آشپزی / غذاهای سنتی خوشمزه/ پلو عربی

تا حالا پلو شاه عباسی درست کردی / پلو شاه عباسی رو اینجوری که میگم درست کن تا طعمش بی نظیر بشه + عکس

13:20 - 1401/09/03
پلو شاه عباسی از غذاهای بسیار قدیمی و خوشمزه کشورمان است که با دستورهای متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه پلو شاه عباسی در ادامه با ما همراه باشید.
مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی ۴۰۰ گرم
برنج ۳ پیمانه
پیاز ۲ عدد
لپه ۱ پیمانه
رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه به مقدار کافی
پودر تخم گشنیز، ادویه کاری و پودر گوجه به مقدار کافی

سیر ۶ حبه
پودر دارچین و پودر گل محمدی به مقدار کافی
زعفران دم کرده به مقدار کافی
گلاب ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه پلو شاه عباسی

مرحله اول

برای تهیه پلو شاه عباسی به روش مجلسی ابتدای کار لپه را می شوییم، سپس درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم و اجازه می دهیم به مدت ۲ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد و پس از آن درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود.

مرحله دوم

حالا لپه را درون یک قابلمه حاوی آب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و اجازه می دهیم لپه به مدت ۲ ساعت درون آب جوش بماند تا کاملا پخته شود. در ادامه گوشت را به صورت مکعبی همسان خرد می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله پوست یکی از پیازها را جدا می کنیم، سپس می شوییم و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه پوست ۳ حبه سیر را جدا می کنیم و با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله چهارم

حالا مقداری روغن مایع درون قابلمه می افزاییم، سپس بلافاصله پیاز را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود. در ادامه سیر رنده شده را به پیاز اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر سیر آزاد شود.

مرحله پنجم

در این مرحله فلفل سیاه را به همراه فلفل قرمز، زردچوبه، پودر تخم گشنیز، ادویه کاری و پودر گوجه به پیاز اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا عطر ادویه ها خارج شود. در ادامه گوشت را درون قابلمه اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم.

مرحله ششم

حالا زمانی که گوشت تغییر رنگ داد به اندازه کافی آب به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم گوشت کاملا بپزد و آب اضافی آن کاملا کشیده شود. در ادامه پوست پیاز باقی مانده را جدا می کنیم، سپس می شوییم و به صورت ریز خرد می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله یک تابه مناسب انتخاب می کنیم و مقداری روغن مایع درون آن می ریزیم، سپس بلافاصله پیاز را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود. در ادامه پوست سیر های باقی مانده را جدا می کنیم و می شوییم.

مرحله هشتم

حالا سیر را با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم، سپس به همراه زردچوبه به پیاز اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر سیر آزاد شود. در ادامه رب گوجه فرنگی را به پیاز و سیر اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا رب کاملا سرخ شود.

مرحله نهم

در این مرحله لپه پخته شده را به رب گوجه فرنگی اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه زمانی که گوشت کاملا پخته شد و آب اضافی آن کاملا کشیده شد آنرا به مخلوط لپه اضافه می کنیم.

مرحله دهم

در این مرحله مواد را مخلوط می کنیم تا با هم ترکیب و یکدست شوند. در ادامه مقداری نمک، زعفران دم کرده و گلاب به مواد اضافه می کنیم، سپس کمی تفت می دهیم و پس از آن حرارت را خاموش می کنیم.

مرحله یازدهم

حالا یک قابلمه حاوی آب روی حرارت زیاد قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم آب به نقطه جوش برسد. در ادامه مقداری نمک به آب جوش اضافه می کنیم و برنج را می شوییم و پس از آن به قابلمه حاوی آب جوش اضافه می کنیم.

مرحله دوازدهم

در این مرحله اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود و پس از آن زمانی که اطراف دانه های برنج نرم و مغزشان کمی گیر داشت قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و برنج را آبکشی می کنیم.

مرحله سیزدهم

حالا یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و مقداری روغن مایع درون آن اضافه می کنیم. در ادامه ته دیگ دلخواهمان را درون قابلمه فیکس می کنیم، سپس یک لایه برنج درون قابلمه می ریزیم و پس از آن مقداری از مخلوط مواد روی برنج اضافه می کنیم.

مرحله چهاردهم

در این مرحله مقداری پودر دارچین و پودر گل محمدی روی مواد می ریزیم و مجددا روی آن را با برنج می پوشانیم و به همین ترتیب ادامه می دهیم تا مواد تمام شوند.

در ادامه روی برنج مقداری زعفران دم کرده می ریزیم.

مرحله پانزدهم

حالا درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم، سپس روی قابلمه قرار می دهیم. در ادامه روی حرارت ملایم شعله پخش کن می گذاریم، سپس قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم و اجازه می دهیم پلو به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد.

مرحله شانزدهم

پس از گذشت این زمان حرارت را خاموش می کنیم، سپس پلو را مخلوط می کنیم تا کاملا یکدست شود. در ادامه پلو شاه عباسی را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و به همراه ماست یا سبزی خوردن سرو می کنیم. نوش جان.