طرز تهیه قورمه سبزی

طرز تهیه قورمه سبزی مامان پز با لعاب و جا افتاده و طعم بی نظیر

00:46 - 1401/08/29
برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش قورمه سبزی در ادامه با سایت ما همراه باشید.

خورش قورمه سبزی یکی از انواع غذاهای اصیل ایرانی است که قدمت بسیار زیادی دارد. این خورش خوشمزه در شهرهای مختلف کشورمان با دستورها و مواد متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش قورمه سبزی در ادامه با سایت ما همراه باشید.

طرز تهیه قورمه سبزی مامان پز با لعاب و جا افتاده و طعم بی نظیر 12

خورش قورمه سبزی یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه ایرانی است که با دستورها و مواد بسیار متنوعی تهیه می شود

مواد لازم برای ۴ تا ۵ نفر

گوشت گوسفندی ۴۰۰ گرم

سبزی خورشتی ۱ کیلو گرم

لوبیا قرمز یا چیتی ۲۰۰ گرم

لیمو عمانی ۴ عدد

نمک و فلفل سیاه به میزان دلخواه

آب به میزان لازم

پیاز ۱ عدد

سیر ۲ حبه

طرز تهیه قورمه سبزی مامان پز با لعاب و جا افتاده و طعم بی نظیر 5

طرز تهیه خورش قورمه سبزی

مرحله اول

برای تهیه خورش قورمه سبزی مجلسی در ابتدای کار، لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی را درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم و اجازه می دهیم از حداقل ۶ ساعت قبل به خوبی خیس بخورد تا نفخ آن به طور کامل گرفته شود.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس آن را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه سیر را هم به صورت ساطوری ریز خرد می کنیم. حالا یک قابلمه مناسب را روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله سوم

در این مرحله کمی روغن به قابلمه اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا روغن به خوبی داغ شود. در ادامه پیاز خرد شده را اضافه کرده و چند دقیقه تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. در ادامه سیر ساطوری شده را هم اضافه می کنیم.

خورش بامیه یکی از انواع خورش ‌های خوشمزه و معروف ایرانی است. یکی از دلایل فراگیر شدن خورش بامیه خواص بی‌نظیر بامیه است

مرحله چهارم

سیر را در حدی تفت می دهیم که عطر آن بلند شود. وقتی که عطر و بوی سیر خارج شد، گوشت را به صورت خورشتی تکه تکه کرده و به مواد اضافه می کنیم و تفت می دهیم. تفت دادن گوشت را تا زمانی که تغییر رنگ دهد ادامه می دهیم.

طرز تهیه قورمه سبزی مامان پز با لعاب و جا افتاده و طعم بی نظیر 12

مرحله پنجم

در این مرحله لوبیا را که از قبل خیس کرده ایم، آبکشی می کنیم، سپس به گوشت اضافه می کنیم. لوبیا را هم در حد یک دقیقه تفت می دهیم، سپس ۴ تا ۶ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و درب قابلمه را می گذاریم.

مرحله ششم

حالا حرارت زیر قابلمه را زیاد می کنیم تا آب درون قابلمه به جوش آید. وقتی که آب به نقطه جوش رسید، حرارت را کم کرده و اجازه می دهیم گوشت و لوبیا به طور کامل بپزند. حالا تخمه های درون لیمو عمانی را خارج می کنیم.

خورش قیمه از اصیل ترین غذاهای ایرانی است که انواع بسیار متنوعی دارد و بیش از ۱۰ دستور خورش…

مرحله هفتم

می توانیم لیموهای عمانی را در آب قرار دهیم تا خورش را تلخ نکنند. سبزی خورشتی را به صورت کاملا ریز خرد می کنیم، سپس به همراه روغن درون یک تابه مناسب تفت می دهیم تا به طور کامل سرخ شده و رنگش تغییر کند.

مرحله هشتم

پس از اینکه گوشت و لوبیا نیم پز شدند، سبزی خورشتی سرخ شده را به قابلمه اضافه می کنیم. پس از اینکه لوبیا و گوشت به طور کامل پختند، لیمو عمانی را به همراه مقداری نمک و فلفل را اضافه می کنیم.

مرحله نهم

در مرحله پایانی اجازه می دهیم خورش با حرارت ملایم جا بیفتد و روغن بینداز برای اینکه روغن خورش روی آن جمع شود می توانیم یک قالب کوچک یخ به قابلمه اضافه کنیم. در پایان خورش قورمه سبزی را به همراه برنج آبکش سرو می کنیم.

خورش لوبیا سبز، آن قدری خوش رنگ و لعاب و زیباست که بی شک می توان تصویر آن را بر روی…

برای تهیه قورمه سبزی به دلخواه می توان از انواع گوشت های متداول مثل گوشت گوساله، گوسفند یا حتی مرغ استفاده کرد. اما اگر بخواهیم قورمه سبزی مجلسی داشته باشیم بهتر است مانند دستور بالا از گوشت گوسفندی استفاده کنیم.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که گوشت گوسفندی چون پر چرب است، بعد از پخت جمع می شود و به همین دلیل باید تکه های گوشت گوسفندی را به صورت درشت خرد کنیم تا در پایان پخت در خورش مشخص باشند.

ترفند گرفتن تلخی لیمو عمانی

اگر می خواهید لیمو عمانی را با خیال راحت به قورمه سبزی اضافه کنید، آنها را به همراه ۱ لیوان داخل یک قابلمه کوچک بریزید، سپس قابلمه را روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید آب درون قابلمه به نقطه جوش برسد.

پس از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد، ۱۵ دقیقه زمان بگیرید، سپس حرارت زیر قابلمه را خاموش می کنیم و درب آنرا بگذارید. حالا در ۱۵ تا ۳۰ دقیقه پایانی پخت خورش، لیمو عمانی ها را از قابلمه خارج کرده و درون خورش بیندازید.

طرز تهیه قورمه سبزی مامان پز با لعاب و جا افتاده و طعم بی نظیر 14

عطر قورمه سبزی

برای اینکه در پایان عطر قورمه سبزی در تمام خانه بپیچید، می توانید از یک ترفند ساده استفاده کنید. برای این منظور ۱ قاشق شنبلیله خشک شده را پودر کنید و در روغن چند ثانیه تفت دهید، سپس در ۳۰ دقیقه پایانی پخت خورش، به قابلمه اضافه کنید. این کار عطر بسیار جذابی به خورش شما می دهد.