تیپ شخصیتی/خطرناک ترین تیپ شخصیتی

با این 12 نشانه خطرناک ترین تیپ شخصیتی را شناسایی کنید+ عکس

19:40 - 1401/07/09
با خصوصیات و نشانه های رایج همدلان تاریک که خطرناک ترین تیپ شخصیتی هستند و دیگران را برای رسیدن به اهداف خود کنترل می کنند، بیشتر آشنا شده و آنها را در زندگی خود شناسایی کنید.

بیشتر آدم ها می دانند که شخصیت های خود شیفته و یا روان پریش ها چقدر ممکن است خطرناک باشند ولی در کنار آنها شخصیت های سمی دیگری وجود دارد و خطرناک ترین تیپ شخصیتی در بین آنها، افرادی با شخصیت “همدل تاریک” است که در زیر بیشتر با آنها و ویژگی هایشان آشنا می شوید.

خطرناک ترین تیپ شخصیتی

پیش از آنکه به ویژگی تیپ های شخصیتی پرخطر بپردازیم، بهتر است با مفهوم شخصیت های “همدلی تاریک” و “سه گانه تاریک” آشنا شوید تا مطلب زیر را بهتر درک کنید.

همدلی تاریک چیست؟

همدلی تاریک، نوعی ویژگی شخصیتی ناسازگار است که از “سه گانه تاریک” همراه با درجه بالایی از همدلی تشکیل شده است. به زبان ساده تر، شخصیت “همدل تاریک” رفتاری بدخواهانه همراه با همدلی قوی دارد که از آن برای استثمار و سو استفاده از دیگران استفاده می کند.

شخصیت سه گانه تاریک

طبق گفته روانشناسان، شخصیت سه گانه تاریک شامل ویژگی هایی همچون خودشیفتگی، ماکیاولیسم (بی عاطفگی و بی توجهی به اخلاق) و روان پریشی است. همچنین از آن جهت که در اجتماع از این ویژگی ها به عنوان امری ناپسند یاد می شود، لفظ “تاریک” به آن اطلاق شده است. این تیپ شخصیتی با ویژگی هایی همچون موارد زیر مرتبط است:

  • کاریزما و جذابیت
  • استثمارگری و بازی با احساسات و ذهن
  • به دنبال محبت و تایید گرفتن مداوم از دیگران
  • سردی عاطفی
  • بی بند و باری جنسی
  • عدم همدلی
  • عدم پشیمانی
  • تفکر استراتژیک غیراخلاقی
  • خیانت
  • آنتاگونیسم (ستیزگی)

نحوه شناسایی همدل تاریک خطرناک ترین تیپ شخصیتی

به گفته محققان گرچه پرخاشگری های دیده شده در گروه شخصیت های “همدل تاریک” به اندازه گروه شخصیتی “سه گانه تاریک” زیاد نیست ولی از آنجا که احتمالا آنها دارای مهارت های اجتماعی بالایی هستند، شناسایی تاریکی آنها سخت است و به همین جهت خطرناک تر از بقیه تلقی می شوند.

ولی با این حال نشانه های ظریفی وجود دارد که با آنها می توانید تا حدی افرادی با شخصیت همدل تاریک را در زندگی تان شناسایی کنید.

نشانه اول: دیگران را استثمار می کنند.

شخصیت همدل تاریک صرفا خودشیفته ای باهوش است که در کنار آن همدلی، حس ششم و حساسیت نیز دارد. بنابراین آنها مهارت درونی دارند تا دیگران را وا دارند برای آنها کار کنند. آنها می دانند چطور راه بروند، چطور حرف بزنند تا کنترل هر موقعیتی را در دست گرفته و از آن به نفع خود استفاده کنند. آنها در خواندن افکار دیگران، درک نیازهای آنها و استفاده از این اطلاعات در جهت دستیابی به چیزی که خودشان می خواهند، مهارت دارند.

چنین افرادی به دلیل نیاز به کنترل دیگران، انگیزه همدلی با آنها دارند. آنها با کشف محرک های طرف مقابل، احساس قدرت بیشتری در رابطه پیدا می کنند. بدتر از همه اینکه حتی از استثمار و آسیب رساندن به دیگران پشیمان نیز نمی شوند. هرگز برای عملکردها و رفتارهای نادرست خود متاسف نیستند و همیشه راهی برای توجیه کردن کارهایشان در ذهن پیدا می کنند.

نشانه دوم: فوق العاده حساس هستند.

گرچه ممکن است آنها بد اندیش باشند ولی یک همدل تاریک که خطرناک ترین تیپ شخصیتی است، می تواند در سطح بسیار بالایی حساس باشد که این امر یکی از رایج ترین نشانه های این افراد است. به دلیل طبیعت بسیار حساس، به سادگی افکار و احساسات دیگران را درک می کنند حتی اگر نتوانند خودشان آنها را احساس کنند. آنها از هوش احساسی بالایی برخوردارند ولی از این توانایی در جهت رسیدن به اهداف شخصی و استفاده می کنند که متفاوت از همدل های غیر تاریک است.

