آشپزی / غذاهای سنتی خوشمزه

کباب چنجه رو برای عزیزانت اینجوری درست کن تا همه از دست پختت با عشق و علاقه تعریف کنن+ عکس

13:27 - 1401/07/15
کباب چنجه یکی از انواع کباب های قدیمی و سنتی خاورمیانه است که با طعم های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کباب چنجه در ادامه با ما همراه باشید.
مواد لازم برای ۴ نفر
فیله یا ران گوسفند ۱ کیلو گرم
دنبه به مقدار کافی
روغن زیتون ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد
فلفل دلمه ای ۱ عدد
فلفل کبابی ۳ عدد
لیموترش ۲ تا ۳ عدد

کره ۲۰ گرم
زعفران دم کرده به مقدار کافی
ماست به مقدار کافی
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

طرز تهیه کباب چنجه

مرحله اول

برای تهیه کباب چنجه خوشمزه ابتدا گوشت را به صورت قطعات یکسان خرد می کنیم تا زمان پخت شان روی زغال یکسان باشد. در ادامه درون یک کاسه مناسب ماست را اضافه می کنیم، سپس پوست پیاز را جدا می کنیم.

مرحله دوم

حالا پیاز را به صورت خلالی خرد می کنیم و درون کاسه ماست می ریزیم. در ادامه آب لیمو ترش تازه را به همراه روغن زیتون، فلفل سیاه و نمک را درون کاسه حاوی مخلوط ماست اضافه می کنیم، سپس خوب مخلوط می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله قطعات گوشت را درون مخلوط سس ماست می ریزیم، سپس خوب مخلوط می کنیم تا سس به همه قسمت های گوشت برسد. در ادامه روی کاسه را با سلفون می پوشانیم، سپس درون یخچال قرار می دهیم تا مزه دار شود.

مرحله چهارم

حالا اجازه می دهیم گوشت به مدت ۵ ساعت درون یخچال استراحت کند. توجه داشته باشید در صورتی که زمان استراحت گوشت درون سس بیشتر شود، زمان پخت آن روی حرارت زغال کمتر می شود و زودتر پخته می شود.

مرحله پنجم

در این مرحله پس از گذشت ۵ ساعت گوشت مرینیت شده را از یخچال خارج می کنیم، سپس از سس خارج می کنیم و روی تخته گوشت قرار می دهیم. در ادامه با پشت قاشق چند ضربه محکم دو طرف گوشت می زنیم تا گوشت کمی صاف شود.

مرحله ششم

حالا دنبه را به اندازه گوشت خرد می کنیم، سپس یکی در میان گوشت و دنبه را درون سیخ می کشیم تا دنبه از سوختن کباب جلوگیری کند. در ادامه زغال را به صورت یک دست روشن می کنیم، سپس سیخ ها را روی حرارت زغال قرار می دهیم.

مرحله هفتم

در این مرحله توجه داشته باشید حرارت زغال باید کم باشد تا گوشت مغز پخت شود و نسوزد. در ادامه فلفل های کبابی را به همراه فلفل دلمه ای می شوییم، سپس سیخ می کنیم و روی حرارت زغال قرار می دهیم تا کباب شود.

مرحله هشتم

درون یک کاسه مناسب کره را به همراه زعفران اضافه می کنیم، سپس کره را کنار حرارت زغال بنماری می کنیم تا ذوب شود. در حین پخت کباب به صورت مرتب از مخلوط کره و زعفران روی چنجه ها می مالیم تا خوشرنگ تر شود.

مرحله نهم

البته استفاده از ترکیب کره و زعفران دم کرده علاوه بر خوشرنگ تر شدن کباب چنجه، باعث می شود که کباب ها در پایان لذیذتر و نرم تر شوند. کباب را به همراه فلفل های کباب در ظرف مورد نظرمان می کشیم و سرو می کنیم.