آشپزی / غذاهای سنتی خوشمزه/ پلو عربی

شوید پلو با ماهی مجلسی رو اینجوری درست کن تا تو فامیل تک بشی +

21:05 - 1401/08/19
اگر با طرز تهیه شوید پلو با ماهی آشنایی ندارید، ما در این آموزش آشپزی ، مواد لازم و دستور تهیه آن را آماده کرده ایم تا شما بتوانید به راحتی این شوید پلو با ماهی خوشمزه و مجلسی را به صورت مرحله به مرحله در منزل درست کنید.

شوید پلو با ماهی یکی دیگر از پلوهای خوشمزه و بی نظیری است که با کمی علاقه و مهارت می توان در منزل درست کرد. این پلو همانطور که از نامش پیداست شوید پلو با ماهی درست می شود و جزو غذاهای معروف و پرطرفدار است. همچنین شوید پلو با ماهی یا سبزی پلو با ماهی از غذاهای سنتی ایرانیان است که از قدیم تا به امروز در مناسبت های خاص به ویژه در شب عید پخته می شود.

شوید پلو با ماهی مجلسی رو اینجوری درست کن تا تو فامیل تک بشی + 2

شوید پلو را علاوه بر ماهی می توان با تن ماهی، میگو، مرغ و یا گوشت هم درست کرد. برخی افراد شوید پلو با ماهی را با باقالی هم درست می کنند که بسیار خوشمزه و عالی می شود.

به هر حال اگر با طرز تهیه شوید پلو با ماهی آشنایی ندارید، ما در این آموزش آشپزی ، مواد لازم و دستور تهیه آن را آماده کرده ایم تا شما بتوانید با این آموزش ساده آشپزی، به راحتی این شوید پلو با ماهی خوشمزه و مجلسی را به صورت مرحله به مرحله در منزل درست کنید

شوید پلو با ماهی مجلسی رو اینجوری درست کن تا تو فامیل تک بشی + 18

شوید پلو با ماهی مجلسی رو اینجوری درست کن تا تو فامیل تک بشی + 5

مرحله اول

برای درست کردن شوید پلو با ماهی در منزل، باید ماهی را از شب قبل مزه دار کنیم. برای این کار ماهی را تمیز کرده و خوب می شوییم. بعد آن را در یک ظرف مناسب با مقداری نمک، زردچوبه، فلفل و آبلیمو یا آب نارنج مخلوط می کنیم و همه جای ماهی را به مواد آغشته می کنیم تا به خوبی مزه دار شود.

مرحله دوم

برنج را هم از دوساعت قبل پخت، با مقداری آب و نمک خیس می کنیم. سپس شوید را با مقداری روغن در یک تابه تفت می دهیم تا جایی که کمی سرخ شود. دقت کنید که شوید نسوزد، چون طعم غذا تلخ می شود.

مرحله سوم

حالا برنج خیس شده را در قابلمه حاوی آب جوش می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا بجوشد. وقتی برنج نیم پز شد، برنج را آبکش می کنیم و با شوید تفت داده شده مخلوط می کنیم.

مرحله چهارم

برای ته دیگ پلو مقداری روغن و زرد چوبه در قابلمه می ریزیم و قابلمه را روی حرارت می گذاریم تا داغ شود. بعد یک لایه نان لواش کف قابلمه می گذاریم و مخلوط برنج و شوید را داخل قابلمه می ریزیم و روی حرارت می گذاریم تا برنج دم بکشد.

مرحله پنجم

برای بهتر دم کشیدن پلو، ابتدا حرارت را بیشتر می کنیم تا برنج کمی بخار کند، بعد یک چهارم لیوان آب و سه قاشق غذاخوری روغن را با هم مخلوط کرده و روی برنج می ریزیم و دمکنی و درب قابلمه را می گذاریم و حدود ۴۵ دقیقه صبر می کنیم تا پلوی ما به خوبی دم بکشد.

مرحله ششم

در این فاصله مقداری روغن در تابه می ریزیم و روی حرارت داغ می کنیم. بعد ماهی را به آرامی در تابه می گذاریم تا با حرارت متوسط سرخ شود. وقتی یک طرف ماهی سرخ شد، مقداری سماق و گلپر روی آن می پاشیم و طرف دیگر را برمی گردانیم .

مرحله هفتم

بعد از اینکه ماهی کامل سرخ و برشته شد، باز مقداری سماق و گلپر روی آن می پاشیم و حرارت را خاموش می کنیم. در انتها ماهی سرخ شده و پلو را در ظرف می کشیم و با لیموی تازه و گوجه تزیین کرده و سرو می کنیم. امیدواریم از خوردن این شوید پلو با ماهی خوشمزه و مجلسی لذت ببرید.

نکات پخت شوید پلو با ماهی

شوید پلو را هم می توانید با شوید خشک درست کنید، هم با شوید تازه. در صورتی که از شوید تازه استفاده می کنید، مقدار آن را دو برابر شوید خشک بریزید. برای مثال به جای 3 قاشق شوید خشک 6 قاشق شوید تازه بریزید.