روابط عاطفی | شریک عاطفی | روانشناسی خانواده

میخوای شریک عاطفیت رو از دست ندی؟ این 4 کار سمی رو انجام نده!

23:07 - 1401/06/20
روابط سمی تقریبا در هر زمینه ای وجود دارد. شما حتی ممکن است با روابط سمی در بین اعضای خانواده خود برخورد کنید. در واقع یک رابطه، زمانی سمی است که رفاه شما از نظر احساسی، روانی و حتی جسمی به نحوی تهدید شود.

روابط سمی تقریبا در هر زمینه ای وجود دارد. شما حتی ممکن است با روابط سمی در بین اعضای خانواده خود برخورد کنید. در واقع یک رابطه، زمانی سمی است که رفاه شما از نظر احساسی، روانی و حتی جسمی به نحوی تهدید شود.

افراد مبتلا به بیماری های روانی، مانند اختلال دوقطبی، افسردگی شدید، یا حتی تمایلات افسردگی، ممکن است بیشتر در معرض روابط سمی باشند. زیرا از قبل به احساسات منفی حساس هستند. به عنوان مثال، فردی مبتلا به اختلال دوقطبی که در میانه یک دوره مختلط یا افسردگی قرار دارد، ممکن است نسبت به دیگران تسلط ضعیف تری بر ثبات عاطفی داشته باشد.

در نتیجه آن فرد را به هدف آسان تری برای افراد سمی تبدیل می کند. با این حال، افراد سمی می توانند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهند.

رابطه سمی، بهترین دفاع برای یک رابطه سمی چیست؟ در یک رابطه سمی، احساسات دردناک شما به طور مداوم تحریک می شود. افت انرژی مثبت را تجربه می‌کنید و متوجه می‌شوید که با منفی‌گرایی، عصبانیت، حالت تدافعی و اغلب عصبانیت شدید واکنش نشان می‌دهید. این رابطه ممکن است با یکی از اعضای خانواده، همکار، شریک زندگی یا دوست باشد.

بهترین دفاع این است که مسئولیت کامل احساسات خود را بپذیرید. رفتار آنها باعث واکنش شما می شود، اما در واقع دلیلی برای واکنش دردناک شما نیست. شما صاحب این واکنش هستید و منشأ آن از نیازهای ناخودآگاه شما سرچشمه می گیرد.

این بدان معنا نیست که طرف مقابل از یک مکان ناسالم یا غیرمنطقی نیامده است، بلکه تنها کسی که می توانید با او تفاوت ایجاد کنید خودتان هستید.

۱.حفظ آرامش

رابطه سمی در یک رابطه سمی شما عصبانی می شوید، به گونه ای که فک تان فشرده می شود، دچار سردرد می شوید و در شانه ها و شقیقه های تان فشار زیادی احساس می کنید. در این حالت تمایل به داد زدن و دعوای شدید دارید. اما باید خودتان را کنترل کنید،تلاش کنید آرامش تان را حفظ کنید.

از شر احساسات منفی تان خلاص شوید. در این شرایط برای آرام شدن از تکنیک های مختلفی استفاده کنید. نفس عمیق بکشید. محیط را ترک کنید و چند دقیقه قدم بزنید. زمانی که آرام شدید برگردید و با آرامش حرف بزنید و منظور تان را برای شریک زندگی تان توضیح دهید. قطعا زمانی که با آرامش و تسلط حرف بزنید بیشتر جواب می دهد تا این که داد و بی داد کنید.

۲. در مورد احساسات و نیازهای تان حرف بزنید

رابطه سمی، به طرف مقابل اجازه دهید تا نیازها و احساسات شما را بداند. او نمی تواند ذهن شما را بخواند. تلاش کنید در مورد تمام خواسته ها و احساسات تان صادقانه و دوستانه حرف بزنید. به هم بگویید که چه انتظاری از همدیگر دارید.

زمانی که حرف می زنید، شنیدن و درک احساسات، نیازها و واکنش های تان برای طرف مقابل بسیار آسان تر است. ممکن است پیشنهاداتی برای رفتار او نیز داشته باشید، اما از او بپرسید که فکر می کند ابتدا چه کاری می تواند انجام دهد. حتما روی رفتار او تمرکز کنید. حتما بدانید که این خود فرد نیست که برای شما سمی است بلکه رفتار او سمی است. تلاش کنید با حرف زدن و رفتار دوستانه این رفتار سمی را تغییر دهید.

۳.محدودیت ها را تعیین کنید

این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که در یک رابطه چه چیزی را تحمل کنید و چه چیزی را تحمل نکنید. تلاش کنید از ابتدا تمام خط قرمزها و محدودیت های تان را بیان کنید و عواقب آن را توضیح دهید؟ به عنوان مثال، برای صرف غذا بگویید که “من فقط ۱۰ دقیقه منتظر می مانم، اما اگر تا آن زمان از تو خبری نشد و نیامدی، انتخاب می کنم که منتظر بمانم یا غذای خود را بدون تو شروع کنم.”

۴.از خود بپرسید که از این رابطه چه انتظاری دارید

رابطه سمی، به عنوان مثال، در رابطه با شوهر یا زن تان که رفتار سمی دارد چه فکر می کنید؟ آیا انتظار دارید او تغییر می کند؟ اگر تغییر نکرد چه می کنید؟ ادامه می دهید یا این رابطه را ترک می کنید. بهتر است در یک رابطه سمی تلاش کنید تا همه چیز را تغییر دهید.

ولی اگر نشد باید انتظاری را که تعیین کرده اید به آن پاسخ دهید. یا ادامه دهید یا آن رابطه را ترک کنید. البته فراموش نکنید این رابطه های سمی علارغم دردها و رنج هایی که به شما می دهد، آموزنده هم است. زیرا نحوه مقابله شما با آن، چیزهای زیادی را به شما می آموزد.