کوفته تبریزی های شما آماده شده. فقط دقت کنید بعد از پخت کوفته ها آنها را در آب سسش نگه ندارید چون ممکن است وا برود و خراب شود.

خیلی ها هم وسط کوفته زرده تخم مرغ آب‌پز شده ، زرشک ، گردو و یا آلو می ریزند که دلبخواهی است و اگر دوست داشتید می توانید آلو و زرشک را خیس دهید و از همه مواد گفته شده مقداری وسط کوفته قرار دهید و یا یکی از آنها را مثلا فقط آلو بگذارید ، که این کار کاملا سلیقه ایست و یا می توانید مثل ما ساده تهیه کنید.

میخوای کوفته تبریزی درست کنی اما راز خوشمزه شدنشو نمیدونی؟! پس بیا بهت بگم چیکار کنی تا یه کوفته خوشمزه بپزی تا همه کیف کنن+ عکس4

نکات تکمیلی در مورد کوفته تبریزی

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 1 ساعت و و زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت میباشد . کوفته تبریزی را می توانید در وعده نهار - شام - سرو کنید . همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان افطار - میل کرد . توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب میباشد .