همدل های تاریک حتی با وجود اینکه می توانند احساسات دیگران را درک و تجربه کنند، ولی بیشتر آنها مستعد استفاده از خصوصیت های تاریک سه گانه برای استثمار دیگران هستند اما توانایی آنها در درک دیگران باعت می شود به سادگی بیشتری با احساسات طرف مقابل خود بازی کنند.

با این 12 نشانه خطرناک ترین تیپ شخصیتی را شناسایی کنید+ عکس19خصوصیات همدل های تاریک و یا سیاه

نشانه سوم خطرناک ترین تیپ شخصیتی : از مشکلات روانی رنج می برند.

یکی از شایع ترین نشانه های مشاهده شده در همدلی تاریک، وجود اختلالات روانی است. با داشتن ویژگی شخصیتی سه گانه تاریک، همدل تاریک به دلیل خود آگاهی و هوش احساسی بالا، با مشکلات و بیماری های روانی بسیاری همچون اضطراب و افسردگی دست و پنجه نرم می کند چرا که مدام در ذهن خود درگیر بین همدردی با دیگران و سو استفاده از آنهاست و از این رو نمی تواند ثبات ذهنی را تجربه کند. این مشکل با چیزهای دیگری همچون احساس نا امنی، نفرت از خود، عزت نفس پایین، خود انتقادی و پندار منفی نسبت به خود نیز افزایش پیدا می کند.

نشانه چهارم: تهاجمی و پرخاشگر منفعل هستند.

گرچه خطرناک ترین تیپ شخصیتی ممکن است به اندازه شخصیت های سه گانه تاریک، پرخاشگر و تهاجمی نباشند ولی یک همدل تاریک ممکن است به شیوه های غیرمستقیم خشم خود را نشان دهد. رفتارهایی مثل شوخی های کنایه آمیز، القای احساس گناه کار بودن در دیگران، کاشتن بذر شک در دیگران نسبت به سلامت عقلی خودشان و یا استثمار از دیگران از جمله رفتارهای پرخاشگرانه غیرمستقیم آنهاست.

نشانه پنجم: عزت نفس پایینی دارند.

از آنجا که این افراد دچار اختلال خود شیفتگی هستند، خود ارزشی و عزت نفس پایینی دارند. آنها به شدت احساس نا امنی داشته و مدام نیاز به تایید دیگران دارند ولی با این وجود متکبر هستند. همدل های تاریک معتقدند شایسته عشق و تحسین نیستند چرا که هوش احساسی آنها باعث می شود نسبت به ماهیت سمی خود آگاهی داشته باشند. به دلیل دیدگاه منفی و شرمساری نسبت به خود، اغلب عمدا روابط سالم با دیگران را خراب می کنند.

به دلیل فقدان عزت نفس، اغلب درباره ضعف و ناتوانایی های خود شوخی می کنند ولی از آنجا که خیلی حساس هستند، اگر دیگران همین ها را دست مایه شوخی قرار دهند بسیار آزرده خاطر می شوند. آنها می خواهند مورد محبت دیگران واقع شده و نیازهایشان به خودخواهانه ترین شکل برآورده شود.

نشانه ششم: نقش قربانی را بازی می کنند.

طبق یکی از مطالعات صورت گرفته، افرادی با شخصیت همدل تاریک به شدت روان رنجور هستند و از این رو اکثر آنها مستعد دچار شدن به افسردگی، اضطراب، بی ثباتی احساسی، خشم، خود آگاهی و … هستند. کسانی که سطح بالایی از روان رنجوری دارند معمولا واکنش ضعیفی به استرس های محیطی نشان داده و حتی موقعیت های معمولی را تهدید آمیز تلقی می کنند و ممکن است حتی جزئی ترین مسائل را بسیار نا امید کننده و وحشتناک تعبیر کنند. در نتیجه همدل تاریک به شدت خود انتقاد بوده و هر وقت مسائل بر وفق مراد او نباشد نقش قربانی را بازی می کند.

ظاهر شدن در نقش قربانی به خطرناک ترین تیپ شخصیتی کمک می کند توجه و همدردی دیگران را کسب کرده و در طرف مقابل احساس شرمساری و گناه ایجاد کند. ولی این تنها یک استراتژی ساختگیست تا باعث شود فرد مقابل دقیقا همان کاری که او می خواهد را انجام دهد.

نشانه هفتم: از نقطه ضعف هایتان بر علیه شما استفاده می کنند.

از آنجا که همدل تاریک شخصی بسیار اجتماعی، مشاهده گر و باهوش است به سادگی می تواند خود را با احساسات شما هماهنگ کرده و می داند در برخی موقعیت های خاص ممکن است چه واکنشی نشان دهید. از این رو می داند چگونه شما را تحریک کرده و در هر موقعیتی چطور با شما بازی کند. او می داند چطور همدردی کند تا به اندازه کافی با او احساس راحتی داشته و رازها و نکات آسیب پذیرتان را با او درمیان بگذارید. چنین افرادی گرچه ممکن است به شما احساس درک و حمایت متقابل بدهند ولی از سوی دیگر به احساسات تان اهمیتی نمی دهند. تمرکز آنها صرفا روی این است که چطور می توانند از احساسات شما برای کنترل و استثمارتان استفاده کنند.

