چه جوری بوی بد ماهی رو قبل پخت از بین ببریم | این ترفند خونگی رو حتما به کار بگیر

15:13 - 1401/07/08
بوی زخم ماهی چگونه از بین ببریم؟ اگر به دلیل بوی بد ماهی نمی توانید از این غذای دریایی خوش طعم و مقوی استفاده کنید، راهکارهایی وجود دارند که می توانید به راحتی بوی زخم ماهی را کاملا از بین ببرید و میل کنید. همراه ما باشید.

اگر به دلیل بوی بد ماهی نمی توانید از این غذای دریایی خوش طعم و مقوی استفاده کنید، راهکارهایی وجود دارند که می توانید به راحتی بوی زخم ماهی را کاملا از بین ببرید و میل کنید. همراه ما باشید.

همه ی انواع ماهی برای سلامت انسان مفید هستند. ماهی ها سرشار از مواد مغذی فراوانی هستند که بیشتر مردم به مقدار کافی از آنها استفاده نمی کنند. مواد مغذی ای همچون پروتئین با کیفیت بالا، یُد، انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن در ماهی وجود دارند. با این حال، برخی از ماهی ها از بقیه بهتر هستند؛ انواع ماهی های چرب، به عنوان سالم ترین نوع ماهی مطرح شده اند.

بهترین روش رفع بوی بد ماهی

به همین دلیل ماهی های چرب، مانند سالمون، قزل آلا، ساردین، تُن و خالی مخالی حاوی چربی فراوانی هستند. ویتامین D محلول در چربی ماده ای مغذی است که بیشتر مردم در معرض کمبود آن هستند. این ویتامین مانند هورمون استروئیدی در بدن عمل می کند.ماهی چرب مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ دارد.

چه جوری بوی بد ماهی رو قبل پخت از بین ببریم | این ترفند خونگی رو حتما به کار بگیر18

این اسیدهای چرب برای عملکرد مطلوب بدن و مغز بسیار حیاتی هستند و ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری ها را تا حد زیادی کاهش می دهند. برای تأمین امگا ۳، خوردن ماهی حداقل یک یا دو بار در هفته توصیه می شود. خلاصه اینکه، ماهی حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم، از جمله پروتئین با کیفیت بالا، یُد، انواع ویتامین و مواد معدنی است.

انواع ماهی های چرب مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ و ویتامین D دارند. اما شاید به دلیل بوی خاص ماهی گروهی از مصرف آن اجتناب کنند. در ادامه مجموعه ای از راه حل های از بین بردن بوی بد ماهی را پیشنهاد میکند.

آیا می دانستید که غذاهای دریایی مانند انواع مختلفی از ماهی ها، میگو و غیره منبع سرشاری از پروتئین هستند؟ در واقع این منابع برای بدن ما ضروری هستند و ارزش غذایی بسیار بالایی دارند اما بسیاری از افراد به دلیل بوی بد ماهی از این غذا استفاده نمی کنند. سوالی که پیش می آید، این است که چگونه بوی بد ماهی را از بین ببریم؟

ترکیب نشاسته ذرت، نمک و زردچوبه: یکی از اولین راهکار ها برای از بین بردن بوی ماهی قبل از پختن، ترکیب نشاسته ذرت، نمک و زردچوبه است که به سرعت بوی بد ماهی را از بین می برد. باید ماهی را یک ساعت یا بیشتر داخل این ترکیب نگه دارید و سپس آن را با آب بشویید و بعد طبخ ماهی را انجام دهید. اصلا نگران مزه ماهی نباشید زیرا زردچوبه یک ماده عالی برای از بین بردن بوی بد است و حتی می تواند طعم ماهی را بهبود ببخشد.

