این آش خوشمزه رو در آبادان برای صبحانه میخورن | بیا تا طرز تهیه اش رو بهت بگم

12:38 - 1401/07/26
در ادامه مطلب طرز تهیه یک آش خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد این آش را در شهر زیبای آبادان به عنوان صبحانه میل می کنند.

آش آبادانی یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که بر خلاف دیگر آش های ایرانی معمولا برای صبحانه درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش آبادانی در ادامه با ما همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر
برنج ۱ و نیم پیمانه
گوشت گوسفندی ۱۰۰ گرم
جو ۱ پیمانه
لوبیا چیتی ۱ لیوان
نخود ۱ لیوان
عدس ۱ لیوان
پیاز ۳ عدد

تره ۱۵۰ گرم
ترخون خشک ۲ قاشق غذاخوری
مرزه خشک ۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع به مقدار کافی
نمک، فلفل قرمز، زردچوبه به مقدار کافی

طرز تهیه آش آبادانی

مرحله اول

برای تهیه آش آبادانی خوشمزه ابتدا یک کاسه مناسب انتخاب می کنیم، سپس لوبیا چیتی و نخود را درون آن می ریزیم. در ادامه تا جایی که روی حبوبات را بگیرد آب می ریزیم و اجازه می دهیم ۲۴ ساعت خیس بخورند.

مرحله دوم

حالا برای اینکه نفخ حبوبات کامل گرفته شود بهتر است طی این ۲۴ ساعت ۲ بار آب آن ها را عوض کنیم. در ادامه گوشت گوسفندی را درون یک قابلمه مناسب قرار می دهیم، سپس یک پیاز را به ۴ قسمت تقسیم می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله پیاز را درون قابلمه می ریزیم، سپس تا اندازه ای که روی گوشت را بگیرد آب می ریزیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۳ ساعت گوشت به طور کامل بپزد.

مرحله چهارم

حالا سبزی تره را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش کاملا خارج شود. در ادامه سبزی تره را روی تخته گوشت قرار می دهیم و به اندازه بند انگشت خرد می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله یک کاسه مناسب انتخاب می کنیم، سپس جو را درون آن می ریزیم. در ادامه تا اندازه ای که روی جو را بگیرد آب می ریزیم و اجازه می دهیم خیس بخورد. حالا درون یک کاسه جداگانه عدس را می ریزیم.

مرحله ششم

حالا به اندازه ای که روی عدس را بگیرد آب می ریزیم و اجازه می دهیم عدس نیز خیس بخورد. در ادامه درون یک کاسه جداگانه تا نیمه آب پر می کنیم، سپس برنج را به همراه نمک درون کاسه می ریزیم و اجازه می دهیم برنج خیس بخورد.

مرحله هفتم

در این مرحله پس از گذشت ۳ ساعت وقتی گوشت کاملا پخت، آن را درون آبکش قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود. در ادامه گوشت را با کمک چنگال به صورت ریش ریش باز می کنیم.

مرحله هشتم

حالا پوست پیاز را جدا می کنیم، سپس به صورت خلالی نازک خرد می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس پیاز را بلافاصله به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا پیاز سبک و شیشه ای شود.

مرحله نهم

در این مرحله گوشت ریش ریش شده را درون قابلمه حاوی پیاز می ریزیم و کمی تفت می دهیم، سپس نمک، فلفل قرمز و زردچوبه را اضافه می کنیم به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر و طعم ادویه ها آزاد شود.

مرحله دهم

حالا تره خرد شده را همراه با مرزه و ترخون خشک به مخلوط گوشت اضافه می کنیم، سپس کمی تفت می دهیم تا آب تره بخار شود. در ادامه عدس و جو خیس خورده را درون قابلمه می ریزیم و مجددا مخلوط می کنیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله لوبیا چیتی و نخود را به همراه ۴ لیوان آب درون یک قابلمه می ریزیم و به صورت جداگانه می پزیم، سپس با گوشتکوب می کوبیم تا له شوند. در ادامه نخود و لوبیا چیتی له شده را به قابلمه حاوی مخلوط گوشت اضافه می کنیم.

مرحله دوازدهم

حالا برنج خیس خورده را آبکش می کنیم و درون قابلمه می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم و تا اندازه ای که روی مواد را بگیرد آب جوش می ریزیم. در ادامه حرارت را زیاد می کنیم و وقتی جوش آمد حرارت را کم می کنیم.

مرحله سیزدهم

در نهایت اجازه می دهیم آش به طور کامل بپزد و جا بیوفتد. در ادامه این آش خوشمزه را درون کاسه مورد نظر بریزید، سپس با پیاز داغ، نعناع داغ و کشک تزئین کنید و در روز های سرد کنار عزیزان میل کنید. نوش جان.