آشپزی / غذاهای سنتی خوشمزه

تا حالا گردو پلو درست کردی ؟ بیا تا طرز درست کردن این خوشمزه رو بگم+ عکس

18:19 - 1401/07/11
گردو پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و مجلسی است که با رسپی های مختلفی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه گردو پلو در ادامه با ما همراه باشید
تا-حالا-گردو-پلو-درست-کردی-؟-بیا-
مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
مغز گردو ۲۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد
زعفران دم کرده ۱ قاشق غذاخوری
زرشک ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه و پودر زعفران به مقدار کافی
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی

طرز تهیه گردو پلو

مرحله اول

برای تهیه گردو پلو خوشمزه در ابتدای کار گوشت چرخ کرده را به همراه مقداری نمک، زردچوبه و پودر زعفران درون یک کاسه مناسب می ریزیم. حالا ۱ عدد پیاز را با دندانه های ریز رنده، رنده کرده و از صافی رد می کنیم.

مرحله دوم

زمانی که آب اضافی پیاز گرفته شد، آنرا به کاسه اضافه کرده و به خوبی ورز می دهیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. حالا از گوشت چرخ کرده به اندازه یک گردو درشت جدا کرده و به صورت قلقلی فرم می دهیم.

مرحله سوم

حالا یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می‌ دهیم و مقداری روغن مایع به آن می‌ افزاییم. در ادامه اجازه می دهیم روغن به خوبی گرم شود، سپس گوشت های قلقلی را به تابه اضافه کرده و کاملا سرخ می کنیم.

مرحله چهارم

در ادامه یک قابلمه را تا نیمه پر از آب می کنیم و روی حرارت زیاد گذاشته، سپس اجازه می دهیم تا به نقطه جوش برسد. در ادامه گردو را به صورت نگینی خرد کرده و درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم تا خیس بخورد.

مرحله پنجم

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت ملایم گذاشته و مقداری روغن مایع به آن می افزاییم. در ادامه زرشک را به تابه اضافه کرده و کمی تفت می دهیم، سپس بلافاصله زرشک را از تابه خارج می کنیم.

مرحله ششم

حالا پیاز باقی مانده را به صورت ریز رنده کرده و به تابه اضافه می کنیم، سپس کمی تفت می دهیم تا پیاز شیشه‌ ای شود. در ادامه مقداری نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا عطر ادویه ها آزاد شود.

مرحله هفتم

در این مرحله گردو خیس خورده را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود، سپس به تابه می افزاییم و کمی تفت می دهیم تا بوی خامی گردو گرفته شود. حالا زرشک را به همراه زعفران دم کرده به تابه می افزاییم.

مرحله هشتم

حالا تابه را از روی حرارت برداشته و زمانی که آب جوش آمد برنج را می شوییم و به همراه مقداری نمک به قابلمه می افزاییم. در ادامه اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود.

مرحله نهم

پس از گذشت این زمان یک دانه برنج را بین دو انگشت له می کنیم، زمانی که اطراف برنج و مغز آن کمی گیر داشت قابلمه را از روی حرارت برداشته و برنج را آبکشی می کنیم. حالا مقداری روغن مایع درون یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله دهم

حالا ته دیگ دلخواهمان را درون قابلمه فیکس می کنیم و یک لایه از برنج آبکشی شده درون قابلمه می ریزیم. حالا مقداری از مخلوط گردو و زرشک به صورت پخش روی برنج ریخته و لایه ها را به همین ترتیب ادامه می دهیم تا مواد تمام شوند.

مرحله یازدهم

در ادامه روی حرارت ملایم شعله پخش کن گذاشته و قابلمه را روی آن قرار می دهیم، سپس درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و روی قابلمه می گذاریم. حالا اجازه می دهیم گردو پلو به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا دم بکشد.

مرحله دوازدهم

پس از گذشت این زمان گردو پلو را مخلوط کرده تا مواد ترکیب و یکدست شوند، سپس آنرا درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم. در نهایت گوشت های قلقلی را روی پلو گذاشته و به دلخواه با خلال پسته تزیین می کنیم. نوش جان.ما