چه جوری بوی بد ماهی رو قبل پخت از بین ببریم | این ترفند خونگی رو حتما به کار بگیر1

از بین بردن بوی ماهی از ظروف با استفاده از پودر خردل: پودر زرد رنگ خردل مادۀ دیگری برای رفع بوی بد ماهی است. کافی است مخلوطی نرم از پودر خردل و آب سرد درست کنید. سپس چاقو، تخته و سایر ظروفی که برای آماده کردن ماهی برای طبخ استفاده کرده اید، با این خمیر بشویید.

بعد از چند دقیقه نیز با آب گرم و مایع ظرفشویی، ظروف را بشویید. چاقو، تخته و سایر ظروف آشپزخانه که برای پاک کردن ماهی مورد استفاده قرار گرفته را با مخلوطی از آب سرد و پودر خردل زرد بشویید تا بوی نامطبوع ماهی از بین برود.

استفاده از اسانس گیاهان : در صورتی که بوی ماهی در فضای خانه پیچیده است، مقداری اسانس وانیل یا اکالیپتوس بر روی یک دستمال ریخته و بر روی میز آشپزخانه قرار دهید تا هوا را خوشبو کند.

استفاده از دارچین و سایر ادویه های خوشبو : در یک قابلمه، آب را به جوش آورده و سپس چند تکه دارچین یا سایر ادویه های خوشبو مانند رزماری تازه یا میخک را به آن اضافه کنید تا از جوشیدن آن ها در آب، فضای خانه خوشبو شود.

استفاده از حوله مرطوب: آویزان کردن یک حوله مرطوب در نزدیکی اجاق گاز یا فر در حین طبخ ماهی، باعث جذب بوی ماهی توسط رطوبت موجود در حوله شده و فضای خانه از بوی نامطبوع ماهی پر نمی شود.

از بین بردن بوی ماهی با سیب: هنگام طبخ ماهی، یک تکه سیب در تابه یا در روغن مورد استفاده برای سرخ کردن ماهی قرار دهید تا بوی ماهی در فضای خانه متتشر نشود و تابه مورد استفاده، بوی ماهی نگیرد.

شیر: اولین چیزی که ممکن است به ذهنتان برسد تا بوی بد ماهی را از بین ببرید، شیر است. استفاده از شیر به شدت موثر است. ماهی یا هر غذای دریایی را در مقداری شیر بخوابانید و سپس آن را آب بکشید. این اتفاق باعث می شود که بوی بد ماهی گرفته شود و دیگر هنگام غذا خوردن و پخت آن راحت باشید.

چه جوری بوی بد ماهی رو قبل پخت از بین ببریم | این ترفند خونگی رو حتما به کار بگیر10

سرکه: سرکه عاملی برای از بین بردن بوی بد ماهی است. تحقیقات نشان می دهد که سرکه یک پاک کننده و از بین برنده بو است و 50 درصد بوی بد ماهی را از بین می برد. فقط باید ماهی را به مدت 5 دقیقه داخل سرکه بخوابانید و سپس آن را آب بکشید و بعد آن را با پخته و یا سرخ کنید.

لیمو: لیمو مانند سرکه معجزه می کند. باید آن را مستقیماً برای غذا استفاده کنید. سیتیریک اسید موجود در لیمو به شدت بو را خنثی کرده و یک بوی خوشایند به ماهی می دهد. ماهی را تمیز کنید و بعد مقداری آب لیمو به آن اضافه کنید و بعد از چند دقیقه آن را سرخ کنید.

شکر: به جای این که ماهی را فقط با آب بشویید، می توانید از شکر هم استفاده کنید. مقداری شکر روی ماهی های پاک شده بپاشید و اجازه دهید که 5 دقیقه داخل آن ها بماند و سپس آن را آب بکشید.

زنجبیل: زنجبیل توانایی از بین بردن بوی بد ماهی را دارد. همچنین می تواند طعم ماهی را بهبود ببخشد. آلرژن های موجود در آن را کاهش دهد و سموم را از بین ببرد. برای از بین بردن بوی بد ماهی از زنجبیل استفاده کنید. استفاده از آن بسیار راحت است و فقط باید مقداری زنجبیل را به قطعات کوچک خرد کنید. سپس دانه های زنجبیل را نیم ساعت قبل از پخت آن، روی ماهی قرار دهید.