به بیان دیگر احساسات شما برای یک همدل تاریک تبدیل به یک سلاح می شود تا با آن احساس شما را ضعیف و شکننده نگه داشته و به طور فزاینده ای شما را وابسته خودشان می کنند.

با این 12 نشانه خطرناک ترین تیپ شخصیتی را شناسایی کنید+ عکس6رفتارهای رایج شخصیت های پرخطر

نشانه هشتم: شوخی های بدخوانه می کنند.

شخصیت های همدل تاریک : خطرناک ترین تیپ شخصیتی در طعنه زدن استادند. اغلب با شوخی های نامناسب و طعنه آمیز از دیگران انتقاد کرده، آنها را کوچک کرده و یا برای آنها قلدری می کنند. گرچه شوخی هایشان ممکن است برای دیگران خنده دار باشد ولی برای کسی که آن شوخی به سمت او نشانه گرفته شده، بسیار آزاردهنده است. با این وجود از آنجا که بسیار با هوش هستند نیت های واقعی خود را در پشت شوخی های ظالمانه و طعنه آمیز خود پنهان می کنند تا حدی که شناسایی آنها سخت است مگر اینکه از خصوصیات سه گانه تاریک آنها مطلع باشید. اگر شما به طور تصادفی افتاده و به خود آسیب بزنید، این شخص اولین نفری است که به شما می خندد.

نشانه نهم: با ذهن تان بازی می کنند.

همانطور که در سطور قبلی اشاره کردیم همدل های تاریک قربانیان خود را کنترل کرده و به آنها احساس گناهکار بودن می دهند تا بدین وسیله آنها را تحت کنترل خود درآورند. آنها به سادگی حقیقت را به شکل دیگری نشان داده و هرگز از اینکه باعث شوند نسبت به خودتان شک کنید، مضایقه نمی کنند!

این استادان بازی، شما را متقاعد می کنند که افکار و تجارب شما واقعی نیستند و باعث می شوند به سلامت عقلی خودتان شک کنید. در حقیقت حتی باعث می شود باور کنید که برخی تجارب شما از روی اشتباهات خودتان به وجود آمده و از این رو احساس گناه پیدا می کنید.

آنها با تاکتیک های ظریفی که هرگز نخواهید توانست آنها را شناسایی کنید، در شما نسبت به خودتان شک ایجاد می کنند. این کار اغلب به آنها کمک می کند تا محدودیت های شخصی را کنار زده و روی یک رابطه کنترل و قدرت پیدا کنند.

نشانه دهم: برون گراهایی با تکبر بالا هستند

افرادی که خطرناک ترین تیپ شخصیتی را دارند،عاشق معاشرت با دیگران هستند و از اینکه در مرکز توجه باشند لذت می برند. گرچه به دلیل داشتن مهارت های اجتماعی عالی، بیشتر برون گرا هستند ولی به دلیل تکبر و دچار بودن به حس خود ارزشی پایین، الزاما روابط مثبتی با عزیزانشان نداشته و پیوندهای نزدیک و راستین با دوستان و خانواده ندارند.

حتی اگر در موقعیت های اجتماعی پیشرفت کرده و از روابط اجتماعی لذت ببرند ولی با این حال نسبت به دیگران مشکوک و خودخواه هستند.

نشانه یازدهم: وابستگی عاطفی ندارند.

با وجود اینکه این افراد حساس و همدل هستند ولی همیشه فاصله عاطفی با دیگران را حفظ می کنند. آنها خود را از لحاظ عاطفی وابسته دیگران نمی کنند تا از آسیب پذیری در مقابل شریک احساسی و یا دیگران خود را محفوظ نگه دارند. عدم دسترسی عاطفی نشانه ای از عزت نفس پایین و بیماری های روانی است.

از آنجا که در خواندن افکار و احساسات طرف مقابل مهارت دارند بنابراین به سادگی موقعیت را درک کرده و رفتار خود را طبق آن تغییر می دهند. گرچه ممکن است این تغییر رفتار، قربانیانشان را فریب دهد ولی فرد همدل تاریک از این امر تنها برای اهداف خود استفاده می کند.

نشانه دوازدهم: خودخواه هستند.

همدل های تاریک معمولا تنها روی نیازها و خواسته های شخصی خود متمرکز هستند. در حقیقت همین خودخواهی باعث می شود دیگران را به شیوه های ظریف کنترل کنند. اگر با چنین فردی در یک رابطه عاشقانه باشید ممکن است متوجه شوید که رابطه شما در درجه اول روی رویاها و هوس های او متمرکز شده است.

آنها به لطف ویژگی خود شیفتگی شان، مصالحه و فداکاری از خود نشان نمی دهند. همدل های تاریک با حساس و خودخواه بودن خود، می دانند چطور روابط خود را کنترل کرده و در عین حال اجازه نمی دهند شما متوجه تدابیر آنها شوید.