خرید ماهی تازه: اگر از بوی بد ماهی متنفر هستید، حتماً باید تازه ترین ماهی ها را خریداری کنید که کم ترین بو را دارند. مثلاً یک ماهی سالمون تازه در داخل بسته بندی، اثری از آب و مایعات ندارد و کاملاً خشک است و همچنین هیچ گونه فاصله ای بین بافت ماهی نخواهید دید اما اگر ماهی فریز شده خریداری کرده اید، اجازه دهید که شب تا صبح داخل فریزر خودتان بماند و روز بعد از آن استفاده کنید و حتماً روی آن را یک عدد کیسه پلاستیکی قرار دهید تا بوی مواد غذایی دیگر داخل فریزر را به خود نگیرد.

نمک: نمک یکی از موثرترین راهکار های خانگی برای از بین بردن بوی بد ماهی است. بعد از این که ماهی را تمیز کردید، مقداری نمک روی آن بمالید تا بوی بد آن از بین برود. اجازه دهید که ماهی پنج دقیقه داخل نمک بماند و بعد آن را آب بکشید و وارد مرحله پخت کنید.

خاکستر چوب: خاکستر چوب فواید درمانی بسیار زیادی دارد. همچنین برای تمیز کردن ظروف و از بین بردن بوی بد مواد طبیعی استفاده می شود. خاکستر چوب را به ماهی بزنید. این اقدام باعث می شود که مخاط داخل ماهی خارج شود که علت ایجاد بوی بد ماهی است.

بعد از این که مخاط داخل آن خارج شد، هیچ گونه بویی احساس نمی کنید. اگر به خاکستر چوب دسترسی ندارید، می توانید از آب داغ استفاده کنید. البته آب نباید آنقدر داغ باشد که خواص ماهی را کاهش دهد. مقداری آب جوش را روی ماهی بپاشید و برای خارج کردن مخاط ماهی از چاقوی تمیز استفاده کنید.

چه جوری بوی بد ماهی رو قبل پخت از بین ببریم | این ترفند خونگی رو حتما به کار بگیر16

کره بادام زمینی: کره بادام زمینی بوی بد ماهی را از بین می برد و می توانید آن را به عنوان یک راهکار خانگی استفاده کنید. مقداری کره بادام زمینی را داخل ماهیتابه مخصوص سرخ کردن ماهی بریزید و بعد کارتان را مانند همیشه انجام دهید. کره بادام زمینی به شدت بوی ماهی را به خودش جذب می کند.

تمیز کردن ماهی : تمیز کردن ماهی یک راه عالی برای از بین بردن بوی بد آن است. باید آن را با آب تازه بشویید. ارگان های اضافی داخل ماهی را از بین ببرید و شکم او را خالی کنید. هر ماهی را متناسب با نوع خودش تمیز کنید.

استفاده از راهکارهای دیگر:

استفاده از روغن کنجد

خواباندن در ماست و آبلیمو (می توانید ماهی را داخل یک ظرف بگذارید و اطراف آن را با ماست و آبلیمو پر کنید و سپس آن را داخل یک پوشش پلاستیکی بریزید و داخل یخچال قرار دهید و اجازه دهید که 30 الی 60 دقیقه داخل آن باقی بماند. قبل از پختن این کار را انجام دهید.)

چگونه بوی بد ماهی را از محیط خانه ببریم؟

  • هنگام پخت ماهی در و پنجره را باز بگذارید تا بوی بد آن از منزل بیرون برود.
  • از هود استفاده کنید.
  • تمام ظرف هایی که در آن ماهی درست کرده اید را به سرعت بشویید.
  • چند تکه چوب دارچین، پوست پرتقال و مرکبات و چند حبه سیر را داخل آب بیندازید تا هوای محیط خانه تازه شود.
  • روشن کردن شمع می تواند در از بین بردن بوی بد در منزل کمک کند.